Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500: trekkracht  (gelezen 21377 keer)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Elotrains NS1500: trekkracht
« Gepost op: 03 november 2014, 14:59:02 »
Ik ben in principe heel tevreden met mijn Elotrains 1505 maar één aspect blijft mij verbazen en dat is de trekkracht.
Van al mijn locs (11) heeft de 1505 de minste trekkracht.
In mijn baan zit een helling van net geen 3%.
Alle locs (waaronder twee Roco 1100-en en twee Roco 1e en 2e generatie 1600-en zonder asb'tjes) trekken een sleep van 7 Art plan E's naar boven. Alleen de 1505 gaat op de helling slippen.
De enige sleep die hij zonder problemen rondtrekt is 6 stuks ICR van LSm. Maar 4x Roco ICK en 1xArt plan W redt 'ie weer niet.
Zou dat de kwaliteit van de asb'tjes zijn ? Heeft iemand van jullie dezelfde ervaring ?
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2015, 08:59:54 door Bert van Gelder »
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2014, 15:10:28 »
Zelfde probleem hier. Nadeel is dat mijn rijtuigen allemaal verlichting hebben. 1 sleper per stam en elk rijtuig heeft een stroomafnemer. De 1505 trekt maar enkele wagens. Ook al de ASB vervangen door een paar Märklins. Maakt weinig uit.

Binnenkort maar eens een potje Bullfrog Snot aanschaffen en dat aanbrengen op een as.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2014, 18:56:09 »
Die van mij hebben niet eens binnenverlichting.........................
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2014, 21:57:39 »
Eens een schopje in dit topic. Nu op de voorste 2 asjes 'bullfrog' snot aangebracht. Oftewel een soort van ASB om het wiel heen. Alsnog begint de 1505 door te slippen, welliswaar niet zo erg als eerst maar toch. Het lijkt alsof er niet 'genoeg' gewicht op de assen drukt. Heeft iemand nog een tip om de trekkracht te verbeteren?

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2014, 22:43:49 »
Dan is hij toch te licht of de gewichtsverdeling is verkeerd.
Een plakje lood aan de kant van het aan gedreven draaistel zal helpen, maar of je dat ergens kwijt kan?
Ja, op de tandwiel kast v/h draaistel. (volgens de foto in modelspoor nr:148)

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2014, 09:31:30 »
Het punt is waarschijnlijk dat er maar vier aangedreven assen in deze zes-asser zijn. Er zijn dus twee assen die wel meedragen maar geen kracht overbrengen.
Ik ben dus bang dat 'ie aan zijn limiet zit. Dat is jammer want het is een mooie loc.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2014, 09:54:19 »
Dat hoeft toch geen reden te zijn om niet te kunnen trekken? Er zijn zat modellen met maar vier assen die wel kunnen trekken. Zelfs waarvan maar twee assen aangedreven zijn.

Ik denk ook dat de loc verzwaring nodig heeft. Iemand dit al uitgeprobeerd?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2014, 09:55:53 »

Een plakje lood aan de kant van het aan gedreven draaistel zal helpen, maar of je dat ergens kwijt kan?
Ja, op de tandwiel kast v/h draaistel. (volgens de foto in modelspoor nr:148)

Kun je die foto eens inscannen en hier posten Wil?


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2014, 23:48:25 »
Het volgende uitgevoerd en de trekkracht & rolweerstand van de stam is verbeterd:

NS - 1505:
- Op 1 as beide wielen behandeld met Bullfrog Snot, dit hielp wel wat maar nog niet voldoende
- Verzwaard, 'luidsprekerkast' verwijderd en in beide lege ruimtes lood 'gepropt'

Stam:
- Alle aspotten een drupje olie gegeven, scheelt ongelofelijk! Mede dat de rijtuigen al flink wat km's hebben gemaakt.

Nog te checken:
- Aangezien ik een 3-railer ben, wankelde de 1500 door de opvul ringetjes. Hierom 2 'zijkanten' van het draaistel iets opgehoogd zodat 1 draaistel 3 oplegpunten heeft. Nu merk ik duidelijk dat de 1500 trekkracht verliest in bogen. Oftewel het klopt niet helemaal.

Volgende week testen op de clubbaan, hopelijk komt hij nu eindelijk de hellingen op. Heb er nu wel wat meer vertrouwen in. Eerst kwam hij amper door de R1/R2 bochten die hier thuis liggen, dat gaat nu probleemloos. Eveneens stukje helling klimmen gaat redelijk.

Foto voor de plakjes lood:
« Laatst bewerkt op: 05 december 2014, 23:56:02 door Wijbe »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2014, 08:23:30 »
Dank je wel Wijbe, dat klinkt al een stuk beter. Dat ga ik ook maar eens proberen. Eerst maar eens snot bestellen. Ik neem aan dat je de kap alweer op de loc hebt. Kun je de complete machine eens op de keukenweegschaal zetten?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2014, 09:30:29 »
En laat de loc voor de grap es rijden zonder de niet-aangedreven assen erin? (als je het aandurft de draaistellen open te halen dan) Als ie dan duidelijk meer trekt kun je de draaistellen wat uitknabbelen zodat de niet-aangedreven assen iets naar boven kunnen en niet meer meedragen maar gewoon los meerollen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2014, 14:49:26 »
Het model heeft standaard verende midden asjes. Deze kunnen genoeg inveren volgens mij, maar wellicht kan het veertje weggelaten worden? Verzwaren zal ook wel wat helpen. Ik snap nog niet goed waarom Elotrains geen aandrijving op alle assen heeft gemaakt. Ze zeiden dat het vanwege de rijeigenschappen in de bogen zou zijn maar ik heb geen last met andere modellen met aandrijving op 6 assen in bogen.

Even op de keukenweegschaal: Elotrains 1501 350 gram, Roco 1145 (botsneus) 320 gram, Roco 1601 (nieuwe uitvoering met lichtgewicht LEDs :P) 400 gram, Rocky Rail 6480 (met sound) 300 gram.

Wat mij bovendien opvalt is dat de anti slip bandjes erg glad en hard aanvoelen.  Alsof het rubber keihard is. Wellicht dat een combinatie van verse soepele anti slip bandjes en wat extra gewicht en de veertjes eruit de boel verbetert? Eventueel de asjes met anti slip naar de buitenste asjes verplaatsen kan wellicht ook helpen.

Mvg,

Robert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2014, 15:08:33 »
ja qua plakkerigheid van de bandjes kun je vaak wel wat winnen met marklin-bandjes, die zijn net kauwgum, maar ik lees dat dat hier al gebeurd is...
Wat ik wel een puntje vind is de veerdruk bij verende assen. Vaak zijn die veertjes zo gruwelijk stug dat ze gerust het hele gewicht van de loc kunnen hebben zonder in te veren, al kan ik er zo voor deze specifieke loc weinig over zeggen qua dat ik m hier niet heb. (heb wel een trawos-1500, met 1 aangedreven draaistel dus trekt vast ook niet woest  ;D)
« Laatst bewerkt op: 06 december 2014, 15:11:48 door Floris Dilz »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2014, 15:34:54 »
Volgens mij valt bij mij de veerdruk wel mee, maar erg zwaar is de loc niet echt. Dus de veerdruk verminderen zal wel helpen. Ben alleen bang dat dan het asje niet gaat meedraaien vanwege de stroomafname die ook op het asje zit. Ik heb nog geen experimenten gedaan daar ik geen baan heb. Maar ben natuurlijk wel nieuwsgierig of men het wel voor elkaar krijgt om de tractie te verbeteren.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Trekkracht Elotrains 1500
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2014, 16:04:03 »
Ik ook  ;D