Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 16:02:31
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:33:07
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door borotof
Vandaag om 15:29:47
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Montanbahn
Vandaag om 15:25:58
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 15:00:47
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Jelmer
Vandaag om 14:59:12
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:56:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Jeronimos
Vandaag om 14:43:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
NS Mat 35 Maple Leaf door Karben
Vandaag om 13:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 164850 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #375 Gepost op: 13 September 2015, 17:36:52 »
Hier snap ik even geen snars van. Als chemicus zeg ik.. zwavelzuur is een vloeistof.
en laat je metaal te (lang) in zuur liggen, dan lost het metaal op.

Overigens, ik ben wel benieuwd naar specifiekere werkmethoden van de edelsmid zoals boven bedoeld.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mag je nu water bij zwavelzuur doen of zwavelzuur bij water om geen chemisch-medische ramp te veroorzaken.
De ezelsbrug: NOOIT met een bak met zwavelzuur in de regen lopen, dus geen water bij zwavelzuur.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #376 Gepost op: 13 September 2015, 18:24:26 »
Klinknagelpers te verkrijgen bij Metal Smith Ltd.
http://www.metalsmith.co.uk/rivet-embossing-tool.htm

Zie ook Spoor 0 forum:
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=815258


Bedankt voor het advies  (y)

Ik heb even op de site gekeken. Gebruik je de standaard pers voor 0,7mm koppen voor 0 en/of ook nog andere persen voor andere diameters klinknagel koppen ?


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #377 Gepost op: 13 September 2015, 20:04:15 »
@ Marc,

Dat kan ik je niet zeggen want ik heb zelf deze pers niet, maar eentje die er wel op lijkt en die heeft maar één pers. Wel heb ik meerdere aambeelden.
Mocht ik een andere vorm nodig hebben, dan gebruik ik één van de persen uit de Boley set. Die kom je weer in de horlogemakersbranche tegen. Die werkt iets langzamer omdat ik de "arm" er niet bij heb, maar wel heel goed. Hamertje-tik.

Maar met een goede hoogte instelling en passend aambeeld kom ik een heel eind voor het maken van klinknagels in treinmodellen.



Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #378 Gepost op: 13 September 2015, 20:07:43 »
Een Triebniet, mooi stuk gereedschap.
Mvh Steef

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6388
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #379 Gepost op: 13 September 2015, 20:26:45 »
Vitriool is in poedervorm verkrijgbaar. Ook wordt Vitrex gebruikt voor het afkoken. Kijk ook eens op hun site naar de gereedschappen ;) (y).
Mooi ponsenset trouwens.Wordt oa door klokkenmakers gebruikt voor het verponsen van uitgelopen gaten in het klokken frame waarin de tandradassen draaien. Ik gebruik hem zelf oa voor het tikken van de putjes in de slepers.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #380 Gepost op: 13 September 2015, 20:41:20 »
@ Ruud,

zie blz 10 van dit draadje, bericht 147 op 30 juni
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64745.135
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sinds vanmiddag kijk ik scheel van het bestuderen van de foto's van het randje aan het machinistenhuis. Nergens goed scherp en op alle foto's lijkt het net weer anders. De vraag is, of dat dan ook zo is. Duidelijk is me wel dat er van de oorspronkelijke Engelse versie bij de NS niet veel van is overgebleven. Het verlengde dak en de achterwand zullen daar wel debet aan zijn. Daarom kan je ook niet afgaan op het 1:1 voorbeeld van de 5000 in het Spoorwegmuseum. Die is weer in "originele" (?) staat terug gebracht.

Maar ja, je moet wat. De stripjes uit de kit.....bekend verhaal.

Ik maak wat ik denk dat het is. In ieder geval "regengoten/keringen". Die zie ik (alhoewel klein) denk ik wel. Kan ik me ook wel voorstellen dat die bij de aanpassingen zijn aangebracht.

Het verlengde dak:
Dat zit strak tegen de onderkant en bovenop een L-profiel.

S-vorm op de zijkant van het dak:
1x1mm L-profiel. Zo goed als maar kon gebogen en aanvaardbaar gelukt  :) (bij 1:1 gaat dat makkelijker).
Aan onderzijde gesoldeerd en steekt circa 0,2 mm (regenkering) boven het dak uit.

Zijkant/achterkant machinistenhuis:
Had ik al uit strip 0,2x1,0 mm





« Laatst bewerkt op: 13 September 2015, 23:00:44 door FritsT »

Frans8800

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #381 Gepost op: 13 September 2015, 20:56:54 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #382 Gepost op: 13 September 2015, 21:03:43 »
@Frans

Helemaal toppie en precies wat ik dacht.

Nu alleen nog even nadenken of ik het verticale stuk over ga doen. Met het overstek van het dak wordt dat wel erg kritisch bij een profieltje van 1x1. Soms is het de kunst van het weglaten (maar wel weten).
« Laatst bewerkt op: 13 September 2015, 21:09:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #383 Gepost op: 13 September 2015, 22:35:49 »
Dakje lijkt eenvoudig, is het ook.  Gemaakt van 0,2 mm plaat.
Maar dat 1x1 L-profiel met lastig te maken klinknagels (na een lange dag) ...... #%#%^#$%$@$@%$#%$^&$%&*.







« Laatst bewerkt op: 13 September 2015, 23:10:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #384 Gepost op: 14 September 2015, 12:38:25 »
De klinknagelgaten in het voorgaande bericht "kunnen" helemaal niet. Daar moeten strips overheen.

Onderstaande foto is genomen net na het aanbrengen van de strips en tonen me dat ik op enkele punten de strips nog kan aandrukken. Daarom is mijn fototoestel (en de pc) een van de belangrijkste gereedschappen. Oog voor detail al zie je er later geen ....... meer van.


pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #385 Gepost op: 14 September 2015, 12:49:25 »
Frits,
ik vrees dat je de dakverlenging met hoeklijn opnieuw moet doen. Het hoeklijn zit achterstevoren en de hoeken van de verlenging zijn anders.
Ik heb je een paar dagen geleden een PB-tje gestuurd om de volledige tekeningen te sturen maar geen reactie.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #386 Gepost op: 14 September 2015, 12:58:14 »


Ik hoop dat hij leesbaar is.
gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #387 Gepost op: 14 September 2015, 13:59:39 »
@John,

ik zie op foto's dat er verschillende ronde hoeken van het verlengde dakje zijn geweest. Hele krappe rondingen (bv 4437), middelmaat (4328)  maar ook die ik nagemaakt heb (4383).
En op de foto's kan je ook onderscheiden dat het L-profiel soms zo staat zoals ik heb gemaakt. (bv 4437)

Het is dus een kwestie van keuze.
Tekeningen waren destijds dus niet heilig.

Mijn model van de serie 4300 gaat dus ook een niet bestaand nummer krijgen.

Overigens, de tekst op je geplaatste tekening was goed leesbaar.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2015, 14:03:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #388 Gepost op: 15 September 2015, 13:43:06 »
Macrofoto's laten je dus (soms helaas) altijd meer zien dan met het blote oog.

1. De dubbele strips onder het dak zijn eigenlijk net iets te smal. Nog maar en keertje solmuren want bredere strips is geen gezicht. Dat lijken net platen.
2. De voorgeëtste klinknagelgaatjes op het plaatwerk van de handgreep zitten te dicht op de rand. Dat had bij het ontwerp gecorrigeerd moeten/kunnen worden. Nog even kijken hoe zich dat op laat lossen bij het maken van de deurtjes.



De eerste regengoten zitten.
Geleverd is 1x1 T profiel.... ! Daar moet je volgens de handleiding dus een pootje afvijlen zodat het L- 0,5x1 wordt. Tja... Maar wel gedaan en de 1 mm zijde op het dak gesoldeerd. Andersom is geen gezicht.





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #389 Gepost op: 15 September 2015, 14:48:04 »
De onderste regengoot:

De bijgeleverde etsstrip....beoordeel zelf.


Ik heb nog geprobeerd om de originele klinknagels weg te vijlen en nieuwe te maken, maar als "goot" ziet het er niet uit.


Toen maar uit L- 0,5 x 1,5 -L profiel een nieuwe gemaakt. Klinknagels moeten aan de binnenzijde waardoor 1x1 niet lukt. Het zij zo.