Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 19:31:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500: trekkracht  (gelezen 22474 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #45 Gepost op: 26 August 2016, 11:16:23 »
Bij Märklin heb je nog de complicatie dat de sleper het hele draaistel optilt waardoor je helemaal geen grip meer hebt aan die kant

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6668
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #46 Gepost op: 26 August 2016, 11:22:16 »
Onzin ivanzon. Bij de 3rail versie heb je geen sleper complicatie.

Gr, Ben.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #47 Gepost op: 26 August 2016, 13:05:42 »
Inderdaad, wat een grote onzin!  :o

Natuurlijk tillen sleepcontacten geen draaistellen omhoog. Of zou dát de reden zijn waarom AC modellen hogeren flenzen hebben...  ;D ;D ;D

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
  • ***
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #48 Gepost op: 26 August 2016, 13:51:04 »
 (y) Heeft zo een beetje weg van een sneeuwscooter ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #49 Gepost op: 27 August 2016, 15:14:32 »
Ding verzwaren kan altijd nog, maar is symptoombestrijding. hetzelfde als een arts die bij een gebroken been zegt: hier heb je een recept voor paracetamol en bijt maar op je tanden, in plaats van gips er om heen klodderen.

De middelste asjes of 'ski'(3 rail stroomafnemer) hoeven natuurlijk niet de wielen helemaal op te tillen. Elke veerdruk tegen de rails, werkt contra tegen de zwaartekracht die de andere wielen op de rails moet drukken. dus als deze te veel is (ondanks dat de andere wielen gewoon de rails raken) dan heb je slip en kan je de lok te makkelijk over de rails duwen.

Wie er interesse in heeft en zoiets heeft van 'pfff, wat een geklooi. Dat wil ik niet alleen doen' mag best een keer langs komen voor experimenteren, ik zit alleen in Lelystad, voor velen een eind fietsen. Maar allicht gezellig, ik kan zelfs koffie zetten. Wel zelf eventueel een setje Roco antislip bandjes meenemen. Er is hier in de buurt geen enkele treinwinkel :(

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 15:18:58 door Biesje »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #50 Gepost op: 27 August 2016, 16:13:00 »
Die in de Botter is helaas weg uit Lelystad ja. Erg jammer.  :-\  Was er niet groot, maar wel gezellig   ;)
Groeten Joop, machinist Lls

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #51 Gepost op: 27 August 2016, 19:00:23 »
Symptoombestrijding?
Ik ben zelf geen H0-spoorder en heb het model dus niet, maar was dat wel zo dan zou ik er alles aan doen om het zwaarder te maken.

De echte loc is een zware zesasser, die onder normale omstandigheden elke trein in beweging kan zetten.
Dat hij in praktijk met maar 5 of 6 rijtuigen reed, was omdat hij een laag vermogen had van maar 2400 pk. Met een langere trein kon hij niet de benodigde 130 km/h halen.
Maar dat wil niet zeggen dat ie nooit langere treinen reed...
Zomer 1978 was ik zelf getuige in Tilburg van aankomst en vertrek van de Rhein Expres uit Duitsland richting Hoek van Holland. Deze trein reed tussen Mönchengladbach en Hoek van Holland gecombineerd met een andere D-trein... totaal bestond de sleep uit 16 rijtuigen!
Oplopende vertraging voorgeprogrammeerd natuurlijk, in Tilburg was het meer dan een kwartier... en 5 rijtuigen stonden buiten het perron, de trein was gewoon te lang.
Maar de 1500 kreeg hem zonder problemen weer op gang  :)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #52 Gepost op: 27 August 2016, 19:59:35 »
Zoals ik al zei, verzwaren kan altijd nog, en is zeker niet verboden, de politie zegt er niks van!

Maar als het model af fabriek alleen maar staat te slippen is er ergens iets mis. Het is verstandiger om dit aan te pakken voordat je het ding zwaarder maakt omdat als er iets mis is en je pompt het ding vol lood, dan kan er ergens iets in de soep lopen wat wellicht scheef zit of overbelast raakt. Ik zou zeker gips gebruiken, maar ook de pijnstillers nemen om bij de vergelijking te blijven.

Als ik zin heb ga ik mijn exemplaar ook nog verzwaren, maar ik heb helemaal geen baan dus het kan even wachten :P

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #53 Gepost op: 27 August 2016, 21:21:14 »
Vergeleken met andere locs is de Elotrains 1500 een stuk lichter. Daar heb je m.i. dan al een omissie te pakken. Die andere locs zijn niet voor niets zwaarder....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #54 Gepost op: 27 August 2016, 22:14:19 »
Zelfs een 1100? Ik ga eens wegen.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #55 Gepost op: 27 August 2016, 23:33:59 »
Bullfrog snot op 1 as helpt al een heel eind.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #56 Gepost op: 27 August 2016, 23:53:10 »
Gewogen met een eenvoudig keukenweegschaaltje:

Roco 1000: 410 gram
Roco 1100: 330 gram
Roco 1200: 540 gram
Rivarossi 1300: 375 gram (dit is de oude Rivarossi toen het nog geen Hornby was)
Elotrains 1500: 350 gram
Roco 1600: 410 gram
Roco 2200: 280 gram
Roco 2400: 290 gram
Artitec 6300: 470 gram
Roco TEE motorwagen: 570 gram

Dit weegschaaltje is wellicht niet super precies, maar geeft toch de onderlinge verschillen weer. Ik vind het wel meevallen en een lok van 350 gram moet toch gewoon zelf door een boog kunnen rijden zonder te slippen? Wat ik begreep hing er niks achter! De Roco 1100 is dus iets lichter en volgens mij sterk genoeg. De winnaar is de roco 2200 met 280 gram en deze kan toch ook wel wat hebben. Het ontwerp van de aandrijving is inmiddels ook hoogbejaard (jaren 70 vorige eeuw?)

Dus mijn conclusie is dan nog steeds: als een lok beroerder trekt dan een lichtere lok dan is er ergens iets mis. Ook omdat mijn 1500 zelfs met de kartonnen anti slip bandjes eigenlijk niet veel last had met 6 LSM ICR te trekken op een test ovaaltje (rocoline R3) Ik kan zelf niet veel testen aangezien ik geen baan heb (rocoline test baantje is afgebroken bij verhuizing) maar als ik de 1500 van zijn plek duw is er een behoorlijke weerstand, toegegeven: de weerstand is groter bij de 1200 maar dat is dus echt een beest :)

Voor wie echt op een project zitten te wachten is het wellicht een idee om het metalen frame van de Elotrains na te gieten in witmetaal? Dit is behoorlijk zwaarder dan zamac. Of aan de slag met een blok messing en vijlen maar :)

Mvg,

Robert


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6668
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #57 Gepost op: 28 August 2016, 09:55:34 »
Ik lees eigenlijk niets nieuws Robert, we spraken daar anderhalf jaar geleden toch al over? En dat wegen was toch al gedaan? ;)

Gr, Ben.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #58 Gepost op: 28 August 2016, 10:32:29 »
Vergeet dan wel niet dat 1500 slechts op 4 assen in aangedreven ipv de gebruikelijke 6.
Ook de Roco NMBS HLE2010 heeft slechts 4 van de 6 assen aangedreven.
Daar lijkt het probleem niet te zitten.
Ik denk eerder dat het probleem zit in in de asconfiguratie.
Bij de 1500 zit de meeloopas op een nogal ongelukkige plaats, in het midden van het draaistel.

Normale 6-assige lok (bv. Roco NS 1200)
T T T   T T T

Roco NMBS 2010
T T M   M T T

Elotrains 1500
T M T   T M T

Verklaring letters: T=tractie, M+ meeloop

Het lijkt er dan ook op dat bij de Elotrains de meeloopas iets teveel druk op de rails legt, waardoor de tractieassen onvoldoende grip krijgen.
Terwijl bij de NMBS 2010 de meeloopas op het uiteinde van het draaistel heeft staan, in het midden van de lok.
Waardoor de tractieassen meer dan voldoende raildruk hebben.
Die lok trekt bij mij dan ook makkelijk 12 rijtuigen als een tierelier, zonder antislipbandjes.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #59 Gepost op: 28 August 2016, 10:34:52 »
Zoals ik al zei, verzwaren kan altijd nog, en is zeker niet verboden, de politie zegt er niks van!

Maar als het model af fabriek alleen maar staat te slippen is er ergens iets mis. Het is verstandiger om dit aan te pakken voordat je het ding zwaarder maakt omdat als er iets mis is en je pompt het ding vol lood, dan kan er ergens iets in de soep lopen wat wellicht scheef zit of overbelast raakt. Ik zou zeker gips gebruiken, maar ook de pijnstillers nemen om bij de vergelijking te blijven.

Als ik zin heb ga ik mijn exemplaar ook nog verzwaren, maar ik heb helemaal geen baan dus het kan even wachten :P

Mvg,
Robert

Zoals ik al zei in mijn vorige bericht, in het geval van de Elotrains 1500 heeft verzwaren geen enkele zin vanwege die middelste meeloopas.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2016, 10:39:40 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)