Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:13:57
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 13:12:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Deetrein
Vandaag om 13:03:15
Doornvliet door NS264
Vandaag om 12:55:50
Trafo na laten kijken? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:52:49
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 12:39:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
Vandaag om 12:36:38
Hoe groen was de groene E-loc 1000 ? door janw
Vandaag om 12:33:44
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door Marc tramt
Vandaag om 12:26:16
Schema Loconet bezetmelder door -Anton-
Vandaag om 12:25:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 12:22:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door VAM65
Vandaag om 12:19:55
Een compleet dorp voor € 9,90….. (adviesprijs) door MarcoTrix
Vandaag om 12:12:41
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door Rik
Vandaag om 12:11:50
Buitenlust door bernhard67
Vandaag om 12:07:47
Waldberg : Revived. door Reinout van Rees
Vandaag om 12:04:11
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door erwin janssens
Vandaag om 12:00:56
Handbediende wissel RocoLine met bedding door Harold34
Vandaag om 11:47:35
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 11:46:57
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:45:19
Piko H0 Hondekop, hoe kun je Philotrain trappetjes monteren? door VAM65
Vandaag om 11:33:50
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 11:31:30
Wasbenzine/residu door Floris Dilz
Vandaag om 11:01:09
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 10:58:31
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 10:51:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 10:47:16
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 10:37:19
Lima NS1200, het opknappen/verbeteren. door San-Markos
Vandaag om 10:31:17
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 10:30:03

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 401080 keer)

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4155 Gepost op: 19 mei 2020, 23:35:41 »

(fascinerend, gifs werken hier dus ook)
Ik snap niet goed waar de wielen precies kortsluiting kunnen maken in deze opstelling....
Die gif ziet er eigenlijk precies hetzelfde uit als deze gif...

Sorry, mijn vaudt, even te snel willen zijn. :-[  In de gif van Tony's trains is het wissel ook al gemodificeerd, de tekeningen geven hetzelfde weer. In de ongemodificeerde staat zo uit de doos zijn beide wisseltongen verbonden met het puntstuk. De achterkant van de wielen kan dan contact maken met de wisseltong op de plek van de vierkantjes die ik op deze tekening aangegeven heb:

Ik snap nog steeds niet wat het rijden met DCC nu daadwerkelijk te maken met het elektrisch aansluiten van een puntstuk van de wissel. Puntstuk polarisatie heb je voor zowel analoog als digitaal nodig. Bedoelen ze met "DCC friendly" dat het kortsluitproef is ofzo? Ik vind het een rare term.
Ik denk dat je daar wel een punt hebt, maar ze noemen het nu eenmaal zo.

De Link tussen de wissels en de keerlussen zelf ontgaat me ook een beetje. Ik mag hopen dat jullie langste trein in de lus tussen de wissels past?
Als we zowel het puntstuk als de naastliggende keerlus met hetzelfde (soort) kortsluitdetectie-apparaat aansturen, dan kan dat problemen geven. Het puntstuk van het andere wissel is handgeschakeld. Toch heb ik ook daar de keerlus 30cm verderop gelegd. Ik vind het niet logisch, maar al het andere werkte niet en op Amerikaanse websites werd het toch aanbevolen. In de ingekorte keerlus past een trein van 3m40. De meesten bij ons hebben kortere treinen.  ;)

Als ik lees op onze eigen encyclopedie kom ik deze tegen:

Wat ik zelf zou doen (kan ik dus maken voor jullie mocht je het willen)

is dit. Ik zou per baan 2 lichtsluisjes (of stroomdetectie) gebruiken. Het baanvlak schakelt dan om als de uitrijsensor gemaakt is. Stel dat de trein eerst over sensor 1 rijdt. Dan gebeurt er niks. Zodra de trein dan over sensor 2 rijdt, wordt het baanvlak omgepoold. Andersom werkt het dan ook. Als sensor 2 dan als eerste gemaakt wordt, dan wordt er pas omgepoold zodra sensor 1 gemaakt wordt. 100% bi-directioneel.

En het andere baanvlak werkt precies hetzelfde. De baanvlakken hebben niets te maken met elkaar. En de wissels zijn voor dit systeem ook niet van belang.

Kan je misschien een simpele tekening geven van het gehele systeem. Ik ben benieuwd hoe jullie jullie baanvlakken in de keerlus hebben opgesteld, waar zitten de melders, waar polen jullie om en waar gaat het mis?

Klopt het dat dit allemaal niet op basis van kostsluitdetectie basis is? Dat is op zich een veel beter uitgangspunt dan het detecteren van kortsluiting, waarbij er altijd heel even een stroom van 1,7A of zelfs hoger komt te lopen. Daar staan hier op het forum al de nodige meningen over vermeld. Ik heb tot nu toe steeds voor de Frog Juicers van Tam Valley Depot gekozen, omdat ik die in 2016 al kende, toen ik ze nodig had, en daarna vooral omdat er maar 4 draadjes per keerlus aanzitten en ik geen hoef te maken. Maar nu ik zo heb lopen kloten met de kortsluitmodules heb ik natuurlijk ook naar andere gekeken o.a. van Rosoft en DTS, die niet o.b.v. kortsluiting werken. Maar daarvoor heb je een extra voeding nodig, wat ik niet wil, en bovendien moet je extra detectiesecties maken, wat vooral in een boog nogal lastig kan zijn. Toch heb ik nu na het inkorten van mijn keerlus een paar stukken spoor gecreëerd, die voor extra secties gebruikt zouden kunnen worden en ik heb al een TAMS keerlusmodule besteld waarvoor ze nodig zijn. Maar net nadat ik dat gedaan had ging de hele boel vanmiddag ineens werken, niet te geloven!  Of de duvel ermee speelt! ;D

Kan je misschien een simpele tekening geven van het gehele systeem. Ik ben benieuwd hoe jullie jullie baanvlakken in de keerlus hebben opgesteld, waar zitten de melders, waar polen jullie om en waar gaat het mis?
Ik heb nu een hondebotbaan gemaakt met aan beide uiteinden dezelfde dubbele keerlus, zodat je daar bijv. een trein in kan laten halen. Vóór en achter de beide keerlussen ligt dus een wissel. Ik zou graag willen dat ik kon tekenen.  ;D Maar dit is het beste wat ik ervan kan maken:

Je ziet op de foto de beide wissels liggen en de beide naast elkaar liggende keerlussen. De gele streepjes en vierkantjes geven het begin resp. einde van de keerlussen aan (wij rijden links). De lengte van de keerlussen is nu ca. 3m40. De keerlusmodule zit onder de bak geschroefd en ontvangt daar de rijspanning. Elke keerlus is met twee draden verbonden met de module. Dat is alles, er zijn geen extra secties, voedingen e.d. nodig. Het is heel compact en voor transport hoef ik niets extra's mee te nemen.

Kom als je het leuk vindt gerust een keer bij ons langs als we weer een rijdag hebben. En als je in de buurt woont van Krimpenerwaard ben je bij mijn testbaan ook van harte welkom hoor!

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2020, 21:24:09 door St00mboy »

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #4156 Gepost op: 19 mei 2020, 23:57:41 »
Ik snap nog steeds niet wat het rijden met DCC nu daadwerkelijk te maken met het elektrisch aansluiten van een puntstuk van de wissel. Puntstuk polarisatie heb je voor zowel analoog als digitaal nodig. Bedoelen ze met "DCC friendly" dat het kortsluitproef is ofzo? Ik vind het een rare term.
Er is ook geen verschil. Het enige is dat bij analoog rijden een kortstondige kortsluiting niet direct bemerkt wordt. Bij digitaal (dus niet alleen DCC) wordt de spanning geleverd door een elektronische schakeling die snel stuk gaat bij een kortsluiting. Daarom worden kortsluitingen veel sneller afgeschakeld en dat merk je doordat alles ineens stilvalt. Er is dus bij digitaal een sterkere noodzaak om kortsluitingen te voorkomen, ook al duren ze maar heel kort.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #4157 Gepost op: 20 mei 2020, 06:54:06 »
Ik werd net wakker en dacht, feck ik ben iets vergeten.

Mijn idee was niet gebaseerd op kortsluit detectie, hoewel me dat ook vatbaar lijkt. Zo'n centrale staat een kortsluiting van ca 50ms toen. Sneller reageren dan dat is niet moeilijk, maar of het relais snel genoeg schakelt.

Ik was vergeten dat het baanvlak al goed gepoold moet zijn voordat de trein er komt. Er moet daarom buiten het ompoolvlak nog 2 extra sensors komen. Dan kan je dus het relais goed zetten, voordat de trein er in rijdt. Mijn excuus.

Ik heb nu een erge haast, wilde mijn foutje corrigeren voordat iemand het zag  :-[. Op naar werk!

Bas

bask185

• Offline Offline
« Reactie #4158 Gepost op: 20 mei 2020, 08:26:22 »
Citaat
Maar net nadat ik dat gedaan had ging de hele boel vanmiddag ineens werken, niet te geloven!  Of de duvel ermee speel
Must have done something right  ;D

Blij dat hij het iig nu doet.

Citaat
..en ik geen extra detectiesecties hoef te maken, wat vooral in een boog nogal lastig kan zijn.
Dat is dan weer het voordeel van lichtsluisjes. Je hebt slechts 1 enkel geisoleerd vlak nodig. Bijkomend voordeel is dat je een galvanische scheiding heb tussen baanspanning en stuur elektronica (hoewel je nog steeds je elektronica moet voeden met baanspanning...). De kans dat je dan iets opblaast is dan iets kleiner  ;)

Ik heb zelf nog nooit een lichtsluisje gebruikt in een treinbaan, wel voor andere dingen. Maar voor precies deze situaties, zijn ze handiger dan stroomdetectie.

Ik zit voor mezelf ook te kijken naar een optie om een keerlusmodule te maken zonder programmeer werk. Dat is denk ik haalbaar maar niet daadwerkelijk makkelijker of goedkoper.

Die handgeschakelde wissels, zit er een specifieke reden achter dat je ze handgeschakeld wilt hebben? Op technisch vlak zijn er natuurlijk mogelijkheden. Nu vind ik jullie schakelaar methode wel erg gaaf. Zo simpel en elegant.

Citaat
Kom als je het leuk vindt gerust een keer bij ons langs als we weer een rijdag hebben. En als je in de buurt woont van Krimpenerwaard ben je bij mijn testbaan ook van harte welkom hoor!
Lijkt me erg leuk, ik weet alleen niet waar jullie wanneer rijdag "vieren"  ;D. Krimpenerwaard is voor mij een 82 minuten rijden, nog wel doebaar.

Mvg

Bas

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4159 Gepost op: 20 mei 2020, 08:54:30 »
Een module- of beursbaan die je regelmatig op- en afbreekt, die vaak in een auto ligt te stuiteren en die je dus vaak in je handen hebt wil je zo simpel en betrouwbaar mogelijk uitvoeren qua techniek. Lichtsluisjes zijn kwetsbaar en hebben de noodzaak van extra bekabeling met connectoren op de bakovergangen. Idem bij extra detectiesecties in je baan. Een storing wil je op een beurs- of rijdag met je kop onder een bak snel kunnen vinden, en hoe meer draadjes en connectoren hoe lastiger.
De oplossing met de frog juicers gebruiken we bij Modulebaan.nl ook op de microkeerlussen en dat werkt simpel en betrouwbaar. Frog juicer detecteert kortsluiting en gooit de polariteit om. Leuk al die principiële discussies over kortsluiting maar hé: if it's a stupid idea but it works, it''s no a stupid idea.

Overigens hebben we op de grote keerlussen van Modulebaan.nl ook een keer zitten kl%%ien met een Hexfrogjuicer. Die bleef staan te flipperen omdat hij soms niet wist welke kant hij op moest schakelen. Volgens mij gebeurde dat na een kortsluiting of bij opstarten van de baan.
Maar.... ik ben niet het grote DCC-wonder binnen de groep.  :angel:

Slotvraag: je gebruikt voor de keerlussen een frogjuicer én voor de inrij en uitrijwissels elk een juicer?
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2020, 09:18:12 door Marc tramt. Reden: Typo »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

bask185

• Offline Offline
« Reactie #4160 Gepost op: 20 mei 2020, 09:07:30 »
Je moet natuurlijk ook wel een klein kapje maken over de sluisjes om ze te beschermen :angel:

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4161 Gepost op: 20 mei 2020, 18:49:53 »
Ook vandaag reed de baan zoals het hoort. Verder geen werkzaamheden uitgevoerd.

....Dat is dan weer het voordeel van lichtsluisjes. Je hebt slechts 1 enkel geisoleerd vlak nodig. Bijkomend voordeel is dat je een galvanische scheiding heb tussen baanspanning en stuur elektronica (hoewel je nog steeds je elektronica moet voeden met baanspanning...). De kans dat je dan iets opblaast is dan iets kleiner  ;)
Ik heb zelf nog nooit een lichtsluisje gebruikt in een treinbaan, wel voor andere dingen. Maar voor precies deze situaties, zijn ze handiger dan stroomdetectie.

Zou je die lichtsluisjes onder de bak kunnen monteren zodat ze a.h.w. naar boven kijken? Dan zouden ze gelijk mooi beschermd zijn.

....Die handgeschakelde wissels, zit er een specifieke reden achter dat je ze handgeschakeld wilt hebben? Op technisch vlak zijn er natuurlijk mogelijkheden. Nu vind ik jullie schakelaar methode wel erg gaaf. Zo simpel en elegant.
Lijkt me erg leuk, ik weet alleen niet waar jullie wanneer rijdag "vieren"  ;D. Krimpenerwaard is voor mij een 82 minuten rijden, nog wel doebaar.

In het begin schakelden we de wissels met een ADS2 digitale wisseldecoder van DCC Concepts. Daarmee kun je ze met je Multimuis op afstand bedienen, maar je kunt er ook een handschakelaartje op aansluiten. In de praktijk werd op rijdagen alleen het handschakelaartje naast het wissel maar gebruikt. Daarom gebruiken we nu in een situatie als op de keerlussen een handschakelaar aan de ingangskant, en aan de uitgang van de keerlus wordt het wissel opengereden. We halen daartoe het veertje weg uit het Peco wissel en de frog wordt op kortsluitdetectie automatisch geschakeld door een Gaugemaster DCC80.

Laat gerust (per PB) weten als je wil komen kijken dan spreken we wat af, en neem je Class 156 mee (als hij digitaal is tenminste). De baan staat er in elk geval nog tot eind volgende week. Ik ga er nog een paar projecten mee uitvoeren nl. de keerlussen opzetten in drie andere configuraties dan de huidige standaardconfiguratie. Hiervoor heb ik nu nog een paar poten nodig, maar die komen er wel. Als ik klaar ben met mijn keerlusprojecten dan ruim ik alles op.

Overigens hebben we op de grote keerlussen van Modulebaan.nl ook een keer zitten kl%%ien met een Hexfrogjuicer. Die bleef staan te flipperen omdat hij soms niet wist welke kant hij op moest schakelen. Volgens mij gebeurde dat na een kortsluiting of bij opstarten van de baan.
Maar.... ik ben niet het grote DCC-wonder binnen de groep.  :angel:

Slotvraag: je gebruikt voor de keerlussen een frogjuicer én voor de inrij en uitrijwissels elk een juicer?

Ik heb nu niet alleen ervaren dat de HFJ heel vreemd gedrag vertoont en verschrikkelijk dwars gaat liggen waardoor je denkt dat hij defect is, als hij blijkbaar iets detecteert wat je niet kan vinden. Maar ook dat hij daarna gewoon weer goed functioneert als de oorzaak weggenomen is. Het is een heel rare ervaring. Ook de Dual Frog Juicer deed het niet 100%, maar die bleef het onder dezelfde omstandigheden wel gewoon doen. Hierdoor ben ik maar op Amerlkaanse websites naar gebruikerservaringen gaan zoeken. Ik heb daar inderdaad een paar relevante en minder relevante mogelijke oorzaken gevonden en heb die aangepast. Na de laatste aanpassing, die m.i. niet eens nodig was, zag de HFJ ineens het licht en het lijkt er nu op dat hij niet van ophouden meer weet.

Het inrijwissel van de keerlussen is mechanisch handgeschakeld door een schuifschakelaar met een stukje verenstaal en de frog wordt tegelijk door de schakelaar bediend. Het uitrijwissel rijden we open en de frog schakelt met een DCC80.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2020, 21:26:29 door St00mboy »

Edsko Hekman

• Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
« Reactie #4162 Gepost op: 20 mei 2020, 21:31:19 »
Hebben jullie er nou een rijweek van gemaakt? Ben stiekem wel enigszins jaloers....

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4163 Gepost op: 20 mei 2020, 22:22:13 »
@Edsko
 ;D Nee hoor, vanmiddag was ik er pas om 17h00 en alleen René was er. Ik kan natuurlijk op dit moment wel elke dag rijden als ik wil, maar een rijweek is een beetje veel van het goede.
Ik wilde na alle ellende met de keerlus wel even kijken of het ook nu nog steeds goed werkte en wat de volgende stap moet worden. Dat worden de aftakbakken, maar ik had nog geen oplossing bedacht voor hoe ik ze denk te gaan ondersteunen. Dat is inmiddels gedaan en de benodigde spullen zijn er ook. Morgen kan ik dus weer verder. O, en jaloers? Als je je verveelt kom je maar gerust een keer kijken/bijpraten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2020, 22:40:41 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4164 Gepost op: 21 mei 2020, 15:28:44 »
Vandaag snel even vier poten gemaakt t.b.v. de beide bakken no. 4 en de aftakbakken. Bij gebruik van de aftakbakken is het het handigste om gebruik te maken van de met dank aan Basmans reeds in de bak aanwezige voorziening t.b.v. een 22m verwarmingspijp:

Daarom heb ik twee poten daarvoor aangepast en twee nieuwe gemaakt. Hier zie je er drie van:

De vierde staat al onder bak 4 van de rode keerlus. Als de lijm droog is morgen maar weer verder....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 15:31:40 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4165 Gepost op: 22 mei 2020, 19:26:58 »
Nu de verwarmingspijppoten klaar zijn kan er begonnen worden met het testen van de aftakbakken. Eerst bak 4 er tussenuit gehaald:

Daarna de STJ-bak (Single Track Junction) er op een nieuwe poot met verwarmingspijp tussen gezet:

De STJ-bak kan natuurlijk ook i.p.v. een van de andere twee boogbakken ingezet worden. Dan kun je links- of rechtsaf slaan i.p.v. rechtdoor. Nu nog even aansluiten en dan testrijden, maar dat feest ging niet door, want een of andere onverlaat had de 4-polige stekkers omgekeerd op de aftakbak geknutseld.  >:( Die rechts zat moest links en v.v. Dat moest nog wel even rechtgezet worden. :-[:

Dat knutselen gebeurde pas later, want ondertussen ben ik verdergegaan met de DTJ-bak (Double Track Junction). Daarvan zaten de stekkers gelukkig wel goed aangesloten. Met deze bak in de opstelling kan je op beide keerlussen gewoon de keerlus volgen en weer teruggaan naar het begin van de keerlus....:

....of je kan vanaf de buitenste keerlus afslaan richting de fiddle yard, het slingerspoor of wat we ook maar van plan zijn op de DTJ-bak aan te sluiten:

De O4 op de achtergrond rijdt op de binnenste keerlus, die geen afslag heeft.

Morgen eerst weer een mini-rijdagje met BMB-er Thijs....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2020, 10:44:47 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4166 Gepost op: 23 mei 2020, 22:28:57 »
Na de tweede BMB Mini-rijdag gaan we vanaf nu weer verder met het testen van de keerlussen. De rode keerlus is nu volledig getest. Voor de blauwe moet ik nog wachten op een nieuwe Dual Frog Juicer. Die is onderweg. In afwachting daarvan kan ik de blauwe keerlus iets verleggen, zodat hij niet direct meer naast de frog met de DCC80 eindigt. Ik verwacht eigenlijk geen problemen met de blauwe keerlus, omdat die al een tijdje naar behoren functioneert, maar je weet maar nooit....  ::)

De komende week moeten de volgende keerlusconfiguraties allemaal getest worden:
1a) De grote symmetrische keerlus met inhaalspoor (bijna klaar).
1b) Idem maar met junction naar dubbelspoor (in progress).
1c) Idem maar met junction naar enkelspoor.
2a) De kleinere symmetrische keerlus met enkelspoor en apart op de rijstroom aan te sluiten binnenliggend showspoor in een ronde cirkel.
2bc) Idem maar met junction naar enkel c.q. dubbelspoor. Dit is in feite dezelfde test als bij 1bc.
3) De linkse asymmetrische keerlus à la modulebaan.nl.
4) De rechtse asymmetrische keerlus à la modulebaan.nl.

Wat er verder allemaal nog geknutseld moet worden?:
1. Bak 1 van de rode keerlus bedraden.
2. Bedrading van bak 1 van de blauwe keerlus nalopen en er een poot voor maken. Keerlus op bak 1 verleggen en nieuwe DFJ monteren.
3. De drie andere bakken van de blauwe keerlus bedraden met 24 stukjes kabel.
4. De twee keerlus-aftakbakken berailen en bedraden na er de fake ballast op geschilderd te hebben. Er moeten alleen nog 2 wissels met een spoortje op.
5. Twee aansluitbakjes maken voor de aftakbakken. Hiervoor is nu nog niets gemaakt. Bakjes moeten nog bedraad worden.
6. De laatste twee medium boogbakken berailen en bedraden.
7. De tweede stapel met zes medium boogbakken maken incl. spanband. De spanband moet nog aangeschaft worden.
8. Een grote boogbak geschikt maken zowel voor een 180 graden boog als voor een S-boog. Kijken of de wissels op de boogbak kunnen i.p.v. op een extra BB. Er moeten nog 2 wissels op.
9. De twee andere grote boogbakken geschikt maken.
10. De drie grote boogbakken van punt 8 en 9 inschuifbaar maken.
11. De zes oude grote boogbakken geschikt maken voor het aansluiten op de drie nieuwe. Op de oude zit 3 of 4mm triplex en eigenlijk wil ik dat liever verwijderen.
12. Nog één of twee rechte tostibakken maken voor het slingerspoor.
13. Poten (ver-) maken zowel voor de nieuwe medium (4) als voor de nieuwe grote boogbakken (3).
14. Een baantje maken met Jan zijn bak en de twee keerlussen om de hele boel uit te testen.
15. De beschermingskappen met BMB © PRO beschermkap protector string aan de bakken bevestigen.
16. Wvttk, wat verder ter tafel komt.  ;) Ongetwijfeld komt er wel weer een idee of zo.
17. De bakken opslaan en de boel opruimen.

Het meeste is nu wel zo'n beetje gedaan. Ik hoop aan het einde van de week de testbaan te kunnen opruimen, zodat René de ruimte zelf weer kan gaan benutten voor zijn schilderwerk. (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2020, 22:57:20 door St00mboy »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #4167 Gepost op: 24 mei 2020, 17:34:21 »
Ik heb vandaag erg een kijkje genomen bij Leen en ik vond het erg leuk. Ik vind het sws leuk om iemand van het forum IRL te ontmoeten. Gelukkig was het niet nog verder weg, het was net te doen  :laugh: En ik kreeg nog een lekker bakkie koffie van Leen, waarvoor nogmaals bedankt  ;)

We hebben natuurlijk o.a. ook wat praktische puntjes besproken.
We hadden het onder andere over beveiligingen. Toen mijn class 156 achter zijn flying scottsman aanreed, was het natuurlijk een kwestie van tijd tot de een de ander inhaalde.

(komt nog een filmpje van Leen van)
En dat gooide het balletje op dat er nooit 2 treinen tegelijk die keerlus op mogen, maar dat wel kunnen als de machinisten niet opletten. Terwijl wij hierover aan het praten waren, ging dat dus een paar keer bijna mis...  :o

Omdat de baan niet geautomatiseerd is, stelde ik het idee voor om op bepaalde plaatsen een remmodule te gebruiken. Natuurlijk wel een zelf gesoldeerde remmodule, want die Marklin boeven durven er inmiddels al €69.99 voor te vragen terwijl het nog geen €5,- kost om die dingen te maken.

Voor de flankbeveiliging van het snelspoor leek Leen het een goed idee, om die in ieder geval te beveiligen met zo'n remmodule.

Het plan is dan om voor het sein een remsectie aan te brengen. En als een trein het sein passeert, zet de trein het sein op rood waardoor de volgende trein stil komt te staan op de remsectie. De gestopte trein kan dan weer in beweging worden gebracht door met een knopje het sein op groen te zetten. Zo is dit spoor dan beveiligd.

Het snelspoor (binnenste spoor) zou ook zo'n sectie kunnen krijgen met als wijziging dat deze automatisch op groen kan worden gezet door een trein die uit de keerlus rijdt. Dan zou het nooit meer voor kunnen komen dat 2 treinen tegelijk op de keerlus komen om problemen te maken. Omdat treinen ook kunnen stoppen in de lus ten behoeve van het inhalen, zou het dan ook nog nodig zijn om ook weer een schakelaar te gebruiken om het snelspoor een groen sein te geven. De 'seinwachter' kan dan ook meteen de wissel omzetten. Het is een vrij simpele doch effectieve manier van beveiligen.

Afgelopen week kwam ik de wattenschneider tegen op de EifelBurgenBahn. Leen begon over seinen dus ik begon hierover.

Je bouwt een rechthoekige gat in je baan waarin je een U vormig profiel kan steken waar je sein en de elektronica in verwerkt is. Voor het veilig transporteren kan je dan al je seinen uit je baan trekken en in een koffertje stoppen.

Om ook nog even terug te komen op de lichtsluisjes. Ik heb zelf in het verleden deze reflectiesensors gebruikt.

Dit zijn een een zender en ontvanger in 1 behuizing. Ik heb ze o.a. gebruikt op dit robotje. Met deze sensors kan je tot ca 15cm een afstand meten tot een object. Hoe dichter bij het object, hoe meer reflectie er wordt gereflecteerd. Deze sensors geven een analoog signaal af. Ik deed hem dan met een arduino analoog inlezen en zo kon ik zelfs onderscheid maken tussen een zwarte streep en de rand van de tafel. Maar met een comperator en een potmeter kan je deze ook digitaal inlezen en de gevoeligheid instellen. Je kan ze dan met een extra transistor gebruiken om direct een relais (van bijvoorbeeld een remmodule) aan te sturen. Je hoeft niks te programmeren en ze zijn instelbaar in de gevoeligheid, wat wilt een mens nu nog meer? Je wilt dat ze niet stukgaan.

Om nu pas mijn punt te maken:  Als je 1 biels uit je rails haalt, dan past deze sensor tussen je rails en dan steekt hij niet uit en hij kan daardoor dus niet beschadigen. Ik heb zelf ook nooit problemen met lichten van buitenaf.

De middag was dus behalve leuk, ook enigszins productief voor de baan, er zijn immers weer goede ideeën bedacht! Ik hoop dat ik gauw het filmpje van m'n rijdende class 156 kan zien op de BMB's keerlus :P

Mvg,

Bas

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #4168 Gepost op: 24 mei 2020, 18:40:48 »
@Bas,

Leuk om te horen. Het blijft maar mini rijdagen “regenen” in Schoonhoven. Ik wist niet dat jij ook een Britse trein had. Dat wordt (ooit) een BMB bak.

Over je oplossing voor een sein: Een goed idee. De Britse leverancier van mooie semaforen, Dapol, heeft een oplossing die er iets van weg heeft. De elektronica en aandrijving zit daarbij verwerkt in een koker. Deze laat ik verzinken in mijn bak. Tijdens het transport, kan ik eea eenvoudig uitnemen.

Gr, Hans

https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #4169 Gepost op: 24 mei 2020, 20:05:02 »
Bas,

Leuk dat je een keer hebt kunnen rijden op de BMB met een Britse Loc.

Je idee voor een remmodule te gebruiken in een dergelijke module baan vindt ik echter gevaarlijk.
Op de keerlus geeft het een mooie kortsluiting, waardoor alles stil staat, en dat zonder schade.

Een stilstaande trein op een remmodule, waar dan achterop een flink doorstomende trein achterop rijdt geeft WEL flink schade aan het materieel.

Tijdens een  normale rijdag of beursdag worden de mensen die rijden niet tot minder lastig gevallen. Juist omdat we die schade aan het materieel niet willen. Seinen op die locaties plaatsen zouden daarbij mogelijk wel kunnen helpen.
Mot oranje/geel of zelf rood zal er toch wat gedaan moeten worden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube