Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 13:42:34
LSModels 2018 door Peter Crossrail
Vandaag om 13:22:40
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Sobat Kras
Vandaag om 13:01:38
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 12:59:12
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:52:13
Hof Tramrails, met welke lijm zit spoorstaaf vast aan bedding? door MMTB
Vandaag om 12:50:20
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Pauldg
Vandaag om 12:19:35
NL Baan in Canada door 72sonett
Vandaag om 12:07:36
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 12:05:01
De bouw van Schellenbach door Rondje_HO
Vandaag om 12:03:25
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 11:24:59
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door 72sonett
Vandaag om 11:20:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jakeman
Vandaag om 11:18:34
Diorama in Wijnkist door NS1220
Vandaag om 10:20:23
Ermehuizen anno 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 10:18:52
Oersik in schaal 1 door 1795
Vandaag om 10:18:27
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Peter Crossrail
Vandaag om 09:15:03
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door tothebeach
Vandaag om 09:14:45
Piko Railjet, ingebouwde decoder wordt te warm? door Frederikus
Vandaag om 08:59:10
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door tothebeach
Vandaag om 08:23:32
Boom valt voor stoomtrein bij de South Devon Railway door GD
Vandaag om 06:24:48
Westlandbaan door knutselaar
Vandaag om 06:18:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 juni 2018, 22:48:50
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Bert van Gelder
19 juni 2018, 22:12:02
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door 1795
19 juni 2018, 22:10:38
Eerste baanplan spoor N door lex stoom
19 juni 2018, 22:00:28
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 14834 keer)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Gepost op: 07 november 2016, 23:11:21 »
Hallo allemaal en welkom bij mijn draadje over de bouw van mijn modulebaan;

Stamlijn en Emplacement Oosterhout de Vijf Eiken

Sinds 2013 ben ik bezig met de bouw van de, inmiddels opgebroken, stamlijn van station Gilze-Rijen naar het Oosterhoutse industrieterrein 'de Vijf Eiken'. Onder sommigen vast bekend van de lange autotransport-treinen naar de 'GEFCO' en de gesloten wagons naar de 'Bauknecht'.

Ikzelf ben te jong om de 'gloriedagen' van de stamlijn mee gemaakt te hebben. Ik was 9 toen de laatste trein naar de Vijf Eiken reed. (1993) Als kind herinner ik me vooral de momenten dat we door het bos liepen met de hond en dat er dan zo'n trein heel voorzichtig, maar toch met veel kabaal langs schoof, toeterend bij elk overpad.

Een situatie die ik graag in model naboots.

Op mijn 8ste had ik een treinset gekregen, een Fleischmann startset A+B (Bruine doos) in N-spoor en ik was verkocht. Vaak werd het ovaaltje met verschillende wissels op tafel uitgelegd om rondjes te rijden, maar hoe ouder ik werd, hoe verder de hobby zich ontwikkelde. In m'n tienerjaren ontstond er het voorzichtige begin van een vaste baan op zolder met een oppervlakte van 90 x 200 cm, maar zonder de kennis van het internet én met slechts 2 - 3 boeken over modelbouwen en een klein zakgeld, groeide dit project erg traag. Studie, op kamers wonen etc. maakte dat de verzameling uiteindelijk in dozen verdween...

Het idee om de lijn door het bos na te bouwen, bleef echter sudderen...

Op latere leeftijd heb ik vaak gereisd vanaf het station Gilze-Rijen en ontstond mijn fascinatie ervoor. Hoe meer ik daar stond te wachten, hoe meer sporen van het verleden me op gingen vallen. Met de komst van het internet en verschillende hulpbronnen (zoals dit forum, maar ook de website fijenoordsemeester.nl en talloze foto's) leerde ik de toch wel rijke geschiedenis van het kleine stationnetje aan de lijn Breda - Tilburg.

Nu, na een WW-periode van ruim 1 jaar (2012 - 2013) én een ziekteperiode van inmiddels alweer een dikke 4 jaar (2012 - nu), waarin ik het advies kreeg om, tussen het solliciteren door en het verbeteren van de gezondheid, niet helemaal gek te worden tussen de vier muren van mijn kleine huisje, pakte ik langzaam de bouw van 'mijn droombaan' op.

Inmiddels vordert de bouw gestaag, heb ik met de huidige baan op een beurs gestaan (Station N-spoor 2016) én is de gezondheid dermate verbetert, dat ik vooral weer plezier beleef :D

Het bouwplan:

Gezien mijn woning, een klein appartementje, kon de baan niet thuis blijven staan. Ik kreeg de mogelijkheid om te bouwen in een van de vrijgekomen slaapkamers in mijn ouders hun nieuwe huis en zo geschiedde. Door ruimte gebrek en de verworven kennis van modulebouwers op het internet, was de keus snel gemaakt. Ik wilde ook wellicht eens naar een beurs met de baan, dus modules werden het.

Omdat de hoofdlijn Breda - Tilburg veel verschillend materiaal kent, en mijn verzameling modellen inmiddels toenam, wilde ik een flink schaduwstation. Ik had gelezen dat dat nooit groot genoeg kan zijn, dus dat moest er dan ook zo groot mogelijk komen. In combinatie met modules bedacht ik een modulair 2 lagen systeem met 2 modules boven elkaar. Aan beide uiteinden zou dan een helix komen om de treinen van beneden naar boven en vice versa te brengen.

De constructie werd opgetrokken uit Maranti Multiplex van 9 mm (bovenbouw) en 15 mm (onderbouw).
De boven modules kregen de maat 61 cm x 122 cm, gewoon de standaard plaat-maat. De onderste laag kreeg 80 cm x 122 cm.



De ruwbouw met in het midden 1 van de inmiddels alweer 2 aanwezige modules. Deze module toont het begin van het emplacement van station Gilze-Rijen. De weg aan de stationszijde naast het spoor heet 'de Venneweg' en zo heb ik deze module dus ook gedoopt.

Het sporenplan en tijdperk:

Als tijdperk koos ik eerst voor 'rond 1990', de tijd dat ik de lijn ken. Tijdperk V grofweg. Echter, gaandeweg de bouw van de eerste module, leerde ik dus meer en meer over de geschiedenis van het station. Er bleek een goederenloods te zijn en een laad- en (verhoogde) losweg. Mogelijkheden tot rangeren en boeiende kleine scenes in de scenery dus!
Alleen, al die zaken waren anno 1990 al verdwenen... Dus bij het begin van de bouw van de tweede module, is het tijdperk veranderd. De scenery op de eerste module doorstaat dat best vind ikzelf, daar er vooral veel groen te vinden is.
Het uiteindelijke tijdperk gaat van grofweg 1978 - 2000. Waarom? Omdat in 1978 er nog een wissel in de stamlijn lag naar het Rijense bedrijf Curver en er ook nog gebruik werd gemaakt van een omloopspoor net na de overweg in de Julianastraat. Dat maakt dat er wat meer actie te zien is op de baan.

Het sporenplan is dat van anno 1980. De uitgebreide wisselstraat aan de Tilburgse zijde van het station is dan alweer enkele jaren opgebroken En zo rechtvaardig ik dan het groene, overwoekerde gebied op de eerste module.  :angel:
Maar de goederenloods en het spoor naar de laad- en losweg is nog intact en aanwezig.
De kaarten van het NS tonen het volgende:



Het NS Station Gilze-Rijen anno 1980. Module Venneweg ligt rechts t.o.v. deze tekening.
(Bron: Utrechts Archief)



Het emplacement aan de 'Tilburgse zijde'. De afslag naar de vliegbasis ga ik niet maken. Module Venneweg begint bij het afbuigend wissel links op de tekening...

Een vrij eenvoudig en duidelijk baanplan. Maar voor mij als niet-techneut al uitdagend genoeg!

Rollend materieel:

NS. Mijn doel is om een dienstregeling te organiseren met de sneltreinen en stoppertjes uit die tijd, welke dan af en toe doorkruist worden door de lange goederentreinen richting Venlo. Het is toch de Brabant-route pré Betuwelijn...
Momenteel laat de software een dergelijk plan steeds beter lukken, maar het is op dit moment écht nog uitproberen wat de klok slaat...

Mijn opvallendste NS materieel:



NS Mat '64 (TRAWOS kappen op Fleischmann onderstel)



NS Sik (THS)

De electronica:

Als echte nit-wit op electronica gebied, ben ik lang aan het dubben geweest met welk (digitaal) systeem ik wilde rijden. Via het internet en veel beursbezoeken, kwam ik in aanraking met het DINAMO systeem van VPEB. Toen een analoge trein van mij bijna vanzelf net zo mooi reed als een digitale trein ernaast, was ik meteen verkocht. Treinen openmaken en solderen vind ik maar eng, dus dit was een mogelijkheid. Ook het feit dat het systeem per blok aan te sluiten is én ik de denklijn erachter begreep, maakte dat het de overweging won. DCC is simpeler zeggen veel mensen, maar ik snap het principe niet op een of andere manier. Ik zag mezelf steeds maar weer kortsluitingen zoeken waardoor m'n baan helemaal stil viel en voelde de frustraties al toenemen. Nee, DINAMO werd het.
iTrain werd gekozen als baan besturingssoftware en inmiddels werkt een en ander naar tevredenheid.



Een overzicht van de onderzijde van een der modules. Dit is de schaduwstationmodule-1, de enige waar ook de voedingen (15V en 7,5V) onder zitten.

De modules onderling worden d.m.v. speakerkabel en 'huishoudkabel-2 aderig' voorzien van beide spanningen. Deze worden doorgegeven via kroonsteen-stekkers. Tot op heden een goed systeem. Omdat ik ergens las dat dergelijke spanningen goed bekabeld nodig waren en het best geïsoleerd van de rest moesten liggen, berg ik ze op in een afzonderlijke pvc-flexibele buis.



De bedrading komt dan uit in zgn Lasklemmen. Op de foto nog los, deze worden vastgezet met behulp van het lijmpistool. Vanuit de lasklemmen lopen dan verschillende aders naar printplaten en verdeelprinten elders op de module.

De verschillende modules:

De baanbouw is in 2013 begonnen, echter, al doende leert men, dus in december 2014 zijn die modules vervangen voor een beter, robuuster en vooral beter doordacht systeem. Al doende leert men. Om tijd te sparen, beperk ik me nu even tot de bouw van de huidige baan. (december 2014)

Tijdens de bouw van deze baan merkte ik dat ik het meest plezier haal uit kleinere projecten per keer. Zo heb je geregeld successen en dat motiveert om door te gaan. Een module is al een redelijk afgebakend gebied, maar in N, nog een zee van ruimte. Dus worden op de modules ook steeds kleine projecten uitgevoerd, bijvoorbeeld rails leggen, ballasten, seinen plaatsen en aansluiten, scenery gebieden stuk voor stuk aankleden etc. etc.
Inmiddels zijn er 2 modules gebouwd en deze worden hieronder per module getoond.

...einde post 1...
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2016, 23:11:39 »
Module Venneweg: (Start bouw januari 2015)

Deze module is het 'begin' van de scenery op mijn baan. Een soort paradestukje alvorens de treinen op het station binnenlopen. Het emplacement van station Gilze-Rijen begint op deze module door een afbuigend wissel. Ik heb gekozen om de woestenij die momenteel over het oude emplacement woekert, na te bootsen. Dus veel groen, enkele bomen en wat lichte industriële bebouwing aan de zichtzijde van de module. (Dus waar het publiek recht tegenaan kijkt).
Centrale scene is de kortsluiting in een PNEM Stroomhuisje.

Eerst een overzicht:



Helikopterview van module Venneweg. Boven het afbuigend wissel ga je richting Tilburg, naar onder richting Breda. De speelse lijn van het spoor is er in het echt niet zo, maar is hier noodzakelijk om goed uit te komen bij de helix. Het geeft een mooi speels effect.



Hoewel een 6400 nooit gerangeerd heeft richting Oosterhout naar mijn weten, kan dat in model dus wel. Hier vertrekt de 'autotrein' richting Tilburg Goederen...



Helikopterview van de scene met de kortsluiting. De basis van het PNEM-busje is een HERPA sprinter bus met de hand in de juiste kleuren geverfd en voorzien van 2 oranje LED's.



Mijn eerste echte zelfbouw project. Een rechttoe rechtaan electrahuis. Van styreen plaat en restjes uit de knutselbak. Alles ook weer met de hand en verdunde verf geschilderd. Met lichte wash wat vervuild.



Het andere electra huisje staat in werkelijkheid niet hier, maar gekregen voor m'n verjaardag, moest het natuurlijk een plaats krijgen. De deur werd met een scherp mes opengesneden.



Een blauwe en witte LED verzorgen de knipperende effecten, terwijl de monteur peinzend staat te kijken hoe hij dit nu toch weer op gaat lossen...



Een doorkijkje die voor het publiek verborgen blijft omdat deze aan de 'bestuurderskant' van de baan zit...


Zelfbouw projecten op deze module:

Omdat ik in N-spoor NL rijdt, ben ik vaak aangewezen op zelfbouw. Veel prutsen, proberen en falen met een lach (en vaak toch ook wel een traan en vloek) levert me steeds meer plezier op.

Het ronduit moeilijkste project waren enkele dwergseinen op deze module. De bouwpakketten van Phildie bleken te hoog gegrepen, maar met behulp van enkele onderdelen en wat styreen kwam ik toch een eind:



Dat zwarte bolletje is dus een dwergseintje...

Een film van de werkende seintjes vind je op mijn kanaal: HIER

Ook de karakteristieke portalen voor de bovenleiding ontbreken bij de grote leveranciers, dus aan de slag...



Met behulp van messing profielen werden bovenleidingsmasten nagebouwd. Vanaf foto's en door welke ik zag staan rond het traject. De uitleggers zijn afgeknipte eindjes van weerstanden en andere componenten, met isolatoren van Sommerfeldt...



Langs het oude emplacement ligt een afwaterslootje. Hier staan sporadisch wat plassen in. Met wat lijm en hars probeerde ik e.e.a. na te bootsen met bovenstaand resultaat...



Bomen maak ik zelf, met de hier ook al vaak beschreven draad-methode, besmeren met Anita Decor boomschors en dan verven. Met behulp van allerlei Woodland Scenics Turfs, Heki en Busch spullen komt er een bladerendak op...



Als laatste zelfbouw project op deze module de fabriekshal aan de Parallelweg. Deze hal staat aan de publiekszijde. Het leek mij mooi dat je af en toe de trein ziet verdwijnen achter gebouwen en groen.
De hal zelf bestaat uit styreen plaat en profielen. Het interieur is volledig uit de rommeldoos opgebouwd.









Enkele detailfoto's van de desbetreffende hal...



Spuitbus-jeugd op de modelbaan... Ook hier...

Module Station Rijen anno 1980: (start bouw nov. 2015 - heden)

De tweede module in opbouw is de module met het stationsgebouw van station Gilze-Rijen.
Dit gebouw heb ik in 2013 voorgesteld aan Mark van Markenburg.nl om te ontwerpen en uit te voeren als bouwpakket. Het is een laser-cut kartonnen bouwpakket. Best complex om in elkaar te zetten. Deze module herbergt een tweede versie. Aan de hand van foto's, bestektekeningen etc. heeft hij er echt wat moois van weten te maken.
Het resultaat:



Perronzijde...



Straatzijde. De regenpijpen zijn van messingdraad 0,1 en styreen U-profiel. Loodslabben van alu-folie en verder nog allerlei details vanuit de laserprinter op mat fotopapier, zoals stationposters, reclame, pictogramborden etc.



Het gebouw kent grote raampartijen, waardoor een interieur noodzakelijk werd. De wachtruimte werd voorzien van enkele bankjes met geduldige reizigers.



Direct in het begin werden sommige deuren opengesneden. Zo ontstaan soms leuke scenes...



Ook de stationshal werd voorzien van interieur. Met behulp van styreen werd het kenmerkende loket in het gebouw nagebootst. Het staat wat schots en scheef hier, maar is later bijgewerkt.



Doorkijkje door het raam vanaf de publiekszijde. (Perronzijde)

Al bij al een heel project.

Op deze module begint verder de eerste helft van het eilandperron. Dit lange perron is ooit nog in het nieuws geweest omdat het plotseling afbrokkelde. Ook had het een kenmerkende ABRI in de jaren '90, deze is ook door Markenburg.nl ontworpen. Dat geheel oogt als volgt:





Een leuk detail, de reclameposters en naambord van het station...



Ook mijn zelfgemaakte CTA's met juiste aanduidingen vind ikzelf erg geinig...



Om op dat eilandperron te kunnen komen, is er voorzien in een AOB. Deze is in N te vinden in het 3D print gebeuren. Een en ander is met de hand geschilderd. De bomen worden door Servo's aangedreven en een AVT Soundmodule voorziet in geluid.

Zelfbouwprojecten op deze module:



Alle borden langs het spoor maak ik zelf. Het zijn veelal geprinte bordjes op mat glans fotopapier. Gemiddeld zo'n 1,5 x 1,5 mm groot.

Op de baan oogt dat als volgt:







Ook in verschillende huisjes met grote ramen kwamen interieurs terecht;



Een ouder stel zit gezellig aan tafel in een van de woonhuisjes. Ook dit is vanaf de publiekszijde geheel onzichtbaar. Omdat het huis met de rug naar het publiek staat. Aan de achterzijde kun je het huisje ook in kijken...



Hoewel nagenoeg voor het blote oog onzichtbaar, heeft ook de bakkerij een interieur gekregen...



Door de winkelruit oogt dat dus als bovenstaand...

Naast treinen ook auto's:

Zo, na deze voorstelling dan het punt waar de baan nu is. Naast treinen, ben ik ook begonnen met het aanleggen van een MCC systeem. Dit is te combineren met het DINAMO besturingssysteem van de baan, dus was die keuze snel gemaakt. Inmiddels ben ik in de testfase van het aangelegde tracé aangekomen. Helaas nog geen foto's van.

Tot slot:

Al bij al een heel verhaal. Hopelijk is het duidelijk met wat ik beoog te bereiken. Tips, opmerkingen, vragen etc. etc. zijn uiteraard welkom. Meer foto's van specifieke zaken kan altijd! Ik heb er een boel inmiddels...

Via dit draadje ga ik jullie proberen op de hoogte te houden van mijn vorderingen. Dat zullen lang niet zulke uitgebreide verhalen zijn als vandaag, noch met een hele hoge frequentie. Ik heb wisselend tijd voor de hobby, en om nu loze posten te doen, lijkt me ook zinloos niet?

Groetjes,

Hoontje
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2016, 23:45:00 »
Ik heb zelf niet zoveel gevoel bij schaal N, maar ik moet zeggen dat dit er leuk uitziet. Leuk ook dat je veel details zelf maakt. Bedrading ziet er ook netjes uit, geen dradenspaghetti in ieder geval. Succes!
Reinier

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4973
  • ***
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2016, 11:05:27 »
 (y) Dat is wel heel mooi in N (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4325
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #4 Gepost op: 08 november 2016, 22:37:59 »
Benieuwd wat dit wordt, vooral als je aan het eigenlijke raccordement gaat beginnen. De eerste foto, met het overzicht van de twee modules, ziet er in ieder geval netjes en geordend uit.

In 2013 zag het lijntje er zo uit:



Benieuwd hoe het er straks bij jou uit ziet!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2016, 18:27:07 »
Dank allen.

@ Reinout. De eerste module die ik bouwde was het raccordement aan de Karolusstraat. Echter, dit was met rails van minitrix en is nooit electrisch afgemaakt. Ook was de module constructie verre van ideaal. 2 Vuren latjes en een plank van MDF 120 x 60. Ben nu dus de nieuwe baan vanaf de andere kant begonnen. Deze module komt t.z.t. dus helemaal nieuw terug. Het was een mooi probeersel. Mogelijk dat ik hem analoog maak en als minibaantje ga gebruiken ofzo.

Enkele foto's:



Een overzicht...



Een autotrein op de Karolusstraat.



Zelf gefabriceerde toegangspoort tot industriecomplex...



Zelf gefabriceerde hoofdpoort tot industriecomplex. Spullen allen uit de rommeldoos...





Een chemisch ongeval, waar de brandweer natuurlijk niet bij mag ontbreken...



In de verte de rotonde in de Vijf Eiken weg. De ANWB Paal is een 3D print van het 'eerste uur'. Tegenwoordig kan alles veel minder grof...

Goed, dat waren enkele plaatjes van de eerste module. Deze ligt inmiddels alweer 2 jaar onder een laken in de kast. Geen idee hoe hij eraan toe is eigenlijk, maar wat ik zeg; hij past niet meer bij de huidige baan. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen.

Groetjes,

Hoontje


Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
  • Ieder zijn plezier,groot of klein
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2016, 18:37:30 »
Ik kan me het lijntje richting de vliegbasis nog wel herinneren , de laatste jaren was het lijntje eigenlijk meer een aftakking naar nergens toe, want het hield na 500 meter op in een stootblok , dat was rond 1983.
Het 5 eiken lijntje heb ik van dichtbij meegemaakt omdat ik destijds rond 1996 nog heb gewerkt voor de gemeente Gilze en Rijen.Wij deden daar bermonderhoud en heb er eigenlijk geen treinen meer rond die tijd gezien . Wel voor ´96 , meestal een sik of een 2200 maar zo nu en dan ook een 2400 met autotransporters en een enkele 4assige gesloten wagen.De treinen waren niet absurd lang en het rijden  van de trein was niet snel , je kon met een aanloop je als het ware zo inspringen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4325
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2016, 08:27:56 »
Die ANWB paal + rotonde is wel super-herkenbaar en heel Nederlands. Ik zou die in gedachten houden voor versie twee :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2016, 00:47:32 »
Hallo allemaal,

Helaas geen 'bouwnieuws' aan de baan zelf. Maar heb wel mijn NS 1300 van Startrain 'gepimpt' zoals ze dat hier noemen volgens mij.  ;D

Hij is voorzien van een omgekeerd L-sein en schakelbare sluitseinen. Er bestaat al een draadje, enige verschil daarmee is dat ik als weerstand een smd 4k7 heb gebruikt. Dacht ik ook eens wat origineels bedacht te hebben...  :-*
Maar goed, het resultaat is er niet minder om!



TADAAAAAAAA!

Hopelijk komende weken ergens weer een keer tijd om echt aan de baan te werken. Zodra er weer nieuws is, lees je het hier!

Tot zover,

Hoontje
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2016, 09:12:38 »
Je ziet de progress, vooral doorgaan.  (y)

Vooral de bakkerij vind ik leuk.
mvg
Marco

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #10 Gepost op: 15 december 2016, 16:08:44 »
Er is de afgelopen dagen zowaar weer wat tijd gevonden om aan de hobby te besteden. Zondag heeft een goede vriend me op weg geholpen bij de start met m'n nieuwe helix. De onderdelen lagen alweer 2 maanden te wachten op assemblage, maar ik kreeg mezelf er niet toe gezet  :|  Bang voor wederom een teleurstelling ofzo denk ik. Het wordt namelijk helix nummer 3...

Nou, wat blijkt, de ICm-4 en m'n plan-V's gaan nu probleemloos omhoog  :D  :D  :D  Máár  :evil:  :evil:  :evil:  m'n autotrein met de 5 GEFCO wagonnetjes van MFTrain komt de berg niet op... Dus maar weer eens bijstellen en proberen, voordat we doorbouwen.

Een plaatje:



Dubbelsporige helix, met ovalen waarbij de ronde kant binnenbocht een straal heeft van +/- 250mm en de buitenbocht +/- 285mm heeft. Totale omloop van 1 ovaal = +/- 188cm.

En dan ook nog leuk nieuws  :o  :D  :D  :D  :o

Via via ben ik in het bezit van een messing PHILDIE NS/DE2400 loc. In Geel-grijs met opschrift 2520. Op de baan maakt hij het geluid alsof er een echte dieselmotor inzit, dus er zal onderhoud gepleegd moeten worden aan het beestje, maar ik ben er heel blij mee! Enkele plaatjes na ontvangst van TNT, op de baan volgt zodra de baan weer opgebouwd is! Kijken of ik wat 'Feijenoordsemeesters-foto's-in-1:160' na kan bootsen! :mrgreen:







Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #11 Gepost op: 04 januari 2017, 23:51:14 »
Bouwupdate:

Terwijl de Helix-stress hier langzaamaan een hoogtepunt bereikt, vandaag wat andere dingen geprobeerd.

De modulebaan staat alweer 2 jaar op schragen van IKEA. Deze schragen zijn slechts 60cm breed, terwijl de schaduwstation bakken zelf 80cm breed zijn.  :?  Als je goed kijkt, zie je de bakken dan ook iets door gaan hangen, hetgeen m.n. merkbaar is bij de moduleovergangen op de randen van de bakken. Dus er moest een nieuw onderstel komen. Maar hoe dan?
In de bouwmarkt kwam ik U-profielen van aluminium tegen. 30mm breed, ze klemmen zo vast om de schragen van IKEA. Ze zijn voldoende stijf om niet door te buigen. Dus aan de knutsel, de oude hoek-profielen verwijderen en de nieuwe op de plek zetten.
Onder [Module Venneweg] zit echter geen profiel dus daar moet nog flink met hout aan de slag om voldoende 'vlees' te hebben om de profielen vast te kunnen zetten.
Maar goed, enkele foto's van een eerste testmoment:



De module op het nieuwe onderstel. 2 Schragen moeten onder elke set modules komen om doorhangen te voorkomen.



Detailopname van het U-profiel wat zich klemt om de schraag. In de Schraag zijn de schroefgaten van de vroegere bouten te zien...

Ook ben ik al langere tijd aan het dubben over mijn schaduwstation. Dit is erg donker en op beurzen trekt het toch vaak ook de aandacht. Dus daar moet verlichting in komen. Hieronder enkele foto's met een test met LED's...



Zonder verlichting is het maar donker...



Met LEDstrip als proef gewoon tegen de houtenwand van de bovenste module...



De Mat '64 staat er zo mooi verlicht bij...

Bedoeling is dat een en ander geschakeld wordt met een simpele drukknop. Nu ben ik geen elektricien, dus voordat ik gaten in m'n bakken ga boren, eerst thuis maar eens een proefopstelling gemaakt...



Dat werkt dus. De drukknop krijgt nog een weerstand om diens verlichting iets af te zwakken. De LED's mogen zo fel (15V) want dat werkt best goed, zoals te zien op voorgaande foto's...



Ook ben ik vast begonnen aan een nieuw scenery stukje voor [Module Station Rijen anno 1980] . Tegenover de bakkerij komt de makelaar die ook echt te vinden is in de Stationstraat in Rijen. Het huisje komt van Tilly Models. Eigenlijk zou een variant van Markenburg.nl beter passen, maar ik vind dit modelletje zo schattig en qua raampartijen klopt de benedenverdieping ook, dus we gaan eerst hier eens kijken wat het oplevert. Uiteraard komt er interieur in. Maar zo ver zijn we nog lang niet!

Na al dit geknutsel, was het even tijd om foto's te maken van m'n nieuwe aanwinst, dat hadden jullie nog tegoed!



De NS/DE2520, hier als losse loc wachtend voor het dwergseintje om de hoofdbaan richting Tilburg op te mogen...



De NS/DE2520, als losse loc richting Oosterhout Vijf Eiken om enkele GEFCO Autotransporters op te gaan halen...



De NS/DE2520 met een onbeladen GEFCO autotrein aan de haak staat te wachten om de hoofdbaan richting Tilburg op te mogen...

Goed, nu maar eens uitzoeken hoe die verdraaide helix afgesteld moet worden, want dit is wel erg frustrerend zo! 3.00mtr spoor wat 5cm stijgt in een ovaal van 100 x 60... Ik wil daar toch gewoon m'n lange slepen (+12 wagons) doorheen zien glijden.  :police: Zou te doen moeten zijn, echter niets is minder waar, met meer dan 4 lichte (!) wagonnetjes is't slippen wat de klok slaat!  :-[
Maar goed, we gaan maar weer eens proberen binnenkort!  (y)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4701
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2017, 00:18:43 »
Hoi,

Mooi om vooruitgang te zien.
Ben al een tijdje in de ban van NS in N-spoor. Vroeger was er niet zoveel van.
Maakt het aantrekkelijk om een project te beginnen omdat je dan een mooie rijlengte kan creëren met passend materieel.

 (y)

Gr Koen.
Kijk eens op Midland Industriebaan, IV
MultiMuis en Arduino Techniek. HO
NewMancavemusic

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2017, 08:01:09 »
Dit is prachtig wat je maakt! En dat in schaal N, ik herinner me deze schaal altijd van het slechtere rijden en het vastlopen op wissels, maar de laatste jaren valt me op beurzen op hoe soepel het tegenwoordig rijdt.

Ik snap de opmerking van Koen zeker, voor rijlengtes e.d. is dit zeker aantrekkelijk.  Dat laat je goed zien.

Groet, Gert-Jan

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2017, 20:46:36 »
Wauw! Dank G-J en Koen. Jullie draadjes bekijk ik altijd met enorm veel ontzag en plezier. Meesters aan het werk en dan dit teruglezen in mijn draadje (y) (y) (y) Thank you :)

Goed, afgelopen tijd is er vooral veel in m'n leven wat de bouw tegenwerkt. Zowel privé als werk maken het vinden van de hobbytijd wat moeilijk. Wat dan echt niet meehelpt zijn tegenslagen in diezelfde hobby.  :'(

Om de beloofde rij-lengten te halen, is een goed functionerende helix noodzakelijk. Mijn schaduwstation bevind zich zo'n 30 cm onder mijn scenerymodules en treinen kunnen naar mijn weten nog altijd niet vliegen.
De circulaire helix met handgelegde rails maakt het onmogelijk voor (zeer) lange treinen om boven te komen en enkele van de belangrijkste modellen voor deze baan zouden dus nooit in de scenery aankomen. Zoals bijvoorbeeld de GEFCO autotrein... dé reden waarom deze baan gebouwd is eigenlijk, want die reed over de stamlijn (net als een plan U ooit, maar Artitec is nog niet zo gek dat model in N uit te brengen  :D ;D :D )

Goed, de helix werd opnieuw gebouwd, ditmaal zoals eerder gesteld in een ovale vorm met een stijgingspercentage tussen de 1,8 - 2,2% . Zou moeten werken! Nee dus  ??? ??? ???

Frustrerend genoeg komt geen enkele trein de eerste helling op. Ze blijven slippen. Afstellen, meten, rekenen, inschakelen van hulplijnen, het hielp allemaal niets.  ::) Dus ik was er klaar mee!

Afgelopen week kon mijn ega het niet meer aanzien en heeft ze me geholpen. Als werktuigbouwkundige-in-spé werd een en ander berekend en bekeken en ook haar bevinding was, dat het theoretisch zou werken.

Om een (nu al) veel te lang verhaal kort te maken, ze vroeg of we éérst de plannen voor het onderstel eens aan zouden pakken. Deze heb ik enkele posts hiervoor laten zien, de schragen in een u-profiel.

Nadat dit gedaan is, de helix was proefkonijn, hebben we de helix nog éénmaal gecheckt en nagemeten en toen maar eens een testtrein geplaatst. Wat blijkt?! De testtrein rijdt moeiteloos naar boven en beneden!!  ??? Ik werd gek!

Het lag dus aan de basis, de werktafel waar de helix opstaat is niet waterpas zo bleek en de treinen reden dus geen helling van 1,8% maar van 4,6% ...

Nu dat gefixt is, kunnen we door! Enkele foto's hoe een en ander er nu aan toe is op de zolderkamer:




Nieuwe manier van het bevestigen van het U-profiel. Ditmaal niet onder de bak, maar 'in' de bak. Daardoor kan de bak op de vloer pas staan en beschadigen de profielen niet én zitten de schragen er klemvast in...



Helix Tilburg op zijn pootjes, nog zeker 4 lagen te gaan...



Overzicht van de hobbyruimte. De beide schaduwstationbakken liggen te wachten op dat wat komen gaat. Komende tijd is er hopelijk wat meer bouwruimte en tijd; dus hopelijk kan dan eindelijk de to-do list wat opgeschoond worden :D

Voor nu dus vooral technisch verder gaan bouwen, terwijl ik eigenlijk liever scenery knutsel. Maar goed, ik wil rijdende treinen, dus daar moet 'k maar eens voor gaan zorgen  8)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000