Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664625 keer)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3480 Gepost op: 17 maart 2019, 10:39:45 »
Heel mooi,alleen vrees ik as zaterdag misschien niet te kunnen komen maar ik ga het wel proberen !

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3481 Gepost op: 17 maart 2019, 11:05:52 »
Dank je wel Werner. Het kan nog beter, maar we hebben wel een hele leuke dag gehad.
Mvg Henk.

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3482 Gepost op: 17 maart 2019, 11:44:12 »
Een heel kort filmpje.
https://youtu.be/qDbWSTZYlb0
Mvg Henk.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3483 Gepost op: 17 maart 2019, 13:48:41 »
Mooie villum, Henk!  (y)

Leen.

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3484 Gepost op: 17 maart 2019, 13:51:29 »
Dank je Leen.  (y)
Mvg Henk.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3485 Gepost op: 17 maart 2019, 15:46:21 »
Leuke villum van een erg leuke dag!  ;D Zwager en zijn kleinzoon waren nog even geweest, mail vol met foto's en enthousiaste commentaren. In Utrecht gaan we ze weer zien. De bak met alle toebehoren (lees tassen en koffers en wat dies meer zij) staan pontificaal in de woonkamer, in afwachting van komend weekeind.  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3486 Gepost op: 17 maart 2019, 15:54:04 »
@Thijs,

Nog even en de BMB (of een deel) komt tweewekelijks bij elkaar. 😀

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3487 Gepost op: 17 maart 2019, 19:42:06 »
Twee weken geleden heb ik in de Litter Bin een lezing  ;D gegeven over de bakovergangen die wij op de BMB-modulebaan gebruiken:

Ik vervolg hier met de verdere uitleg omdat dit meer modulebaan-gericht is.
Ik ga nu in op:
1) de nadelen van een bakovergang in relatie tot ons schuiflasjes-systeem, waarbij het uitgangspunt is dat elke bakovergang nadelen heeft.
en
2) het aspect bogen.


Algemeen

Wanneer er op de modulebaan tijdens het rijden ergens een ontsporing plaatsvindt wordt het materieel weer op de rails gezet en wordt er gelijk verdergereden. Er wordt meestal niet eens onderzocht wat de oorzaak is. Wanneer het vaker voorkomt krijgt heel vaak het materieel de schuld, terwijl er niet zelden wel degelijk een oorzaak zit in het spoor.  Maar het is voor velen helaas te lastig om te kunnen beoordelen of dat het geval is.  :-\
Vgoegâh speelden veel van ons met Märklin en dat liep bijna altijd goed, ook met ontbrekende stukken rail en misschien ook nog wel helemaal zonder spoor.  ;D Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat dit heel diep zit: over hoogteverschillen van millimeters, niet 100% goed uitlijnen, dus bijv. spoor met knieken etc. hoefden we ons op de modulebaan niet al te druk te maken.  :o En inderdaad bleek veel van het, veelal Duitse, materieel er dan probleemloos overheen te rijden. Maar met name onze Britse treinen haakten het eerste af, en dat was zuur.  :'( :'( 
Sinds de jaren ´70 en '80 is het materieel veel gedetailleerder en fijner geworden en luistert alles een stuk nauwer dan vgoegâh. Daardoor moeten we om problemen te vermijden onze rails met meer zorg leggen, vooral op bakovergangen. Meestal lukt dat wel, maar het komt niet vanzelf. De ervaring leert ook dat het niet zelden de beste scenic modelbouwers zijn die hun spoor niet erg best leggen.  :-\ Dat geldt niet alleen voor de BMB.

De nadelen van een bakovergang.

Er is maar één goede 100% zekere railovergang en dat is geen overgang, nl. een recht stuk rail. Na de traumatische ervaringen met onze ontsporende Britse treinen op vastgeschroefde bakovergangen is bij de BMB "goed genoeg" gewoon niet goed genoeg meer.  ;) Wij hebben dan ook niet voor niets gekozen voor het schuiflasje omdat we hiermee op bakovergangen het rechte stuk rail zoveel mogelijk benaderen. Het gebruik van het schuiflasje is weliswaar simpel en geeft voordelen, maar biedt op zichzelf nog geen garantie voor een foutloos lopend spoor op overgangen.
Als een bakovergang niet aan de volgende voorwaarden voldoet, kunnen zich problemen voordoen:
1) Op beide bakken moet de bovenkant van de rails op dezelfde hoogte afgesteld worden.
Op de bakovergang op de foto deden zich op het linker spoor ontsporingen voor, omdat het railbed op de voorste bak een mm of 2 à 3 lager afgesteld stond dan dat op de achterste bak. Het voorloopwiel van een stoomlok werd even opgetild en belandde daarna naast de rails:


Dit is bij het opzetten van de baan een van de meest voorkomende fouten en door te weten waarnaar je moet kijken kun je dat voorkomen. Nadat we de voorste bak iets verhoogd hadden waren er geen ontsporingen meer. Gelukkig kon het verstellen in deze situatie nog tijdens het rijden, want als alle bakken van de modulebaan eenmaal op hoogte aan elkaar vastzitten, dan ben je gewoon te laat.

2) De sporen op beide bakken moeten zoveel mogelijk uitgelijnd worden. Hierbij kan het zowel om een recht als om een gebogen spoor gaan.
Als de sporen niet goed uitgelijnd zijn, dan krijg je rare bochels in het spoor. Het ziet er niet uit en kan tot ontsporingen leiden. Op de foto is het rechter spoor niet goed uitgelijnd:


Hier ook niet:


3) Het schuiflasje moet precies in het midden tussen beide rails geschoven worden en bij een rechte overgang moet de PCB-biels de spleet tussen de beide bakken bedekken.


Knieken in het spoor kunnen ontstaan indien een raillasje niet goed aangebracht is, bijv. als een deelnemer het lasje met een klein puntje over de naastliggende rail schuift en verder niet op de railuitlijning let.  :'(

4) Er moet een spleetje van enkele tienden mm's tussen beide railstaven zitten om de evt. krimp van het hout op te kunnen vangen.
Als dat spleetje er niet zit en het hout krimpt daarna, dan kun je spoorspatting krijgen. Dit is tot nu toe de enige manier waarop we met deze overgang wel eens last van de werking van het hout gekregen hebben.

Schades
Het feit dat we bij de BMB op al onze bakken flexibele railuiteinden hebben wordt binnen onze hobby door de kenners van de gebaande paden over het algemeen als een groot nadeel gezien i.v.m. beschadigingen. Het klopt inderdaad dat je met een kledingstuk of iets anders aan een railuiteinde kan blijven haken of transportschade kan oplopen. Daarna is de rail meestal krom en moet hij hersteld worden, een gigantische klus van meestal 5 minuten.  ;D Maar het is heel irritant, dat wel.  :-\ Dus om dit te voorkomen maken wij gebruik van railbeschermingen op onze bakken. Die worden gemaakt van plastic profiel, stukken laminaat of beide. Het is zaak om bij het afbreken van de baan de railbeschermingen weer correct aan te brengen. Gelukkig zijn de meeste BMB-deelnemers erg leergierig en daarom hebben wij de laatste tijd niet of nauwelijks nog schade aan de railuiteinden opgelopen.


Bij bakovergangen met vastgeschroefde railuiteinden wordt er vaak van uitgegaan dat deze op zichzelf robuust genoeg zijn en niet beschermd hoeven te worden. Dat wordt gezien als een groot voordeel, terwijl eventueel opgelopen schade waarschijnlijk niet opgemerkt wordt. Op de overige nadelen van het vastgeschroefde railuiteinde ga ik hier verder niet in, life is too short.  ;D Bij het BMB-systeem wordt schade wel direct opgemerkt en wij zien dat als een groot voordeel.
Als de BMB-deelnemers op hun eigen bakken goede overgangen maken en bij het opzetten en afbreken op correcte wijze omgaan met de baancomponenten, dan hebben we met onze baan niet alleen perfecte bakovergangen, maar ook niet of nauwelijks transportschades. De laatste rijdag in Rijen is een "case in point".

Bogen

Er is op het gebied van rijdende treinen maar weinig fraaiers te zien dan een trein die mooi door een boog loopt:


Ons BNLS-concept heeft op dat gebied niet veel te bieden, want alle treinen lopen door vrij korte bakken, die meestal nog recht zijn ook. Alleen op hoekbakken en in keerlussen is een trein in een boog te zien. Maar al is het niet veel, dan is het toch bijzonder als een trein fraai en elegant door de boog gaat. Sinds kort hebben we bij de BMB een aantal ontwikkelingen in gang gezet waarbij de trein in een boog wat mooier tot zijn recht komt. We hebben al hoekbakken met grotere bogen en ook een VA-bak, waarbij het spoor van voor naar achter in de bak loopt en ik ben bezig met mijn slingerspoor (zie de posts hierboven):

Bij dit alles maken we dankbaar gebruik van de flexibele railuiteinden om fraaiere bogen te creëren, zelfs op bakovergangen.
Een los railuiteinde heeft twee eigenschappen:
1) hij wil altijd recht zijn.
2) hij is flexibel.
Het toepassen van de eigenschappen van het flexibele railuiteinde geeft ons de mogelijkheid om ook in bogen op bakovergangen de boog mooi door te laten lopen. De bakovergang op de foto bevindt zich ter hoogte van de onderbreking in de zijplaten, maar is niet zichtbaar in de boog:


Het speelgoedachtige telkens "schokken"van de lok/trein op een recht stuk bakovergang in een boog is bij de BMB niet van toepassing en hoewel niet erg prototypisch, is al menigmaal gebleken dat er met een noodgang van ca. 200 km/u of meer over onze keerlussen kan worden gereden door de kleine boogjes van slechts 67 cm radius.
Op een bakovergang in een boog maken we gebruik van één of meer schuiflasjes naast elkaar. Eén dient om de railovergang te overbruggen, de tweede en derde zitten aan weerszijden en dienen om de boog in vorm te houden. Hiertoe moeten zij vrij strak om de rail klemmen:


Op de overgang van een recht spoor op de BB naar een boog stellen de flexibele railuiteinden op beide bakken ons in staat om een transitieboog te maken. Hierdoor gaan we van het rechte spoor geleidelijk over in een boog i.p.v. ineens en dat levert een fraaier gezicht op wanneer een trein erdoor rijdt:


Datzelfde geldt natuurlijk ook als je met tegengestelde bogen het reeds vermelde slingerspoor maakt:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 12:46:36 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3488 Gepost op: 20 maart 2019, 21:51:46 »
momentje.....
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2019, 10:26:46 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3489 Gepost op: 20 maart 2019, 23:20:04 »
Uw tijd gaat NU in...  :police:  ;)  ;D

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3490 Gepost op: 21 maart 2019, 10:26:32 »
Even een remindertje: de BMB-baan is a.s. zaterdag hier voor het publiek te bewonderen:



"Carmeliet op Stoom" is een veelzijdig modelbouwevenement waar naast treinen o.a. trucks en stoom te zien zullen zijn. Hoewel het geen gigagroot evenement betreft verwachten wij er met een aardig mooie baan van 7 bakken en met een lengte van ca. 25 meter te kunnen staan.

De locatie van "Carmeliet op Stoom", het Cultureel Centrum "Het Bastion", is gelegen net buiten het centrum van Schoonhoven en de toegang is er gratis, dus kom gerust langs, belangstellenden zijn van harte welkom! (y)   Er is op loopafstand (ca. 5 minuten) genoeg parkeerruimte te vinden op de parkeerplaatsen bij het veer net buiten het stadscentrum.

Hoe dan ook verwachten we er a.s. zaterdag voor het publiek, maar ook voor onszelf, weer een gezellige BMB-dag van te kunnen maken.  (y)

Leen.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3491 Gepost op: 21 maart 2019, 10:58:14 »
Toch denk ik dat een combi van mega en midi bils het fraaist zouden zijn 🤣🤣🤣🤣



Grtz,


Samuel.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2019, 11:00:00 door sdz1976 »
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3492 Gepost op: 21 maart 2019, 15:52:31 »
De midibiels is een heel mooie uitvinding van Hans Q i.s.m. Paul Bender en het is de bedoeling dat hij ook binnen de BMB gebruikt wordt.

We hebben een aantal  midibielzen voor BMB-deelnemers op voorraad op de kaasplank liggen om op de bak te gebruiken daar, waar het scenic deel overgaat op de BB.
De midibiels maak je vast op je scenic bak, zodanig dat er nog 1 cm rail uitsteekt. Op de BB houd je de rail bij voorkeur minimaal 10 cm flexibel.
Dan schuif je het schuiflasje vanaf de BB tegen de midibiels aan en heb je een perfecte overgang, die er ook nog netjes uitziet.  (y)
Binnenkort krijg ik een foto van een BMB-bak waarhij gebruikt wordt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2019, 22:39:24 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3493 Gepost op: 22 maart 2019, 21:36:41 »
Vanmiddag hebben we de BMB-baan in Schoonhoven opgezet. Hij staat op het podium:


De baan past precies op het podium en staat er heel mooi bij. Morgenvroeg eerst nog de laatste puntjes op de i zetten voordat de show begint.  ;) en dan hopen we er samen met het publiek weer een leuke rijdag van te kunnen maken.  (y)

Leen.

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Enjoy !
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3494 Gepost op: 23 maart 2019, 07:50:06 »
Gisteren een leerzame en gezellige opbouwmiddag in Schoonhoven gehad.

En inderdaad, de baan staat er weer mooi bij  (y)








Alle aanwezigen een aangename beurs/rijdag toegewenst !

Groet, Michel