Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Peter Kleton
Vandaag
om 23:26:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:06:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
hmmglaser
Vandaag
om 22:48:27
Starten met messing kits
door
1795
Vandaag
om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
Vandaag
om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
Vandaag
om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 21:47:13
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:44:11
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 21:43:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
Vandaag
om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Priegelman
Vandaag
om 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:59:05
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 20:11:53
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ruudns
Vandaag
om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 20:01:12
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 18:00:29
modulebaan jaren 60
door
rudi van der Craats
Vandaag
om 17:30:56
Decals Star TE-5933
door
Martijn193
Vandaag
om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:53:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
BNLS Litter Bin
|
BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
Vorige
-
Volgende
-
1
...
231
232
[
233
]
234
235
...
296
Omlaag
Auteur
Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen. (gelezen 668246 keer)
Pinkelpa
EMV & BMB
Offline
Berichten: 369
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3480 Gepost op:
17 maart 2019, 10:39:45 »
Heel mooi,alleen vrees ik as zaterdag misschien niet te kunnen komen
maar ik ga het wel proberen !
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Gelogd
http://www.eindhovenmodelbouw.nl
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/118309-cysgod-y-fedwen/
Derailed
Offline
Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3481 Gepost op:
17 maart 2019, 11:05:52 »
Dank je wel Werner. Het kan nog beter, maar we hebben wel een hele leuke dag gehad.
Gelogd
Mvg Henk.
Derailed
Offline
Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3482 Gepost op:
17 maart 2019, 11:44:12 »
Een heel kort filmpje.
https://youtu.be/qDbWSTZYlb0
Gelogd
Mvg Henk.
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3483 Gepost op:
17 maart 2019, 13:48:41 »
Mooie villum, Henk!
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Derailed
Offline
Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3484 Gepost op:
17 maart 2019, 13:51:29 »
Dank je Leen.
Gelogd
Mvg Henk.
Thijs1271
Offline
Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3485 Gepost op:
17 maart 2019, 15:46:21 »
Leuke villum van een erg leuke dag!
Zwager en zijn kleinzoon waren nog even geweest, mail vol met foto's en enthousiaste commentaren. In Utrecht gaan we ze weer zien. De bak met alle toebehoren (lees tassen en koffers en wat dies meer zij) staan pontificaal in de woonkamer, in afwachting van komend weekeind.
Thijs
Gelogd
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee :-)
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6097
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3486 Gepost op:
17 maart 2019, 15:54:04 »
@Thijs,
Nog even en de BMB (of een deel) komt tweewekelijks bij elkaar. 😀
Gr, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3487 Gepost op:
17 maart 2019, 19:42:06 »
Twee weken geleden heb ik in de Litter Bin
een lezing
gegeven over de bakovergangen die wij op de BMB-modulebaan gebruiken:
Ik vervolg hier met de verdere uitleg omdat dit meer modulebaan-gericht is.
Ik ga nu in op:
1) de nadelen van een bakovergang in relatie tot ons schuiflasjes-systeem, waarbij het uitgangspunt is dat elke bakovergang nadelen heeft.
en
2) het aspect bogen.
Algemeen
Wanneer er op de modulebaan tijdens het rijden ergens een ontsporing plaatsvindt wordt het materieel weer op de rails gezet en wordt er gelijk verdergereden. Er wordt meestal niet eens onderzocht wat de oorzaak is. Wanneer het vaker voorkomt krijgt heel vaak het materieel de schuld, terwijl er niet zelden wel degelijk een oorzaak zit in het spoor. Maar het is voor velen helaas te lastig om te kunnen beoordelen of dat het geval is.
Vgoegâh speelden veel van ons met Märklin en dat liep bijna altijd goed, ook met ontbrekende stukken rail en misschien ook nog wel helemaal zonder spoor.
Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat dit heel diep zit: over hoogteverschillen van millimeters, niet 100% goed uitlijnen, dus bijv. spoor met knieken etc. hoefden we ons op de modulebaan niet al te druk te maken.
En inderdaad bleek veel van het, veelal Duitse, materieel er dan probleemloos overheen te rijden. Maar met name onze Britse treinen haakten het eerste af, en dat was zuur.
Sinds de jaren ´70 en '80 is het materieel veel gedetailleerder en fijner geworden en luistert alles een stuk nauwer dan vgoegâh. Daardoor moeten we om problemen te vermijden onze rails met meer zorg leggen, vooral op bakovergangen. Meestal lukt dat wel, maar het komt niet vanzelf. De ervaring leert ook dat het niet zelden de beste scenic modelbouwers zijn die hun spoor niet erg best leggen.
Dat geldt niet alleen voor de BMB.
De nadelen van een bakovergang.
Er is maar één goede 100% zekere railovergang en dat is geen overgang, nl. een recht stuk rail. Na de traumatische ervaringen met onze ontsporende Britse treinen op vastgeschroefde bakovergangen is bij de BMB "goed genoeg" gewoon niet goed genoeg meer.
Wij hebben dan ook niet voor niets gekozen voor het schuiflasje omdat we hiermee op bakovergangen het rechte stuk rail zoveel mogelijk benaderen. Het gebruik van het schuiflasje is weliswaar simpel en geeft voordelen, maar biedt op zichzelf nog geen garantie voor een foutloos lopend spoor op overgangen.
Als een bakovergang niet aan de volgende voorwaarden voldoet, kunnen zich problemen voordoen:
1) Op beide bakken moet de bovenkant van de rails op dezelfde hoogte afgesteld worden.
Op de bakovergang op de foto deden zich op het linker spoor ontsporingen voor, omdat het railbed op de voorste bak een mm of 2 à 3 lager afgesteld stond dan dat op de achterste bak. Het voorloopwiel van een stoomlok werd even opgetild en belandde daarna naast de rails:
Dit is bij het opzetten van de baan een van de meest voorkomende fouten en door te weten waarnaar je moet kijken kun je dat voorkomen. Nadat we de voorste bak iets verhoogd hadden waren er geen ontsporingen meer. Gelukkig kon het verstellen in deze situatie nog tijdens het rijden, want als alle bakken van de modulebaan eenmaal op hoogte aan elkaar vastzitten, dan ben je gewoon te laat.
2) De sporen op beide bakken moeten zoveel mogelijk uitgelijnd worden. Hierbij kan het zowel om een recht als om een gebogen spoor gaan.
Als de sporen niet goed uitgelijnd zijn, dan krijg je rare bochels in het spoor. Het ziet er niet uit en kan tot ontsporingen leiden. Op de foto is het rechter spoor niet goed uitgelijnd:
Hier ook niet:
3) Het schuiflasje moet precies in het midden tussen beide rails geschoven worden en bij een rechte overgang moet de PCB-biels de spleet tussen de beide bakken bedekken.
Knieken in het spoor kunnen ontstaan indien een raillasje niet goed aangebracht is, bijv. als een deelnemer het lasje met een klein puntje over de naastliggende rail schuift en verder niet op de railuitlijning let.
4) Er moet een spleetje van enkele tienden mm's tussen beide railstaven zitten om de evt. krimp van het hout op te kunnen vangen.
Als dat spleetje er niet zit en het hout krimpt daarna, dan kun je spoorspatting krijgen. Dit is tot nu toe de enige manier waarop we met deze overgang wel eens last van de werking van het hout gekregen hebben.
Schades
Het feit dat we bij de BMB op al onze bakken flexibele railuiteinden hebben wordt binnen onze hobby door de kenners van de gebaande paden over het algemeen als een groot nadeel gezien i.v.m. beschadigingen. Het klopt inderdaad dat je met een kledingstuk of iets anders aan een railuiteinde kan blijven haken of transportschade kan oplopen. Daarna is de rail meestal krom en moet hij hersteld worden, een gigantische klus van meestal 5 minuten.
Maar het is heel irritant, dat wel.
Dus om dit te voorkomen maken wij gebruik van railbeschermingen op onze bakken. Die worden gemaakt van plastic profiel, stukken laminaat of beide. Het is zaak om bij het afbreken van de baan de railbeschermingen weer correct aan te brengen. Gelukkig zijn de meeste BMB-deelnemers erg leergierig en daarom hebben wij de laatste tijd niet of nauwelijks nog schade aan de railuiteinden opgelopen.
Bij bakovergangen met vastgeschroefde railuiteinden wordt er vaak van uitgegaan dat deze op zichzelf robuust genoeg zijn en niet beschermd hoeven te worden. Dat wordt gezien als een groot voordeel, terwijl eventueel opgelopen schade waarschijnlijk niet opgemerkt wordt. Op de overige nadelen van het vastgeschroefde railuiteinde ga ik hier verder niet in, life is too short.
Bij het BMB-systeem wordt schade wel direct opgemerkt en wij zien dat als een groot voordeel.
Als de BMB-deelnemers op hun eigen bakken goede overgangen maken en bij het opzetten en afbreken op correcte wijze omgaan met de baancomponenten, dan hebben we met onze baan niet alleen perfecte bakovergangen, maar ook niet of nauwelijks transportschades. De laatste rijdag in Rijen is een "case in point".
Bogen
Er is op het gebied van rijdende treinen maar weinig fraaiers te zien dan een trein die mooi door een boog loopt:
Ons BNLS-concept heeft op dat gebied niet veel te bieden, want alle treinen lopen door vrij korte bakken, die meestal nog recht zijn ook. Alleen op hoekbakken en in keerlussen is een trein in een boog te zien. Maar al is het niet veel, dan is het toch bijzonder als een trein fraai en elegant door de boog gaat. Sinds kort hebben we bij de BMB een aantal ontwikkelingen in gang gezet waarbij de trein in een boog wat mooier tot zijn recht komt. We hebben al hoekbakken met grotere bogen en ook een VA-bak, waarbij het spoor van voor naar achter in de bak loopt en ik ben bezig met mijn slingerspoor (zie de posts hierboven):
Bij dit alles maken we dankbaar gebruik van de flexibele railuiteinden om fraaiere bogen te creëren, zelfs op bakovergangen.
Een los railuiteinde heeft twee eigenschappen:
1) hij wil altijd recht zijn.
2) hij is flexibel.
Het toepassen van de eigenschappen van het flexibele railuiteinde geeft ons de mogelijkheid om ook in bogen op bakovergangen de boog mooi door te laten lopen. De bakovergang op de foto bevindt zich ter hoogte van de onderbreking in de zijplaten, maar is niet zichtbaar in de boog:
Het speelgoedachtige telkens "schokken"van de lok/trein op een recht stuk bakovergang in een boog is bij de BMB niet van toepassing en hoewel niet erg prototypisch, is al menigmaal gebleken dat er met een noodgang van ca. 200 km/u of meer over onze keerlussen kan worden gereden door de kleine boogjes van slechts 67 cm radius.
Op een bakovergang in een boog maken we gebruik van één of meer schuiflasjes naast elkaar. Eén dient om de railovergang te overbruggen, de tweede en derde zitten aan weerszijden en dienen om de boog in vorm te houden. Hiertoe moeten zij vrij strak om de rail klemmen:
Op de overgang van een recht spoor op de BB naar een boog stellen de flexibele railuiteinden op beide bakken ons in staat om een transitieboog te maken. Hierdoor gaan we van het rechte spoor geleidelijk over in een boog i.p.v. ineens en dat levert een fraaier gezicht op wanneer een trein erdoor rijdt:
Datzelfde geldt natuurlijk ook als je met tegengestelde bogen het reeds vermelde slingerspoor maakt:
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 12:46:36 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3488 Gepost op:
20 maart 2019, 21:51:46 »
momentje.....
«
Laatst bewerkt op: 21 maart 2019, 10:26:46 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Thijs1271
Offline
Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3489 Gepost op:
20 maart 2019, 23:20:04 »
Uw tijd gaat NU in...
Thijs
Gelogd
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee :-)
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3490 Gepost op:
21 maart 2019, 10:26:32 »
Even een remindertje: de BMB-baan is a.s. zaterdag hier voor het publiek te bewonderen:
"Carmeliet op Stoom" is een veelzijdig modelbouwevenement waar naast treinen o.a. trucks en stoom te zien zullen zijn. Hoewel het geen gigagroot evenement betreft verwachten wij er met een aardig mooie baan van 7 bakken en met een lengte van ca. 25 meter te kunnen staan.
De locatie van "Carmeliet op Stoom", het Cultureel Centrum "Het Bastion", is gelegen net buiten het centrum van Schoonhoven en de toegang is er gratis, dus kom gerust langs, belangstellenden zijn van harte welkom!
Er is op loopafstand (ca. 5 minuten) genoeg parkeerruimte te vinden op de parkeerplaatsen bij het veer net buiten het stadscentrum.
Hoe dan ook verwachten we er a.s. zaterdag voor het publiek, maar ook voor onszelf, weer een gezellige BMB-dag van te kunnen maken.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
sdz1976
Offline
Berichten: 2216
ovmv.be
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3491 Gepost op:
21 maart 2019, 10:58:14 »
Toch denk ik dat een combi van mega en midi bils het fraaist zouden zijn 🤣🤣🤣🤣
Grtz,
Samuel.
«
Laatst bewerkt op: 21 maart 2019, 11:00:00 door sdz1976
»
Gelogd
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3492 Gepost op:
21 maart 2019, 15:52:31 »
De midibiels is een heel mooie uitvinding van Hans Q i.s.m. Paul Bender en het is de bedoeling dat hij ook binnen de BMB gebruikt wordt.
We hebben een aantal midibielzen voor BMB-deelnemers op voorraad op de kaasplank liggen om op de bak te gebruiken daar, waar het scenic deel overgaat op de BB.
De midibiels maak je vast op je scenic bak, zodanig dat er nog 1 cm rail uitsteekt. Op de BB houd je de rail bij voorkeur minimaal 10 cm flexibel.
Dan schuif je het schuiflasje vanaf de BB tegen de midibiels aan en heb je een perfecte overgang, die er ook nog netjes uitziet.
Binnenkort krijg ik een foto van een BMB-bak waarhij gebruikt wordt.
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 21 maart 2019, 22:39:24 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
St00mboy
Offline
Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3493 Gepost op:
22 maart 2019, 21:36:41 »
Vanmiddag hebben we de BMB-baan in Schoonhoven opgezet. Hij staat op het podium:
De baan past precies op het podium en staat er heel mooi bij. Morgenvroeg eerst nog de laatste puntjes op de i zetten voordat de show begint.
en dan hopen we er samen met het publiek weer een leuke rijdag van te kunnen maken.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
MiHe
Offline
Berichten: 273
Enjoy !
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
«
Reactie #3494 Gepost op:
23 maart 2019, 07:50:06 »
Gisteren een leerzame en gezellige opbouwmiddag in Schoonhoven gehad.
En inderdaad, de baan staat er weer mooi bij
Alle aanwezigen een aangename beurs/rijdag toegewenst !
Groet, Michel
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
Vorige
-
Volgende
-
1
...
231
232
[
233
]
234
235
...
296
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
BNLS Litter Bin
|
BMB 00-modulebaan, Algemeen.