Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664445 keer)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #600 Gepost op: 30 juni 2015, 10:22:35 »
Voor de geintereseerde, je kan hem hier bestellen:
http://www.shapeways.com/product/4HPJX4CGK/railasje?key=71bd7770c0dea521aecd2eb64a9de9c2

Let op: Ik kan niet garanderen dat het werkt! Ik heb mn best gedaan, maar zonder het te proberen is uiteraard nog niks zeker :)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #601 Gepost op: 30 juni 2015, 12:45:18 »
Misschien is 3 cm wel genoeg.
We hebben er twee per bak nodig, dus dan is het weer niet zo duur, als het goed werkt tenminste.
Hopelijk werkt het goed.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2015, 17:17:01 door St00mboy »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #602 Gepost op: 30 juni 2015, 13:38:06 »
Aangepast, nu zijn het er 3 ;)

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #603 Gepost op: 01 juli 2015, 11:09:53 »
Vergis ik me (alweer) of heb je er per modulebak (= deelnemer) 4 nodig? Plus mogelijk meer voor extra sporen, zoals op de module van Leen?
En inderdaad, als dit goed werkt, lijkt me dat de investering wel waard.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #604 Gepost op: 01 juli 2015, 11:37:26 »
Heb net contact gehad met Mitchel.
Bij de prijs van 12,50 per 4 stuks, komen nog verzendkosten.
Omdat ik de proto's ga ophalen, wordt gekeken of er wat aan de verzendkosten gedaan kam worden.
Er wordt geprobeerd ze vrijdag gereed te hebben.
Dus, als het meezit, heb ik ze zaterdag bij me.

Overigens zou je per bak maar twee lasjes nodig hebben, toch?

Grzz, Hans

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #605 Gepost op: 01 juli 2015, 13:26:53 »
aan twee kanten een dubbel spoor is volgens mij totaal 4 lasjes.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #606 Gepost op: 01 juli 2015, 13:37:59 »
Aan een kant gebruik je de lasjes van je buurman.....

Dus maar 2 per deelnemer nodig... Het kan natuurlijk nooit kwaad wat van die lasjes op voorraad te hebben..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #607 Gepost op: 01 juli 2015, 13:41:32 »
@Rob,

Het klopt wat Michael zegt.
Maar als je de module thuis wilt integreren in je vaste modelbaan, heb je er natuurlijk wel 4 nodig.

Grzz, Hans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #608 Gepost op: 01 juli 2015, 13:48:30 »
Maar als je de module thuis wilt integreren in je vaste modelbaan, heb je er natuurlijk wel 4 nodig.

Waarom heb je er dan wel 4 nodig? In principe heb je geen geïsoleerde raillassen nodig. Of je moet net een "versterker-scheiding" verzinnen bij je modulebak.  ::)

Ook bij de modulbaan heb je die raillassen alleen nodig als je de boel verdeeld in allerlei versterkerdelen. Dat is nauwelijks van toepassing voor deze baan. Deze modulebaan is in zijn huidige opzet gemakkelijk te voeden met 1 versterker van 3A. En ja, dat gaat heel goed :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #609 Gepost op: 01 juli 2015, 13:59:47 »
@Ronald,

Tja, daar heb je wel een punt.
Maar... dat is de keuze voor ieder persoonlijk.

De lasjes hebben niet alleen een functie als isolatie-las, maar vooral ook als mechanische verbinding.
En of het ontwerp van Leen nou goed is of niet, laten we die discussie hier niet meer (opnieuw) voeren.
Tenzij zaterdag blijkt dat het allemaal niet werkt.

@Allen,

De eerste vier iso-lasjes zijn besteld.

Grzz, Hans

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #610 Gepost op: 01 juli 2015, 14:05:00 »
Ik was inderdaad uitgegaan van een integratie van je module in een groter geheel dan wel een opstelling van je module als zelfstandige eenheid thuis, inclusief fiddle yard etc. De zogeheten Solobak.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #611 Gepost op: 01 juli 2015, 14:22:18 »
De lasjes hebben niet alleen een functie als isolatie-las, maar vooral ook als mechanische verbinding.

Welke mechanische functie in hemelsnaam?  ??? Daarvoor heb je toch het andere ontwerp van Leen, de niet geïsoleerde versie? Dit is toch puur bedoeld voor het electrisch gescheiden houden van twee delen van de BMB-baan? Niets meer en niets minder? Je stelt de bakken op de juiste hoogte, je stelt de sporen zo af dat dit ding er tussen kan. Als het goed is komt er geen krachten op. Als het wel het geval is dan heb je de sporen niet goed liggen.

En of het ontwerp van Leen nou goed is of niet, laten we die discussie hier niet meer (opnieuw) voeren.
Tenzij zaterdag blijkt dat het allemaal niet werkt.

Daar hoor je mij niets over zeggen. Alleen dat die isolatie lassen niet nodig zijn in de huidige opstellingen van de baan. Dat weet Leen ook heel goed want hij heeft meegedraaid in de BNLS-baan.  Daar hebben we verschillende malen gedraaid op 1 versterker van 3A. De versterkers onder iedere bak, de BNLS-boosters van 1A zijn bedoeld om thuis standalone te rijden :)

Ik was inderdaad uitgegaan van een integratie van je module in een groter geheel dan wel een opstelling van je module als zelfstandige eenheid thuis, inclusief fiddle yard etc.

Het aantal meters spoor doet er niet zo heel veel toe. Meer het vermogen dat de versterker/centrale op de baan kan zetten. Bij een integratie in een groter geheel heb je geen isolatie raillassen nodig. Als je een BNLS-booster gebruikt dan levert deze 1A. Dan kan je goed tegelijk rijden met 1 of 2 treinen. Zet je een andere zwaardere centrale eraan zoals een Multimaus heb je tot 3A tot je beschikking, dan kan je 4 tot 6 treinen tegelijk laten rijden.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #612 Gepost op: 01 juli 2015, 15:04:51 »
Citaat
laten we die discussie hier niet meer (opnieuw) voeren.

Is die er al geweest dan. Om eerlijk te zijn heb ik al vaker aangegeven dat de isolatie las grote nonsens is. De scheidingen liggen op de BB randen en zijn uitgevoerd door een zgn. gap oftewel een snede...dit is het hele concept moeilijk maken en extra kosten om niets..

Maar het is jullie feestje !

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #613 Gepost op: 01 juli 2015, 15:26:57 »
Martin, het idee is dat een gap/snede een perfecte uitlijning van de sporen vereist (plus zuivere maatvoering BB'en) en deze las helpt met uitlijnen waar dat allemaal niet zo perfect het geval is.
Ook niet mijn ding, maar de keuze van deze BMB groep.

Michel
(via mobiel)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #614 Gepost op: 01 juli 2015, 15:28:43 »
In principe isoleert elke deelnemer aan één zijde zijn bak.
Elke deelnemer heeft dus twee bielzenlasjes nodig.

Het is mogelijk ooit een keer gewenst dat ook de bogen geïsoleerd moeten worden.
In dat geval heb je nog twee lasjes extra per boog nodig. Zie in dit kader een boogbak maar gewoon als een deelnemer.
Verbindingen op aparte sporen zoals bijv. mijn rangeerterrein zijn probleem eigenaar. De eigenaar moet dit naar eigen inzicht oplossen zonder storing op het hoofdspoor te veroorzaken. Mijn rangeerterrein zit los van het hoofdspoor op een apart netwerk aangesloten en heeft metalen lasjes nodig.

Deze geïsoleerde lasjes, evenals de metalen bielzenlasjes, dienen uitsluitend het doel om even snel zonder gepiel een 100% smooth railverbinding op de bakovergang te kunnen maken.
Thuis heb je deze lasjes waarschijnlijk helemaal niet nodig, omdat je daar met metalen lasjes kan werken. Mocht je toch willen isoleren, dan kun je met iets meer gepiel gewoon beter met de veel goedkopere isolatielasjes van Peco of Tillig werken. Maar je kunt deze, ehhh..... professionele, natuurlijk ook gerust thuis gebruiken als je wilt.

De mechanische kracht die eventueel in een gebogen spoor vóór de overgang op een rail komt te staan wordt elders opgevangen en komt volgens dit principe niet of nauwelijks op een las op de bakovergang te staan. Dat wil niet zeggen dat dit nooit zal gebeuren en dat we zomaar ongestraft lasjes van bijv. krantenpapier kunnen gebruiken. Nee, het moet wel zo sterk mogelijk gemaakt worden.

Het klopt 100% wat Ronald schrijft. Vooralsnog hebben we deze isolatielasjes voorlopig helemaal nog niet nodig. Maar we moeten proberen om vooruit te denken vanuit het perspectief van de mogelijkheden van ons netwerkje en daarom moeten we in onze baan wel nu al de mogelijkheid tot isoleren integreren.
In het ontwerp van de megabiels zoals die op de forumbaan gebruikt wordt is automatisch sprake van een geïsoleerde verbinding. Dat is m.i. het enige voordeel van de megabiels voor een baan met heel veel bakovergangen.

Als iedereen bij ons meedoet hebben wij in de grote opstelling 39 bakovergangen in het hoofdspoor zitten. Dat betekent 78 tafeluiteinden zodanig nauwkeurig afstellen, dat je railkoppen overal gelijk liggen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik heb het nog niet meegemaakt en denk dat het uúúúren werk kost om een echt goed resultaat te kunnen realiseren.
Ook met de bielzenlasjes moet je de tafels goed afstellen, dat blijft altijd de basis voor een goedlopende baan. Maar op deze manier komt het niet op de laatste tienden van mm's aan, heb je dus meer speling om de tafels af te stellen en dat moet dus sneller kunnen. Doordat je de rails apart met deze lasjes doorverbindt heb je altijd een 100% smooth overgang. De railverbinding moet je met de juiste bril op in seconden kunnen maken.
OK, ook al hebben we op de eerste bouwdag en in Barendrecht de 100% soepele smooth overgangen gezien, is dit allemaal nog steeds slechts (gelul over) het principe. Met het maken van de bogen zit ik nog steeds in fase 3 (de uitvoering) van 5 en leer ik nog iedere dag.

Ik ben nu klaar met twee dagen op een steiger aan het huis klussen en hoop a.s. zaterdag de vier bogen klaar te hebben. Hopelijk kunnen we daarmee dan een testopstelling maken, dikke pret.
Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om, de pret.
OK, het wordt misschien wel 35 graden, maar de kroeg staat om de hoek.  :P (y)

Nu eerst nog even een stuk of 25 metalen bielzenlasjes maken.......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2015, 16:48:31 door St00mboy »