Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 18:30:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Albert.H0
Vandaag
om 18:22:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:46:39
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
Tom Z.
Vandaag
om 17:44:08
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Ronald A.
Vandaag
om 17:37:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Met een sik
Vandaag
om 17:36:57
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
bask185
Vandaag
om 17:21:37
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
MichielB
Vandaag
om 17:02:02
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Mitchell
Vandaag
om 17:01:36
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 16:59:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Charles_
Vandaag
om 16:49:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd
door
henkoia
Vandaag
om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea
door
Huup
Vandaag
om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Herb73
Vandaag
om 15:00:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Dave.......
Vandaag
om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen
door
Frank103
Vandaag
om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:38:09
Rondom Charlois
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder
door
Coen Burki
Vandaag
om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Gerard
Vandaag
om 11:10:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:05:20
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:59:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
25
26
[
27
]
28
29
...
46
Omlaag
Auteur
Topic: NS 4300 (in spoor 0) (gelezen 164890 keer)
peterha
Offline
Berichten: 1213
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #390 Gepost op:
15 September 2015, 15:37:51 »
Ik vind het er prima uitzien. (Maar ja, wie ben ik...
)
Horen er in de grote lange regengoot (hoger) op het dak geen klinknagels?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #391 Gepost op:
15 September 2015, 16:09:21 »
Ja, maar dan moet je wel een breder profiel nemen en dan past het aan de achterkant van het dak niet meer zo mooi in de ronding. Dus een kwestie van keuze.
Misschien dat ik het nog wel ga doen, want eerlijk gezegd...dit is met elkaar in conflict. Maar ik had de bovenste eerst gemaakt, vandaar.
Zo blijft je de rommeldoos met afgekeurde onderdelen uit de kit wel vullen. Komt vaker voor.
Voor de duidelijkheid. De bovenste goot uit de kit heeft GEEN klinknagels, maar horen er wel. Keuze van de ontwerper en die keuze begrijp ik als er grenzen aan het haalbare (ook financieel) zijn gesteld. Aan de onderste goot was geen ontkomen aan, maar ja.......
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 16:21:22 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #392 Gepost op:
15 September 2015, 16:11:55 »
De doos met te verwerken onderdelen wordt aardig klein.
Nog wat gietdelen voor op de ketel en een bulk witmetaal in het machnistenhuis (ga ik vervangen door messing uit eigen fabriek).
Eigenlijk het enige plaatwerk is nog het schuifdakje. Maar dat wordt een functioneel exemplaar dus dit stukje etsplaat kan naar de ......rommeldoos.
En dan komt mijn favoriete werkje...loodgieteren waar maar kan.
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 16:52:48 door FritsT
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #393 Gepost op:
15 September 2015, 21:44:57 »
Frits,
Loodgieteren? Niet eerst wat ketelringen om de ketel? En dan vrolijk gaatjes boren voor alle appendages en handrailhouders?
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #394 Gepost op:
15 September 2015, 21:51:42 »
Ja, dat alles valt bij mij zo'n beetje onder die term. Leuk werk want dat maakt het af.
Detailleren, loodgieteren en er plezier in hebben.
En daar gaat nog heeeeeeeeel wat tijd in zitten.
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 22:09:25 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #395 Gepost op:
15 September 2015, 22:03:51 »
De bovenste regengoot zit er na mijn vorig bericht natuurlijk al weer op en ik moet zeggen...ziet er stukken beter uit. Wel moesten wat klinknagels in het dak sneuvelen om het lijnenspel te behouden.
Gelijk ook maar een dakluik gemaakt.
1. een gat van circa 10x10 uitboren en verder uitvijlen totdat een schijfje van 10x10 vierkant buis (dikte circa 2 mm) er zuigend in past.
2. Twee stukjes H-profiel 1,0x1,5 gesoldeerd.
3. Dakluik op maat maken en de 10x10 rand zo ver vijlen dat het luik soepel kan bewegen.
4.Handgreep van 0,6 draad natuurlijk als handgreep, maar voornamelijk als aanslag. Dus niet strak afknippen, maar circa 3 mm pootjes.
de greep soldeer ik ook niet vast ivm het spuiten. Raak ik de greep kwijt, dan buig ik wel een nieuwe.
5. In geopende stand.
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 23:26:52 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #396 Gepost op:
16 September 2015, 08:56:08 »
In de kit zit een stukje dubbelzijdig glad plaat dat je als overloopplaat op de vloer van het machinistenhuis moet solderen. Niet dus....
Uit de voorraad een stukje diamantplaat en twee scharniertjes.
Het kan zijn dat ik de plaat weer los haal om hem bol te zetten. Komt tzt bij het monteren van de veren wel aan de orde want dan zie ik pas de ware hoogteverschillen.
Het principe is in ieder geval duidelijk en maakbaar.
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #397 Gepost op:
16 September 2015, 10:24:39 »
Frits,
Mooi dakluik en nog mooiere overloopplaat
Heb even geen foto of tekeningen bij de hand, maar zit het dakluik niet over de profielen heen en grijpt het dan van buiten onder het profiel? Dat is in elk geval de constructie die ik van andere NS loks ken, maar dit is natuurlijk een war department product.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #398 Gepost op:
16 September 2015, 13:10:24 »
Ik heb ook niet op enige tekening gekeken, maar gedacht... "keep it simple". En dat was destijds ook het motto, dus ik handelde in de geest van zal ik maar denken. Overigens, op foto's kan ik geen constructie herkennen. Een "ding op het dak" is het enige dat ik zie.
En het is gebleken dat de NS tekeningen niet altijd nageleefd werden, dus.....
Ik had ipv H-profiel ook U-profiel kunnen gebruiken, maar daar kwam de chef werkplaats op dat moment niet op.
En mocht het anders moeten, dan is het zwikkie binnen 2 seconden weer los en niks overstuur.
In ieder geval stond er vanmorgen bij de NVBS een 4300 op tafel en dan is het altijd leuk als je wat bewegende delen heen en weer kunt halen. Dus...lol bij het modelbouwen.
Aanvulling: in het blauwe NS-boekje over de 4300 uit 1946 staat er niks over en op de 1:12 tekening idem. Niks noppes nul.
«
Laatst bewerkt op: 16 September 2015, 13:26:20 door FritsT
»
Gelogd
bollen neus
Offline
Berichten: 4735
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #399 Gepost op:
16 September 2015, 17:48:14 »
Verbluffend mooi aan het worden.
Eric.
Gelogd
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #400 Gepost op:
16 September 2015, 20:29:41 »
Zit iemand me op te jutten dat ik ketelbanden moet maken...nou, daar komen ze.
Even opletten want de ringen op de vuurkist zitten verder van elkaar dan die op de ketel !
1. te beginnen met het vullen van de rommeldoos. Zie na het uitsnijden van de 0,2 mm dikke strips uit de etsplaat de restanten van alle verbindingen maar eens weg te vijlen zonder een "deuk" in de strip te maken. Ik wil loepzuivere en scherpe randen zien, dus......strips van een ander fabrikaat gebruiken.
2a. Op de locatie op de ketel waar de strip moet komen een
dunne
voorvertinning aanbrengen. (vlammetje noodzakelijk)
2b. Om een aanzet te hebben, heb ik een gaatje 1,5 mm aan de onderkant van de ketel geboord. Een
dun
voorvertinde strip er doorheen en ombuigen. Dan over een hele kleine lengte met de bout vastzetten. (taggen)
3a. Strip om de ketel doen en het uiteinde weer in het gaatje en een beetje omvouwen.
3b. Met een velletje papier kan je de strip mooi recht positioneren.
4. Truc de la truc (om vingers verbranden te voorkomen)..... met een omkeerpincet het uiteinde van de strip pakken en oprollen als een sardineblikje.
5. Vloeimiddel over de ketel en strip. De pincet goed aandraaien terwijl je met een vlammetje het soldeer tot net vloeien brengt. Te beginnen bij het "getagde" stukje strip.
Bij het solderen van strips en draad werk ik het liefst met
vet
vloeimiddel. Dat blijft beter zitten dan fosforzuur
.
Omdat je DUN hebt voorvertind, schuur je het laagje met de glasvezel zo weg.
En dan krijg je dit......
«
Laatst bewerkt op: 16 September 2015, 20:36:26 door FritsT
»
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2316
NS 4503!
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #401 Gepost op:
16 September 2015, 20:36:45 »
prachtig. Goeie tip met die pincet!
Gelogd
Met groet,
Ger.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #402 Gepost op:
16 September 2015, 22:52:05 »
Goede techniek en goed resultaat
Helaas bestaat Bavaria niet meer. Misschien moeten we met een paar messing modelbouwvrienden zelf maar eens etsplaten gaan maken met dergelijke strips. Mij bevallen ze altijd geweldig, maar ik raak aardig door mijn voorraad heen.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #403 Gepost op:
16 September 2015, 23:28:35 »
Ja, jammer van Bavaria. Ik ben begin jaren 2000 heel wat in de stand in Dortmund geweest en met verbazing gekeken hoe "Mw. Bavaria" al die kleine frutsels met de vlam soldeerde zonder dat er ook maar iets afviel. Toen dacht ik.. wat zij kan, moet mij ook lukken. En zo geschiedde.
Bij Rolf Hassler kan je ook terecht voor dit kleine spul.
Stuur hem een mailtje met wat je precies wilt.
Tekening met maten of via zijn catalogus.
http://www.hassler-profile.li/index.php/produkte/bleche/messing/messingblech-streifen-nr-1
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #404 Gepost op:
17 September 2015, 00:26:30 »
Bedankt voor de tip. Ziet er goed uit. Is dat ook geëtst of gesneden wat ze leveren?
Domme vraag: weet je korte M1,4mm schroefjes te koop? Ik heb wel 1,0 1,2 en 2,0, maar ik kom ineens 2 M1,4 tekort.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
25
26
[
27
]
28
29
...
46
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)