Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Contact gegevens Roco NL door Bor de Wolf
Vandaag om 10:22:42
Probleem met inloggen door Ben
Vandaag om 10:11:19
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:56:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 09:05:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door ES44C4
Vandaag om 07:02:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
Vandaag om 07:00:36
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Resin kits best met of zonder grondlaag door Svenn
Vandaag om 04:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1246136 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8028
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5385 Gepost op: 17 December 2025, 08:02:15 »
Lekker bezig Reinout, zowel onder- als bovengronds  (y)

Nette oplossing zo voor die leidingen.
Heb je ze daarna weer geïsoleerd, nu wél met een condenswater afvoer, of gewoon zo gelaten?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 5638
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5386 Gepost op: 17 December 2025, 09:02:12 »
Goed om te zien dat er weer gewerkt wordt aan de treinbaan.  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7799
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5387 Gepost op: 17 December 2025, 21:24:03 »
Eric: ik heb ze een weekje zo gelaten om te kijken of ze droog bleven. Vertrouwen op je eigen kluswerk is prima, maar controleren na een week is beter. Daarna heb ik ze weer met zo'n schuimachtige buis omhuld. Verder geen extra maatregelen tegen condenswater genomen. M'n gok was dat het nu wel droog genoeg zou zijn om daar niet veel last meer van te hebben.

Is er een specifieke maatregel waar je op doelt? Scheelt me misschien over 15 jaar weer een boel werk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8028
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5388 Gepost op: 17 December 2025, 21:37:19 »
Helder Reinout, waar ik op doel is op het laagste punt een kunstof buisje door de isolatie heen steken, met daaronder bijvoorbeeld een emmer om het condenswater op te vangen zodat het niet op je bodemfolie terecht komt.
Ik ga er vanuit dat de boiler zijn temperatuur regelt door meer of minder warm water uit het net door zijn warmtewisselaar te laten stromen.
M.a.w. de temperatuur van met name de aanvoerleiding is (sterk) variabel en dan is er altijd kans op condensatie.
Aan de ander kant, je vervangende leidingen zijn van koper, dus die beschermen zichzelf beter tegen corrosie dan hun stalen voorgangers  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7799
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5389 Gepost op: 17 December 2025, 22:43:55 »
Dat van de boiler klopt geloof ik wel. En de temperatuur v/d aanvoerleiding is inderdaad erg flexibel. Ik zal binnenkort weer eens onder de vloer kruipen om de status te bekijken. Er zat geen tape bij de isolatiebuizen, dus die zitten er een beetje los omheen. Indien nodig doe ik de opening a/d onderkant, dat hoort ook al te schelen.

Bij de boiler zit een of ander overdrukventiel (tenminste, ik denk dat dat het is), waar water uit druppelt. Vroeger druppelde dat in het zand. Dat is nu niet handig, dus ik heb een stuk tuinslang (geel/zwart) aan het buisje vastgemaakt en dat langs de bodemfolie geleid:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8028
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5390 Gepost op: Vandaag om 07:31:26 »
Het overstortventiel werkt inderdaad net zo als een veiligheidsventiel, bij een boiler opent deze regelmatig door de uitzetting van het water tijdens het opwarmen.
Het openen van dit ventiel bij een CV installatie is veelal het gevolg van tot een te hoge druk bijvullen, of een defect expansievat. Maar dat is voor jou niet van toepassing.

Met de naden van de isolatie buizen aan de onderzijde moet het goed komen, daar loopt eventueel condenswater wel door weg.
De nieuwe buizen (koper) zullen niet snel weg corroderen, de knelkoppelingen (verzinkt staal zo te zien) zijn daar gevoeliger voor.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.