Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500: trekkracht  (gelezen 21318 keer)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #15 Gepost op: 10 december 2014, 22:01:58 »
Loc bivakkeert op het moment op de club. Op de weegschaal volgt later dus.

De loc is zo goed als totaal gestript geweest. De middelste as verwijderen is ook een goeie. Heb ik ook aan zitten denken of daar het probleem zat....

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2014, 07:43:11 »
We wachten de ontwikkelingen rustig af Wijbe!  (y) (y) (y)

Ik ben echt heel benieuwd welk pakket maatregelen tot een goed trekkende 1500 kan leiden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2014, 12:00:14 »
Ik denk dat de Elotrains 1500 een uitstekende weergave van de werkelijkheid geeft, het origineel kon ook niet voortslepen wat een 1200 of 1300 van z'n plek kreeg ;D
Zeven plan E's een 3% helling op mét bochten? Ik denk dat je dat in 1:1 ook wel kon vergeten...
RETROBAHN A.G.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #18 Gepost op: 12 december 2014, 10:34:34 »
Heb je dit al eens geprobeerd?
De wielen met de anti slip banden zitten nu aan de binnen kant van de draaistellen. Dus als de locomotief zwaar belast wordt, kantelt het draaistel een fractie en is de druk van het wiel met antislipband ietsje minder.
Als je de wielen met de anti slipbanden aan de buitenkant van de draaistellen plaatst, zou er meer druk op het wiel met antislipband komen.

Mijn NS sprinter drietje slipte ook bij een flauwe helling. De motor voorop in het eerste draaistel en daar zaten de wielen met antislipbanden op de voorste wielen. Dus toen heb ik de wielen verwisseld, zodat de wielen met anti slipbanden op de achterste  positie in het eerste draaistel draaiden en hij reed al iets beter. Éen zegelloodje heb ik aan de achterkant van de motor geplakt en toen reed hij probleemloos de helling op.
Dus van hierom dat ik het opper.

Wat ik echter niet begrijp van Elotrains, is, dat ze een prachtige locomotief gemaakt hebben, maar dan bezuinigd hebben op de anti slip banden. De wielen tegenover de wielen met de anti slipbanden hadden ook een anti slipbanden moeten hebben.
De modelspoor geschiedenis hebben ze niet bekeken, want bijna alle modellen van Lima hadden slechts aan een zijde anti slipbanden, terwijl de andere merken op beide wielen op één as antislipbanden hebben en dus een betere trekkracht en betere rij eigenschappen hebben, als de Lima's.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2014, 10:51:49 door Stuurman Wil. Reden: Productie fout van Elotrains toch maar vermeld »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2014, 12:21:20 »
Het model heeft standaard verende midden asjes. Deze kunnen genoeg inveren volgens mij, maar wellicht kan het veertje weggelaten worden? Verzwaren zal ook wel wat helpen. Ik snap nog niet goed waarom Elotrains geen aandrijving op alle assen heeft gemaakt. Ze zeiden dat het vanwege de rijeigenschappen in de bogen zou zijn maar ik heb geen last met andere modellen met aandrijving op 6 assen in bogen.

Even op de keukenweegschaal: Elotrains 1501 350 gram, Roco 1145 (botsneus) 320 gram, Roco 1601 (nieuwe uitvoering met lichtgewicht LEDs :P) 400 gram, Rocky Rail 6480 (met sound) 300 gram.

Wat mij bovendien opvalt is dat de anti slip bandjes erg glad en hard aanvoelen.  Alsof het rubber keihard is. Wellicht dat een combinatie van verse soepele anti slip bandjes en wat extra gewicht en de veertjes eruit de boel verbetert? Eventueel de asjes met anti slip naar de buitenste asjes verplaatsen kan wellicht ook helpen.

Mvg,

Robert
Hoi,

Ik vind het een beetje rare uitspraak van Elotrains, want ook ik heb verschillende modellen met 3 aangedreven en starre dus niet geveerde midden wielstelassen in de draaistellen. Van Hamo de 1219 blauw, de TEE locomotief van het TEE treinstel van de NS, van Kleinspoor de 1505,van Fleischmann de 1215 en een locomotief zonder draaistel, maar wel met drieassen aangedreven, de hippel van Roco. Die rijden allemaal probleemloos.

Wat je ook nog zou kunnen uit proberen, is, beide assen met een wiel met anti slipband in één draaistel plaatsen. Rechts achter het wiel met de antislipband en links voor het andere wiel met de anti slipband.

Wel raar, dat er zoveel rij problemen zijn met nieuwste dure modeltreinen. Één ding waar de oudere trein modellen geen last van hebben, is de enorme trekracht met vier antislipbanden in combinatie met een relatief hoog eigen gewicht.
Toch maar weer een Lima loc erbij halen. Die woog een derde van het gewicht van een Hamo loc. Toen ik de Lima loc met lood even zwaar gemaakt had als de Hamo, kon hij een stam van 6 rijtuigen ook probleemloos een helling op trekken.
Mijn zwaarste loc is de motorwagen van de IRM van Rivarossi en die trekt probleemloos zonder anti slipbanden zijn bijbehorende drie wagons tegen dezelfde helling op. (y)

Groetjes
Wil

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #20 Gepost op: 12 december 2014, 13:47:26 »
De oude Lima's waren erg simpel van constructie. elk draaistel nam aan één kant de stroom af op twee wielen. Dus beide bandjes op één as betekende dat er minder stroomafname was aan één kant. Slechts één wiel voor stroomafname is wel erg weinig. Zelfs bij drie assige draaistellen want de middelste as deed niet mee voor aandrijving of stroomafname.

De asjes met de bandjes verplaatsen naar de buitenkant is inderdaad een kans. Heeft iemand trouwens al de bandjes vervangen? Dan zou het helpen om ons te verklappen welke bandjes goed passen. De originele bandjes voelen zo hard aan dat ik ze er niet af durf te halen zoner een pasklare vervanging. Ze gaan waarschijnlijk breken :(

Mvg,

Robert

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #21 Gepost op: 11 januari 2015, 06:26:25 »
Mijn 1500 krijgt steeds minder trekkracht dus de boel ook maar eens bekeken.

In de bandjes zitten scheurtjes terwijl de lok niet echt heel veel gereden heeft. Deze er dus maar af gepeuterd en het is een raar soort kunststof.



Ik heb er bandjes van Roco 40069 onder gezet. Aanvankelijk beide wielen op één as geperst maar klojo als ik ben had ik even niet op de wiel isolatie gelet dus kortsluiting. ;D



Dus maar weer terug gezet naar hoe het zat, één bandje per as en per draaistel. Het verplaatsen van de wielen met bandje van binnen naar buiten v.v. heeft bij mij geen effect. Alhoewel de lok weer beter rijdt met de nieuwe bandjes heb ik de oplossing van Wijbe gekopieerd en er zo'n 70 gr. aan plakjes lood in gelegd. Dat scheelt aanzienlijk dus een aanrader. (y)



Gr, Ben.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #22 Gepost op: 18 februari 2015, 08:38:48 »
Gisteren heb ik mijn EloTrains 1500 ook maar eens onder handen genomen in de hoop slippen van de loc tegen te gaan. Ik heb de AC versie van deze loc. Wat ik vanaf het begin af aan ronduit idioot vond aan deze loc, is het gegeven dat je de loc als deze op het spoor staat, zonder enige kracht met je hand van zijn plek kan duwen. 

Ik ben begonnen met de verzwaringstip van Wijbe (zie pag 1 van dit draadje). Ongeveer 100 gram lood heb ik in de loc gestopt. Nadat de loc weer op het spoor stond, kon ik hem nog steeds met de hand zo van zijn plek duwen. Ging ik met de losse loc rijden, dan was het slippen in bogen nog steeds een drama! Zelfs als losse loc kwam de 1500 niet eens door een wissel in afbuigende stand!  :o :o :o

Met de kennis van de keiharde antislipbandjes (ASB's) wat hierboven ook al genoemd is, heb ik de draaistellen open gemaakt en de aangedreven assen uitgenomen. Het ASB zat op de as die het dichtst bij het midden van de loc zit. Dat is bij beide draaistellen het geval. Ik heb deze assen omgewisseld met de assen onder de cabines, zodat de ASB's helemaal voor en achteraan de loc kwamen te zitten. Voordat ik deze assen in het draaistel plaatste heb ik de ASB's vervangen voor Marklin ASB's (art. 7153).

Nadat de loc met zijn nieuwe ASB's weer op het spoor stond, was hij niet meer van zijn plaats te duwen. Dat begon al goed! Als losse loc was het slippen ook verledentijd. Nu nog de Den Haag-Keulen stam erachter (1x Stalen D, 2x Plan K en 2x Plan N). Ook hier heeft de 1500 nu geen enkel probleem meer mee. Ik heb een keerlus in het schaduwstation waarin de loc meerdere meegebogen wissels in afbuigende stand (dus krappe boogstraal) moet berijden. Ook dit gaat nu probleemloos!

Ik ben nog niet zover om mijn hellingen in aanbouw uit te testen, maar wat ik tot nu toe zie van de 1500, geeft mij in ieder geval vertrouwen!

Jeroen   
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2015, 10:03:07 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #23 Gepost op: 18 februari 2015, 09:10:57 »
Toch snap ik het niet. Mijn locs hebben zelden nog asb en zijn dus allemaal zonder veel moeite weg te duwen. Wat is daar idioot aan? Mijn Philotrain 1500 komt echt, net als de rest, zonder slippen een wissel door en trekt een tienbaks ICR over de baan. Mijn Roco 1000, 1100, 1600, Trix 6400, Mehano 1206 en weet ik veel wat ook. Binnenkort de 1200 ook.

Idioot is dat een zesasser kennelijk asb nodig heeft om zelfs maar een wissel door te komen. Daar is iets fundamenteel mis dat door asb wordt gecamoufleerd, maar niet echt wordt opgelost. Dikke kans dat de kennelijk erg zwakke aandrijving nu wordt overbelast.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2015, 09:17:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #24 Gepost op: 18 februari 2015, 09:25:28 »
Henk, het kan goed zijn dat jouw locs goed door een wissel komen dankzij het feit dat er geen asb's op zitten.
Ik probeer ook zoveel mogelijk van asb's af te komen. Ze geven alleen maar ellende en zijn nergens voor nodig.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #25 Gepost op: 18 februari 2015, 09:36:28 »
Toch snap ik het niet. Mijn locs hebben zelden nog asb en zijn dus allemaal zonder veel moeite weg te duwen. Wat is daar idioot aan?

Het idiote is dat ik een loc had gekocht en geen rijtuig. Als LOSSE loc was de machine niet eens een afbuigend wissel door te krijgen. Dat is idioot. Van een loc van rond de 300 euro mag je verwachten dat hij gewoon doet waar hij voor bedoeld is.

Hoe jullie 10 bakken zonder ASB's over de baan kunnen krijgen, heeft er waarschijnlijk alles mee te maken dat jullie vermoedelijk zeer slanke wissels gebruiken. Ik zou het anders niet weten. Je mag je dan wel gelukkig prijzen dat je en met 10 bakken kunt rijden en nog de ruimte hebt voor hele slanke wissels. Ik heb die ruimte in ieder geval niet.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #26 Gepost op: 18 februari 2015, 09:54:59 »
Echt slanke zelfbouwwissels alleen op het zichtbare stuk Jeroen, achter de coulissen gewoon 15 graden standaardwissels van Roco, ongeveer gelijk aan wat Märklin slanke wissels noemt. Maar een loc moet ook zonder asb of met een glad asb een krapper wissel kunnen passeren. Zo niet, dan is dat inderdaad idioot en is er volgens mij iets fundamenteler mis dan alleen gladde asb. Maar goed, je experiment met betere asb zal wel meer duidelijkheid scheppen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #27 Gepost op: 18 februari 2015, 13:27:20 »
Kan het middelste asje zonder aandrijving wel goed draaien en schuiven? En heeft deze genoeg verticale speling? Staan de aangedreven assen wel alemaal op de rails en niet scheef zodat er maar 2 van de 4 aangedreven wielen per draaistel goed op de rails drukken? Staat de sleper niet te strak waardoor de lok omhoog getild wordt zodat de wielen minder grip hebben?

Ik heb mijn 1501 (gelijkstroom) nog niet gemodificeerd maar deze rijdt gewoon normaal door wisselstraten (rocoline 15 graden)  met 5 Artitec plan E er achter. Heb zelfs de bandjes nog niet vervangen. Oh, wat ik wel gedaan heb is de extra ringetjes tussen bak en draaistel verwijdert zodat de lok stabieler en minder hoog op de pootjes staat.

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #28 Gepost op: 18 februari 2015, 14:05:33 »
Kan het middelste asje zonder aandrijving wel goed draaien en schuiven? En heeft deze genoeg verticale speling? Staan de aangedreven assen wel alemaal op de rails en niet scheef zodat er maar 2 van de 4 aangedreven wielen per draaistel goed op de rails drukken? Staat de sleper niet te strak waardoor de lok omhoog getild wordt zodat de wielen minder grip hebben?

De middelste assen zijn afgeveerd met kleine veertjes. Deze assen hebben dus speling zat. Loc staat keurig met alle wielen op de rails en de sleper staat ook niet te strak.

Oh, wat ik wel gedaan heb is de extra ringetjes tussen bak en draaistel verwijdert zodat de lok stabieler en minder hoog op de pootjes staat.

Voor AC rijders: Begin hier niet aan! Doordat de flenzen van de AC modellen hoger zijn dan de DC locs, lopen e in de bogen tegen het frame aan als je de ringetjes weghaalt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #29 Gepost op: 24 augustus 2016, 23:27:54 »
Dag allen,

Ik heb inmiddels toch maar eens de anti slipbandjes vervangen en die waren helemaal 'gaar'. Het leek wel karton, er zat helemaal geen flexibiliteit in. Met een cocktailprikker de bandjes van de wielen gepeuterd en de bandjes braken gewoon. Met nieuwe roco bandjes (pasten perfect) en de assen met bandjes de verwisselen zodat de bandjes aan de uiteinden van de lok staan, is de trekkracht veel beter. Maar ja, mijn lok ging al gewoon door een wisselstraat. Ik hoop dat iedereen hier inmiddels een goed werkende 1500 heeft. Toch werken mijn hersenen me soms tegen en blijft het knagen dat de middelste as niet is aangedreven. Je ziet er geen klap van maar toch... (ik ben een zeurbies)

Mvg,

Robert