Doel:€250.00
Donaties:€112.50

Per saldo:€-137.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verven styreen door Hans Mol
Vandaag om 12:36:33
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 12:28:12
Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd......... door Martin Welberg
Vandaag om 12:04:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 12:03:04
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 12:02:14
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door lrrw
Vandaag om 12:02:03
Artitec 2019 raad-draadje door MDK193
Vandaag om 11:51:55
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door Thom
Vandaag om 11:42:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:36:09
Roco NS1600 (eerste generatie): digitaal maken door Combino
Vandaag om 11:34:33
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 11:33:47
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door grove den
Vandaag om 10:55:41
Modulebaan.nl Kijk- Speel- en Doedag 26 Januari 2019 door Chris80
Vandaag om 10:52:38
Brawa loc digitaal maken, welke decoder past hier in? door Remunj
Vandaag om 10:28:27
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 10:25:30
2 verschillende voltages op 1 rail door Timo
Vandaag om 10:14:02
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 09:43:29
LS Models, STVA (NS) autotransportwagens door Daan!
Vandaag om 09:18:05
ESU 2019 door rail4marcel
Vandaag om 09:10:50
MB-module "Dolce far N-te" door nkob
Vandaag om 08:55:40
Roco BR 215 superen (Röwa?) door Reinout van Rees
Vandaag om 08:49:14
Hoe een ruit voor het toilet blinderen? door NL-modelspoor
Vandaag om 08:41:58
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:40:12
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 07:25:23
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 07:11:39
Communicatie Decoder Pro en Intellibox Basic door paulmh
Vandaag om 07:04:41
Rijnstraat door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:03:57
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Tulpendaal
Vandaag om 05:54:23
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door Frankkamdee
Vandaag om 05:50:02
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door becasse
22 januari 2019, 23:11:23
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 101004 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
    • nulpunt
NS 4300 (in spoor 0)
« Gepost op: 15 mei 2015, 22:33:27 »
Om deze locomotief gaat het.



In het najaar 2014 hebben we (Remmo, Edwin en Frits) besloten de kit van de NS 4300 als drievoudig bouwproject aan te pakken. We hebben het dan over de kit van Roxey Mouldings. We gaan uit van de Engelse lok en die we net zoals destijds vernederlandsen.



Alle drie de kits zijn eind november besteld. Begin januari kwamen de eerste twee. De derde liet op zich wachten ivm het niet op voorraad hebben van voldoende gietdelen. Kan gebeuren. Roxey is een eenmansbedrijf (Dave Hammersley) en waarschijnlijk daardoor kwam pas begin mei de derde kit.

In de kit zitten een aantal etsplaten, gietdelen. Op verzoek worden de Slaters wielen en Markits buffers bijgeleverd.
Etswerk en gietdelen zien er voortreffelijk uit.
De handleiding is niet summier, maar ook niet uitgebreid en er wordt verwezen naar foto's van het grootbedrijf. Daarbij hebben we copieën van de NS tekeningen 1:10 in bezit en de Engelse boeken over de loc.

Een voorbeeld van een gietdeel:


Waarschijnlijk uit kostenbesparing is het ketelfront uit witmetaal gemaakt. Dat gooien we dus gelijk in de prullenbak en gaan hem opnieuw uit messing construeren.

Vandaag zijn we begonnen om alle onderdelen uit te pakken en apart in zakjes op te bergen EN te nummeren want als we willen communiceren over onderdeel X is het makkelijker als we ze een nummer geven.
Volgend werkje is een lijst maken welk onderdeel wat is en wat er wel en niet op de Nederlandse lok hoort.

Wat er extra op de Nederlandse versie hoort is te lezen in de "Waldorp". Toevallig is Remmo een van de auteurs van de laatste versie van dit stoom-standaardwerk en deelnemer aan dit bouwproject, dus aan expertise zal het niet ontbreken.

We gaan in ieder geval proberen een zo uitgebreid verslag van de drievoudig bouw (met diverse modelbouwers oplossingen) te doen en het historisch aspect daarbij niet uit het oog te verliezen.

Bijzonder detail.
Nog voordat we begonnen zijn is er een theoretische aardverschuiving geweest. Was er nu wel of geen valrooster? De literatuur zegt van niet, maar de NS tekening van wel. Daar wordt nog naar gekeken, maar wie informatie heeft, we houden ons aanbevolen.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2015, 23:55:31 door FritsT »

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9066
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2015, 22:40:41 »
Hee, maar dat is een bekende opname  ;D


NS 4309, depot Fijenoord, 23-9-1956. Foto C. Gordon-Stewart, uit mijn collectie)

Wat kost zo'n kit nou? Ik ga dit draadje in elk geval volgen  (y)

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail 2019 :)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2015, 22:47:56 »
kit, wielen, buffers: 750 euri.

Zoals gebruikelijk bij Engelse kits....de aandrijving moet er nog bij.
We hebben ABC-Gears om een offerte voor 3 stuks gevraagd. Nog geen antwoord.

PS. sorry voor het vergeten van de bronvermelding.
wel een hele mooie foto.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9066
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2015, 22:59:15 »
Bronvermelding is geen punt, goed te zien dat de foto gebruikt kan worden. Ik vrees dat ik niet veel meer bruikbare opnames van 4300'den heb liggen.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail 2019 :)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
    • nulpunt

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9066
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2015, 23:04:49 »
Die hebben inderdaad een aantal van mijn Fijenoord gerelateerde opnames op de site staan. Zeer informatieve site.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail 2019 :)

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2015, 23:13:35 »
 Volgens mij heb ik afgelopen jaar op Telford ook nog een plastic of resin versie van deze lok gezien, die was wat goedkoper maar dat was eigenlijk alleen een kap, onderstel en tender. Natuurlijk raad ik aan om de messing versie te nemen om geen ruzie met Frits te krijgen  :) .

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2015, 23:48:29 »
Die kan wel weer.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2015, 00:18:45 »
Ik ben begonnen met het "intekenen" van de geidentificeerde onderdelen/nummers.
In rood de gietdelen en straks in andere kleuren de delen van de diverse etsplaten.


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
    • Dwangrail.nl
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2015, 11:25:00 »
Dit is wel een van mijn favorieten locomotieven. Ik ben benieuwd naar de opbouw van de kit.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2015, 11:36:39 »
Een copie van onderlinge correspondentie m.b.t. NS mutaties

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hierbij nu een eerste overzicht van hetgeen ik denk dat we als varianten kunnen beschouwen.
Sommige details hebben dan ook hun uitwerking op leidingen, zowel op de lok als de tender.
 
Stoomverwarming: beschrijving zie blz. 368 boven. (red. De Waldorp)
Ketel:
1. Ladder, soms recht, soms met knik aan de bovenkant, soms met extra greepje ("verlengstuk") aan de bovenkant, vrijwel altijd aan de rechterzijde, maar een enkele keer ook aan de linker zijde (loc 4444).
2. Ketelvoeding-leidingen naar "top-feed" kleppenkasten tussen dom en schoorsteen, twee varianten, soms buiten de ketelbeplating, soms onder de ketelbeplating. Beide varianten komen ongeveer evenveel voor. Incidenteel bekleding van de klepkasten, maar bij latere productie (na het soms aanbrengen ander model klepkast) is deze bekleding-beplating weggelaten.
3. Luchtpomp. Vrijwel altijd dezelfde zoals telefonisch al is doorgenomen. Waar de incidentele afwijkende pomp vandaan komt weet ik niet. De leidingen lopen in principe allemaal gelijk, alhoewel natuurlijk soms door een lokale "loodgieter" een bocht iets anders genomen is als oorspronkelijk de bedoeling was. De afwijkende leidingen van jouw fotootje 3 is niet relevant, want die is van een Syrische 1'E austerity.
4. Windleiplaten: kwamen maar bij drie machines voor, alle zonder verlengde schoorsteen, vrij snel vervangen door de verlengde schoorsteen. (4444, grote platen zie blz. 368) (4482 kleine platen op rookkast), (4487 ander model kleine platen op rookkast)
5. Schoorsteen, drie uitvoeringen: geen verlengstuk, cilindrisch verlengstuk (eerste locomotieven met verlengde schoorsteen, foto komt nog), later kregen alle NS-locomotieven een licht-conisch verlengstuk.
6. Vacuümrem: oorspronkelijk op alle locs, na 1948 allemaal verwijderd. Zichtbaar door dikke aanzuigleiding onder de horizontale handgreep aan de linkerzijde van de ketel. Bij verwijderde vacuümrem soms blindflens met twee tapeinden/moeren nog zichtbaar aan linkerkant rookkast. Soms ook zichtbaar "opgelast" plaatje, soms ook netjes ingelast en weggeslepen. Ook natuurlijk al dan niet zichtbaar door vacuüm remslangen op bufferbalken (deze steken hoog boven de bufferbalken uit, zoals je getekend had op de tendertekening in het rood.
7. Lantaarnijzers voorzijde: hoog voor op zijkanten rookkast. Later (na 1948) aangebracht op vrijwel alle locomotieven Lantaarnijzer op rookkastdeur later aangepast aan het NS-model (echter niet altijd!)
8. Fabrieksplaten: North British loco's altijd op tuimelas-plaat boven schaarmechanisme. ruitvormige plaat ("diamant"). Sommige Vulcan-platen soms eveneens op die plaats, maar ook vaak ergens op het frame, plaats onbekend. De 4433 van North British heeft nooit een fabrieksplaat gehad (niet de 4432 zoals gisteren abusievelijk is aangegeven).
Machinistenhuis:
1. Houten rugschotten, al vanaf 1946 door NS aangebracht, ondanks dat ze nog niet in eigendom waren.
2. Dakventilatie: door NS na 1948 aangebracht.
3. Schuiframen zijramen: door de NS vanaf 1947 aangebracht. Mogelijk iets verschillende uitvoeringen. Schetstekening zal ik maken. 
Beschildering: de meeste locomotieven waren op dezelfde wijze als de oudere NS-locomotieven afgewerkt, namelijk zwartgroen afgebiesd. Nummers op drie verschillende manieren op machinistenhuis aangebracht: zonder letters "NS", met letters "NS" boven het nummer, met letters "NS" links naast het nummer. Er zijn nooit nummerplaten gebruikt!
 
En het onderzoek duurt voort......
Effe nog verder gezocht. Gemakkelijk herkenbaar verschil 4300-5000 op "top-feed": 4300 geen beschermkap, 5000 wel.
Zijkant machinistenhuis: opschrift  NS-nummer, bv. "NS 4310" (vrijwel?) altijd naast elkaar, niet onder elkaar zoals bij 8800.
Vergeten aan te geven: omstreeks 1948 werden (eenvoudige) deurtjes tussen loc en tender aangebracht.
 
Op een frontaanzicht zag ik tussen het frame onder de rookkast twee deksels, waarschijnlijk om alleen maar kruipgaten te dichten (zie vertrekkende trein foto 23). Die gestroomlijnde 4300 (foto 11) kwam natuurlijk niet vaak voor....
Ladders in allerlei vormen: op foto 38 loopt de ladder van rechts over de ketel helemaal naar links. Ik denk dat er zeker vier of misschien wel vijf verschillende soorten ladders zijn.
Op de achterkant (en zijkanten achteraan) gewijzigde NS-lantaarnijzers. Op nog weinig foto's de stoomverwarming aangetroffen.
 
Remmo C. Statius Muller

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2015, 22:33:34 »
Helaas zat bij de kit geen inventarislijst, dus die hebben we zelf maar gemaakt en onafhankelijk van elkaar. Betreft alle onderdelen anders dan de etsplaten. We kwamen op hetzelfde resultaat en dat gold ook voor de onderdelen waarvan we nog steeds denken... wat is dat nou?
Gelijk aangegeven wat wel bij de Engelse uitvoering hoort en niet bij de Nederlandse.

Een complete lijst is op deze plek te lang, maar als iemand t.z.t interesse heeft voor de volledige lijst.........................

Helaas kwamen we ook verschillen tegen en dat betrof de volledigheid van de kit. Als we alle drie de kits hebben vergeleken informeren we Dave hieromtrent.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2015, 16:18:13 »
Het ongemak dat niet alles aanwezig is, is geen beletsel want:

1. Buffers zijn te vervangen door Philotrain SS exemplaren. Die heb ik al in voorraad, dus........opgelost


2. Handrailhouders blijken snel en eenvoudig te maken.
-buis 1,2 opvullen met draad 0,7. Zo heb je een mooie aanslag op de ketel.
-gaatje 0,6 boren waarde handraildoor gaat
-even polijsten
10 minuten werk per stuk............probleem opgelost


3. Waspluggen: vergelijkbare exemplaren zijn elders bij de bouwclub aanwezig.

Maar ook bij Edwin miste wat. Veertjes voor de hornblocks. Ook dat is op te lossen.
Bij Remmo miste nog een van de twee remcylinders. Lastiger, maar natuurlijk ook na te maken.
Goede controle bij deze kit is dus op zijn plaats. Dan moet je ook nog wel en inventarislijst/omschrijving hebben.


Hoe dan ook, we kunnen en gaan beginnen met de bouw en dat is het belangrijkste.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2015, 22:18:21 door FritsT »

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #13 Gepost op: 17 mei 2015, 23:43:00 »
Het boek 'Austerity 2-8-0's & 2-10-0's' van JWP Rowledge geeft aardig wat info over welke locs in NL dienst hebben gedaan en wat er aan veranderd is, met vrij veel foto's van vooral  vlak na de oorlog.

Fred

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2015, 00:44:14 »
Vanavond even lekker op de draaibank bezig geweest om de missende remcylinder te maken.



Nog wel even de zandstraler er over, maar ook het "remcylinder probleem" is opgelost.
Uit 9 mm staf is een cylinder met deksel gedraaid, taps aan het uiteinde (met soldeergat 1,0). Van een 2 mm buis, een ringetje 2 mm en een verbindingsdraad 0,8 mm is het ene einde gemaakt en aan de andere kant een 0,5 mm dikke plaat 10x10.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 00:49:07 door FritsT »