Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500: trekkracht  (gelezen 22621 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #60 Gepost op: 28 August 2016, 10:47:17 »
Kennelijk hebben andere mensen daar andere ervaringen mee. Meer gewicht en/of betere bandjes leveren altijd meer adhesie en dus meer trekkracht op. Dat daarbij vermoedelijk het fundamentele probleem wordt gecamoufleerd is wat anders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #61 Gepost op: 28 August 2016, 16:19:22 »
Waarom zou verzwaren geen zin hebben vanwege de meeloop as? De logica ontgaat me. De meeloopas is verend aangebracht (wat volgens mij de kern van het issue is) en als er meer gewicht op de lok word aangebracht word deze veerdruk dus meer teniet gedaan. veerdruk blijft namelijk hetzelfde terwijl de neerwaartse druk toeneemt. Dus krijgen de aangedreven assen meer grip. Waar ik alleen voor waarschuw is dat als er blijkbaar mensen zijn die een beroerd rijdende 1500 hebben waarbij de lok slipt in een bocht zonder belasting, dan is er een onderliggend probleem wat eventueel de moeite waard is om uit te zoeken.

En ja, alles is al besproken, maar zo te horen is niet alles opgelost. Mijn 1501 rijdt best prima met nieuwe asb en ik kan er eventueel nog extra gewicht in leggen. Ik ben tevreden, maar ik zou zo graag willen dat iedereen blij is. Als mensen liever niet blij zijn dan is dat jammer.

Ik reageerde hier alleen weer omdat ik het draadje van de Beel niet wilde vervuilen.

Mvg,

Robert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #62 Gepost op: 28 August 2016, 17:03:52 »
Tja, het kan echt maar 1 ding zijn, namelijk die middenassen. Dat zijn de enige onderdelen die de rail raken en geen trekkracht leveren. En als die als de loc op het spoor staat nog in de vering zitten (ze kunnen nog wat omhoog voor ze het frame raken) is verzwaren inderdaad niet verkeerd, zat stoomlocs die je bijvoorbeeld niet als los onderstel kunt laten rijden want dan drukken de veertjes op de loopassen de drijfwielen van het spoor. Nu dus uitproberen: 1500 op het spoor en probeer nu eens een wiel van de middenassen een halve millimeter op te tillen, lukt dat zonder dat het draaistel omhoog komt? Als dat niet gaat, ook niet als je de loc op het spoor drukt is het ontwerp van de loc niet goed want heeft de middenas te weinig speling omhoog. Lukt het wel, dan is de vering gewoon wat te stug, slapper proberen te maken of helemaal weghalen en kijken hoe het dan gaat dus.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6331
  • ***
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #63 Gepost op: 28 August 2016, 17:09:11 »
Voor mij is het duidelijk Robert (y). Welk bestelnummer gebruik je voor de slipbandjes?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #64 Gepost op: 28 August 2016, 18:08:48 »
Ik gebruikte de 12.5 mm bandjes uit een setje met roco nummer 85623. Ooit een keer gekocht als reserve voor diverse diameters. Paste perfect :)

@Floris, als ik de 1501 op de rails zet en met een cocktailprikkertje ga pulken dan kan ik het middelste asje nog ongeveer 0.7601823 mm optillen, dit is de uiterste stand, verder veert het niet omhoog. Als het draaistel aan één van de uiteinden word opgetild dan zakt het middelste asje ook ongeveer 0.7 mm omlaag. Dus op zich is de constructie goed uitgedacht (al vind ik aandrijving op alle assen mooierder) maar op deze manier heb je dus altijd op zijn minst 5 wielen per draaistel op de rails voor stroomafname en als je pech hebt (in een extreem scheef spoor) met een alle assen aangedreven draaistel maar 2 die dan het volle gewicht torsen. Daar is meestal dan op zijn minst één een wiel met bandje dus trekkracht blijf je houden maar stroomafname is dan best wel ruk. Een 6 asser mooi compenseren met alle assen aangedreven is echt wel lastig en dus flink duur. En een 1200 of 1500 met koppelstangen is geen porum :P Elotrains heeft gekozen voor dit compromis. Als het goed werkt zie je er toch geen klap van.

Mvg,

Robert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #65 Gepost op: 29 August 2016, 14:26:31 »
ja op zich is dit een prima systeem. De class 66 van mehano heeft het ook, dat zijn echt fijne machines qua stroomafname en trekkracht, die dingen waren bij railz echt niet te stoppen tot de wielen zo afgereden waren dat ze flink vuil begonnen aan te trekken, toen werd het qua stroomafname wat moeilijker. Nouja, blijft er dus 1 ding over: te stugge vering op de middenassen.

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #66 Gepost op: 06 January 2020, 21:12:04 »
Goedenavond,

Vandaag na vele jaren mijn 1500 weer eens laten rijden. Weinig trekkracht, dus asb's vervangen en asb-assen aan de buitenkant van het draaistel ingehangen. Daarbij bleek van een asb-wiel rond te draaien op de as. Hoe kan ik die het beste vastzetten op de as? Al vast bedankt voor de reactie.

Groet Heiko

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #67 Gepost op: 06 January 2020, 21:28:49 »
Heiko, die ASB's vervangen door Märklin ASB's. De originele ASB's zijn verschrikkelijk.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #68 Gepost op: 06 January 2020, 22:50:37 »
Hallo Jeroen, dank voor je reactie. De anti slip bandjes heb ik al vervangen. Echter een wiel slipt rond de as, ik vraag me af hoe ik die het beste weer kan vast zetten.

Groet Heiko

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #69 Gepost op: 07 January 2020, 02:30:07 »
Goed ontvetten en dan 2 componenten epoxy lijm. Dat zit niet binnen 1 seconde vast dus kan je nog even pielen tot het wiel goed zit. Met seconde lijm kan het ook maar dat moet dus in 1 keer goed zitten of het zit vast op de verkeerde plek. Ik zou ook even het asje iets opruwen op de plek waar het wiel moet zitten zodat de lijm meer grip heeft. Dit kan met een (diamant)vijltje of iets dergelijks. Wel natuurlijk opletten dat er geen lijm aan de binnenkant komt en de as in het lager vast komt te zitten :P

Mvg,

Robert