Doel:€250.00
Donaties:€132.50

Per saldo:€-117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 04:34:20
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 03:24:56
Mat 54 in Schaal 0 door roadster36
Vandaag om 01:37:27
Modelspoorbeurs Houten - inkoper spoorwegboeken, contactgegevens gevraagd door roadster36
Vandaag om 01:11:32
's-Heer Heinkenspolder door barry1972
12 november 2019, 23:44:02
Buffels zijn verkocht door Floris
12 november 2019, 23:42:24
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
12 november 2019, 23:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 november 2019, 23:02:34
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Tulpendaal
12 november 2019, 22:53:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
12 november 2019, 22:41:00
OBB Nightjet door EN446
12 november 2019, 22:37:46
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
12 november 2019, 22:35:57
MB-module: "Chicago Union" door NS8714
12 november 2019, 22:22:47
Minitrix startset 11123 met bri185.5 (Railchem) werkt niet goed. door evexel
12 november 2019, 22:19:07
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
12 november 2019, 22:12:45
Transformatorhuisje Veluvia in Wageningen door Pauldg
12 november 2019, 22:01:23
Ermehuizen anno 1974 door Mispoes
12 november 2019, 21:54:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
12 november 2019, 21:50:00
Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40) door Maurice K
12 november 2019, 21:46:31
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
12 november 2019, 21:45:00
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
12 november 2019, 21:33:24
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ruud K
12 november 2019, 21:31:06
Projekt 083-338 door 44
12 november 2019, 21:27:31
Heen, En en Weer door DE-II
12 november 2019, 21:22:05
Dwergsein met vrijgave rangeren lamp door Modellbahnwagen
12 november 2019, 21:21:18
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
12 november 2019, 21:14:07
Archer surface details, waar te koop in Nederland door Pauldg
12 november 2019, 21:08:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
12 november 2019, 21:03:44
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door peterha
12 november 2019, 21:00:02
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door eitreb
12 november 2019, 20:29:07
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 345189 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9443
    • BMB - Britse ModuleBaan
BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Gepost op: 15 april 2015, 11:06:23 »
N.a.v. dat ik mij met bloedend hart als deelnemer van de BNLS-forumbaan afgemeld heb, is mij al door een paar mensen voorgesteld om iets soortgelijks met Brits modelspoor te beginnen.

Een paar jaar geleden hebben we al eens de BMB (Britse Module Baan) in het leven geroepen - dat staat in dit topic, ongeveer vanaf pagina 42 - en we hebben toen zelfs een soort reglement opgesteld.
Daarna is het echter stil gebleven, het èchte ei werd nooit gelegd.

Sja, wij hadden op dat moment nu eenmaal geen mensen van het kaliber van Ronald Halma, Kees-Jan van Vessem en Martin Welberg die ons een flinke schop onder de kont gaven.
Maar misschien kunnen we het nu wèl voor elkaar krijgen.
Ik heb nu een jaar ervaring met de BNLS-forumbaan opgedaan en moet zeggen dat het echt de moeite waard is om je treinen met elkaar op zo'n baan te laten rondrijden (als ze tenminste in de rails blijven  :-X).
Je hebt steeds gewoon een geweldige dag en je leert van elkaar.

Voorlopig denk ik dat we het tot 00-spoor moeten beperken, d.w.z. dat het alleen bedoeld is voor Iers en Groot-Brits modelspoor.
We moeten qua schalen niet teveel hooi op de vork nemen en er ook om denken dat we qua treinen echt iets anders gaan doen dan de BNLS-forumbaan, d.w.z. H0 komt de baan niet op, behalve in een evt. "fout uurtje".
De opzet wordt wel vrijwel exact gelijk aan die van de BNLS-forumbaan. Tijdperk en thema zijn dus vrij.
Ik sluit ook niet uit dat wij in voorkomende gevallen evt. aan de forumbaan kunnen aanschuiven, waarom niet?
Vooralsnog stel ik me voor dat we als doel hebben om minimaal 4 keer per jaar ergens een rijdag organiseren.

Mijn vraag is nu: wie wil er meedoen met zo'n 00-baan?
Bedenk hierbij dat een BNLS-module bak ca. €140,00 aan hout kost  plus een bijdrage voor de keerlussen en ik hoop dat we die gewoon op de BNLS-bakken manier kunnen bestellen. Een paar van jullie heeft al zo'n bak.

Ik stel voor om dat hier nader uit te kauwen en het op de Litter Bin dag in Barendrecht op de agenda te zetten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2015, 22:26:23 door Bert van Gelder »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
Re: BMB Algemeen
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2015, 11:09:56 »
Lijkt me een strak plan Leen (y)

Henk.
Mvg Henk.

Mijn grootste angst is, dat mijn vrouw na overlijden, mijn spullen verkoopt voor de prijzen die ik haar altijd verteld heb.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2015, 11:25:31 »
Hmmmmmm ........
.
.
.
.
(wordt ongetwijfeld vervolgd .....)

Leen (Y) !!!!

Mvg, Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9443
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB Algemeen
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2015, 12:13:04 »
Dat zijn binnen het half uur 3 geïnteresseerden, waarvan 2 met een bak.  (y)
We kunnen dus al beginnen.  ;D

Leen.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
Re: BMB Algemeen
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2015, 13:28:35 »
Ik doe ook mee....

Heb tenslotte al een bak in onderdelen staan.... :-)
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8068
  • Team Mitropa FNDL
    • Team Mitropa
Re: BMB Algemeen
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2015, 13:35:13 »
Citaat
Bedenk hierbij dat een BNLS-module bak ca. €140,00 aan hout kost en ik hoop dat we die gewoon op de BNLS-bakken manier kunnen bestellen.

Geen probleem..

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9443
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB Algemeen
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2015, 14:02:39 »
Bedankt, Martin.  (y)
Even kijken hoe het loopt en dan kom ik erop terug.

Nu hebben we wel een ovaal.

Leen.




St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9443
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB Algemeen
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2015, 14:50:20 »
Met vier potentiële deelnemers kunnen we even iets verder denken.
Allereerst: voor niet-constructieve posts over dit onderwerp vraag ik verwijdering aan bij de moderatie.  :o

Om de investering in een keerlusbak zo klein mogelijk te houden gaan we rug-aan-rug staan.
We vormen a.h.w. inderdaad een ovaal.
Dat betekent dat er bij de kosten van de bak nog een bijdrage moet komen voor de keerlussen.  :-\
Die bestaat uit 4 hoekbakken met elk een kwart cirkel aan rails erop, waarvan er twee zij-aan-zij aan weerskanten van de opgestelde modules komen te staan.
Dan kunnen de treinen vanaf jouw baan weer mooi terug naar je achterbuurman.
Deze bakken moeten i.v.m. opslag zo klein mogelijk blijven.

De aansturing gaat via een expressnet netwerkje, Lenz/Multimuis dus.
Daarmee blijven we compatibel met de H0-forumbaan.  ;)

Als rails wordt er in principe Peco code 75 gebruikt, maar code 100 mag ook, mits de overgangen 100% OK zijn.
In de bestaande bakken zoals die van Henk en mij ligt nl. al code 100 en dat gaan we er niet uit halen.
Als je ook met de BNLS H0 baan mee wilt doen, dan kun je op je bak beter code 100 leggen.
De overgang op de BB moet wel in code 75 uitgevoerd worden.

Voor wat betreft de maatvoering houden we ons zoveel mogelijk aan regels van de de BNLS-forumbaan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57869.0.html
De minimale boogradius bedraagt 550mm.
Bij bestaande bakken wordt bekeken hoe die ingepast kunnen worden.
Strakke S-bochten moeten we zoveel mogelijk zien te vermijden.
Tussen de twee kromme stukken van de S moet een recht stuk komen van minimaal 30cm.

Over de bakovergangen moeten we het gezamenlijk nog hebben, maar we gaan voor overgangen met 0 ± 0,2mm hoogteverschil.
Daarbij geldt dat het niet uitmaakt hoe anderen het doen, als wij maar goede overgangen hebben.
Iedere wijsneus mag daar zijn plas over doen, graag zelfs, en je mag dus uiteraard zelf met voorstellen komen.
Die van de deelnemers worden sowieso serieus genomen.

Ik zal mijn voorstellen z.s.m. hier neerzetten. Een paar van jullie hebben die al gezien.
Maar ik heb nog een ander, misschien wel veel slimmer idee gekregen voor de overgang tussen 2 modules.
Dat kunnen we eerst allemaal hier en later in Barendrecht bespreken.

Daarna wordt e.e.a. op werking getest op minstens één rijdag.
Ik neem mijn voorstellen voor de overgangen mee naar Barendrecht.
Dan kunnen jullie ze daar besnuffelen.

Het is nu 15 april.
Laten we afspreken dat we op 15 mei moeten weten waar we staan m.b.t.
1) Het aantal deelnemers.
2) De aan te schaffen bakken
3) De Expressnet oplossing.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2015, 11:32:14 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9443
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB Algemeen
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2015, 15:17:04 »
Hierbij mijn eerste voorstel voor een overgang.
Die is niet geschikt voor de BB-BB overgang tussen de modules, maar bijv. wel geschikt voor de keerlusbakken, waar altijd dezelfde tafels tegen elkaar aan staan..

Ik heb t.b.v. de uitleg met behulp van wat ouwe zooi een proefopstelling gemaakt op de overgang tussen mijn twee slecht uitgelijnde BB's.

Hier zie je de beide BB's, slecht uitgelijnd en met hoogteverschil:


Het hoogteverschil ter hoogte van de railovergang (op 16,6 cm uit de voorkant) is ca. 1,1 mm:


Onder de overgang komt aan weerszijden een stuk autobinnenband:


De rails komen vanaf de keerlusmodules bij de overgang:


De rails van de tweede keerlusmodule liggen tegenover die van de eerste, maar zijn nog niet uitgelijnd:


De schroeven zitten nog los. Als ik de rails nu uitlijn en beide schroeven vastschroef, dan gebeurt er dit:
de voorste rails, let op de railuiteinden:


de achterste rails:


Er is dus hoogteverschil.  >:(

Nu draai ik de schroeven weer los (sorry, onscherpe foto):


en steek de pennen door de daarvoor bestemde pijpjes. De schroeven zijn losjes vastgedraaid:




De overgang wordt dus niet vastgeschroefd, maar overbrugd, bijv. met pennetjes zoals ik beschreven heb.
Bij het opzetten moet je natuurlijk nog steeds wel eerst proberen om je tafels zo goed mogelijk uit te lijnen, maar daarbij hoef je niet op de uitlijning van de rails te letten Als je de tafels eenmaal goed uitgelijnd hebt, dan kun je gewoon de pennetjes in de overgang steken en dan werkt het.

Dit principe met de overbrugging werkt voor overgangen buiten het zichtbare landschap (tenzij je de overbrugging onzichtbaar weg kan werken, maar ik zou niet weten hoe je dat eenvoudig kunt doen ???) en alleen bij "vaste" overgangen, d.w.z. dat steeds dezelfde tafels tegen elkaar aan gebruikt worden.
Bij de BB-BB overgang kun je dit principe met de pennetjes dus beter niet gebruiken, omdat je telkens een andere buurman kunt krijgen.
Voor de overgang van het landschap naar de BB is dit principe ook niet aan te raden. Het is geen fraaie railovergang en je wilt hem liever niet op je bak zien.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2015, 17:15:10 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9443
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB Algemeen
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2015, 16:40:31 »
Mijn tweede voorstel voor een bakovergang.

Dit is hier nog niet vertoond, ik kwam er ineens vanmorgen op.
Ik heb hier geen Black Boxen en kan er dus geen werkend exemplaar voor bouwen.
Maar ik heb wel 2 sigarenkistjes, dus gaat het hier alleen even om het principe.
Ik gebruik hier code 100, omdat dit op de printplaat vastgesoldeerd zit.

Eerst soldeer ik mijn rails met overstekende railuiteinden op mijn biels van printplaat. Ze steken ca. 7,8mm uit, dat is hier de lengte van een halve code 100 las.
En je doet de lasjes erop:


Dan zie je hier mijn black boxen:


Aan de ene kant lig jij met je spoor op een afgesproken plek vanaf de rand van de BB:


Aan de andere kant lig ik met mijn spoor op de afgesproken plek:


De afgesproken wordt bepaald door de lengte van het stuk code 75 (ca. 15cm) wat ertussen komt te liggen.
De vraag is of de biels vastgeschroefd moet worden. Dat moet uit een test blijken.
Op die manier hoef je niet telkens nieuwe flexen aan te breken en in noodgevallen gaat het maar om een klein stukje.

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2015, 17:17:37 »
Als BMB-er van het eerste uur meld ik mij (opnieuw) aan om mee te doen met de BMB module baan. Mijn bak staat nog in losse onderdelen in een hoek, dus er is nog zat werk te doen, maar dan heb ik nu een goede reden om het op te pakken. Ik moet er nog eens goed over denken, maar ik zou wel heel graag voor een echte Britse bak willen gaan, dus ook met Prototypical British trackwork. Zelf bouwen dus. Maar ik weet nog niet of dat wel handig is voor dit project. Ik hoor graag jullie meningen.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

BMB and proud of it

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9443
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB Algemeen
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2015, 17:20:13 »
Op je eigen bak mag dat natuurlijk, als je maar niet lager gaat dan code 75.
Het is wel heel erg un-British als we originele Britse bullhead niet zouden toestaan? ;D
Je kan het zelf bouwen, maar C&L heeft ook goede track hoor. (y)
Maar op de BB moet je dan wel een goede overgang naar Peco code 75 realiseren.

Leen.


« Laatst bewerkt op: 15 april 2015, 17:23:19 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2015, 17:22:58 »
Dat laatste lijkt mij nog de grootste uitdaging, ga ik me tegen die tijd wel in verdiepen. Alternatief is natuurlijk Peco 75 en dan de afstanden tussen de bielsen aanpassen, maar dan zit je weer met de wissels.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

BMB and proud of it

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9443
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB Algemeen
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2015, 17:24:12 »
Ik denk dat goede overgangen met code 75 makkelijker te realiseren zijn dan met code 100.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
    • Medway Valley Line
Re: BMB Algemeen
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2015, 19:20:48 »
@Michael,

Jij bent een mazzelkont... Mijn E4 is nog steeds niet gearriveerd.
Ik was vandaag niet thuis, maar dus ook geen briefje van de postbezorger dat hij aan de deur was geweest.

@Leen,

Voor wat betreft de modulebaan....
De prioriteit ligt nu op de thuisbaan.
De treintjes moeten tenslotte rijden, nietwaar.

Het brugdeel (Stoneham Lock Railway Bridge) wordt zo gemaakt dat het in een BNLS bak kan worden gehangen. De maat van het brugdeel is 95 x 32cm. Of de overgangen nu die van de 'officiële' BNLS modulebaan zijn, of van de Britse variant maakt mij dus niet uit. Ook kan ik het railprofiel code 100 eenvoudig vervangen door code 75. Waarom geen BH trouwens?

Grzz, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)