Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 663453 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4095 Gepost op: 18 mei 2020, 21:46:19 »
Na een dag testen en een dag rijden waren er nog steeds af en toe haperingen op de dwarse rode keerlus. Meestal ging het goed, maar dan ineens stopte er weer een trein. Het was ook niet steeds dezelfde trein die stopte. Wel waren er weer wat aanknopingspunten om dingen te kunnen verbeteren. De schakelaar waarmee de frog van het wissel omgeschakeld wordt deed het af en toe niet goed. De frog ligt tegen de keerlus aan en de schakelaar zou dus wel eens een oorzaak kunnen zijn van een eventuele slechte detectie door de keerlusmodule. Ik had nog 50V gespecificeerde schuifschakelaars liggen en op advies van Cees heb ik beide contacten gebruikt voor extra rigiditeit. Hier zie je de beide schakelaars naast elkaar:


De grote is de nieuwe. Hij is een stuk meer solide dan de oude. Dat mag ook wel, want hij was 2 x zo duur. De kleine kostte 4 cent en de grote 8 cent (sinds kort 18 cent!). Ik moest de draden omsolderen en het gat in het hout groter maken. Daarna paste hij er mooi in en schakelde prima:


Gisteren zag ik op een boogbak dat een paar rails nogal aan de korte kant waren. Het betreft de twee rails rechts onderaan op de foto:


Ik erger me altijd nogal aan dat soort dingen en heb vandaag de twee te korte stukken vervangen door wat langere stukken rail:


Daarna testen. Ik hoopte dat de loks nu eindelijk gewoon soepel door de keerlus zouden rijden, maar nee hoor, het was nog net zoals voorheen! Wat een domper!  :'( Ik besloot om de buitenste keerlus met 30 cm in te korten, zodat hij niet meer naast het wissel zou liggen. De frog op het wissel wordt met de hand geschakeld, dus eigenlijk zie ik de zin van het inkorten niet, maar het is een soort laatste kans, en die laat je niet liggen. Bovendien blijft er daarna nog 3m40 over aan keerluslengte en dat zou voldoende moeten zijn. Ik heb de rails doorgeslepen en het afgeslepen stuk van een loklengte tussen het wissel en de keerlus bedraad. Daarna alles weer gemonteerd, maar bij het testen wilde het weer niet! Stom, ik had de twee nieuwe draden onder de bak aan de keerlus vastgemaakt i.p.v aan de rijspanning.  :-[ Dus nu is mijn Dual Frog Juicer ook nog overleden en ben ik dubbelziek van die hele @##%$! keerlus! :'(  ::) Wéér een dag en £35 naar de kl*ten!  >:( >:(

Dit is de vierde keerlus die ik alleen en samen met Henk gemaakt heb. Drie hebben er vanaf het begin probleemloos gewerkt, twee vanaf 2016 en de ene sinds vorig jaar. Maar op één of andere manier krijg ik deze ene buitenste keerlus niet aan de praat, althans niet met twee Hex Frog Juicers (die het bij mij nog nooit gedaan hebben) en één Dual Frog Juicer, die al een tijd goed werkte op een andere keerlus. Zou er soms iets met de keerlus aan de hand kunnen zijn?  ??? Morgen ga ik hem maar eens verbinden met de Hornby booster. Die werkt tot nu toe op de binnenste keerlus zoals het hoort: onverstoorbaar en zonder haperingen.  (y)

Leen.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4096 Gepost op: 18 mei 2020, 22:04:44 »
Zo, wat een frustrerende situatie zeg - ik leef met je mee.
Daar kun je zo 'simpel' van worden - hoe kan dat nou, waarom zie ik niet waarom .....

Sterke  (y)
Remco
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4097 Gepost op: 18 mei 2020, 23:26:14 »
Bedankt voor je reactie, Remco.  (y)
Ja, het zit al niet mee, en dan ga ik zelf ook nog in de vaudt!  :-\ Morgen maar kijken hoe nu verder.

Leen.


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4098 Gepost op: 19 mei 2020, 08:36:42 »
Ik heb wat vraagjes, want ik snap een paar dingetjes niet. Ik ben zelf (nog) 3-rail rijder en heb dit soort problemen nooit. + ik ben zelf elektronica bouwert.

Wat precies houdt dit in?
Citaat
Wij passen altijd onze wissels voor DCC aan en hebben die detectie niet nodig.
Ik snap dat jullie 2-rail rijderts vaak gebruik moeten maken van puntstuk polarisatie. Maar dit kan je ook voor analoog doen. Gebruiken jullie nu ook einddetectie voor de wissels of niet? Hoewel ik het nut er achter snap, zou ik het zelf voor mijn te kleine baantje nooit toepassen. Ik snap ook niet wat de einddetectie met DCC te maken heeft ???

Ik heb me heel lichtelijk verdiept in die keerlussen. Ik las al dat je met een relais en een paar rail contactjes al een keerlus kan bouwen. Internet staat vol met simpele zelfbouw schakelingen die je wss voor onder de 20 euro kan maken. Ook als je in 2 richtingen wilt rijden, kan je het zelf fabriceren. En als je detecties goed werken, is het een redelijk feilloos systeem. Daarom vind ik het zo raar dat jullie zoveel problemen ervaren met een keerlus.

Als 14-jarige kocht ik wel eens paar remmodules van marklin. Opzich wel leuke dingetjes voor bloksysteempjes. Ze leken me ook praktisch voor modulebanen. Mijn punt is echter: die coronadingen kostte mij €65,- per stuk. Ik dacht toen: "zal wel fancy elektronica inzitten"... Toen ik ouder was, maakte ik zo'n ding open en de tranen sprongen in mijn ogen. Een klein relaitjes, een geëtst PCB'tje en een beetje gruis twv < €5,-.

Die dingen die je koopt voor €150,- kunnen die nog iets speciaals of zo? €150 lijkt mij echt extreem veel geld voor zoiets simpels als een keerlus module. Daarom heb ik het gevoel dat ik dat ik iets mis. Ik moet ook bekennen dat ik niet alle 277 pagina's van dit draadje heb gelezen, excuses daarvoor.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4099 Gepost op: 19 mei 2020, 20:45:34 »
Bedankt voor je reactie, Bas. Het is altijd fijn als mensen constructieve vragen of opmerkingen hebben, want daar hebben we gewoon altijd wat aan. En ja, met drierail is het keerlussenprobleem zeker mooi opgelost. Zo mooi hebben wij het bij tweerail helaas niet.

Je haalt aan dat ik vertelde dat wij onze Peco wissels altijd aanpassen voor DCC. Ik zal proberen uit te leggen wat wij doen en waarom.
Als onze Peco wissels worden geleverd dan functioneren die zoals hier beschreven op de webpagina van Tony's Trains. Je ziet een gif plaatje en daarop gaan de wisseltongen heen en weer. Je ziet daarop mooi hoe het puntstuk gevoed wordt en de rijspanning geschakeld wordt:
https://tonystrains.com/news/peco-electro-frog-turnouts-dcc/

Deze constructie heeft twee nadelen:
1) Het contact van de wisseltongen met de buitenste rails is essentieel om de frog, het puntstuk te voeden. Maar na een tijdje wordt dat contact slechter en zul je storingen krijgen.
2) Langsrijdende treinen kunnen met hun wielen het uiteinde van de wisseltong raken en voor kortsluiting zorgen. Dat schijnt vaker voor te komen dan we denken.

Daarom modificeren wij onze wissels volgens de website van wiringfordcc.com:
http://www.wiringfordcc.com/switches.htm

Daarbij verbinden we op deze manier aan weerszijden de beide buitenste rails met elkaar:


Beetje slordige foto van een oud wissel, maar er is goed op te zien waar de drie draden vandaan komen. Rechts op de foto zie je hoe we de beide rails aan elkaar gesoldeerd hebben en van rijspanning zullen voorzien. Links daarnaast zie je twee gleufjes. Daar zitten draadbruggetjes in die het puntstuk met de wisseltongen verbinden. Wij verwijderen die draadbruggetjes, zodat het puntstuk niet meer met de rest verbonden is. Peco verbindt met een blanke draad de frog en nog een paar stukjes rail. Die blanke draad was op het wissel losgegaan. Ik heb het zo goed mogelijk gerepareerd (je kan er haast niet bij) en er een grijze draad aan gesoldeerd. Op die manier bestaat je wissel elektrisch uit drie gedeelten. De twee gekoppelde rails links en rechts hebben elk rijspanning en het puntstuk moet naar behoefte omgeschakeld worden via de grijze draad.

De door mij genoemde detectie gaat over de keerlusmodule annex frog juicer, niet het wissel. De keerlusmodule detecteert de trein/lok zodra die op de keerlus of het puntstuk komt en schakelt dan in een paar milliseconden de spanning de goed kant op. Tam Valley Depot, de fabrikant van onze modules, beweert dat hun Hex Frog Juicer een soort detectie heeft waardoor de Peco wissels niet voor DCC aangepast hoeven te worden zoals hierboven beschreven. Je kunt ze dus zo uit de doos gelijk aansluiten op een HFJ. Voor ons is dat niet van belang, omdat we ze toch al modificeren.

Met de Hex Frog Juicer kun je drie keerlussen schakelen of 6 wisselpuntstukken. Het ding kost een euro of 70, dus is het mooi als he er zelf een kan bouwen.  ;D Ik ben als alpha-man (in de zin van de alpha-opleiding tot talenwonder en/of handelsman) vrij laat de techniek ingerold en ben in mijn vak nog een aardig verdienstelijke netwerkman geworden ook.  Maar ik kan helaas geen keerlusmodules e.d. bouwen.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2020, 10:39:22 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4100 Gepost op: 19 mei 2020, 22:08:01 »
Ik begrijp wel dat de spanningstongen dus door een verslechterend contact op het scharnierpunt slecht contact kunnen krijgen. Voor dat probleem kan ik niks bedenken behalve een draadje direct aan de wisseltongen te solderen. Ik heb ook nog niet eerder gehoord dat dit een voorkomend probleem was. Wij hebben weleens het probleem dat een sleper bij een wissel door de puko's de lok omhoog duwt  :P

Citaat
Langsrijdende treinen kunnen met hun wielen het uiteinde van de wisseltong raken en voor kortsluiting zorgen. Dat schijnt vaker voor te komen dan we denken.

(fascinerend, gifs werken hier dus ook)
Ik snap niet goed waar de wielen precies kortsluiting kunnen maken in deze opstelling.

Die gif ziet er eigenlijk precies hetzelfde uit als deze gif

Ik snap nog steeds niet wat het rijden met DCC nu daadwerkelijk te maken met het elektrisch aansluiten van een puntstuk van de wissel. Puntstuk polarisatie heb je voor zowel analoog als digitaal nodig. Bedoelen ze met "DCC friendly" dat het kortsluitproef is ofzo? Ik vind het een rare term.

De Link tussen de wissels en de keerlussen zelf ontgaat me ook een beetje. Ik mag hopen dat jullie langste trein in de lus tussen de wissels past?
Als ik lees op onze eigen encyclopedie kom ik deze tegen:


Wat ik zelf zou doen (kan ik dus maken voor jullie mocht je het willen)

is dit. Ik zou per baan 2 lichtsluisjes (of stroomdetectie) gebruiken. Het baanvlak schakelt dan om als de uitrijsensor gemaakt is. Stel dat de trein eerst over sensor 1 rijdt. Dan gebeurt er niks. Zodra de trein dan over sensor 2 rijdt, wordt het baanvlak omgepoold. Andersom werkt het dan ook. Als sensor 2 dan als eerste gemaakt wordt, dan wordt er pas omgepoold zodra sensor 1 gemaakt wordt. 100% bi-directioneel.

En het andere baanvlak werkt precies hetzelfde. De baanvlakken hebben niets te maken met elkaar. En de wissels zijn voor dit systeem ook niet van belang.

Kan je misschien een simpele tekening geven van het gehele systeem. Ik ben benieuwd hoe jullie jullie baanvlakken in de keerlus hebben opgesteld, waar zitten de melders, waar polen jullie om en waar gaat het mis?

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4101 Gepost op: 19 mei 2020, 22:31:01 »
......Zou er soms iets met de keerlus aan de hand kunnen zijn?  ??? Morgen ga ik hem maar eens verbinden met de Hornby booster. Die werkt tot nu toe op de binnenste keerlus zoals het hoort: onverstoorbaar en zonder haperingen.  (y)

Vanmorgen had ik niet echt veel zin. Wat wil je? Keerlusmodule opgeblazen en geen nieuwe bij de hand. Maar ik wil mijn projecten goed afronden en dus fietste ik weer naar de werkplaats. Eerst gekeken of de Dual Frog Juicer nog op andere gedachten te brengen was, maar helaas, hij bleef zo dood als een pier.  :'( Ik wilde na de gedane aanpassingen nu wel echt weten of er nog rottigheid in de weerspannige keerlus zat. Alles ohms doormeten had al vanaf het begin niets opgeleverd, want alles bleek gewoon op de juiste manier doorverbonden. Toch heb ik vandaag nog weer een paar dingen gemeten, want misschien was ik wel wat vergeten.... ::) Maar ook nu kreeg ik geen rare waarden te zien.

De Hornby R8239 booster kan behalve als booster ook dienstdoen als keerlusmodule. Het ding heeft een zwarte afgeronde behuizing. Het is geen ding wat je onder je bak schroeft, maar ik wil hem als mobiele keerlusmodule in voorkomende gevallen kunnen gebruiken en daarom is het nuttig dat ik hem nu kan testen. Ik heb hem op de bak gezet en met 4 kabels met bananenstekkers met de rijspanning en de weerspannige buitenste keerlus verbonden. Daarna liet ik een trein over de baan heen rijden, terwijl ik goed keek, wat er op de keerlus gebeurde. In het begin dacht ik nog even twee heel kleine haperingetjes te zien, maar daarna alles liep er vlot overheen. Ik heb een paar keer van lok gewisseld, en ook met de Beyer Garratt over de baan gereden. De keerlus functioneerde meer dan een uur zoals het hoort. Voor mij betekent dit, dat de keerlus, nu in elk geval, in orde is en er geen rotzooi in zit. En ook dat de Hornby booster nuttig kan zijn bij calamiteiten en eventueel voor de diverse configuraties die ik met de keerlus zou willen bouwen.

Op de app zei Henk na het goede nieuws: "Hoe ga je nu verder? Ga je de Hex Frog Juicer nog proberen?" Ik zei dat ik daar weinig vertrouwen in had en dat er nog wel een paar klusjes te doen waren. "Maar je hebt toch dingen aangepast en je hebt niets te verliezen", zei Henk. Natuurlijk is dat zo, maar het is niet eens zozeer dat je de HFJ weer in de bak moet in bouwen, maar vooral wat je allemaal weer doormaakt en moet doen als blijkt dat hij het weer opnieuw laat afweten. Ik had niet erg veel zin in de zoveelste domper!  :-\ Daarom ben ik eerst verdergegaan met het opknappen van de bogen op de nieuwe tostibakken. Nu ze in de baanopstelling zitten kon je zien dat sommige geen mooie bogen waren. Ik heb de schuldige sporen iets verlegd tot het me ongeveer beviel:


Om 18h00 dacht ik: "Kom, ik ga toch maar eens de Hex Frog Juicer op de bak schroeven". Precies een week geleden had hij het een half uur goed gedaan, en was daarna en ook de volgende morgen de oorzaak van een kortsluitmelding op de Roco muis. Maar twintig minuten later reed ik voor de eerste keer met de trein door de keerlus. Ik heb bijna een uur met diverse treinen op de baan en door beide keerlussen gereden, een tijdje ook met twee tegelijk, en er was niet één enkel haperingetje. Ik was na een uur voorzichtig (want je weet maar nooit) zo blij als een hond met zeven lu**en, en nu nog steeds!  (y) Hopelijk doet hij het morgen ook!

Maar wat kan er nu aan de hand geweest zijn. Twee weken geleden sloot de HFJ kort bnij een gemeten baanspanning van 19,65 V. Ik heb die verlaagd met twee volt en toen deed hij het weer een aantal dagen. Net toen alles goed leek te werken kwam de kortsluitmelding opnieuw. Het rijden ging altijd gepaard met haperingen of kortsluitingen op de buitenste keerlus. Ik heb drie dingen aangepast om daarvan af te komen:
1) Einde van de keerlus met 30 cm ingekort, zodat de overgang niet meer direct tegen het wissel aanlag. Het puntstuk van het wissel wordt geschakeld door een DCC80, dus eigenlijk is dat pure noodzaak en dat ga ik dus ook bij de blauwe keerlus aanpassen.
2) Begin van de keerlus met 30 cm ingekort, zodat de overgang niet meer direct tegen het wissel aanlag. De frog wordt weliswaar handgeschakeld, maar misschien levert het wat op.
3) De schakelaar van het wissel aan de keerlusingang heb ik vervangen door een BMB © PRO schakelaar, want die was niet in orde. Soms stopte er een lok op de frog. Na het vervangen van de schakelaar was er geen verbetering merkbaar m.b.t. het haperen op de naastliggende keerlusingang.

Mooi dat het vandaag eindelijk eens goed gewerkt heeft en hopelijk blijft dat zo.  (y) Maar hoewel ik weet dat de aanpassingen duidelijk verbeteringen zijn, heb ik op de schakelaar na geen rottigheid in de keerlus kunnen vinden. En de schakelaar werkte meestal wel en vervanging gaf geen verbetering. Ik kan daarom nog steeds de vele haperingen niet verklaren op de buitenste keerlus met de geleende goedwerkende Dual Frog Juicer als keerlusmodule evenals de kortsluitmeldingen van de beide HFJ's. En ook niet waarom we deze ellende allemaal niet hadden op de blauwe keerlus, die vrijwel identiek is. En zo heb ik nog wel een paar vragen. En ook niet waarom het nu ineens wel goed ging, geef mijn portie maar aan Fikkie, ik snap er geen bal van!  ??? ???

Maar hier rijdt de A3 rond 19h00 als een tierelier over de baan en daar gaat het om!  (y):

<a href="https://www.youtube.com/v/1B0t06Ay17s&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/1B0t06Ay17s&amp;feature=youtu.be</a>

Morgen eerst kijken of alles nog steeds hetzelfde is en nu eerst een druppie gouden regen om het te vieren. 

Leen.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4102 Gepost op: 19 mei 2020, 23:35:41 »


(fascinerend, gifs werken hier dus ook)
Ik snap niet goed waar de wielen precies kortsluiting kunnen maken in deze opstelling....
Die gif ziet er eigenlijk precies hetzelfde uit als deze gif...

Sorry, mijn vaudt, even te snel willen zijn. :-[  In de gif van Tony's trains is het wissel ook al gemodificeerd, de tekeningen geven hetzelfde weer. In de ongemodificeerde staat zo uit de doos zijn beide wisseltongen verbonden met het puntstuk. De achterkant van de wielen kan dan contact maken met de wisseltong op de plek van de vierkantjes die ik op deze tekening aangegeven heb:


Ik snap nog steeds niet wat het rijden met DCC nu daadwerkelijk te maken met het elektrisch aansluiten van een puntstuk van de wissel. Puntstuk polarisatie heb je voor zowel analoog als digitaal nodig. Bedoelen ze met "DCC friendly" dat het kortsluitproef is ofzo? Ik vind het een rare term.
Ik denk dat je daar wel een punt hebt, maar ze noemen het nu eenmaal zo.

De Link tussen de wissels en de keerlussen zelf ontgaat me ook een beetje. Ik mag hopen dat jullie langste trein in de lus tussen de wissels past?
Als we zowel het puntstuk als de naastliggende keerlus met hetzelfde (soort) kortsluitdetectie-apparaat aansturen, dan kan dat problemen geven. Het puntstuk van het andere wissel is handgeschakeld. Toch heb ik ook daar de keerlus 30cm verderop gelegd. Ik vind het niet logisch, maar al het andere werkte niet en op Amerikaanse websites werd het toch aanbevolen. In de ingekorte keerlus past een trein van 3m40. De meesten bij ons hebben kortere treinen.  ;)

Als ik lees op onze eigen encyclopedie kom ik deze tegen:


Wat ik zelf zou doen (kan ik dus maken voor jullie mocht je het willen)

is dit. Ik zou per baan 2 lichtsluisjes (of stroomdetectie) gebruiken. Het baanvlak schakelt dan om als de uitrijsensor gemaakt is. Stel dat de trein eerst over sensor 1 rijdt. Dan gebeurt er niks. Zodra de trein dan over sensor 2 rijdt, wordt het baanvlak omgepoold. Andersom werkt het dan ook. Als sensor 2 dan als eerste gemaakt wordt, dan wordt er pas omgepoold zodra sensor 1 gemaakt wordt. 100% bi-directioneel.

En het andere baanvlak werkt precies hetzelfde. De baanvlakken hebben niets te maken met elkaar. En de wissels zijn voor dit systeem ook niet van belang.

Kan je misschien een simpele tekening geven van het gehele systeem. Ik ben benieuwd hoe jullie jullie baanvlakken in de keerlus hebben opgesteld, waar zitten de melders, waar polen jullie om en waar gaat het mis?

Klopt het dat dit allemaal niet op basis van kostsluitdetectie basis is? Dat is op zich een veel beter uitgangspunt dan het detecteren van kortsluiting, waarbij er altijd heel even een stroom van 1,7A of zelfs hoger komt te lopen. Daar staan hier op het forum al de nodige meningen over vermeld. Ik heb tot nu toe steeds voor de Frog Juicers van Tam Valley Depot gekozen, omdat ik die in 2016 al kende, toen ik ze nodig had, en daarna vooral omdat er maar 4 draadjes per keerlus aanzitten en ik geen hoef te maken. Maar nu ik zo heb lopen kloten met de kortsluitmodules heb ik natuurlijk ook naar andere gekeken o.a. van Rosoft en DTS, die niet o.b.v. kortsluiting werken. Maar daarvoor heb je een extra voeding nodig, wat ik niet wil, en bovendien moet je extra detectiesecties maken, wat vooral in een boog nogal lastig kan zijn. Toch heb ik nu na het inkorten van mijn keerlus een paar stukken spoor gecreëerd, die voor extra secties gebruikt zouden kunnen worden en ik heb al een TAMS keerlusmodule besteld waarvoor ze nodig zijn. Maar net nadat ik dat gedaan had ging de hele boel vanmiddag ineens werken, niet te geloven!  Of de duvel ermee speelt! ;D

Kan je misschien een simpele tekening geven van het gehele systeem. Ik ben benieuwd hoe jullie jullie baanvlakken in de keerlus hebben opgesteld, waar zitten de melders, waar polen jullie om en waar gaat het mis?
Ik heb nu een hondebotbaan gemaakt met aan beide uiteinden dezelfde dubbele keerlus, zodat je daar bijv. een trein in kan laten halen. Vóór en achter de beide keerlussen ligt dus een wissel. Ik zou graag willen dat ik kon tekenen.  ;D Maar dit is het beste wat ik ervan kan maken:


Je ziet op de foto de beide wissels liggen en de beide naast elkaar liggende keerlussen. De gele streepjes en vierkantjes geven het begin resp. einde van de keerlussen aan (wij rijden links). De lengte van de keerlussen is nu ca. 3m40. De keerlusmodule zit onder de bak geschroefd en ontvangt daar de rijspanning. Elke keerlus is met twee draden verbonden met de module. Dat is alles, er zijn geen extra secties, voedingen e.d. nodig. Het is heel compact en voor transport hoef ik niets extra's mee te nemen.

Kom als je het leuk vindt gerust een keer bij ons langs als we weer een rijdag hebben. En als je in de buurt woont van Krimpenerwaard ben je bij mijn testbaan ook van harte welkom hoor!

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2020, 21:24:09 door St00mboy »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4103 Gepost op: 19 mei 2020, 23:57:41 »
Ik snap nog steeds niet wat het rijden met DCC nu daadwerkelijk te maken met het elektrisch aansluiten van een puntstuk van de wissel. Puntstuk polarisatie heb je voor zowel analoog als digitaal nodig. Bedoelen ze met "DCC friendly" dat het kortsluitproef is ofzo? Ik vind het een rare term.
Er is ook geen verschil. Het enige is dat bij analoog rijden een kortstondige kortsluiting niet direct bemerkt wordt. Bij digitaal (dus niet alleen DCC) wordt de spanning geleverd door een elektronische schakeling die snel stuk gaat bij een kortsluiting. Daarom worden kortsluitingen veel sneller afgeschakeld en dat merk je doordat alles ineens stilvalt. Er is dus bij digitaal een sterkere noodzaak om kortsluitingen te voorkomen, ook al duren ze maar heel kort.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4104 Gepost op: 20 mei 2020, 06:54:06 »
Ik werd net wakker en dacht, feck ik ben iets vergeten.

Mijn idee was niet gebaseerd op kortsluit detectie, hoewel me dat ook vatbaar lijkt. Zo'n centrale staat een kortsluiting van ca 50ms toen. Sneller reageren dan dat is niet moeilijk, maar of het relais snel genoeg schakelt.

Ik was vergeten dat het baanvlak al goed gepoold moet zijn voordat de trein er komt. Er moet daarom buiten het ompoolvlak nog 2 extra sensors komen. Dan kan je dus het relais goed zetten, voordat de trein er in rijdt. Mijn excuus.

Ik heb nu een erge haast, wilde mijn foutje corrigeren voordat iemand het zag  :-[. Op naar werk!

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4105 Gepost op: 20 mei 2020, 08:26:22 »
Citaat
Maar net nadat ik dat gedaan had ging de hele boel vanmiddag ineens werken, niet te geloven!  Of de duvel ermee speel
Must have done something right  ;D

Blij dat hij het iig nu doet.

Citaat
..en ik geen extra detectiesecties hoef te maken, wat vooral in een boog nogal lastig kan zijn.
Dat is dan weer het voordeel van lichtsluisjes. Je hebt slechts 1 enkel geisoleerd vlak nodig. Bijkomend voordeel is dat je een galvanische scheiding heb tussen baanspanning en stuur elektronica (hoewel je nog steeds je elektronica moet voeden met baanspanning...). De kans dat je dan iets opblaast is dan iets kleiner  ;)

Ik heb zelf nog nooit een lichtsluisje gebruikt in een treinbaan, wel voor andere dingen. Maar voor precies deze situaties, zijn ze handiger dan stroomdetectie.

Ik zit voor mezelf ook te kijken naar een optie om een keerlusmodule te maken zonder programmeer werk. Dat is denk ik haalbaar maar niet daadwerkelijk makkelijker of goedkoper.

Die handgeschakelde wissels, zit er een specifieke reden achter dat je ze handgeschakeld wilt hebben? Op technisch vlak zijn er natuurlijk mogelijkheden. Nu vind ik jullie schakelaar methode wel erg gaaf. Zo simpel en elegant.

Citaat
Kom als je het leuk vindt gerust een keer bij ons langs als we weer een rijdag hebben. En als je in de buurt woont van Krimpenerwaard ben je bij mijn testbaan ook van harte welkom hoor!
Lijkt me erg leuk, ik weet alleen niet waar jullie wanneer rijdag "vieren"  ;D. Krimpenerwaard is voor mij een 82 minuten rijden, nog wel doebaar.

Mvg

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4106 Gepost op: 20 mei 2020, 08:54:30 »
Een module- of beursbaan die je regelmatig op- en afbreekt, die vaak in een auto ligt te stuiteren en die je dus vaak in je handen hebt wil je zo simpel en betrouwbaar mogelijk uitvoeren qua techniek. Lichtsluisjes zijn kwetsbaar en hebben de noodzaak van extra bekabeling met connectoren op de bakovergangen. Idem bij extra detectiesecties in je baan. Een storing wil je op een beurs- of rijdag met je kop onder een bak snel kunnen vinden, en hoe meer draadjes en connectoren hoe lastiger.
De oplossing met de frog juicers gebruiken we bij Modulebaan.nl ook op de microkeerlussen en dat werkt simpel en betrouwbaar. Frog juicer detecteert kortsluiting en gooit de polariteit om. Leuk al die principiële discussies over kortsluiting maar hé: if it's a stupid idea but it works, it''s no a stupid idea.

Overigens hebben we op de grote keerlussen van Modulebaan.nl ook een keer zitten kl%%ien met een Hexfrogjuicer. Die bleef staan te flipperen omdat hij soms niet wist welke kant hij op moest schakelen. Volgens mij gebeurde dat na een kortsluiting of bij opstarten van de baan.
Maar.... ik ben niet het grote DCC-wonder binnen de groep.  :angel:

Slotvraag: je gebruikt voor de keerlussen een frogjuicer én voor de inrij en uitrijwissels elk een juicer?
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2020, 09:18:12 door Marc tramt. Reden: Typo »
No dress rehearsel, this is our life.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4107 Gepost op: 20 mei 2020, 09:07:30 »
Je moet natuurlijk ook wel een klein kapje maken over de sluisjes om ze te beschermen :angel:
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4108 Gepost op: 20 mei 2020, 18:49:53 »
Ook vandaag reed de baan zoals het hoort. Verder geen werkzaamheden uitgevoerd.

....Dat is dan weer het voordeel van lichtsluisjes. Je hebt slechts 1 enkel geisoleerd vlak nodig. Bijkomend voordeel is dat je een galvanische scheiding heb tussen baanspanning en stuur elektronica (hoewel je nog steeds je elektronica moet voeden met baanspanning...). De kans dat je dan iets opblaast is dan iets kleiner  ;)
Ik heb zelf nog nooit een lichtsluisje gebruikt in een treinbaan, wel voor andere dingen. Maar voor precies deze situaties, zijn ze handiger dan stroomdetectie.

Zou je die lichtsluisjes onder de bak kunnen monteren zodat ze a.h.w. naar boven kijken? Dan zouden ze gelijk mooi beschermd zijn.

....Die handgeschakelde wissels, zit er een specifieke reden achter dat je ze handgeschakeld wilt hebben? Op technisch vlak zijn er natuurlijk mogelijkheden. Nu vind ik jullie schakelaar methode wel erg gaaf. Zo simpel en elegant.
Lijkt me erg leuk, ik weet alleen niet waar jullie wanneer rijdag "vieren"  ;D. Krimpenerwaard is voor mij een 82 minuten rijden, nog wel doebaar.

In het begin schakelden we de wissels met een ADS2 digitale wisseldecoder van DCC Concepts. Daarmee kun je ze met je Multimuis op afstand bedienen, maar je kunt er ook een handschakelaartje op aansluiten. In de praktijk werd op rijdagen alleen het handschakelaartje naast het wissel maar gebruikt. Daarom gebruiken we nu in een situatie als op de keerlussen een handschakelaar aan de ingangskant, en aan de uitgang van de keerlus wordt het wissel opengereden. We halen daartoe het veertje weg uit het Peco wissel en de frog wordt op kortsluitdetectie automatisch geschakeld door een Gaugemaster DCC80.

Laat gerust (per PB) weten als je wil komen kijken dan spreken we wat af, en neem je Class 156 mee (als hij digitaal is tenminste). De baan staat er in elk geval nog tot eind volgende week. Ik ga er nog een paar projecten mee uitvoeren nl. de keerlussen opzetten in drie andere configuraties dan de huidige standaardconfiguratie. Hiervoor heb ik nu nog een paar poten nodig, maar die komen er wel. Als ik klaar ben met mijn keerlusprojecten dan ruim ik alles op.

Overigens hebben we op de grote keerlussen van Modulebaan.nl ook een keer zitten kl%%ien met een Hexfrogjuicer. Die bleef staan te flipperen omdat hij soms niet wist welke kant hij op moest schakelen. Volgens mij gebeurde dat na een kortsluiting of bij opstarten van de baan.
Maar.... ik ben niet het grote DCC-wonder binnen de groep.  :angel:

Slotvraag: je gebruikt voor de keerlussen een frogjuicer én voor de inrij en uitrijwissels elk een juicer?

Ik heb nu niet alleen ervaren dat de HFJ heel vreemd gedrag vertoont en verschrikkelijk dwars gaat liggen waardoor je denkt dat hij defect is, als hij blijkbaar iets detecteert wat je niet kan vinden. Maar ook dat hij daarna gewoon weer goed functioneert als de oorzaak weggenomen is. Het is een heel rare ervaring. Ook de Dual Frog Juicer deed het niet 100%, maar die bleef het onder dezelfde omstandigheden wel gewoon doen. Hierdoor ben ik maar op Amerlkaanse websites naar gebruikerservaringen gaan zoeken. Ik heb daar inderdaad een paar relevante en minder relevante mogelijke oorzaken gevonden en heb die aangepast. Na de laatste aanpassing, die m.i. niet eens nodig was, zag de HFJ ineens het licht en het lijkt er nu op dat hij niet van ophouden meer weet.

Het inrijwissel van de keerlussen is mechanisch handgeschakeld door een schuifschakelaar met een stukje verenstaal en de frog wordt tegelijk door de schakelaar bediend. Het uitrijwissel rijden we open en de frog schakelt met een DCC80.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2020, 21:26:29 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4109 Gepost op: 20 mei 2020, 21:31:19 »
Hebben jullie er nou een rijweek van gemaakt? Ben stiekem wel enigszins jaloers....