Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
"Nederlandse" modellen door MaraNCS
Vandaag om 13:18:34
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 667421 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1365 Gepost op: 20 januari 2022, 11:29:12 »
Doorgaand op het eerste schip in de Beatrixhaven.


Duits schip Hermann-Hans als 1e in Prinses Beatrixhaven aangemeerd 27-10-1965

Op deze pas al geplaatste foto zie je rechts een soort containers:

De Prinses Beatrixhaven waaraan Quick Dispatch was gevestigd was nog maar kort daarvoor in gebruik genomen.


1e schip dat in de Prinses Beatrixhaven aanmeert, de Duitse coaster Hermann Hans, aan de kade bij Quick Dispatch 25 10 1965 NL-RtSA-4121-8284-01


Het zijn inderdaad een soort containers, maar ze voldoen denk ik niet aan de standaard kenmerken. Opvallend dat de lading ter plekke wordt overgeladen in koelwagens. de 'containers' kwamen van de Hermann Hans - Prinses Beatrixhaven 25 10 1965

 
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 12:00:29 door Alewijn »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1366 Gepost op: 20 januari 2022, 11:45:49 »
Leuk dat Roco die variant heeft uitgebracht maar kloppen doet het niet. Klasseaanduiding 3 klopt niet voor deze periode en is zo'n belachelijk grote 3 een vrije interpretatie van Roco die bovendien op de verkeerde plaats zit. Een zilverkleurig dak hoort er evenmin bij > moet donkergrijs zijn.
Voor de de liefhebbers wel aardig om opnieuw uit te komen met deze variant maar dan wel kloppend en gelijk de RD mee te nemen.

Ik doel dus op post 1363..
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 11:47:39 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1367 Gepost op: 20 januari 2022, 11:50:19 »
Vanaf wanneer zijn die opschriften onder de ramen geplaatst?
De opschriften tussen de ramen was toch de oorspronkelijke toestand.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1368 Gepost op: 20 januari 2022, 12:02:51 »
Bij mijn weten zijn die laag geplaatste opschriften in de 2e helft van de jaren '60 aangebracht. Oorspronkelijk stonden die opschriften inderdaad tussen de ramen.
Groeten,
Richard

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 837
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1369 Gepost op: 20 januari 2022, 12:04:52 »
Goeiemiddag,   

>          Ierse Rederij Palgrave-Murphy          Koeltransport             http://www.irishships.com/palgrave_murphy_ltd.html

Mannen in witte overalls :      import van Iers vlees  ?         Reefers ~ Koelcontainers
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 12:07:07 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1370 Gepost op: 20 januari 2022, 12:12:11 »
@Richard
OK, bedankt. Op een van de foto's zie je trouwens een 2e klasrijtuig met lage opschriften en daarachter ook een 2e klasrijtuig in de oorspronkelijke uitvoering. Die laatste is dus in heel tp3 inzetbaar - althans vanaf 1 juni 1956.

@herve
Het was inderdaad vleestransport.
Mijn eerste idee was dat het containervervoer al eerder was begonnen. Maar niet dus.

Dit is wel een 'echte' container:


ECT okt 1966 HUA-X125696-171536

« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 12:14:57 door Alewijn »

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 837
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1371 Gepost op: 20 januari 2022, 12:45:34 »
Goeiemiddag,

Wiking had al vroeg H0-vrachtwagens met die eerste spec. containeropleggers,  tweede helft jaren 1960 .

Die échte container op de foto hierboven hangt tussen twee rijdende kraantjes.     Toen nog omgebouwde vorkheftrucks ?
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 12:47:24 door hervé »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1372 Gepost op: 20 januari 2022, 12:51:02 »
Vanaf wanneer zijn die opschriften onder de ramen geplaatst?
De opschriften tussen de ramen was toch de oorspronkelijke toestand.

Deze opschriften staan bekend om het type Johnston, en zijn vanaf 1964 toegepast na schilderbeurten. Vanaf 1968 kregen de rijtuigen computernummers.
Niet alle plan D rijtuigen hebben dit ook gekregen, en daarom was ik ook blij verrast met deze foto's. 
Bij rijtuigen Plan K en N is dit vaker voorgekomen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1373 Gepost op: 20 januari 2022, 15:29:40 »
Die échte container op de foto hierboven hangt tussen twee rijdende kraantjes.     Toen nog omgebouwde vorkheftrucks ?
Dat lijken i.d.d. aangepaste heftrucks,in elk geval de onderbouw is typisch heftruck,wat men verder aan zo'n standaard heftruck basis verbouwde alvorens men er een "kraantje" op kon zetten,dat weet ik niet.
Kan me voorstellen dat er op hydraulisch gebied wel e.e.a afwijkt bij zo'n ding met kraan,ten overstaan van een normaal heftruck exemplaar.

Brengt gelijk de vraag naar boven,wanneer kwam het 1ste echte middel om containers los mee te vervoeren ,op de markt.
En wanneer is de terminal trekker ten tonele verschenen ?
Die laatste is vooral handig om de container gewoon op een oplegger te mikken/te laten staan, en m dan met die trekker over het terrein te dirigeren.

Er blijven toch fraaie en leuke foto's boven drijven hier  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1374 Gepost op: 20 januari 2022, 22:28:24 »
Bedankt voor de reacties.
Het lijkt mij nog een hele uitdaging om met twee van die heftruckkraantjes een container te verplaatsen. De bestuurders konden elkaar niet eens zien. Respect!

Ruim een half jaar later was er op de kade van de Beatrixhaven iets bijzonders te zien:


Liner-Train (Freightliner) van British Railways bij Stuwadoorsmaatschappij Muller-Progress Beatrixhaven 30 05 1967 HUA-X125814-171624


Idem 30 05 1967 HUA-X125817-171627


Idem 30 05 1967 X125816-171626


Freightliner met de eigen O&K-loc van Muller-Progress Beatrixhaven 30 05 1967 HUA-X125818-171628


JM78

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • Diesel en goederen, tp IV
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1375 Gepost op: 21 januari 2022, 09:34:33 »
Dat lijken i.d.d. aangepaste heftrucks,in elk geval de onderbouw is typisch heftruck,wat men verder aan zo'n standaard heftruck basis verbouwde alvorens men er een "kraantje" op kon zetten,dat weet ik niet.
Kan me voorstellen dat er op hydraulisch gebied wel e.e.a afwijkt bij zo'n ding met kraan,ten overstaan van een normaal heftruck exemplaar.
(y)

Dit is een in WO2 ontwikkelde "Karry Krane" van Hyster,   Meer Info. Laat iemand dit aan Artitec zien  ;) ?
Diesel, goederen, tijdperk IV.
Een echte trein heeft alleen ramen in de loc.

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 837
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1376 Gepost op: 21 januari 2022, 09:43:14 »
 ".....1952: Hyster opens its first plant outside the USA, in Nijmegen, the Netherlands. The Hyster 40” and the Karry Krane are the first machines to be assembled there. ..."                           Zo zie je maar weer, hoe leerzaam dit allemaal is, eens-te-meer .

https://www.google.com/search?q=US+Army+Hyster+Karry+Crane&tbm=isch&ved=2ahUKEwiM94WLusL1AhWCDOwKHVZUCWUQ2-cCegQIABAA&oq=US+Army+Hyster+Karry+Crane&gs_lcp=CgNpbWcQAzoHCCMQ7wMQJ1CBCFjKGGCCJmgAcAB4AIABeIgBqgaSAQM4LjKYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=e3LqYczNMIKZsAfWqKWoBg&bih=722&biw=1536&rlz=1C1GCEA_enBE916BE916

En in model door Semco !
https://www.worthpoint.com/worthopedia/vintage-50s-hyster-karry-krane-semco-434695290  (foto Worthpoint)
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2022, 09:59:19 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1377 Gepost op: 21 januari 2022, 11:05:03 »
@JM & herve
Dank voor de aanvullende informatie. Leuk!

De foto's hierboven laten een demonstratie zien van het door British Railways begin jaren 60 ontwikkelde containersysteem.
Hier wat plaatjes van de Freightliner containers: https://paulbartlett.zenfolio.com/brfreightliner
Freightliner containers in model: https://www.emgauge70s.co.uk/project_freightliner.html




Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1378 Gepost op: 21 januari 2022, 11:18:26 »
...
Het lijkt mij nog een hele uitdaging om met twee van die heftruckkraantjes een container te verplaatsen.
...
Inderdaad  :)
Die improvisatie maakt deze periode extra interessant  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1379 Gepost op: 21 januari 2022, 14:17:51 »
En dan die lege ruimtes met her en der wat containers.


Hoog overzicht van de kade met containerkraan en Sealand schip in de Prinses Beatrixhaven jul 1967 NL-RtSA-4121-10256-1-01

En wat dacht je van dit kleine portaalkraantje - ideaal voor op de modelbaan:


ECT met trein van Trans European Rail Road Express (Terre) vanuit de Prinses Margriethaven naar Milaan 05 09 1967 NL-RtSA-4121-20497-7-28-01