Ik heb een beetje in het Miba -report over guterzug-gepackwagen zitten bladeren.
Het is eerder een vraag "welke moet ik hebben" dan "welke heb ik", want ik heb niet de goeie Ik heb zo het idee dat dit het draadje is met de meeste kennis hierover, dus ik smokkel er een vraag tussendoor als het mag.Twee foto's, richting 1980, eifelquerbahn in Duitsland:(Bron: kleine uitsnede (=beeldcitaat) van foto's van Hermann Grüter)Vraag: welk H0 model komt dicht in de buurt van vooral de witte? En... reed dat type in 1970 (op dat jaar mik ik) al? Van rond 1970 heb ik geen bruikbare foto.
@Reinout: ouder type wagen met een onderstel dat over de hele lengte breed is, dus vermoedelijk was die er rond 1970 ook wel. Opvallend dat er ook geen remmersbordes is.Nadeel van de meeste modellen (zoals bij Roco en Marklin) is dat dat de nieuwere varianten met zelfdragende ketel zijn, dus zonder doorlopend breed onderstel. Die waren er in 1970 nog nietQua ouder model heeft Acme mogelijk nog wel wat, zoals deze (maar wel aan de prijs):https://www.ideeundspiel.com/p/h0-gaskesselwagen-armita-db-ep-iv-v/A.C.M.E.AC40182
De Acme is nog niet als butaan/propaan ketelwagen uitgebracht. In (zelfs voor)1970 waren door verschillende wagenbouwers waaronder Kaminski al 95m3 ketelwagens uitgebracht met alleen de centrale balk onder de ketel. Daarvan kun je van Märklin en Roco prima Eva of Vtg exemplaren in 1970 inzetten.
......verfaulhaberiseren of vermicromotoren.
(Ik weet niet of er hier lezers zijn die LaTeX kennen, zeg maar "wiskundedictaat-layout", maar dat systeem rekent eigenlijk een optimale layout uit, wat veel werk bespaart, maar als je handmatig iets wil aanpassen moet je goed oppassen).