Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 657619 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1365 Gepost op: 20 januari 2022, 11:29:12 »
Doorgaand op het eerste schip in de Beatrixhaven.


Duits schip Hermann-Hans als 1e in Prinses Beatrixhaven aangemeerd 27-10-1965

Op deze pas al geplaatste foto zie je rechts een soort containers:

De Prinses Beatrixhaven waaraan Quick Dispatch was gevestigd was nog maar kort daarvoor in gebruik genomen.


1e schip dat in de Prinses Beatrixhaven aanmeert, de Duitse coaster Hermann Hans, aan de kade bij Quick Dispatch 25 10 1965 NL-RtSA-4121-8284-01


Het zijn inderdaad een soort containers, maar ze voldoen denk ik niet aan de standaard kenmerken. Opvallend dat de lading ter plekke wordt overgeladen in koelwagens. de 'containers' kwamen van de Hermann Hans - Prinses Beatrixhaven 25 10 1965

 
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 12:00:29 door Alewijn »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1366 Gepost op: 20 januari 2022, 11:45:49 »
Leuk dat Roco die variant heeft uitgebracht maar kloppen doet het niet. Klasseaanduiding 3 klopt niet voor deze periode en is zo'n belachelijk grote 3 een vrije interpretatie van Roco die bovendien op de verkeerde plaats zit. Een zilverkleurig dak hoort er evenmin bij > moet donkergrijs zijn.
Voor de de liefhebbers wel aardig om opnieuw uit te komen met deze variant maar dan wel kloppend en gelijk de RD mee te nemen.

Ik doel dus op post 1363..
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 11:47:39 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1367 Gepost op: 20 januari 2022, 11:50:19 »
Vanaf wanneer zijn die opschriften onder de ramen geplaatst?
De opschriften tussen de ramen was toch de oorspronkelijke toestand.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1368 Gepost op: 20 januari 2022, 12:02:51 »
Bij mijn weten zijn die laag geplaatste opschriften in de 2e helft van de jaren '60 aangebracht. Oorspronkelijk stonden die opschriften inderdaad tussen de ramen.
Groeten,
Richard

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1369 Gepost op: 20 januari 2022, 12:04:52 »
Goeiemiddag,   

>          Ierse Rederij Palgrave-Murphy          Koeltransport             http://www.irishships.com/palgrave_murphy_ltd.html

Mannen in witte overalls :      import van Iers vlees  ?         Reefers ~ Koelcontainers
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 12:07:07 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1370 Gepost op: 20 januari 2022, 12:12:11 »
@Richard
OK, bedankt. Op een van de foto's zie je trouwens een 2e klasrijtuig met lage opschriften en daarachter ook een 2e klasrijtuig in de oorspronkelijke uitvoering. Die laatste is dus in heel tp3 inzetbaar - althans vanaf 1 juni 1956.

@herve
Het was inderdaad vleestransport.
Mijn eerste idee was dat het containervervoer al eerder was begonnen. Maar niet dus.

Dit is wel een 'echte' container:


ECT okt 1966 HUA-X125696-171536

« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 12:14:57 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1371 Gepost op: 20 januari 2022, 12:45:34 »
Goeiemiddag,

Wiking had al vroeg H0-vrachtwagens met die eerste spec. containeropleggers,  tweede helft jaren 1960 .

Die échte container op de foto hierboven hangt tussen twee rijdende kraantjes.     Toen nog omgebouwde vorkheftrucks ?
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 12:47:24 door hervé »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1372 Gepost op: 20 januari 2022, 12:51:02 »
Vanaf wanneer zijn die opschriften onder de ramen geplaatst?
De opschriften tussen de ramen was toch de oorspronkelijke toestand.

Deze opschriften staan bekend om het type Johnston, en zijn vanaf 1964 toegepast na schilderbeurten. Vanaf 1968 kregen de rijtuigen computernummers.
Niet alle plan D rijtuigen hebben dit ook gekregen, en daarom was ik ook blij verrast met deze foto's. 
Bij rijtuigen Plan K en N is dit vaker voorgekomen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1373 Gepost op: 20 januari 2022, 15:29:40 »
Die échte container op de foto hierboven hangt tussen twee rijdende kraantjes.     Toen nog omgebouwde vorkheftrucks ?
Dat lijken i.d.d. aangepaste heftrucks,in elk geval de onderbouw is typisch heftruck,wat men verder aan zo'n standaard heftruck basis verbouwde alvorens men er een "kraantje" op kon zetten,dat weet ik niet.
Kan me voorstellen dat er op hydraulisch gebied wel e.e.a afwijkt bij zo'n ding met kraan,ten overstaan van een normaal heftruck exemplaar.

Brengt gelijk de vraag naar boven,wanneer kwam het 1ste echte middel om containers los mee te vervoeren ,op de markt.
En wanneer is de terminal trekker ten tonele verschenen ?
Die laatste is vooral handig om de container gewoon op een oplegger te mikken/te laten staan, en m dan met die trekker over het terrein te dirigeren.

Er blijven toch fraaie en leuke foto's boven drijven hier  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1374 Gepost op: 20 januari 2022, 22:28:24 »
Bedankt voor de reacties.
Het lijkt mij nog een hele uitdaging om met twee van die heftruckkraantjes een container te verplaatsen. De bestuurders konden elkaar niet eens zien. Respect!

Ruim een half jaar later was er op de kade van de Beatrixhaven iets bijzonders te zien:


Liner-Train (Freightliner) van British Railways bij Stuwadoorsmaatschappij Muller-Progress Beatrixhaven 30 05 1967 HUA-X125814-171624


Idem 30 05 1967 HUA-X125817-171627


Idem 30 05 1967 X125816-171626


Freightliner met de eigen O&K-loc van Muller-Progress Beatrixhaven 30 05 1967 HUA-X125818-171628


JM78

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • Diesel en goederen, tp IV
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1375 Gepost op: 21 januari 2022, 09:34:33 »
Dat lijken i.d.d. aangepaste heftrucks,in elk geval de onderbouw is typisch heftruck,wat men verder aan zo'n standaard heftruck basis verbouwde alvorens men er een "kraantje" op kon zetten,dat weet ik niet.
Kan me voorstellen dat er op hydraulisch gebied wel e.e.a afwijkt bij zo'n ding met kraan,ten overstaan van een normaal heftruck exemplaar.
(y)

Dit is een in WO2 ontwikkelde "Karry Krane" van Hyster,   Meer Info. Laat iemand dit aan Artitec zien  ;) ?
Diesel, goederen, tijdperk IV.
Een echte trein heeft alleen ramen in de loc.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1376 Gepost op: 21 januari 2022, 09:43:14 »
 ".....1952: Hyster opens its first plant outside the USA, in Nijmegen, the Netherlands. The Hyster 40” and the Karry Krane are the first machines to be assembled there. ..."                           Zo zie je maar weer, hoe leerzaam dit allemaal is, eens-te-meer .

https://www.google.com/search?q=US+Army+Hyster+Karry+Crane&tbm=isch&ved=2ahUKEwiM94WLusL1AhWCDOwKHVZUCWUQ2-cCegQIABAA&oq=US+Army+Hyster+Karry+Crane&gs_lcp=CgNpbWcQAzoHCCMQ7wMQJ1CBCFjKGGCCJmgAcAB4AIABeIgBqgaSAQM4LjKYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=e3LqYczNMIKZsAfWqKWoBg&bih=722&biw=1536&rlz=1C1GCEA_enBE916BE916

En in model door Semco !
https://www.worthpoint.com/worthopedia/vintage-50s-hyster-karry-krane-semco-434695290  (foto Worthpoint)
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2022, 09:59:19 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1377 Gepost op: 21 januari 2022, 11:05:03 »
@JM & herve
Dank voor de aanvullende informatie. Leuk!

De foto's hierboven laten een demonstratie zien van het door British Railways begin jaren 60 ontwikkelde containersysteem.
Hier wat plaatjes van de Freightliner containers: https://paulbartlett.zenfolio.com/brfreightliner
Freightliner containers in model: https://www.emgauge70s.co.uk/project_freightliner.html




Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5640
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1378 Gepost op: 21 januari 2022, 11:18:26 »
...
Het lijkt mij nog een hele uitdaging om met twee van die heftruckkraantjes een container te verplaatsen.
...
Inderdaad  :)
Die improvisatie maakt deze periode extra interessant  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1379 Gepost op: 21 januari 2022, 14:17:51 »
En dan die lege ruimtes met her en der wat containers.


Hoog overzicht van de kade met containerkraan en Sealand schip in de Prinses Beatrixhaven jul 1967 NL-RtSA-4121-10256-1-01

En wat dacht je van dit kleine portaalkraantje - ideaal voor op de modelbaan:


ECT met trein van Trans European Rail Road Express (Terre) vanuit de Prinses Margriethaven naar Milaan 05 09 1967 NL-RtSA-4121-20497-7-28-01