Bedenk hierbij dat een BNLS-module bak ca. €140,00 aan hout kost en ik hoop dat we die gewoon op de BNLS-bakken manier kunnen bestellen.
Mijn vraag is nu: wie wil er meedoen met zo'n 00-baan?
Pas je dan ook gelijk het profiel aan naar 00, of blijf je door knoeien
in H0 met Nem normen die niet stroken met de werkelijkheid..
Waarom geen BH trouwens?
Hebben jullie mijn 'geschoren schaap' al gezien in mijn bouwdraad?
Grzz, Hans
Goh, het is ineens wel erg druk hier...
Ik hoop dat ikzelf en drie van jullie gewoon elk zo'n bak in eigendom wil nemen.
Een andere mogelijkheid is om de kosten om te slaan op het aantal deelnemers, maar dan is er weer niemand verantwoordelijk voor. ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Div_normen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Div_normen_1.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/140630_00ScaleMeasurements.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/140630_00ScaleMeasurements.jpg)
...
We gaan daarom voor een ovaal.
Nadeel: de lengte aan bakken moet aan beide zijden exact gelijk zijn.
Dat kan best wel eens betekenen dat er iemand niet mee kan doen.
Maar dat mag natuurlijk niet altijd dezelfde zijn. ;)
...
En bij gebruik van (Peco) wissels op de bak, moet je 52mm h.o.h. aanhouden in plaats van 50mm conform de normen.
Als jij jezelf tekort wilt doen, moet je dat natuurlijk zelf weten. ;D
Jammer hoor Ed!
Leen.
Dan doe ik de hele groep tekort. :-\Nee hoor.
@Werner,
Misschien is het een idee om jouw bak bij de EMV te maken.
Ik kan je dan hand- en spandiensten verlenen. En materialen en gereedschappen te over...
Grzz, Hans
Het beste is dan om het principe van Paul Bender over te nemen, nl. de rails op een printplaat te solderen en die op de BB vast te schroeven, ongeveer zoals hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_21_HW_106_PB.jpg)
Ik ken Martin niet, en ook weet ik de kwaliteit / zuivere maatvoering / afwerking / materiaal kwalitiet van de door hem te leveren modules en aanverwante delen niet.
Zelf ben ik een erge pietje precies/perfectionist.
Dat worden dan veel stadsbakken, Henk heeft al een stadsbak, Michel wil er ook een gaan maken en ikzelf denk er ook sterk over.
Martin is een meubelmaker, en leverd perfect werk af.OK, duidelijk.
Daar kunnen al die net nietje niet tegenop...... *brom*
Weet je de minimale hart op hart rail afstand al? Je had het over "ongeveer" 50 mm, maar wat is het precies.
Gebruik je voor de BB een standaard (Chinees) printplaatje van 10x7,5cm
We kunnen wel 2x een "Hans"-brug er op de kopse kanten tussen hangen
We kunnen de baan evt. 600 mm minder breed opstellen, zonder buiten BB'en, met alleen hoekbakken.
Dus wat je niet ziet zet je ruimer op als minimum t.o.v. zichtbaar op de baan!?!? :-/ Beetje vreemde ruimte verspilling in mij ogen. Alleen maar vanwege de achter de bakken ruimte?
Vooral de grote vierkante maat is voor opslag en sjouwen dan een minder prettig aspect aan de hoekbakken t.o.v. de iets langere maar veel smallere BMB bakken.
Hans, maak je nog een brug? ;D
Ja, het geeft allemaal mogelijkheden. (y)
... We kunnen wel 2x een "Hans"-brug er op de kopse kanten tussen hangen. Kom je ook lekker makkelijk achter de bakken. Moeten we dus 3 stuks "Hans" bruggen roggelen ...
Zoals de zaken er nu voorstaan, is de bijdrage van de LB-ners namelijk niet steeds een veelvoud van 1,8m. Bij modules die uit meerdere bakken bestaan, wijkt de lengte af. De variatie zit hem dan in het aantal gebruikte BB's. De "Rolph-brug" kan dus 90cm, 150cm of 180cm overbruggen. Mits we iets bedenken voor de poten cq ondersteuning.
Een inbreng is 1 landschapsbak + 2 BB's = 180 cm.
Een dubbele inbreng is 2 bakken + 2 BB's = 300 cm.
Een driedubbele inbreng is 3 bakken + 2 BB's = 420 cm.
Een vierdubbele inbreng is 4 bakken + 2 BB's = 540 cm.
etc.
Leen, als Vader des Vaderlands
De Britten gebruiken "there('s)" en "their(s)" ook heel vaak slordig incorrect door elkaar.Net het Nederlandse euvel met DT of alleen T. Gaat ook geregeld fout :D Geloof alleen niet dat een Brit zich daar drukkig over maakt, en er al helemaal niks van zeggen zal ;)
Het mij het beste dat Leen, als Vader des Vaderlands, dit coördineert.
Ik vind die laatste suggestie van plaats en periode een waardevolle aanvulling.
Dan maak ik de kop "Britse Module Baan (BMB)".....
Natuurlijk:;D ;D (y)
British Modular Blackbox.
De sceneries er tussen zijn gewoon een excuse. ;D
Jan-Peter
Dat is voor de BAH! ;D
Beneluxspoor Amerikaans H0 (y)
Groet,
Tjalling
Over bak overgangen: Let wel bij de BNLS-baan is ook al het een en ander besproken.
Een aantal conclusies kunnen wel getrokken worden:
Goh.... Ik krijg ineens een deja vu...... :-X
@Steef,
Is hier nog wat te leren van Fremo? Werner maakte daar eerder ook al een opmerking over.
Er worden talloze modules gemaakt met standaard "kopprofielen". En voorzover ik heb begrepen, worden deze gekoppeld met bout-moer verbindingen, door genormeerde boorgaten.
Het lijkt me niet moeilijk om met een lasercutter kopprofielen te maken, die als lego-stenen precies in elkaar passen, en met bout-moer verbindingen gezekerd kunnen worden.
Ik zal eea uitwerken in een tekening. Dan kan dat meegenomen worden in de discussie op 6 juni.
Grzz, Hans
Nogmaals, ik heb een heleboel foto's gemaakt van mijn bak na het in elkaar zetten.
Mocht je daarvan tijdens je montage gebruik willen maken dan kan ik ze sinds gisteren op Flickr (hmmm, vrolijke naam eigenlijk :D) zetten.
Nee dat is er niet, die discussie is ook al eerder gevoerd.
Sorry Hans, jou inbreng tot nu toe is doordraven en telkens ouwe zooi weer uit de sloot te vissen. De bakken en het concept is er en begin er nu niet allerlei andere onzin bij te halen en te verzinnen..wil je Fremo, nu meld je fijn aan bij die club, misschien kun je er daar een of andere brug tussen hangen..(niet dus)
PPS: ik heb erg getwijfel of ik ooit zou reageren op het verhaal binnen dit draadje over de modulebaan overgangen. Ik heb de afgelopen maanden / jaren hopeloos veel tijd verscheten aan het oplossen van een probleem dat er niet hoort te zijn en feitelijk ook niet is. Ik ga dan ook eventuele antwoorden / vragen of opmerkingen dan ook niet weerleggen, verdedigen of beantwoorden. De enige tijd die ik er nog in wil steken betreft het bruikbaar maken van de h0 utilitaire bakken voor alle type treinen en loc's en daarna is het voor mij basta en ga ik me eindelijk eens storten op het bouwen van mijn eigen inbrengen en niet meer sociaal bezig zijn voor de duvel en z'n oude moer. Mocht deze posting tegen de geest in gaan van het 00-mudulebaan gebeuren: "meld moderator" en laat het weg gooien. Ik heb mijn verhaal gedaan en jullie een hoop tijd gedoe willen besparen. Indien mijn boodschap jullie onwelgevallig is, is het jullie goed recht die te laten verwijderen
Hier bouwt een menigte aan verschillende bakken, met verschillende bouwachtergronden en -kwaliteiten. Daar heb je andere problemen en zul je dus andere oplossingen moeten bedenken.
Indien mijn boodschap jullie onwelgevallig is, is het jullie goed recht die te laten verwijderenNee hoor, Paul. Die post blijft hier gewoon staan en bedankt voor het geven van je informatie.
@ Steef en Ronald,
Je kunt het niet met me eens zijn, echter volgens mij heeft de praktijk bewezen dat het zo is. Anders zou deze discussie niet nodig zijn.
Teveel te vaak PB's en andere dingen..andere dingen in de vorm van werk..noodzaakt me om gewoon te kappen met de forumbaan als man op de achtergrond, supervisor of wat dan ook. Laat het aan Edsko, of voor de BNB of hoe de afsplitsing dan ook mag heten aan Leen of Henk. Alles wat betrekking heeft tot modules voor dit project gaat dan ook via hun. Thats it..
dit is net zo goed MIJN topic als dat van een aantal anderen.
Fijn om te horen dat mijn voorstel is aangenomen. En natuurlijk dat de overgangen goed lijken te werken.
Henk heeft gisteren een stevige versie van de isoleerlasbiels gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/isoleer_las_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/isoleer_las_002.jpg)
Deze maakt gebruik van Tillig lasjes die op hun plek blijven als je je rail erin wil schuiven. Hoewel voor code 83 sluiten ze stevig om de code 75 rail van Peco heen.
De Peco lasjes lijken op krantenpapier en zijn voor dit werk te flodderig. Voor thuis zijn ze natuurlijk prima.
Morgen gaan we deze nieuwe railovergang testen in de laboratoriumomgeving.
Hopelijk plakt de boel goed aan elkaar...
Leen.
Gerard,
Ga het ook zo doen, heb twee componenten lijm van me werk.
Vindt het een mooie oplossing.
Gerard
Bij de EMV lopen een aantal oud medewerkers van het Natuurkundig Laboratorium van Philips.
Zal ik eea woensdag eens vragen?
Jullie moeten er vast zelf om lachen. ;D
De bakovergang is nu perfect zonder soldeermal, zonder arme stakker die al die dingen in zijn eentje moet solderen ;D, zonder hoogte en breedteverschil en ongevoelig voor randen en kuilen. ;)
Daar kan geen megabiels aan tippen.
Ik zoek alleen nog naar een eenvoudige oplossing voor het geval we ooit - dat kan nog wel even duren, dus ik heb de tijd - iets van een isolatielas nodig hebben.
Ik heb er al een keer een gemaakt hoor met een polystyreen stripje als isolatie, maar ben nu op zoek naar iets eenvoudigers met zoiets als een gewoon lasje.
Maar evengoed ook bedankt voor het meedenken hoor. (y)
Leen.
Vraag me af wat voor railstaaf er gebruikt wordt als er zoveel spanning op staat dattie geen bielsje kan missen, is't geen Peco. Die isolatielas op een bakovergang is wel het meest onzinnige wat ik hier voorbij heb zien komen, wat is het nut ?
Ha Martin,
Dit is onderdeel van Leen's volledig goed werkende bakovergang. Door overal raillasjes te gebruiken zijn ze helemaal goed uitgelijnd en geeft geen problemen met rijden. Dat is tenminste het idee. De geisoleerde raillassen moeten de voor een boosterscheiding zorgen.
Met de standaard BB-overgang van BNLS heb je automatisch een "geisoleerde" overgang :) Met de oplossing van Leen zal je inderdaad wat meer moeten doen als je niet kan lijmen.
Groet Ronald.
En waarvoor, je BB's zijn al gescheiden van elkaar doordat er effe op z'n engels een GAP tussen zit...Mijn idee. Door lucht loopt geen stroom, al is het maar 0,1 mm. (en nu niet gaan mekkeren over hoogspanning 8))
...en nu niet gaan mekkeren over hoogspanning 8) ...
Als we het er allemaal over eens zijn kunnen we de 3mm doorleggen op de BB. Je hoeft het niet aan de BB vast te plakken.Ik ben akkoord.
Het wachten is nu op een deelnemer die tegen is met een slaand argument. ;D
Op zich moet dat geen probleem zijn.
Als ik goed kijk zoek je dus een biels met zo'n dingetje erop waardoor je 2stukken rails in elkaar kan schuiven?
Volgens mij zijn die dingen een stuk dunner als de 0.7mm waarin geprint kan worden?
Groetjes,
Mitchell
Hoe sterk is zo'n geprinte biels eigenlijk en hoeveel kost-ie?
Ga nie passe zo LeenIk wilde even weten wie er scherp was. ;D
BOUWFASEN
1) Het theoretische principe waarmee iets werkt, bijv. het principe van je baan met modules opzetten, of het principe van de bakovergang met de Megabiels (= een female - female verbinding van twee tegenover elkaar uitgelijnd liggende bielzen).
2) Weten hoe, waar, waarmee en evt. met wie je het gaat uitvoeren. Dus eigenlijk het goede geconcretiseerde idee of plan incl. alles wat je nodig hebt zoals materiaal, gereedschap, mallen, bedrading, tekening etc.
3) Het werk uitvoeren volgens plan. Hierbij komen zaken als vakmanschap, precisie, toleranties, afwijkingen, Murphy etc. om de hoek kijken. In welke mate krijg je bijv. dingen exact op de gewenste plek en zit alles goed vast? Hier gaat het m.i. nogal eens mis.
4) Deze vergeet je heel makkelijk: na een tijdje nog eens uitproberen en kijken of het werk wat je gemaakt hebt nog "klopt", bijv. na een paar dagen of weken. Zo ontdek je fouten die tijdens het plakken en schroeven gemaakt zijn. In het heetst van de strijd zie je blijkbaar wel eens iets over het hoofd.
OK, er zijn natuurlijk ook mensen die altijd alles in 1 keer goed doen...... :-[
5) Het resultaat waarin alles samenkomt. Bij ons zijn dat de rijdagen. Na een aantal rijdagen is alles tip-top in orde, mag je hopen.
En als je zoiets als dit met elkaar doet, dan is punt 6 misschien nog wel het belangrijkste:
6) Dat je er met elkaar plezier eraan blijft beleven en de neuzen dezelfde kant op houdt.
Welke vezeltjes passen daarbij? Variërend in kleurtype en lengte?
https://inlanding.wordpress.com/2013/03/26/wrinkled-tin-series-gwr-pagoda-shelters (https://inlanding.wordpress.com/2013/03/26/wrinkled-tin-series-gwr-pagoda-shelters)
Thijs
Dat zou ik ook graag doen....
Morgen ga ik de boel eens in elkaar knutselen en ga bekijken op welke manier we de rails op de boogbakken het beste in de gewenste boog kunnen leggen.
Nou Leen kan bij tijd en wijle best wel streng zijn. :)
BOUWFASEN
1) Het theoretische principe waarmee iets werkt, bijv. het principe van je baan met modules opzetten, of het principe van de bakovergang met de Megabiels (= een female - female verbinding van twee tegenover elkaar uitgelijnd liggende bielzen).
2) Weten hoe, waar, waarmee en evt. met wie je het gaat uitvoeren. Dus eigenlijk het goede geconcretiseerde idee of plan incl. alles wat je nodig hebt zoals materiaal, gereedschap, mallen, bedrading, tekening etc.
3) Het werk uitvoeren volgens plan. Hierbij komen zaken als vakmanschap, precisie, toleranties, afwijkingen, Murphy etc. om de hoek kijken. In welke mate krijg je bijv. dingen exact op de gewenste plek en zit alles goed vast? Hier gaat het m.i. nogal eens mis.
4) Deze vergeet je heel makkelijk: na een tijdje nog eens uitproberen en kijken of het werk wat je gemaakt hebt nog "klopt", bijv. na een paar dagen of weken. Zo ontdek je fouten die tijdens het plakken en schroeven gemaakt zijn. In het heetst van de strijd zie je blijkbaar wel eens iets over het hoofd.
OK, er zijn natuurlijk ook mensen die altijd alles in 1 keer goed doen...... :-[
5) Het resultaat waarin alles samenkomt. Bij ons zijn dat de rijdagen. Na een aantal rijdagen is alles tip-top in orde, mag je hopen.
Ik kan mijn PC met Railmaster en eLink wel meenemen.
Dan heb je een prima pendelautomaat (en meer).
De zijlijn blijft analoog en de automaat komt vast onder de bak... Wel zo makkelijk..
Nu eerst de muggen van mijn auto afpoetsen die er na de wasstraat nog op zijn blijven zitten. :(
We hoeven als BMB-groep de Railmaster/eLink combinatie niet aan te schaffen.
Ik heb het op mijn PC staan, ik hoef alleen maar de eLink te verbinden met de track waar je wilt pendelen.
Ik heb duurproeven gedaan met locs. Je kunt met het script een trein eindeloos herhaalde bewegingen laten maken.
Tot op de mm nauwkeurig.
Ik zou bijna zeggen: "Dan kom ik wel naar jullie wasstraat toe", maar dat is me een beetje te ver.beschadigen.
Hoe lang was jouw duurproef? Een beursdag lang? En in welke omgeving? Ik heb ervaring dat op een computer gestuurde baan in een koud hal 's ochtends de treinen een cm voor het stootblok stopten en later in de dag in een warme hal iets tegen het stootblok of juist er doorheen wilde. Er zit dus een verschil in duurproef "thuis" en duurproef "beurs"
Conclusie: de Eerste BMB-Rijdag is op 29 augustus in de werkplaats bij René.
Voor dit evenement hebben we 4 bakken nodig die technisch gereed zijn. Eén staat er al ter plekke.Oh, een uitdaging. Een deadline is altijd goed. Ik zal die van mij voor die tijd gereed maken. Kunnen we hem meteen testen. Zoals we eerder in het draadje hebben gelezen is dat heeeeel belangrijk... ::)
We hebben dus nog 3 bakken nodig en de vraag is dus:
Wie is er in staat om op 29 augustus met een bak die technisch gereed is naar de evenementenhal te komen.
Wie is er in staat om op 29 augustus met een bak die technisch gereed is naar de evenementenhal te komen.
Er zijn 10 speciaal voor de BMB door Peco ontwikkelde en vervaardigde precisie-instrumenten binnengekomen.Kan ik mij opgeven als belangstellende voor zo'n onontbeerlijk stukje equipment?
Ik zal vanavond even kijken hoe de ST-16 plug ook alweer aangesloten zit.Leen,
5. ST-16 connector rechter zijde bijdrage: rood female, ST-16 connector linker zijde: rood male. Volgens tekening moet je uitgaan van het plastic omhulsel, niet van de koperen pennen.
Ik heb zojuist naar alle deelnemers per email een gereviseerd Baanconcept en Besluitendocument gestuurd.
M.u.v. de zijdeglans kleur zijn er geen essentiële aanpassingen gedaan, wel wat toevoegingen en tekstuele aanpassingen.
Ik heb ook een versienummer toegevoegd, de actuele versie is voor beide 1.1.
N.B. Zonder tegenbericht wordt iedereen geacht akkoord te zijn, ook m.b.t. de zijdeglans kleur.
Leen.
Als je nu back to back staat sta je binnen de circel.??? ???
Goh, wat rustig hier.... ???
Iedereen zit zeker lekker te pimpelen op een terras of zo. :P
Nou, ik niet hoor.
Boy, die bakovergang ziet er echt K uit...
Mitch heeft jouw voorbeeld setje; dus inclusief stukje Peco rails.
Maar als je de module thuis wilt integreren in je vaste modelbaan, heb je er natuurlijk wel 4 nodig.
De lasjes hebben niet alleen een functie als isolatie-las, maar vooral ook als mechanische verbinding.
En of het ontwerp van Leen nou goed is of niet, laten we die discussie hier niet meer (opnieuw) voeren.
Tenzij zaterdag blijkt dat het allemaal niet werkt.
Ik was inderdaad uitgegaan van een integratie van je module in een groter geheel dan wel een opstelling van je module als zelfstandige eenheid thuis, inclusief fiddle yard etc.
laten we die discussie hier niet meer (opnieuw) voeren.
........
Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om, de pret.
OK, het wordt misschien wel 35 graden, maar de kroeg staat om de hoek. :P (y)
Nu eerst nog even een stuk of 25 metalen bielzenlasjes maken.......
Leen.
Deze geïsoleerde lasjes, evenals de metalen bielzenlasjes, dienen uitsluitend het doel om even snel zonder gepiel een 100% smooth railverbinding op de bakovergang te kunnen maken.
Thuis heb je deze lasjes waarschijnlijk helemaal niet nodig, omdat je daar met metalen lasjes kan werken. Mocht je toch willen isoleren, dan kun je met iets meer gepiel gewoon beter met de veel goedkopere isolatielasjes van Peco of Tillig werken. Maar je kunt deze, ehhh..... professionele, natuurlijk ook gerust thuis gebruiken als je wilt.
Passen jullie wel op niet oververhit te raken tijdens de reis van werkplaats naar kroeg?
De lasjes kosten ca. €0,15 per stuk en zijn geschikt voor hergebruik.
Door ze op een biels te solderen en voor te bewerken zou dit gepiel geen probleem mogen zijn.
Heb net contact gehad met Mitchel.
Bij de prijs van 12,50 per 4 stuks, komen nog verzendkosten.
Maar ervaring zal het leren en ik hoop dat het voor de deelnemers geen munten zijn die door de plee gespoeld worden..
Wellicht heb ik een idee voor de isolatie-lassen :
Stel eens voor dat je de isolatie 10 cm naar binnen verplaatst, dus weg van de rand. Omdat je daar de isolatie vast kunt aanleggen, kun je de rails aan beide kanten van de isolatie vastmaken.
Het laatste stukje is dus spaningsloos. Aan die railsstaven maak je draadjes met een stekkertje. Als je dat onder de bak inprikt in een connector aan de vaste rails, dan heb je alsnog spanning tot de bakrand, je overbrugt de isolatie. En bij de bakrand zit een gewone conventionele railslas.
Jouw buurman doet hetzelfde, alleen hij laat zijn stekkertje loshangen. Zijn laatste 10 cm krijg dus spanning van jouw module. Of omgekeerd, jij laat het stekkertje los en de buurman prikt zijn stekkertje in.
Sander
Je zal even wat afspraken moeten maken welke connectoren je gaat gebruiken, bijvoorbeeld bananen stekkers. De kabels moeten zo lang zijn dat je de andere modulebak kan bereiken en aansluiten.Volgens mij zijn die afspraken niet nodig, Ronald. Je sluit geen draadjes aan op de modulebak van je buurman.
Volgens mij zijn die afspraken niet nodig, Ronald. Je sluit geen draadjes aan op de modulebak van je buurman.hum... nee, daar heb je gelijk in als je inderdaad met normale raillasjes gaat gebruiken om de BB's te verbinden. Dan heb je geen draden oversteken.
Oei! Dat is wel de duurste tot nu toe.
Oei! Dat is wel de duurste tot nu toe.
Ik geloof dat ik hier nog wel een stel bruikbare schakelaars heb liggen.
Eerst eens kijken of die toepasbaar zijn.
Ik bouw mijn bak de komende tijd om en je kunt het hier volgen.
Leen.
Man wat complex denken weer...
Op de overgangen Bak naar BB bij de bak van Leen zit echter al een gap........
Jaja, wrijf het nog maar eens even in.... ;D
Die overgang is een doorn in mijn oog.
Vrijdagmiddag tijdens de eerste test ontspoorde daar nog een lok. >:(
Zodra het kan zonder schade aan te richten gaat hij eruit.
Leen.
Op de overgangen Bak naar BB bij de bak van Leen zit echter al een gap........ Deze overgangen kunnen we natuurlijk ook gewoon gebruiken/verplicht stellen....
En een hele erge KISS-oplossing voor een paar secties komt er ook heus wel, mocht het eenmaal nodig zijn.
Wener, wat is nu het wezenlijk voordeel van dat schakelaartje ? Geloof dat het kwartje van hoe DCC of digitale aansturing niet helemaal werkt. Al zou je per bak een booster hebben heeft deze alleen op de BB overgangen een gap nodig. Een GAP en niet noodzakelijk een isolerend schoentje. Je commando's worden via Xpressnet naar de verschillende boosters gestuurd. Dat schakelaar geouwehoer is zoooooooooooooooo analoog..
Wat ik al eerder aangaf: Dat zal je de komende tijd met de BMB toch niet halen ;) Er zullen eerst genoeg bakken moeten zijn om baan te kunnen samenstellen. Van het eerdere lijstje zie ik minimaal 1 of 2 personen nog wel afvallen.
Is er daar eigenlijk wel nog een modelspoorwinkel?http://www.hetwinkeltje.net/ (http://www.hetwinkeltje.net/)
@Jan
Wat heb jij een verstandige baas! Dat hij je meenam naar Dordrecht ipv naar een bierfestival. ;Dhttp://www.hetwinkeltje.net/ (http://www.hetwinkeltje.net/)
Als je op 29 augustus kan komen ben je van harte welkom.
Als je wilt kun je ook overnachten.
Leen.
Ja hoor, daar gaat-ie weerrrrrrr.............
Afgelopen zaterdag, op onze bouwdag, bracht Hans zijn heetbediscussieerde 3-D isolasje mee, 4 stuks in een zakje.
Dat met de printplaat kan zeker ook, Sander.
Ik heb al een keer zoiets gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4174_2.jpg)
Nu nog een paar pijpjes erop solderen en daar kan dan de ijzersterke geïsoleerde kabel door i.p.v. het gammele polystyreen stripje.
Dan hebben we de opgegeven "gap" weer gerecreëerd, daar gaat het nu even om.
Het verschil met de "gewone" gap is dat de rails automatisch perfect uitgelijnd zijn.
Leen.
Leen, dit is dus nu ook feitelijk de Megabielzen welke bij de BNLS N en H0 baan gebruikt worden met succes!Alleen bij de N-baan met succes, Wesley.
Bij de H0-baan hopelijk binnenkort ook.Werkt bij de h0 baan ook gewoon hoor. Het enige wat daar nog moet gebeuren is het goed bedraden van de bakken, maar dat heeft niets met de bakovergangen te maken.
Dus kom gerust een dagje lekker knutselen. (y)
Het ontstresst en geeft rust.
alleen St00mboy had een probleem met vliegen
Ik heb zo de maten van de Peco code 75 bielzen niet paraat (breedte en lengte), maar vermoed dat die niet de DOGA maten hebben, maar vooral korter zijn. Voor een goed compromis in uitstraling moeten ze dan dichter bij elkaar blijven als 1 per 10 mm, anders lijken ze overdreven te kort.
Michel
(via mobiel)
Zijn er nog meer gegadigden?Ja hoor, ik wil er ook graag een voor i.p.v. de lollystokjes.
Ja ja, de drank gaat weer voor. :PWij hebben toch onze eigen 'watering hole' in Schoonhoven? ;)
Gefeliciteerd, Hans.
Leen.
Ik kan nl. beter rommel maken dan opruimen
Ik weet niet of ik nog tijd heb om een decoder in te bouwen in de LMS diesel, maar anders neem ik wel een Deltic mee.
Tot morgen peeps
Leen, vertel je nog even wie wie is op de foto's?
@ Alle BMB-ers
Henk heeft zaterdag in Houten een lokmuis aangeschaft, om die als Mastermuis voor ons Roco-netwerkje te laten fungeren.
Het is nl. de bedoeling dat er niet met de Mastermuis gereden wordt. Mij is verteld dat dat problemen op kan leveren en daar zitten we niet om verlegen.
Een van de consequenties van dit gebruik van de Lokmuis is dat we nu geen adressen >99 op de baan meer kunnen gebruiken. Dan krijg je ERROR 11. (Guess how I know... ;))
Ik heb dit hierboven al ergens vermeld. Blijkbaar krijgt ons netwerk op die manier te maken met de beperkingen die de lokmuis heeft, geen idee welke dat verder nog zijn.
Of er nog andere consequenties zijn, weet ik niet, dus ik stel voor om niet in een nieuwe multimuis te investeren (tenzij deze iets van €10,00 kost), zolang wij verder nergens last van hebben.
Plan B is de Lokmuis omruilen voor een Multimuis. Dat betekent dat de deelnemer die de betreffende Multimuis beschikbaar stelt dan verder zijn trein met de Lokmuis moet besturen.
Een klein koffertje waar 2 stukjes rails op een plankje in komen te zitten en mijn Sprog...
Voor thuis op de werktafel is dat ook wel makkelijk.. Hoef ik mijn 17" laptop niet mee te nemen.. En het grote voordeel is... Alles blijft lekker bij elkaar...
Roconet / MultiMaus is prima voor het besturen voor de modulebaan, maar voor (het makkelijk) locs programmeren net even te dun.
Henk en ik hebben samen een z21 aangeschaft met de bedoeling om daarmee de BMB-baan te kunnen besturen.
Als ik de Lenz set werkend terugkrijg, dan houd ik hem bij me, en dan kan hij desgewenst niet alleen bij de Forumbaan, maar ook bij de BMB gebruikt worden.
Ik denk daarbij aan het programmeerspoor.
Als hij geschikt is voor de 5A voeding van de multimuis dan hebben we gelijk al een 5A-versie.
Voor programmeren heb ik mijn SPROG ook al aangeboden...
Gaat supersnel..
Michael
Heb je er dan een speciale 5A voeding voor nodig (ik zag ergens een soort laptopvoeding op een plaatje op Ebay) of is de 3A-versie van de z21 sowieso niet geschikt voor een 5A-trafo?
Inderdaad, hier ook een tevreden SPROG /JMRI gebruiker. (y)
Hang hem aan mijn testbaantje, een rondje van 80 centimeter diameter. Loc of tram erop, programmeren èn testrijden met de software.
Kostte me geloof ik iets van 5 tientjes.
Ronald ik heb die post een paar keer geëdit dus misschien was je me wel voor.
Inderdaad, hier ook een tevreden SPROG /JMRI gebruiker. (y)
Hang hem aan mijn testbaantje, een rondje van 80 centimeter diameter. Loc of tram erop, programmeren èn testrijden met de software.
Kostte me geloof ik iets van 5 tientjes.
Maar als de voeding op dat moment zijn 5A levert, gebeurt er dan nog net even niets vreselijks?Nee, want de voeding levert geen 5A. De voeding levert net zoveel als de z21 en de treinen vragen.
... op het moment waarop de kortsluitingsbeveiliging bij 3,2A in werking treedt, kan een 5A voeding dan absoluut geen schade aanrichten? ...Leen,
Prima idee, Werner, echt mooi! (y)Ik heb er al zes klaar liggen in de schuur ;)
Wanneer is-ie klaar? ;D
Even gezocht, het is Conwy Tubular Bridge.
Leen.
Ahhhhh z21 met eigen router
Het is de router die erbij zit.
Aan de voorste rail komt een rode draad, aan de achterste een zwarte. Als je die kleur voor je ringleiding niet hebt dan merk je ze zodanig in de juiste kleur met bijv. plakband, dat ze overal duidelijk als rode resp. zwarte draad herkenbaar zijn. Aan het einde van de DCC-ringleiding wordt een ST-16 plug als volgt gemonteerd:
Aan de rechter zijde van de bijdrage wordt rood met female verbonden (het grote stekerdeel).
Aan de linker zijde van de bijdrage wordt rood met male verbonden (het kleine stekerdeel).
dus we moeten op zoek naar een nieuwe locatie binnenkort?
Ze zijn knap snel vandaag ;D :P
Dat is niet verkeerd zo`n afsluiting, volgende keer hoop ik aanwezig te zijn.
Via de overloopwissel kun je van spoor 4 naar spoor 5. Maar hoe ga je dan weer terug naar spoor 4 ? Waarschijnlijk doorzie ik niet alles van je plan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BMB_Schaduwstation_v1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BMB_Schaduwstation_v1.jpg)
... maar dan moeten ze wel eerst helemaal compleet afgemonteerd en in oorlogskleuren beschilderd zijn.
Programmeerspoor is wel een goede optie, zoals Werner al aangeeft. Dat mis ik wel op de BNLS baan. Dat is een verbeterpuntje voor de keerlusbakken.
We hebben alleen nog maar een opzet en een globale kostenraming.
Als je die wilt realiseren moet je investeerders hebben.
@Paul, aan de binnenkant van de bakken komen met treintjes is wat lastig.Kortom, dan kan je,zonder overloopwissels, enkel maar de buitenboog makkelijk van nieuw materieel voorzien. De binnenboog kom je dan dus niet of nauwelijks bij
Omwille van de bedrijfszekerheid zou ik voor een schaduwstation alleen fabriekswissels en dito aandrijvingen gebruiken..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_87.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_87.jpeg)
En na het rijden Bourgondisch "bijkomen".
Van links af het kringetje om: Thijs, Ray, Leen, Cor, Marcel, Hans, Werner, Rob en Jos
Grzz, Hans
Verder pleit ik er voor, op basis van meermalen op pad te zijn geweest met de grote en kleine banen van Spijkspoor, om het qua bediening zo simpel mogelijk te houden.Analoog dus.
Werner,Klopt, maar volgens mij is die wel te maken. In ieder geval met de PL-15. Nu hebben we een aantal PL-13's beschikbaar. Volgens mij is het daar ook mee te maken als er een kleine aanpassing wordt gemaakt.
PECO en SEEP wisselaandrijvingen en tuimelschakelaars gaan niet lekker samen vanwege het ontbreken van eindafschakeling...
Michael
Ik heb nog een paar 25 pins computerstekkers liggen (geloof ik). Ik zal morgen even kijken.
Rob
uit de DDRSpul van de vijand? Der Feind hört mit? ;)
Welke methode heeft jullie voorkeur?
Als we voor methode 1 gaan, dan kunnen we overwegen om het bovenblad zodanig te bevestigen dat het t.z.t. makkelijker te vervangen is.
@Leen, maak svp een kopietje van het artikel. De RH is hier zowat nergens meer te koop in de kiosken.
Grzz, Hans
Voor in mijn bakkie als verlichting: 5050 LED, maar de 30 of de 60 led's per meter? En dan warm wit en RGB?
En alles geverfd, netjes rood. ;)
Zolang het maar geen teak is....René zit op een cursus om met verf houtstructuur te maken. In zijn atelier staat een mooi stuk teak wat hij gemaakt heeft, net alsof het zo uit een Gresley rijtuig gezaagd is.
Thijs is niet de enige die bezig is maar wel de enige tot dusver die er iets van laat zien.
Nou heb ik toevallig vanmiddag de laatste hand gelegd aan de voorbereiding van de boogbakken en heb nu ook een paar foto's gemaakt van de voortgang.
De 5 boogbakken en de 2 tussenbakken zijn voorzien van 3mm bedding in de vorm van ply of MDF, Het opgeknapte stuk ply voor de 6e bak is ook klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EPL51056_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EPL51056_1024x768.jpg)
Leen, je bent de ballen en slingers vergeten!
Top, Thijssie! (y)Ja, Thijs. Waar blijft je bouwdraadje? Ziet er te leuk uit om niet te posten. (y)
Zulke foto's worden er veel te weinig gepost en zijn juist zo goed voor de inspiratie.
Je zet toch zeker wel een hek langs die helling? ;)
Jij gaat straks de BMB-show stelen als je zo doorgaat!
Leen.
Hé, wie is de schilder?De bakken staan bij een schilder in zijn atelier.
Maar omdat Ronald Halma ook problemen met de z21 tegenkwam heb ik nog maar even gewacht en eerst geprobeerd om met wat ouwe zooi de boel weer online te krijgen.
Ik had zelf een oud access point, maar die deed het ook niet meer. :-\
Alle rails op bak D zijn gelegd op 2 korte stukjes na en alles zit ook vast op de megabielzen.Lees ik hier megabielzen? 8)
"Ik vind het toch wel heel leuk dat ik van die gasten zomaar een mooi cadeau krijg."Ik zeg: " toch wel heel leuk dat we van die gast de ruimte krijgen om in zijn atelier te kunnen knutselen!"
In ons winkeltje zijn de Sinterklaasbezoeken bijna afgerond
Is dat tegenwoordig niet meer op 5 december dan?
Geen idee hoe anderen dat doen,.........Ik doe bijna alles met kroonstenen maar ik gebruik nooit van die belachelijk dunne draadjes. Okee, bijna nooit. Aansluitingen aan de rails maak ik met 0,5mm telefoondraad, dat komt overeen met 0,18mm2, en die eindigen onder de plaat direct in een kroonsteen. Daar ga ik verder met minstens 0,5mm2.
Nog te doen:
1) Ringleiding Schaduwstation ontbreekt nog.
2) 2 x ST16 eraan maken.
3) De 4 kabels van de dode secties ergens aansluiten.
4) De 25-polige plug monteren.
5) De analoge voeding voor de wisselaandrijvingen in orde maken (morgen verder).
@Leen,Jelle, Sjaak, Paul, Werner en Frans 8)
Wie bouwt die demo, denk je? :P
Grzz, Hans
Jelle, Sjaak, Paul, Werner en Frans + O.a. Jos, Mike, Jan, Marcel, Jack, Richard, Spock en Ruud.
Hij heeft gisteren wel het hout gesjouwd ;)
Ik zie Hans er niet bij staan. ???
Leen.
Is het een idee om een rijdag in te plannen op 7 februari?
Is het een idee om een rijdag in te plannen op 7 februari?
Maar alle gekheid op een stokje, mijn prio ligt nu bij de scholen én bij de thuisbaan.
En voor liefhebbers, ik leer ze hoe ze een slootje kunnen maken.
Als de prio bij de de scholen èn bij de thuisbaan ligt, hoe verhoudt zich dat tot jouw prio/inbreng/baan/bak/effort bij de BMB?
De 6e kan ik ook. Natuurlijk met bak. En het schaduwstaion (met lengte van 2 bakken).
We moeten eens opmeten of we dat bij de EMV uberhaubt kwijt kunnen. :-\
Werner
Het gedeelte tussen de twee megabielzen ligt vast.In dat deel zit toch wel ergens een beetje ruimte om de warmteuitzetting op te vangen?
In dat deel zit toch wel ergens een beetje ruimte om de warmteuitzetting op te vangen?Op bak B wel....
Ook ik wens iedereen een fijne kerst en alvast een gelukkig nieuwjaar.
Voor wat betreft eventuele BMB rijdagen, kunnen we ruimte vrij maken van 16m lang en ruim 4m breed.
Grzz, Hans
A.s. zaterdag ga ik, in ieder geval met Cor en Henk, in het zondagse pak naar Rijswijk.
Daarna gaan we samen een biertje drinken.
Wie gaat er nog meer mee?
Leen.
Ik ben zelf wel benieuwd naar de gewijzigde bak van Henk. Volgens mij kan die leuk dienst doen icm het schaduwstation (lokwissels).
Is Peco code 75 altijd code 75 en is Peco code 100 altijd code 100. M.a.w., zit er absoluut geen verschil in het railprofiel?
Nee. :o
In Rijswijk liet Ronald Koerts mij - heel triomfantelijk, het had iets minder gemogen - zien, dat het code 100-schuiflasje bij de BNLS-forumbaanbak van Bas van Kesteren verschoven was, waardoor er een ontsporing plaatsgevonden zou hebben. Ik heb natuurlijk gelijk gezegd dat ze het schuiflasje natuurlijk wel goed op zijn plek moeten leggen.
Ik zou Bas dan ook willen adviseren om ervoor te zorgen dat het lasje wat strakker op de rail komt te zitten. Als ik zijn telefoonnummer had zou ik hem bellen.
Dat viel best wel mee, Leen.... :) Ik wees je erop dat het verbindingsstukje eerst goed zat en daarna tijdens het gebruik losgekomen is. Dat het dus niet zaligmakend is. Net zoals jij constant loopt te roepen ;) Aan iedere oplossing zit zijn voor en nadelen.
Stuur hem anders een PB. En anders zoek ik het telefoonnummer wel voor je op.
Groet Ronald.
Wat is er in dat museum te zien?
Nou vooruit dan... Voor Thijs
Wat nemen jullie eigenlijk voor treinen mee?
@Rolph: We denken graag met je mee.Top!!
Top!!
Met een beetje hulp begin van de ochtend moet de deksel wel berijdbaar zijn te krijgen. Even hardop denken. Twee stukjes rails op maat knippen. En stroom wellicht via een raillas solderen... En dan bovenlangs aansluiten op de blackbox.
Met een beetje hulp is dat niet veel werk.
Voor de structurele inrichting hoor ik graag jullie adviezen.
... De BB's zijn wel voorzien van foam, maar nog niet van rails. Die kunnen we wel leggen, maar nog niet aansluiten op de ringleiding. ...Ik heb vanmiddag de BB's nog even voorzien van rails. Die is, indien nodig, morgen inzetbaar. Ook nog even de verwarming gecheckt. Die deed het nog goed.
...
Ik had zelf een Nederlandse 1600 loc mee genomen en heb daar heel wat uurtjes
mee gereden en niet met de multimaus maar met mijn telefoon waar ik de roco app op had geinstalleerd.
...
Ik kijk uit naar het moment waarop onze modules mee kunnen doen met jullie aktiviteiten.