Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 663447 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4110 Gepost op: 20 mei 2020, 22:22:13 »
@Edsko
 ;D Nee hoor, vanmiddag was ik er pas om 17h00 en alleen René was er. Ik kan natuurlijk op dit moment wel elke dag rijden als ik wil, maar een rijweek is een beetje veel van het goede.
Ik wilde na alle ellende met de keerlus wel even kijken of het ook nu nog steeds goed werkte en wat de volgende stap moet worden. Dat worden de aftakbakken, maar ik had nog geen oplossing bedacht voor hoe ik ze denk te gaan ondersteunen. Dat is inmiddels gedaan en de benodigde spullen zijn er ook. Morgen kan ik dus weer verder. O, en jaloers? Als je je verveelt kom je maar gerust een keer kijken/bijpraten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2020, 22:40:41 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4111 Gepost op: 21 mei 2020, 15:28:44 »
Vandaag snel even vier poten gemaakt t.b.v. de beide bakken no. 4 en de aftakbakken. Bij gebruik van de aftakbakken is het het handigste om gebruik te maken van de met dank aan Basmans reeds in de bak aanwezige voorziening t.b.v. een 22m verwarmingspijp:


Daarom heb ik twee poten daarvoor aangepast en twee nieuwe gemaakt. Hier zie je er drie van:


De vierde staat al onder bak 4 van de rode keerlus. Als de lijm droog is morgen maar weer verder....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 15:31:40 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4112 Gepost op: 22 mei 2020, 19:26:58 »
Nu de verwarmingspijppoten klaar zijn kan er begonnen worden met het testen van de aftakbakken. Eerst bak 4 er tussenuit gehaald:


Daarna de STJ-bak (Single Track Junction) er op een nieuwe poot met verwarmingspijp tussen gezet:


De STJ-bak kan natuurlijk ook i.p.v. een van de andere twee boogbakken ingezet worden. Dan kun je links- of rechtsaf slaan i.p.v. rechtdoor. Nu nog even aansluiten en dan testrijden, maar dat feest ging niet door, want een of andere onverlaat had de 4-polige stekkers omgekeerd op de aftakbak geknutseld.  >:( Die rechts zat moest links en v.v. Dat moest nog wel even rechtgezet worden. :-[:


Dat knutselen gebeurde pas later, want ondertussen ben ik verdergegaan met de DTJ-bak (Double Track Junction). Daarvan zaten de stekkers gelukkig wel goed aangesloten. Met deze bak in de opstelling kan je op beide keerlussen gewoon de keerlus volgen en weer teruggaan naar het begin van de keerlus....:


....of je kan vanaf de buitenste keerlus afslaan richting de fiddle yard, het slingerspoor of wat we ook maar van plan zijn op de DTJ-bak aan te sluiten:


De O4 op de achtergrond rijdt op de binnenste keerlus, die geen afslag heeft.

Morgen eerst weer een mini-rijdagje met BMB-er Thijs....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2020, 10:44:47 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4113 Gepost op: 23 mei 2020, 22:28:57 »
Na de tweede BMB Mini-rijdag gaan we vanaf nu weer verder met het testen van de keerlussen. De rode keerlus is nu volledig getest. Voor de blauwe moet ik nog wachten op een nieuwe Dual Frog Juicer. Die is onderweg. In afwachting daarvan kan ik de blauwe keerlus iets verleggen, zodat hij niet direct meer naast de frog met de DCC80 eindigt. Ik verwacht eigenlijk geen problemen met de blauwe keerlus, omdat die al een tijdje naar behoren functioneert, maar je weet maar nooit....  ::)

De komende week moeten de volgende keerlusconfiguraties allemaal getest worden:
1a) De grote symmetrische keerlus met inhaalspoor (bijna klaar).
1b) Idem maar met junction naar dubbelspoor (in progress).
1c) Idem maar met junction naar enkelspoor.
2a) De kleinere symmetrische keerlus met enkelspoor en apart op de rijstroom aan te sluiten binnenliggend showspoor in een ronde cirkel.
2bc) Idem maar met junction naar enkel c.q. dubbelspoor. Dit is in feite dezelfde test als bij 1bc.
3) De linkse asymmetrische keerlus à la modulebaan.nl.
4) De rechtse asymmetrische keerlus à la modulebaan.nl.

Wat er verder allemaal nog geknutseld moet worden?:
1. Bak 1 van de rode keerlus bedraden.
2. Bedrading van bak 1 van de blauwe keerlus nalopen en er een poot voor maken. Keerlus op bak 1 verleggen en nieuwe DFJ monteren.
3. De drie andere bakken van de blauwe keerlus bedraden met 24 stukjes kabel.
4. De twee keerlus-aftakbakken berailen en bedraden na er de fake ballast op geschilderd te hebben. Er moeten alleen nog 2 wissels met een spoortje op.
5. Twee aansluitbakjes maken voor de aftakbakken. Hiervoor is nu nog niets gemaakt. Bakjes moeten nog bedraad worden.
6. De laatste twee medium boogbakken berailen en bedraden.
7. De tweede stapel met zes medium boogbakken maken incl. spanband. De spanband moet nog aangeschaft worden.
8. Een grote boogbak geschikt maken zowel voor een 180 graden boog als voor een S-boog. Kijken of de wissels op de boogbak kunnen i.p.v. op een extra BB. Er moeten nog 2 wissels op.
9. De twee andere grote boogbakken geschikt maken.
10. De drie grote boogbakken van punt 8 en 9 inschuifbaar maken.
11. De zes oude grote boogbakken geschikt maken voor het aansluiten op de drie nieuwe. Op de oude zit 3 of 4mm triplex en eigenlijk wil ik dat liever verwijderen.
12. Nog één of twee rechte tostibakken maken voor het slingerspoor.
13. Poten (ver-) maken zowel voor de nieuwe medium (4) als voor de nieuwe grote boogbakken (3).
14. Een baantje maken met Jan zijn bak en de twee keerlussen om de hele boel uit te testen.
15. De beschermingskappen met BMB © PRO beschermkap protector string aan de bakken bevestigen.
16. Wvttk, wat verder ter tafel komt.  ;) Ongetwijfeld komt er wel weer een idee of zo.
17. De bakken opslaan en de boel opruimen.

Het meeste is nu wel zo'n beetje gedaan. Ik hoop aan het einde van de week de testbaan te kunnen opruimen, zodat René de ruimte zelf weer kan gaan benutten voor zijn schilderwerk. (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2020, 22:57:20 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4114 Gepost op: 24 mei 2020, 20:18:07 »
Zoals je al gezien hebt kwam vandaag forumlid Bas bij onze testbaan op bezoek. Ik heb hem alle zaken laten zien en uitgelegd waarover wij het eerder in voorgaande posts in dit topic gehad hebben n.a.v. de kuren die de keerlus had. Bas is een drierailer met een warme belangstelling voor tweerail. Met zijn kennis van elektronica had hij mijn keerlusprobleem zeer waarschijnlijk in een eerder stadium op kunnen lossen tegen een fractie van de kosten. We hebben samen gesproken over mogelijkheden om op een simpele en goedkope wijze de baan veilger en ook interessanter te maken. Hij had zijn Hornby Scotrail Class 156 meegenomen die vrolijk zijn rondjes gereden heeft terwijl wij het over allerlei dingen hadden. Ja, een paar keer letten we niet goed op..... :-\

We hebben het niet alleen over de scenery van het slingerspoor gehad, die volop mogelijkheden biedt.  ;)  Het zou inderdaad leuk zijn als we aan beide zijden op de slow line een beveiliging kunnen maken, waarbij een trein die het wissel nadert pas toegang tot de fast line krijgt nadat er op een drukknop wordt gedrukt. Als we daar een simpel afneembaar sein zouden kunnen neerzetten, dan ziet het er ook nog fraai uit en blijft het transportabel. Ik weet niet of dat met de Dapol seinen zo simpel is, maar een licht- i.p.v. een armsein zou voor mij ook voldoen. Overigens ben ik wel bereid om in twee Dapol armseinen te investeren, mocht dat een mogelijkheid zijn. Deze beveiliging moet m.i. aan elke kant per twee bakken ingebouwd worden wil het effectief zijn en we moeten er daarbij tevens rekening mee houden dat de eindbakken ook nog in een halve boog gebruikt moeten kunnen worden. Ik hoop dat Bas bereid is om verder mee te denken over een mooie oplossing hiervoor. Dan hebben we ook weer een mooi projectje.  :'(

We hebben op die manier gezellig samen een paar uurtjes rond de baan doorgebracht en hij zei aan het einde dat hij het de moeite waard gevonden had. Daar ben ik blij om, want dat vind ik belangrijk, temeer omdat het best een flinke trip is vanuit Noord-Holland, en het is geheel wederzijds.  (y)

Hierbij de Class 156 van Bas op de BMB-testbaan....:




....en de villum:

<a href="https://www.youtube.com/v/eqTE3zYSF6A&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/eqTE3zYSF6A&amp;feature=youtu.be</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2020, 23:12:07 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4115 Gepost op: 24 mei 2020, 21:01:49 »
Vandaag wilde ik ook graag nog de DTJ-aftakbak testen om hem te kunnen afvinken. Daarom ben ik laat in de middag weer teruggegaan en heb de V-bak weer aan de aftakbak vastgeschroefd:


Omdat de V-bak niet vanuit de keerlus gevoed wordt moest er nog een twee-aderig snoer gefabriceerd worden:


Het lange snoer wordt onder de bakken met de rijstroom verbonden via de bananenterminals op Y-bak no. 1 van de keerlus:


In een eerder stadium zou de V-bak wèl vanuit de keerlus gevoed worden, en daarom had ik er een sectiescheiding in gemaakt:


Die heeft geen nut meer, sinds ik van Henk wissels kreeg voor op deze aftakbak. Ik denk dat ik maar een schakelaar tussen de secties zet i.p.v. een snoer:


Het snoer zit tussen de beide bananenterminal sets op de foto.

Nu het testen: eerst de Deltic vanaf de keerlus de V-bak op gereden...:


...en daarna eerst achteruit het andere spoor op en er weer vanaf gereden:


Hmmm, ik dacht dat de achterlichten aan zouden staan... :-\ Maar de Deltic reed gewoon soepel door de keerlusovergangen, dus is de bak hierbij afgetest.
Hooguit moet de ST16-plug op de V-bak t.z.t. omgezet worden om goed met andere bakken te kunnen werken. Ik heb op dit moment even geen idee hoe dat nu voor elke mogelijke configuratie van de baan optimaal getest kan worden.  ???
Dat zien we dan later wel, maar deze bak gaat nu mooi van mijn lijstje af. De schakelaar doe ik waarschijnlijk nog wel. Dat zit nu eenmaal in mijn bol.... :-\

Morgen weer verder.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2020, 21:11:20 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4116 Gepost op: 25 mei 2020, 23:02:10 »
Vandaag eerst de enkelsporige aftakbak getest. Hiertoe heb ik de dubbelsporige aftakbak gewoon laten zitten:


Zo kwam ik erachter dat de plek tussen twee aftakbakken nogal ontsporingsgevoelig is. Dat komt doordat er op de aftakbakken slechts een heel kort stukje flexibele rail is, wat moeilijk in de correcte boog gelegd kan worden. Daarnaast zijn de Y-wissels niet echt de favoriete kost van de Beyer Garratt. Het luistert heel nauw: als het ook maar net niet helemaal perfect is, dan ontspoort de BG op het wissel. Andersom ga ik ervan uit, dat alle andere loks er feilloos overheen zullen rijden, als de BG dat ook doet. Vandaar deze zware test. Als ik dit op voorhand geweten had, dan had ik de aftakbakken bij het bouwen al naast elkaar gelegd.  ::)
Doordat ik het spoor iets verschoof moest er later op de V-bak ook weer een correctie plaatsvinden:


Toen het spoor eindelijk goed lag heb ik de V-bak met de Deltic getest, eerst het ene spoor:


....en daarna het andere:


Hiermee is de rode standaardkeerlus afgetest.  (y) Dat heeft wel iets langer geduurd dan voorzien.  :-\

Daarna de kleine symmetrische keerlus opgezet. Ik ben helaas vergeten om er een foto van te maken. Op deze variant zit slechts één enkele keerlus i.p.v. twee naast elkaar. De keerlus is wel volledig 360 graden rond, dus je kan er een rondje op rijden. Aan de binnenste boog ben ik nu nog niet toegekomen. Die kan volledig separaat aangesloten worden. Ik kan daarop bijv. een analoge Rocket rondjes laten rijden.

Het oprijspoor op de V-bak liep bij het wissel niet echt lekker en bovendien kreeg ik ook hier weer te maken met de korte stukjes flexibele rail tussen twee aftakbakken in. Op één wissel had ik evenals vanmorgen continu ontsporingen, natuurlijk van de BG, maar later ook van de P2. Het betreft het wissel rechtsboven op de video. Ik ben flink aan het tobben geweest om de oorzaken te vinden (het zijn er meer dan één) en het spoor een beetje in orde te krijgen. Naast het wissel zat ook een hoogteverschilletje op de bakovergang. Ik denk dat er een zijschotje toch nog niet helemaal recht zit. Hoogteverschillen, ook kleine, leiden bij ons altijd meedogenloos tot veel leed in de vorm van ontsporingen en ontkoppelingen.  :'(  Ik heb het spoor iets verlegd, en dat een keer of tien. Aan het einde van de rit liep de BG er minstens tien keer overheen zonder te ontsporen. Dat was tegen 21h00. Op dit moment zitten de bouten bij de bakovergang los, om van het hoogteverschil af te komen, en twee wissels en het tussenliggende stukje spoor op de bakovergang liggen ook los. Morgen dus weer wat te doen.  (y)
Hierbij een villum van de Beyer Garratt op deze keerlus. Hier gaat het gelukkig goed, maar dat was lang niet altijd het geval:
<a href="https://www.youtube.com/v/FpwG8fZWWtw&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/FpwG8fZWWtw&amp;feature=youtu.be</a>

....en als toegift nog eentje met de P2. Het spoor lag hier voor de P2 al goed genoeg, maar voor de BG nog niet:
<a href="https://www.youtube.com/v/yIVsOr-vOUo&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/yIVsOr-vOUo&amp;feature=youtu.be</a>

Morgen weer verder. Ik hoop morgen deze keerlus in orde te krijgen.

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4117 Gepost op: 26 mei 2020, 17:32:37 »
O ja bijna vergeten

@Leen
Ik had het zondag toch over een soort "ballastrol". Nou heb ik gegoogled voor m'n leven. Ik kon maar niet op de goede termen komen. Maar ik heb dus over een "ballastmat"

Ze komen in meerdere kleuren, je kan ze onder je rails leggen en dan moet het als ballast doorgaan. Het is natuurlijk niet super fantastisch, maar het is wel weer beter dan niets...net als WD-40 eigenlijk  ;D. Ik dacht misschien is het een leuke aanvulling in combinate met je afneembare stukjes scenery? (waar je een erg moeilijk woord voor gebruikte)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4118 Gepost op: 26 mei 2020, 21:28:13 »
........
.....de kleine symmetrische keerlus opgezet......Het oprijspoor op de V-bak liep bij het wissel niet echt lekker en........continu ontsporingen........ Ik ben flink aan het tobben geweest om de oorzaken te vinden ......
Hier gaat het gelukkig goed, maar dat was lang niet altijd het geval.....
Morgen weer verder. Ik hoop morgen deze keerlus in orde te krijgen.

Gisteravond tot 21h00 bezig geweest met een wissel waarop mijn testloks steeds ontspoorden. Ik heb het wissel iets verschoven en aan het einde van de rit was er sprake van verbetering, maar het was al laat en ik heb het maar even kunnen zien. Vandaag bleek alles er feilloos doorheen te rijden. Dat was een flinke meevaller. Overigens heb ik ook de beide sporen op de V-bak nog even nagelopen en een midibiels op de sectiescheiding aangebracht. De oplossing met de 4 schroeven beviel me niet. Verder had ik inmiddels al wel bedacht dat we in een keerlus beter geen twee aftakbakken naast elkaar kunnen zetten. Er moet altijd één boogbak tussen zitten. Ook nu het wel blijkt te kunnen werken vind ik het nog steeds geen ideale oplossing die de zekerheid biedt dat je er met alle treinen feilloos doorheen kan jakkeren. Met alleen korte treintjes zal het waarschijnlijk geen probleem zijn. Vanmiddag heb ik de aftakbak er eerst vanaf gehaald om te kijken hoe de keerlus zonder toeters en bellen functioneert. Als we al gebruik zullen maken van deze kleine versie, dan zal het waarschijnlijk deze configuratie zijn:


Hij is lekker klein, nl. 1m93 lang. Dat kan ons bij weinig beschikbare ruimte ooit van pas komen. Ter vergelijking: de rode standaard keerlus is 2m08 en onze oude keerlussen zijn ca. 2m30 lang. Het lijkt peanuts, totdat het ineens een keer van pas komt.....
Ik heb de aftakbak daarna nog aan het uiteinde gemonteerd:


In beide configuraties liepen beide loks er zonder problemen overheen.

Ik ontdekte nog wat schade op een aftakbak:


Hoe dat nou weer kan?  ??? Ik heb het gelijk maar gerepareerd. Eigenlijk moet daar een plastic profiel overheen geplakt worden. Dan is het MDF goed beschermd. Maar ik ben zo'n zwart (of mooier nog: grijs) U-profiel met een binnenmaat van 4 mm nog niet tegengekomen.
Verder moet er nog een nieuwe BMB © PRO schakelaar aangebracht worden bij het verschoven wissel op de aftakbak, want de bediening werkte na het verschuiven niet meer. Als morgen blijkt dat de schakelaar goed werkt, dan is ook deze configuratie van de keerlus getest en resten er nog twee. Ik denk dat deze test met de aftakbakken de zwaarste rijtest was. De bogen van het wissel en die op de V-bak zijn precies 24 inch en als je kleiner gaat dan ervaar je sneller problemen.
Op deze villum zie je hoe de veeleisende Beyer Garratt vandaag 100% feilloos rondgaat over de keerlus met twee aftakbakken naast elkaar. Het kàn dus wel:

<a href="https://www.youtube.com/v/kXG4b6MBfPI&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/kXG4b6MBfPI&amp;feature=youtu.be</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2020, 14:30:55 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4119 Gepost op: 27 mei 2020, 22:20:09 »
Vandaag wilde ik graag de Rocket rondjes over de binnenste ring op de keerlus laten rijden en speciaal daarvoor had ik een oude Trix regelaar meegenomen. De Rocket is het model uit de jaren '80, nagenoeg een kopie van het oude Triang model:


Hij had al jaren niet gelopen, maar na enig proberen kwam er weer leven in. Toch kreeg ik het niet voor elkaar om hem met zijn hoge flenzen lekker over het code 75 spoor rond te laten gaan. In de boog zitten twee soorten Peco code 75, een oude en een nieuwere soort. Op de foto zie je het verschil aan de railschoenen: de nieuwe heeft bredere railschoenen dan de oude:


Op de oude code 75 met de smalle railschoenen links op de foto loopt de Rocket prima, maar op de rails met brede railschoenen zoals rechts op de foto hoor je hem even over de railschoenen ratelen en dan stopt hij. Als ik dat in orde wil hebben moet ik twee stukken flexrail vervangen en misschien een paar bielzenmatjes aan de uiteinden. Het is jammer maar dat ga ik niet doen. Er staat een nieuwe Rocket in bestelling en die is van geheel nieuwe tooling en zal zonder problemen over elke code 75 variant kunnen rijden.

Na deze teleurstelling de schakelaar van het eergisteren verschoven wissel op de aftakbak geplaatst en alles in die hoek weer nagelopen en vastgezet. Ook al verschuif je een wissel maar 2 of 3 mm werkt daarna de mechanische schakeling niet meer. Met de nieuwe iets grotere BMB © PRO schakelaar kon hetzelfde gat gebruikt worden en was dat alvast weer chic opgelost. Maar nu was het spannend om te zien hoe het zou gaan: de Beyer Garratt waagde bij hoge snelheid al snel een "uitstapje" op het beruchte wissel. Ik zag toen dat het wissel een klein beetjes bol stond en heb het met een schroefje vlak gekregen. Bovendien lijkt het alsof het hout een beetje onvlak is op dat punt, dus heb ik nu permanent een onzichtbaar strookje karton aan één kant onder het wissel gelegd. Daarna kreeg ik het niet meer voor elkaar om daar iets te laten ontsporen. Dat is dus iets om te onthouden.  ;)
Bedenk bij dit alles dat de Beyer Garratt een beruchte ontspoorder is die veel, en misschien wel alle rotte plekjes in je baan zal weten te vinden. In de baan zitten nog twee plekjes waar hij af en toe een "uitstapje" maakt, allebei op wissels. Maar het gebeurde de laatste paar dagen zo weinig dat ik het geen hoge prioriteit kan geven. Op deze villum test de P2 nog even de laatst gedane aanpassingen:
<a href="https://www.youtube.com/v/gVBMlZB6M0E&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/gVBMlZB6M0E&amp;feature=youtu.be</a>

Twee weken geleden na het echec met de Hex Frog Juicers heb ik van de blauwe keerlus een Dual Frog Juicer "geroofd" om verder te kunnen met testen. De DFJ is inmiddels gestorven :-\ , maar gisteren kwam er een nieuwe aan. Die heb ik vanmiddag op de blauwe keerlus gemonteerd. Daarna had ik bij het testen een probleem bij de frog van het uitrijwissel, waar de P2 een paar keer stopte. Daar zit een DCC80 direct na de keerlus. Ik heb nu net als bij de rode keerlus een afstand van 35 cm tussen deze frog en de keerlus gecreëerd, toch weer een klusje van een uurtje of twee, drie:


Hiermee is de blauwe keerlus nu op dit punt gelijk aan de rode. Na afloop van deze klus heb ik zowel de binnenste als de buitenste blauwe keerlus getest:
<a href="https://www.youtube.com/v/Jq7Oq511UvU&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Jq7Oq511UvU&amp;feature=youtu.be</a>

Ik heb nu nog twee dagen om de laatste tests te doen. Zaterdag moet de baan weer afgebroken worden, dat is de afspraak. Vanaf zondag wil René de voorste ruimte weer als schilderatelier gaan benutten. Het zou fijn zijn als hij er de komende tijd weer volop gebruik zou maken. (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2020, 22:35:42 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4120 Gepost op: 27 mei 2020, 23:41:12 »
Tijdens onze laatste deelname aan de Verzamelaarsbeurs in november van het afgelopen jaar kwamen er op een gegeven moment een soort inspecteurs controleren welk elektrisch materiaal er door standhouders e.d. gebruikt werd. Ik weet niet of dit uitging van de Brandweer of van de Jaarbeurs zelf, maar het ging er blijkbaar niet alleen om dat het in de Jaarbeurs gebruikte materiaal deugdelijk moest zijn, maar ook officieel goedgekeurd. Wij hadden onze baan zoals gewoonlijk aangesloten op een haspel uit de jaren '80 of '90 met 50 meter 2,5 mm2 erop. De stekker van het haspel stak in een aardlekschakelaar, die ik op advies van Richard (nighttrain1) een paar jaar geleden voor de BMB aangeschaft heb. Hoewel ons door de inspecteurs werd geadviseerd om goedgekeurd materiaal aan te schaffen, mochten we wel gewoon doorgaan, omdat het in ons geval 2,5mm2 kabel betrof. Wij hoorden buren met dunnere kabels klagen dat ze nu gelijk moesten stoppen, maar ik weet verder niet hoe dat voor iedereen afgelopen is, al zag ik geen verschil tussen ervoor en erna.

Als ik op even op mijn boerenfluitjes uitreken hoeveel Ampère er door een 230V kabel loopt die onze baan van 52 meter voedde, dan kom ik hooguit tot 1A  incl. wat verlies als alle drie de boosters maximaal belast zouden worden (162 VA). Misschien is mijn berekening niet nauwkeurig, maar het gaat om de orde van grootte. Zou er ook nog 1A voor de verlichting bij komen? Voor zo'n dikke kabel als die van ons is dat nog geeneens peanuts.  ;)

Wij spraken erover met onze contactpersoon in de Jaarbeurs en die heeft ons later een document gestuurd, waarop stond waaraan het materiaal moest voldoen. Dat is in elk geval een vorm van duidelijkheid.  (y) Onderling hebben wij dit hierna besproken. Sja, prettig is anders, maar het ziet ernaar uit dat men (N.B. in mijn woorden) steeds meer op de grootschalige bureaucratische professionele toer wil gaan om z.g. risico's uit te sluiten. Voor de toekomst zou dat wel eens kunnen inhouden, dat we daarom steeds meer op deze manier lastig gevallen zullen worden. Wij hebben dan ook als BMB besloten om op zoek te gaan naar geschikte goedgekeurde apparatuur.
Ik heb daarvoor advies gevraagd aan forumlid Richard (nighttrain1), wiens vakgebied dit is. Hij legde uit dat er NEN-keuringen zijn die o.a. uitgevoerd worden binnen het bedrijf waar hij werkzaam is. De Jaarbeurs wil dat binnen de Jaarbeurs gebruikte apparatuur aan de betreffende NEN-richtlijnen voldoet. Richard heeft mijn oude haspel geïnspecteerd, maar om diverse redenen kwam dat niet voor een NEN-certificaat in aanmerking. Niet alleen hadden ze dat blijkbaar dertig jaar geleden allemaal nog niet uitgevonden, maar er bleek ook een klein defect in het haspel te zitten, wat niet eenvoudig te repareren viel.  :-\
Hiermee kwam het besluit op om een geheel nieuw haspel aan te schaffen en dat hebben we gedaan. De BMB heeft nu met dank aan Richard de beschikking over een in mijn ogen professioneel mooi nieuw Brennenstuhl haspel van 25 meter, weer met 2,5 mm2 kabel en met goedkeuring tot 2022.
Het is misschien niet helemaal dit haspel, maar wel een soortgelijk. Ik ben er apetrots op  (y):

Foto © brennenstuhl.nl

Nu alleen nog een paar optredens.....  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2020, 14:35:26 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4121 Gepost op: 28 mei 2020, 08:23:23 »
Het stopcontact kan ook het probleem niet zijn....
[off topic]
Ik had vorige maand kortsluiting in mijn huis. Ik dacht eerst dat die verrekte vaatwasser weer stuk was zoals de vorige keer. Dus ik stoppen uit gezet, stekkers er uit etc en van alles en nog wat aangesloten. Toen kwam uiteindelijk de aap uit de mouw. Er was water in het stopcontact gesijbeld en dat maakte kortsluiting, en het plastic was zwart geworden en ik meette een weerstand tussen aardlek en fase, mits ik hard genoeg drukte met de multimeter. De weerstand was meer dan een Mohm. Als er geen stekker inzat, had ik geen kortsluiting. Als ik er ook maar wat dan ook in stopte, knalde de aardlek er uit.

Het stopcontact was het probleem
[on topic]
Jammer dat de Rocket niet wilde rijden, leuk machientje is het. Het is misschien een stomme vraag hoor, maar zijn de flensen van de wielen te slijpen?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4122 Gepost op: 28 mei 2020, 09:13:16 »
Meer dan een Mohm is nog geen kortsluiting, zelfs geen aardsluiting. Meer waarschijnlijk is dat bij het insteken van de stekker inwendig de aardlip tegen de fase of de nul wordt gedrukt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4123 Gepost op: 28 mei 2020, 09:15:26 »
Hoewel ons door de inspecteurs werd geadviseerd om goedgekeurd materiaal aan te schaffen, mochten we wel gewoon doorgaan,
Weet je ook wat ze verstaan onder goedgekeurd materiaal?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4124 Gepost op: 28 mei 2020, 10:05:29 »
Weet je ook wat ze verstaan onder goedgekeurd materiaal?

Van de voorschriften weet ik niet veel af, Klaas. Richard heeft mij indertijd uitgelegd aan welke eisen het zou moeten voldoen en hij noemde daarbij een paar NEN nummers. Dit haspel is gekeurd volgens NEN 3140-eisen.

Leen.