Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 663469 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4140 Gepost op: 09 juni 2020, 19:36:43 »
Het schiet nu aardig op. Vandaag weer het nodige geschuurd, geplamuurd en met verf gekliederd. De rails voor deze V-bak zijn nu ook gemaakt:


De bak heeft een eerste laagje fake ballast:


....en de zijkanten hebben kun eerste laagje van onze clubkleur gekregen:


Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4141 Gepost op: 09 juni 2020, 22:28:12 »
........het repareren van de trekontlasting van het oude haspel.......


Echt goed kreeg ik het niet, maar de trekontlasting werkt en het zit nu beter dan het zat.........

Richard (Nighttrain1) bood mij zijn hulp aan om de kabels van het oude haspel te voorzien van adereindhulsjes. Die zitten er nu op en de trekontlasting is nu ook optimaal:


Volgens mij is het haspel nu beter dan het ooit geweest is.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4142 Gepost op: 10 juni 2020, 21:45:00 »
De tweede V-aftakbak met dubbelspoor is op een oor na gevild. Vanmorgen eerst de laatste verruf erop gekliederd:


Daarna onder alle drie de bakken pootjes gemaakt t.b.v. het opstapelen en de rails erop gelegd en bedraad:


Hier zie je de pootjes en de bedrading:


De drie gelijkvormige V-bakken kunnen nu dankzij de pootjes net als de overige keerlusbakken op elkaar gestapeld worden.
Morgen nog even de laatste hand eraan leggen en dan zijn alle bakken eindelijk klaar, hoera!  (y)

Wat kunnen we eigenlijk doen met zo'n aftakbak? Nou, we kunnen er van een keerlus bijv. een soort rotonde mee maken met twee of drie afslagen, maar of dat altijd even praktisch is?  ??? Met één afslag per keerlus kun je iets als de volgende opstelling maken, waarbij je dus niet altijd per se over de fiddle yard resp. het slingerspoor hoeft te rijden als je dat niet wil:


Dat is een opstelling met 4 keerlussen. Daar heb je dus wel flink wat ruimte voor nodig, maar soms is die er gewoon. Eventueel kun je de keerlus links onderaan vervangen door een kwartboog. Dan rij je steeds je rondjes over de bakken en het slingerspoor, maar niet per se over de fiddle yard.
In de volgende opstelling gebruiken we een aftakbak als hoekbak en we gebruiken er ook een in de keerlus onderaan. Voor deze opstelling zijn nog wel wat extra aanpassingen nodig t.b.v. de verbinding met de fiddle yard:


Deze opstelling lijkt op die van Rijswijk, maar met de mogelijkheid om op de onderste keerlus weer terug te keren i.p.v. verplicht bij elk rondje met je trein over de FY te rijden. Bovendien kun je er halverwege voor kiezen om de FY op te gaan.
De praktijk zal leren of en hoe we dit allemaal gaan toepassen. De mogelijkheden zijn er nu in elk geval.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2020, 22:57:59 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4143 Gepost op: 11 juni 2020, 20:08:35 »
Vandaag de laatste hand aan de aftak V-bak gelegd en daarmee het bakkenproject beëindigd. De drie V-bakken staan netjes opgestapeld....:




.......en inmiddels heb ik ze opgeborgen op de stapel grote boogbakken. Daarna opruimen.  :-\ Ik kom er dan altijd later achter dat ik weggooi wat ik later nodig heb en bewaar wat ik beter weg had kunnen gooien. En tijden later loop ik weer te zoeken naar dingen die ik opgeruimd heb of tijdens het opruimen weggegooid heb. Alleen al daarom heb ik er een vreselijke pesthekel aan.  >:(
Ik was nog niet begonnen of ik kwam alweer iets uit het verleden tegen. Een soort klem uit 2017 om de twee daken van mijn dubbele bak in het midden bij elkaar te houden. Alleen klopte de maat niet. Ik heb er nu een latje van 6mm op geplakt en dat met lijmklemmen vastgezet:


Daarna kwam ik onder de spinnenwebben een op een megabiels gesoldeerd stuk bruin geverfd code 75 dubbelspoor met geplakte bielzen en bananenstekkers tegen. Het heeft drie of vier jaar geleden dienst gedaan op mijn BB. De bielzen waren nogal verfomfaaid, maar de rest was intact. Ik heb de rails schoongemaakt en er nieuwe bielzenmatjes op geschoven. Het stukje spoor kan nu zó op een BB gebruikt worden. Je weet maar nooit wanneer het van pas komt, misschien wel nooit:


Hiermee is vandaag een einde gekomen aan het bakkenproject. Vorig jaar 2 oktober begon ik met het bouwen van een symmetrische keerlus op basis van onze bestaande boogbakken:


Deze keerlus heeft vorig jaar in Vredepeel en op de Verzamelbeurs dienst gedaan en ik vond het een hele verbetering:


Op 11 november stonden de 6 grote boogbakken van Henk in mijn auto en in januari ontving ik in Rijswijk tijdens de Modelspoordagen van forumlid Bas (Basmans) de door hem reeds gebouwde  (y) bakken t.b.v. de twee modulebaan.nl-keerlussen, die ik bij hem besteld had:


Het bakkenproject voor deze winter had tot doel 1) om Henk zijn boogbakken transportabel en inzetbaar te maken en 2) om twee symmetrische keerlussen te bouwen op basis van de bakken van Bas. Vanaf 2 december ben ik met Henk zijn bakken aan de gang geweest. Eerst moesten de medium boogbakken gereed komen, zodat we ze in Rijswijk gelijk konden gebruiken. Na Rijswijk ben ik geleidelijk aan steeds meer met de keerlussen bezig geweest, waarvoor ik diverse ideeën kreeg, en daarna met de grote boogbakken. Ik had eigenlijk 1 mei met het hele project klaar willen zijn, maar om diverse redenen wilde dat niet lukken. De afgelopen tijd met het mooie weer wilde ik echt van het project af en heb er daarom steeds meer tijd in gestoken. Het testen was leuk, maar het zat in het begin volstrekt niet mee.  >:(
Ik zal blij zijn als over twee dagen de chaos opgeruimd is en René daar de hele zomer gewoon lekker zit te schilderen. Dan ga ik af en toe wel even een bakkie bij hem doen.  (y)
Nu voorlopig even geen bakken meer!

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2020, 20:15:04 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4144 Gepost op: 12 juni 2020, 16:30:31 »
Hulde Leen, en dank voor het vele werk wat je er in gestoken hebt.
Ga je nu aan je eigen baan beginnen  ;D

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4145 Gepost op: 12 juni 2020, 21:34:51 »
Dank je wel, Rob.  (y)
Eerst bij René de troep opruimen en afvoeren, dat is begin volgende week klaar. Daarna thuis de troep opruimen, dat is voorlopig nog lang niet klaar.  :-\
De eigen baan komt hopelijk als afwisseling bij het opruimen aan bod.  ;D  Technisch zou het geen probleem meer mogen zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2020, 21:37:07 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4146 Gepost op: 12 juni 2020, 22:01:08 »
Vanmiddag wegens het mooie weer pas laat "op het werk".
Ik was nog vergeten om de zaagsnedes in de vijf Y-wissels op de aftakbakken te vullen. "Dat komt straks wel, als de schroefogen komen", dacht ik. Maar vanmiddag heb ik ze toch maar vast volgens de Klaas-methode met een drupje houtlijm gevuld:


Voorheen gebruikte ik hiervoor altijd epoxy, maar dit is een flink stukje eenvoudiger.

De brokken afgezaagd hout lagen nog op de grond en moesten gesorteerd en opgeruimd worden:


Na enige tijd en wat "elbow grease".....:


...is het hout gesorteerd:


Tijdens het opruimen kwam ik nog een kit van een LNER K2 tegen die er al sinds 2013 ligt:


En op de dakklem voor mijn bak heb ik nog een tweede 6mm latje geplakt, dus de lijmklemmen zitten er nu weer op.
Het schiet nu lekker op. Maandag of dinsdag gooi ik alles in mijn auto en dan is het hele project pas echt afgelopen.

In oktober 2018 begon ik aan het bakkenproject met als enig doel om de grote boogbakken van Rob en mij inschuifbaar en daardoor transportabel te maken. Door ermee te beginnen begon ik aan een soort ontdekkingsreis, waarbij er onderweg van alles bedacht werd en legio nieuwe ideeën en diverse nieuwe doelen ontstonden. Zo ontstond bij het doorzagen van de bakken het idee van de medium bogen en gelijk daarna dat om de poten gedemonteerd te vervoeren. Een fraaier ogende symmetrische keerlus was in die tijd voor mij een grote wens en als je dat eenmaal in je bol hebt, dan wil je het ook een keer gerealiseerd zien. Dat begon vorig jaar juni met een nieuwe Y-bak op basis van de bestaande kleine boogbakken:


Op Vredepeel en in de Jaarbeurs reden we er al mee en ik vond het een enorme verbetering. Met de mooie nieuwe keerlusbakken van Basmans/modulebaan.nl kwamen er nog veel meer ideeën: de keerlussen zijn nu op diverse manieren inzetbaar. (y) Daarnaast zien deze keerlussen er, mede dankzij het ontwerp van Basmans, weer een stukje professioneler uit dan onze oude!  (y)
De bakkenprojecten van 2018 tot nu hebben met dit alles in eerste instantie twee multi-functionele keerlussen en vier mooie, makkelijk te transporteren medium kwartbogen opgeleverd. De grote bogen die we al hadden zijn transportabel gemaakt en kunnen nu desgewenst als kwartboog, S-bocht of slingerspoor ingezet worden. Bijna alle poten zijn nu demontabel, waardoor ze tijdens opslag en transport nauwelijks nog plaats innemen. Alle nieuwe bakken, die ervoor geschikt zijn, hebben BMB © PRO railbeschermingen gekregen, die met één bout en d.m.v. een BMB © PRO touwtje aan de bak vastzitten. Dit laatste zou van groot gemak moeten zijn bij het opzetten en afbreken.

Zijn er misschien nog open einden? Jazeker, die zijn er altijd, maar ze staan de functionaliteit niet acuut in de weg:
1) De BMB © PRO touwtjes van alle bakken m.u.v. de grote boogbakken moeten nog met een schroefoog onder de bak bevestigd worden. De schroefogen zijn besteld.
2) De veertjes moeten nog uit de wissels verwijderd worden, die opengereden moeten worden. Dat betreft er één op de rode keerlus en twee op de beide grote boog-buitenbakken.
3) De meeste wisselschakelaars moeten nog beschermd worden met een BMB © PRO wisselschakelaar-beschermkap. Die moet ik nog bestellen (inmiddels besteld op 13 juni).
4) De oude keerlussen en de 4 kleine boogbakken moeten nog eens een keer goed nagelopen worden:
  a. De beide vorig jaar t.b.v. de symmetrische keerlus gebruikte boogbakken moeten weer als hoekbak geschikt gemaakt worden.
  b. De bedrading van de boogbakken kan wellicht eenvoudiger als we de rails als bus gebruiken.
  c. Het bracket onder de keerlusboog kan met wat we nu weten waarschijnlijk door een simpeler constructie vervangen worden.
  d. De S-bocht heeft te weinig ondersteuning.

Nu voorlopig even geen bakkenprojecten meer.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2020, 23:42:48 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4147 Gepost op: 13 juni 2020, 18:21:49 »
Vandaag.............. gebeurde er weer van alles.
Tussendoor......nog even een video opgenomen.........maar die is helaas mislukt.  :-\
Eén wissel .......bleef in één stand staan.......de DCC80 liet het deze keer ook afweten:

Op een gegeven moment haperde de Flying Scotsman.........al gauw werkte er niets meer: er kwam een kortsluitmelding.

Thuisgekomen heb ik nog wat printplaatjes gezaagd met de Proxxon cirkelzaag, maar na een stuk of vijf hield de zaag het ook voor gezien. Hij stopte ermee en ik kreeg hem niet meer aan de praat.
Ik heb nu maar besloten dat ik de rest van de dag maar helemaal niets meer doe!  (y)

Een paar weken geleden was er een keer zo'n dag dat alles mislukte. Nadien heb ik de boel gelukkig weer aan de gang gekregen, maar de Proxxon KS 230 cirkelzaag was vandaag ook aan de beurt. Ik gebruik hem altijd voor het verzagen van printplaatjes t.b.v. schuiflasjes en megabielzen en daarbij ontstaat erg veel stof. Vorige week had ik hem al schoongezogen met de stofzuiger, maar op een gegeven moment deed hij het alleen nog maar onbelast, en daarna zelfs helemaal niet meer. Ik had aan Cees met zijn elektrotechnische achtergrond gevraagd of hij even wilde helpen, voor het geval ik weer eens iets niet helemaal zou begrijpen. ::) Vanmorgen hebben we samen de zaag uit elkaar gehaald. Er zat toch nog flink wat stof in, maar dat is nu ook allemaal weggezogen. Op een gegeven moment ontdekte Cees wat er aan de hand was, nl. een losgeraakt soldeercontact bij de spoel, zoals ook beschreven op deze webpagina:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144827

Nadat het soldeercontact hersteld was liep de zaag weer als een tierelier.  (y)
Het apparaat zit eigenlijk heel simpel, maar effectief, in elkaar. Geen ingewikkelde elektronica, zelfs ik begrijp het meeste ervan.  ::) De volgende keer gebruik ik wel een stofzuiger als ik er weer printplaatjes mee ga zagen. Jongens, wat een stof zat er in dat ding, het is een godswonder dat hij het nog doet!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2020, 18:53:35 door St00mboy »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4148 Gepost op: 13 juni 2020, 20:20:52 »
Het is altijd zo mooi om jouw verhalen te lezen. Het geheime dagboek van Leen Verkaik

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4149 Gepost op: 13 juni 2020, 23:37:48 »
Nou, geheim...  ;D Het is voor mij ook een soort naslagwerk en geheugensteun. Je wil niet weten hoe vaak ik het teruglees om te kijken hoe ik bijv. vorig jaar iets ook alweer gedaan heb, of hoeveel stuks ik ergens van gemaakt heb etc.  ;D
En als ik straks honderd ben en helemaal niks meer kan, dan wordt het pas echt leuk om het terug te lezen.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2020, 12:20:59 door St00mboy »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4150 Gepost op: 14 juni 2020, 09:08:04 »


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4151 Gepost op: 14 juni 2020, 20:18:02 »
Het is altijd zo mooi om jouw verhalen te lezen. Het geheime dagboek van Leen Verkaik

Nou, geheim...  ;D...........
En als ik straks honderd ben en helemaal niks meer kan, dan wordt het pas echt leuk om het terug te lezen.  ;D

...maar, dat had ik nog niet laten blijken, toch ook heel blij te horen dat er in ieder geval iemand is, al is het maar één persoon, die het mooi vindt om die lulkoek allemaal te lezen.  (y) Dus Tom en wie het verder ook leest, in gedachten richt ik een standbeeld voor je op.  :laugh:
Het meeste staat trouwens nog niet eens in het dagboek vermeld, omdat ik alles weglaat wat je nu eenmaal bedenkt als je ermee bezig bent, wat er onderweg allemaal misgaat en dat je niet altijd even geïnspireerd of gemotiveerd bent. Soms is het maar de vraag of het eigenlijk veel zin heeft om een bepaald idee uit te voeren, maar als je het eenmaal in je bol hebt..... Ook heb ik door de jaren heen al diverse keren van mensen te horen gekregen dat een fiddle yard, keerlussen, slingersporen en ga zo maar door voor de BMB helemaal niet nodig zijn en ook dat we met een minimaal aantal utilitaire bakken even goed af zouden zijn. Maar ik denk dan: "Nodig? Eigenlijk hebben we naast eten en drinken etc. helemaal niets nodig, zeker geen modulebaan. Maar zonder de fiddle yard en de keerlussen zouden we nu nauwelijks meer kunnen en OK, de slingersporen kwamen op mijn pad als een mogelijke oplossing voor onze te grote en dus ongebruikte boogbakken, maar ik vind zelf dat het slechter had gekund:
<a href="https://www.youtube.com/v/2i1y1jYjpNQ&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/2i1y1jYjpNQ&amp;feature=youtu.be</a>

Ik ben er nogal enthousiast over omdat de treinen er zo mooi doorheen lopen, maar OK, er moet nog wel iets aan toegevoegd worden t.b.v. een betere visuele impressie. Bij dit alles heb ik m.b.t. de bouw en verbouw van onze utilitaire bakken steeds op de koers gevaren van maximale mogelijkheden voor onze BMB-baan met de beschikbare middelen. Voor mij wil dat zeggen dat de BMB-baan in elke beschikbare ruimte opgezet moet kunnen worden, waarbij ik uitga van maximale rij-mogelijkheden en een maximale rijlengte.

Ik vind dat we als BMB-ers best een beetje trots mogen zijn op de baanopstellingen zoals we die het afgelopen jaar weer voor het publiek neergezet hebben in Rijswijk, Schoonhoven en in de Jaarbeurs, maar ook op onze eigen rijdagen in Vredepeel, Boxtel etc., en waar we zelf heel veel plezier aan beleefd hebben. Met het bakkenproject van het afgelopen halfjaar en alles waar we nu samen verder nog mee bezig zijn denk ik dat we weer een bijdrage zullen leveren aan een nog net iets fraaiere modulebaan met net weer iets meer mogelijkheden dan voorheen en met bovendien een mooiere treinenloop in de bogen. En voor de toekomst zijn er ook nog genoeg plannen, dus wie weet....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2020, 21:24:27 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4152 Gepost op: 14 juni 2020, 20:45:31 »
Ik hoef geen standbeeld  ;) maar het is voor mij een fijne manier om op de hoogte te blijven met waar je mee bezig bent. We hebben een prachtige baan, waar je heel veel time en effort in hebt zitten. Dus vooral doorgaan met die lulkoek!  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4153 Gepost op: 14 juni 2020, 21:37:14 »
Hear hear !!!

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4154 Gepost op: 15 juni 2020, 18:31:56 »
Ik heb vandaag de werkplaats bij René verlaten, na er de afgelopen 8 maanden zo'n beetje dagelijks aanwezig geweest te zijn.
Ons bakkenproject is hiermee ten einde gekomen.  (y)
Voorlopig staan er geen utilitaire bakkenprojecten meer op de planning.

Leen.