Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 90943 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #270 Gepost op: 31 december 2022, 12:57:14 »
@ Teun
stuur maar iets op. Ik kan het doen voor je.
Ben op dit moment ook met decals bezig.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #271 Gepost op: 31 december 2022, 17:29:39 »
@Klaas: bedankt voor de tip.  (y)
 Ik denk dat ik dat eerst komende week gewoon even ga proberen. Gewoon de cijfers op mat wit plakpapier printen met een laserprinter op het werk en dan uitsnijden en op de paaltjes plakken. Ik heb ze zo weer compleet zwart gespoten maar eerst ga ik e.e.a. met 1 paaltje uitproberen. Anders worden het toch decals.
@Ronald; bedankt voor het aanbod. Fijn van dit forum is dat je via allerlei hoeken hulp krijgt aangeboden. Heb al iemand die mij via een DM heeft aangegeven te willen helpen dus voorlopig hoef ik van jouw aanbod geen gebruik te maken.

Vandaag overigens even de baan schoongereden en dat was nodig. De sik had met twee wagons bijna geen tractie. Even doekje over de railstaven en bleek dat er veel vuil vanaf kwam. Om de baan storingsvrij te krijgen heb ik destijds transmissievloeistof zeer spaarzaam aangebracht op een aantal plekken. Hierdoor rijdt de trein zonder horten en stoten. Heb nu alle sporen nagelopen en alles is weer vrij van viezigheid.

De zwarte aanslag is op de doek goed te zien:





Tevens meteen ook alle wissels bereden met langere treinen. Compleet zonder problemen:










De hoek waar ik gisteren mee bezig ben geweest heeft nu ook de nodige struiken en begint af te raken. De seinpaal moet ik nog verzetten. Bielzen ook met poeder behandeld dus mooi mat nu.





Ook de sporen achter de achtergrondplaat zijn schoongemaakt. Let even op het houten opstaande randje aan de buitenkant. Dit voorkomt hopelijk bij een ontsporing dat de trein naar beneden valt. Gelukkig is er nog nooit iets ontspoord achter de platen. Zoals je ook ziet heb ik hier de schroeven en revetten die de rails op zijn plek houden niet verwijderd. Is toch uit het zicht. Rails zit wel op aantal plekken ook met flexlijm vast .







In de fabriek wordt nog druk gewerkt:





Het erf van de boerderij is het volgende miniproject. Dat oogt nu nog veel te kaal.





Nog genoeg te doen volgend jaar  ;D





Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #272 Gepost op: 05 januari 2023, 19:40:31 »
Even een update over de paaltjes. ik heb in puntgrootte 2 in een Word document de betreffende kilometrages op een mat stickervel afgedrukt. Vervolgens uitgesneden en met wat gepriegel op de opnieuw compleet zwart gespoten spoorstaven aangebracht. Je ziet hier overigens dat de paaltjes langer zijn....dat klopt want een gedeelte verdwijnt in het schuim van het landschap en wordt verankerd met een druppeltje lijm. Volgende stap is plaatsing op de baan. Gooi er wellicht van tevoren ook nog een dunne laag matte vernis overheen zodat ze zeker goed blijven zitten en niet opkrullen.

De afdruk (had verschillende puntgrootte qua afdruk. Heb gekeken welk formaat het best op het paaltje past.





1ste paaltje voorzien:





Nog een hoop te gaan maar vordert gestaag:




Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #273 Gepost op: 15 januari 2023, 16:17:14 »
De paaltjes zijn inmiddels gereed. Voorzien van een matte blanke vernislaag blijft e.e.a. goed zitten.
Helaas geen scherpe foto's dit keer maar het idee is duidelijk. Daarnaast vandaag ook mijn AVT6300 voor het eerst maar even uit de doos gehaald en zijn rondjes over de baan laten rijden. Had al vernomen dat net als bij de Artitec variant de rijeigenschappen alleen goed zijn mits het spoor perfect ligt en geen krappe boogstralen zijn. Dat gaat gelukkig allemaal goed op 1 Engels wissel en 1 normaal wissel na. Bij het normale wissel achterin de hoek naar het schaduwspoor loopt de plaat al 2 mm af. Als ik op het wissel rijdt dan heeft het voorloopstel lijkt het net wat te weinig druk op de wielen om goed op het spoor te drukken waardoor ie daar continu ontspoord. Heb het alleen met deze loc. De Artitec 3700 loopt er zonder problemen doorheen. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen. Als iemand tips of ideeen heeft (klein/sterker veertje op het draaipunt?) dan hoor ik het graag. Kon op het forum zo snel niet iets vinden. Daarnaast dus een probleem op 1 van de 2 engelse wissels van Tillig die op de baan liggen. Hij loopt hier wel gewoon overheen zonder te ontsporen maar je hoort lichte kortsluiting geluidjes (heel licht want de centrale springt niet in de stop stand). Kan echter niet helemaal goed zijn. Lijkt erop dat de wielen toch de naastliggende tongen van het Engels wissel raken of zo. Wielafstand aanpassen kan volgens mij niet dus als iemand hier nog een tip heeft? Nogmaals, is alleen bij deze loc....al het andere materiaal is probleemloos.

gr
Teun













Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #274 Gepost op: 15 januari 2023, 18:15:19 »
Mooie lok, zelf heb ik n paar jaar geleden één van de laatste Att 6321 kunnen bemachtigen in Apeldoorn.
Ben benieuwd of mijn 3-rail versie goed over de slanke K-wissels gaat rijden.
De 6300 past in elk geval historisch wel op de Halvezolenlijn.

Heb je de wielafstand gemeten op de assen ? Dat zou wel een oorzaak kunnen zijn, zeker vanwege de gevoeligheid voor de ligging van het spoor. Wielafstand aanpassen zou toch mogelijk moeten zijn, met wat gereedschap en een kleine dosis aangepast geweld.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2023, 20:03:28 door Robkop. Reden: Spoorbreedte »
De groeten van Rob

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #275 Gepost op: 15 januari 2023, 19:59:26 »
Let even op het houten opstaande randje aan de buitenkant. Dit voorkomt hopelijk bij een ontsporing dat de trein naar beneden valt
De hoek van de foto maakt het beoordelen van de hoogte moeilijk, maar zo op het oog zeg ik: onvoldoende. Zo'n randje had ik in m'n kindertijd ook aan de zijkanten van de baan, maar heeft helaas niet voorkomen dat treinen de diepte in vielen. Het kwam minder voor, maar werd absoluut niet voorkomen.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #276 Gepost op: 15 januari 2023, 20:40:30 »
@Menno: het randje is 1 cm hoog. Is niet veel inderdaad en mogelijk dat ik het in de toekomst nog wat op ga hogen. Dit was een standaard profiel van de gamma waarbij ik ook ten opzichte van de hartlijn van het buitenste spoor wat extra ruimte kreeg (anders reden de treinen er wel erg dicht langs. Bij een echt flinke ontsporing zal het inderdaad een risico zijn maar nog niet meegemaakt. Bovendien rijden de treinen op het schaduwspoor echt langzaam dus op hoop van zegen. :)
Als ik de modules weer een keer lostrek dan zal ik dit waarschijnlijk wel aanpassen (kan er nu slecht bij en moet alle achtergrondplaten dan lostrekken).

@Robkop: zal denk ik echt iets met de wielafstand moeten doen maar durf er nog niet goed aan te beginnen.

gr
Teun

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #277 Gepost op: 15 januari 2023, 21:40:04 »
Teun, meten = weten.
Ik zal de spoorbreedte van mijn exemplaar ook eens opmeten.
De groeten van Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #278 Gepost op: 15 januari 2023, 21:40:44 »
Je zou kunnen beginnen met de wielafstand te meten. Dan weet je of het daar aan ligt. Volgende stap is dan per as die de verkeerde afstand heeft, bepalen hoe er wat aan te doen is.
Als ze allemaal goed blijken te zijn, dan weet je dat je het probleem ergens anders moet zoeken.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #279 Gepost op: 15 januari 2023, 21:49:28 »
Zal morgen inderdaad eerst eens gaan meten om te achterhalen of daar de oorzaak in zit. Dat is zo gebeurd.
@RobKop; ben ook benieuwd waar jij op uit komt bij jouw loc.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #280 Gepost op: 16 januari 2023, 16:11:15 »
Vanmiddag de wielbreedtes van twee 6300-lok’s eens gemeten met een digitale schuifmaat.
De AVT 6320 DC analoog heeft totaal andere wielen dan de Artitec 6317 3-rail digitaal.
De DC lok heeft hele lage flenzen, vooral bij de loopwielen valt dat op.
De drijfwielen lijken wel uit twee delen te bestaan, het wiel en de wielband, aan de binnenkant is dat wel te zien, ik heb de afstand tussen de band links en de band rechts aangehouden, de wielen staan net iets dichter bij elkaar.
DC 6320 van voor naar achter:loopassen 14,32 14,28 de drijfassen 14,36 14,28 14,28 (asb) 14,28
loopassen 14,25 14,26. Alles in mm.
De 3-rail 6317 is een heel ander verhaal en voor een tweerail-rijder wellicht minder interessant, maar toch de maten, weer van voor naar achter.
Loopassen, 14,13 14,05 drijfassen 14,10 14,04 14,07 (asb) 14,06 loopassen 14,17 14,04.
Bij twijfel meerdere keren gemeten.
Bij 3-rail staan de wielen duidelijk dichter bij elkaar dan bij de tweerail uitvoering.

Ik vind de 6300 wel 1 vd mooiste lok’s die ik heb.

M’n DC 6320 heeft wel eens bij iemand anders op een Fleischmannbaan gereden, daar kwamen we er achter dat de baan wel erg strak moet zijn aangelegd, ook het begin van een helling gaf tractieproblemen omdat de asb’s geen voldoende contact met de rails behielden.
Deze lok was aangekocht met het idee om ‘m later eens om te bouwen voor mijn baan, maar aan de wielen kun je niet veel doen, behalve de afstand dan. Sleper is geen probleem. Mocht ik er toch van af zien, dan bied ik ‘m gewoon te koop aan, 6300 blijven hun waarde wel houden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, overigens staat er bij Artitec wel nog wat info over de 3700 en de loopstellen. Zie hiervoor instructie ophanging

Even nog een aanvulling, het viel mij op dat de contactveren op de loopassen niet continue aansluiten op de wielen, dat zou wellicht een licht geknetter op kunnen leveren. Vlgs mij makkelijk te verhelpen met een klein tangetje
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2023, 16:16:48 door Robkop. Reden: Aanvulling »
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #281 Gepost op: 16 januari 2023, 18:35:47 »
Top daar kan ik wat mee.  (y)
Moet vanavond helaas onvoorzien werken maar laat je deze week mijn uitgelezen waarden weten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #282 Gepost op: 16 januari 2023, 19:15:47 »
DC 6320 van voor naar achter:loopassen 14,32 14,28 de drijfassen 14,36 14,28 14,28 (asb) 14,28
loopassen 14,25 14,26. Alles in mm.
Allemaal net iets te weinig. Volgens NEM310 moet het minstens 14,4 mm zijn.

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #283 Gepost op: 16 januari 2023, 19:31:07 »
Ja, inderdaad, maar voor problemen op slechts 1 wissel zou ik nooit aan die wielen gaan sleutelen: als daar wat mee mis gaat zit je straks met een onbruikbare lok.......
Ik zou eerst een strakker veertje in het loopdraaistel plaatsen en als dat niet helpt misschien wat aanpassingen aan dat wissel doen, zoals het puntstuk
of de strijkregels aanpassen of wellicht het hele wissel vervangen.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #284 Gepost op: 17 januari 2023, 20:38:39 »
Zoals beloofd ook bij mij even de wielafstand opgemeten. Betreft de AVT NS6310 (artikel 22.273.01). Heb dit eveneens met een digitale schuifmaat gedaan en kom eigenlijk over de gehele linie iets lager uit. Kan ook een tolerantie zijn bij het meten

DC 6310 van voor naar achter:loopassen 14,20 14,15 de drijfassen 14,25 14,19 14,20 (asb) 14,21
loopassen 14,12 14,08. Alles in mm.

Zoals gezegd op 1 Engels wissel een probleem maar dit betreft een Tillig 228MM Engels wissel en die staan al beetje berucht dat wisseltongen niet helemaal netjes aansluiten. Had destijds eigenlijk voor de langere variant moeten gaan, maar ga dit nu niet meer aanpassen. De rest van het materieel rijdt daar probleemloos overheen. Ik kan met de loc dit wissel vermijden door simpelweg op die plek niet te komen. ;D Het andere (normale) wissel waar de loc ontspoord gebeurt altijd op het voorloopstel..Die ga ik qua druk met een veertje eerst maar eens verhogen. Had dat bij de Artitec 3700 ook gedaan en dat hielp. Mocht dat niet helpen dan moet ik iets aan het wissel aanpassen. Hij loopt er op het puntstuk uit als ik op lage snelheid het wissel oprijdt. Aan de loc zelf ga ik maar niets doen. De wielflensen van deze loc zijn overigens erg laag. Bij het antislipbandje houd je zelf bijna niets over. Ik verwacht echter niet dat dat het probleem is omdat ie zoals gezegd op het voorloopstel ontspoord.

Excuus voor slechte foto's maar heb even niet beter.