Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 90948 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #255 Gepost op: 16 februari 2022, 14:57:30 »
Nog even terugkomend op de plaatsing van mijn seinarmen...dat sloeg nergens op wat ik had gedaan  ;D

Heb ook even gekeken op de website van Klassieke beveiliging en Seinarm en ben nu heel wat wijzer geworden.

Korte update over de modulebaan.
Alles staat weer aan elkaar vast en de treinen rijden inmiddels weer. Wil met Koploper aan de gang en ga me daar de komende tijd in verdiepen. Er is genoeg te vinden op het forum van Koploper en ook op Youtube staan genoeg tutorials.






Deze week zit de focus op een storende moduleovergang bij Waspik. De weg (van klei) zit precies op een moduleovergang en staat enorm open. Nu kan ik dit met klei gaan fixen maar blijft behelpen. Alle wegen van klei zijn goed gelukt behalve dit stuk en het stationsplein voor Waspik. Dat is gaan scheuren. De wachterswoning moet overigens ook nog een goed plaatsje krijgen. Staat nu op een afvalstukje steenmotief dat ik toch niet ga gebruiken. Ga ook hier Redutex toepassen.



Inmiddels heb ik het stationsplein met een plamuurmes weggestoken en ben opnieuw begonnen maar dan met een ander materiaal:




Als ik dit eerder had ontdekt had ik alles met Redutex gemaakt. In alle schalen zijn er diverse soorten wegen en straatverbanden leverbaar (in meerdere kleuren). Het relief is zeer natuurgetrouw en eigenlijk zelfs nog mooier dan de wegen die ik met klei en een 3d printroller heb gemaakt. Zie onder het stationsplein en let even op de moduleovergang (bijna niet te zien). Het station en plateau staan nog niet vast overigens. Alleen de bestrating is nu klaar. Als je dit op dun karton plakt kan je her en der wat butsen maken om het oppervlak minder egaal te maken. Echt prima spul.






De overweg die op de moduleovergang ligt ga ik ook opbouwen met dunne houten profielen zoals op onderstaande foto. In het gedeelte tussen beide sporen komt een dun plaatje te liggen met of wegdekprofiel of de "balken" Dan kan ik dat gewoon uitnemen als ik de modules loskoppel. Ik wil dat ook doen met het kleine stukje weg wat erachter ligt en waar overdwars ook een lelijke naad doorheen loopt.  Gaat goedkomen.





Tot slot moet ik constateren dat ik er snel een rommeltje van maak. Pas geleden alles opgeruimd maar als je nu de zooi weer bekijkt.  :P







Module rechts moet nog de aflaklaag krijgen. Is nu stoffig en lijkt krassen te bevatten maar foto vertekend.




De lok veegt ondertussen de baan schoon.



gr
Teun









 





« Laatst bewerkt op: 16 februari 2022, 15:29:20 door Langstraatspoorlijn »

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #256 Gepost op: 12 mei 2022, 02:59:29 »
Het blijft een geweldig project dit! Wat een mooie baan. Blijf volgen. En stilletjes plannen maken om ooit Capelle-Vrijhoeve te maken. Het was vroeger een mooie spoorlijn...

Groetjes

Hoontje

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #257 Gepost op: 10 december 2022, 19:10:16 »
Weinig gepost maar ondertussen toch flink weer wat vorderingen gemaakt.

Even wat foto's van in de avond (alles is inmiddels van verlichting voorzien en zit in de laatste fase van de bouw; lekker detailleren nu) :)

Fotos
Sik bij de duiker (voorzien van hekje)
Loods voorzien van naambord
Let even op de lantaarnpalen langs de weg en bij de achtergrond
De Spoorstraat achter het station
























Bouw nu weer 2 avonden per week dus binnenkort weer een update :)

gr
Teun

« Laatst bewerkt op: 10 december 2022, 19:17:08 door Langstraatspoorlijn »

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #258 Gepost op: 10 december 2022, 19:26:32 »
Het blijft een bezienswaardige modelbaan. Voor mijn ieder geval wel.
En het werd tijd om t verhaal weer eens af te stoffen.
Hoe is t het met stof op de baan ?
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #259 Gepost op: 10 december 2022, 20:28:16 »
Stof valt reuze mee...in de maanden dat ik niets doe ligt er een zeer dunne en lichte  transparante plastic folie over de baan die rust op de bovenkant van de achtergrondplaten.  Heb laatst wel gestofzuigd en trek over de stofzuigermond een nylon kous om te voorkomen dat kleine zaken onverhoopt in de stofzuiger belanden. Het "water" maak ik altijd vrij van stof met een zeer zachte schildersborstel. Op de fotos lijkt het nu een matte afwerking te hebben maar dat ligt aan de kwaliteit van mijn fotos. Er is niets mis mee en heeft nog net zoveel glans als toen ik de lak heb aangebracht. Overigens trek ik op zolder altijd de zonwering naar beneden als ik er niet ben zodat e.e.a. (met name het karton van de bouwwerken) niet verkleurd door de zon.

Ik zorg er dus wel goed voor  ;D

gr
Teun

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #260 Gepost op: 10 december 2022, 21:02:39 »
Goede zorg en onderhoud ! 
Das belangrijk.
De zon kunnen we niet missen, maar wel op de treinenzolder, ooit witte ruitjes van een Hondekop overgehouden door te veel zonlicht. Overigens netjes opgelost door importeur W.Wolters.
Stofzuigen doe ik met een kleine handzuiger (evt met slang) en uiteraard ook met een nylonkous om alles naderhand te kunnen sorteren.
Op t moment geen baan, eerst de zolder verder isoleren.

Ik zat net in de ANWB Kampioen nr 8 , dec 22, te lezen, en daar staat op pag 52/53 ( niet genummerd ) een mooie luchtfoto van de Moerputtenbrug.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2022, 22:10:44 door Robkop »
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #261 Gepost op: 16 december 2022, 17:59:57 »
Zoals beloofd weer een kleine update.

Vandaag begonnen met kleine stukjes Tillig Rails te zagen van circa 1,5 cm. Deze staan in het echt om de 100 meter en geven de afstand aan. In model heb ik gaatjes in de ondergrond geboord om de 70 cm en de paaltjes er even ingezet zodat er circa 8 mm boven maaiveld uit blijft steken. Ze moeten er nog uit want wil ze zwart spuiten en op de kop wit schilderen zodat daar de afstandsmarkering op gezet kan worden. 70 cm blijkt een mooie onderlinge afstand te zijn en het ziet er meteen weer anders uit.









Ook wat extra hekjes geplaatst bij o.a. een wachterswoning en een sloot:








Volgende kleine project is met kleine houten mahonie latjes (in de maat van bielzen) de koppen van het laadbordes af te grenzen. Ik heb even op oude foto's gekeken en de sporen stoppen tegen houten verticale bielzen. Ga er daar dus ook een aantal van maken en zwart spuiten en dan plaatsen. Nu zit er nog niets tegenaan:








Binnenkort weer vervolgd.

gr
Teun





Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #262 Gepost op: 16 december 2022, 18:40:56 »
Kenmerkend die (rail)paaltjes  :)
Die staan ook nog te pronken langs "Het Bels lijntje".
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #263 Gepost op: 30 december 2022, 17:45:16 »
De paaltjes zijn inmiddels matzwart gespoten en ook de kop van railstaaf is van een wit vlak voorzien. Heeft iemand nog een idee hoe ik hier de afstandsnoteringen op kan zetten? Is erg klein maar mag eigenlijk niet ontbreken.







Daarnaast ontbrak aan 1 lange zijde van 1 perron nog een stenen rollaag..Die is nu aangebracht net als op de kopse kanten. Die was ik eerder ook vergeten.




Het spoor bij binnenkomst station Waalwijk loopt in een flauwe bocht maar derhalve liepen sommige locs toch tegen de perronrand. Dit stoorde mij al langer. Derhalve er een stukje uitgehaald met een X-actomesje en nieuwe rollaag erin gemaakt. Dit was wel even spannend. De boel moet nog afgewerkt worden (stenen opnieuw invoegen en bodembedekking.








Vervolgens ook de laatste saaie groene hoek van bossages voorzien maar deze moet ook nog verder ingeblend worden...de kleuren liggen nog teveel uit elkaar. Let ook even op de trekdraadgeleiders die nu ook zijn vastgezet (maar nog zonder draden). Moet de boel nog aansluiten.











Als iemand dus nog een tip heeft hoe ik eenvoudig cijfers op mijn paaltjes aan kan brengen dan hoor ik dat graag. Wellicht heeft iemand link naar setje transfers of zo? Ik wil de cijfers aanbrengen voordat ik ze weer de grond in prik :)

gr
Teun




« Laatst bewerkt op: 30 december 2022, 17:58:53 door Langstraatspoorlijn »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #264 Gepost op: 30 december 2022, 18:12:37 »
Maf, ik zie dit draadje nu voor het eerst. Prachtig werk, erg sfeervol. Vooral die doorkijkjes.

Wat betreft de cijfers op de paaltjes. Ik zou ze in zwart printen op transparant decalpapier.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #265 Gepost op: 30 december 2022, 18:16:33 »
Mi staat de inrijder te dicht bij het wissel......
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #266 Gepost op: 30 december 2022, 18:19:55 »
@Huup; klopt, die moet nog een stuk naar achteren maar mag ook niet te dicht bij het viaduct komen. Dit sein is ook nog niet aangesloten. Moet dus nog ff een nieuw gat boren.  ;D
Deze hoek verdient sowieso nog veel aandacht. Je kijkt tussen het spoor hier zelfs nog op het kurk her en der.


gr
Teun

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #267 Gepost op: 31 december 2022, 10:52:10 »
@Sven; bedankt voor de tip. Ik kan wel iets fabriceren inderdaad maar heb maar een simpele inkjetprinter die denk ik niet scherp genoeg kan afdrukken. Voorheen had je de decalshop waar je e.e.a kon laten doen. Ik zal nu eens in de buurt kijken of ik het ergens uit kan besteden qua drukwerk.

gr
Teun

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #268 Gepost op: 31 december 2022, 11:19:54 »
Het is, gezien  je baan, inderdaad een lastige plek. Normaliter zou je m voor t viaduct zetten, maar ja.... Een laag geplaatst sein, hek dr omheen tegen hangjeugd? 😉

Wat de inkjetprinter betreft: je kunt de cijfers ook erg groot maken kwa pixels. Als je ze dan klein uitprint, blijft het leesbaar.
voorbeeld
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #269 Gepost op: 31 december 2022, 12:41:15 »
Wat betreft de cijfers op de paaltjes. Ik zou ze in zwart printen op transparant decalpapier.
Je kunt ze ook printen op wit papier, dan had je dat wit niet hoeven te schilderen. ;)