Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 01:50:09
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 01:18:18
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 00:41:37
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 00:21:03
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 00:08:16
Roco railjet voorzien van een decoder door bask185
05 November 2024, 23:49:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
05 November 2024, 23:18:04
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Willem1951
05 November 2024, 22:30:12
19 Toen door Benelux795
05 November 2024, 22:19:52
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door T.Spat
05 November 2024, 22:17:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
05 November 2024, 22:16:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
05 November 2024, 22:14:25
Milliputty wordt niet hard door Peter Kleton
05 November 2024, 22:10:23
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
05 November 2024, 21:54:07
Metalen hekjes Roco 2200 door AlbertW
05 November 2024, 21:50:55
US diorama in H0 door Frank 123
05 November 2024, 21:44:11
9 november 2024 Modelspoorbeurs en Houten digitaal * de voor- en nabeschouwing door WimM
05 November 2024, 21:39:57
De fabriek - Spoor 0 door hervé
05 November 2024, 21:21:17
Rondom Charlois door Keska
05 November 2024, 20:40:01
Zee. Land. door hervé
05 November 2024, 20:24:25
3D printen, modelbouw? door NS264
05 November 2024, 19:31:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NTM
05 November 2024, 19:26:27
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Cor--24
05 November 2024, 19:15:03
Diorama Daarhuizen door HenkN
05 November 2024, 19:07:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 November 2024, 18:31:29
Locomotiefloods(?) Terneuzen door **Jelle**
05 November 2024, 18:15:11
Station Klaassen door 1200blauw
05 November 2024, 17:49:04
Spoortijdlijn.nl door spoorijzer
05 November 2024, 16:14:45
Gewoon wat busfoto's door R1954
05 November 2024, 16:00:44
9 november overbrenging DM90 door NL-modelspoor
05 November 2024, 15:47:17

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1121862 keer)

grossraumwagen

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5250 Gepost op: 12 August 2024, 11:11:16 »
Dat heeft Brawa alvast voor je gedaan:

https://www.brawa.de/produkte/spur-h0/wagen/personenwagen/46830-gepaeckwagen-pwghs-db

Eerder is dat eens door Fleischmann, Märklin en Roco gedaan.

Eind jaren 60 kwamen de bekende Pwg-Pr 14'en aan het einde van hun levensduur. Bovendien was de Vmax van deze wagens te laag voor de hogere snelheden waarmee de goederentreinen steeds meer gingen reden. De hoeveelheid modernere Pwghs 54 en Pwgs 41 was echter niet voldoende.
Omdat het gebruik echter terugliep maar men nog niet zonder kon heeft men deze tijdelijke oplossing bedacht.

« Laatst bewerkt op: 12 August 2024, 11:18:54 door grossraumwagen »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5251 Gepost op: 12 August 2024, 18:34:38 »
Ik heb een beetje in het Miba -report over guterzug-gepackwagen zitten bladeren.

Dat miba-report heb ik ook liggen. Ik heb het ooit tweedehands in Houten gekocht geloof ik. Ik had er toen alleen snel het artikel over de "54" wagens uit gelezen en daarna opzij gelegd om later eens te lezen. Het blijkt dus dat daar nog veel meer nuttige info in staat dan ik dacht :)

Ik heb m'n CD met oude foto's doorgenomen. Meestal werd de lok gefotografeerd en staat de bagagewagen er niet duidelijk op. Onderstaande kleine uitsnede van een foto ("fotocitaat", foto van Herman Grüter) uit ongeveer 1974 laat zien dat er toendertijd op dezelfde plek als op m'n hiervoor aangehaalde foto daadwerkelijk een opschrift staat, da's voor mij bewijs genoeg om het in die vorm op mijn wagen toe te passen:

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5252 Gepost op: 17 August 2024, 21:34:51 »
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar.... ik heb weer een bescheiden verhaaltje geschreven :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5253 Gepost op: 04 October 2024, 14:42:55 »
De gasketelwagen die ik al jaren gebruik is volgens mij van een te nieuw type. Volledig zelfdragende ketel enzo.
Ik wilde een wat ouder (en korter) type hebben. Een duidelijke foto uit 1970 heb ik niet. In het "ketelwagens, welke hebben jullie" had ik een vraag gesteld met foto's uit 1980:

Het is eerder een vraag "welke moet ik hebben" dan "welke heb ik", want ik heb niet de goeie :) Ik heb zo het idee dat dit het draadje is met de meeste kennis hierover, dus ik smokkel er een vraag tussendoor als het mag.
Twee foto's, richting 1980, eifelquerbahn in Duitsland:

(Bron: kleine uitsnede (=beeldcitaat) van foto's van Hermann Grüter)

Vraag: welk H0 model komt dicht in de buurt van vooral de witte? En... reed dat type in 1970 (op dat jaar mik ik) al? Van rond 1970 heb ik geen bruikbare foto.

Daar kwamen deze tips op:

@Reinout: ouder type wagen met een onderstel dat over de hele lengte breed is, dus vermoedelijk was die er rond 1970 ook wel. Opvallend dat er ook geen remmersbordes is.

Nadeel van de meeste modellen (zoals bij Roco en Marklin) is dat dat de nieuwere varianten met zelfdragende ketel zijn, dus zonder doorlopend breed onderstel. Die waren er in 1970 nog niet
Qua ouder model heeft Acme mogelijk nog wel wat, zoals deze (maar wel aan de prijs):

https://www.ideeundspiel.com/p/h0-gaskesselwagen-armita-db-ep-iv-v/A.C.M.E.AC40182

De Acme is nog niet als butaan/propaan ketelwagen uitgebracht. In (zelfs voor)1970 waren door verschillende wagenbouwers waaronder Kaminski al 95m3 ketelwagens uitgebracht met alleen de centrale balk onder de ketel. Daarvan kun je van Märklin en Roco prima Eva of Vtg exemplaren in 1970 inzetten.

Een passend ACME ding kon ik nergens vinden, da's volgens mij ook een leverancier met heel kleine oplages waarbij je van te voren moet bestellen ofzo. Dat past niet bij mijn aanschafgewoontes. Ik heb ook naar piko gekeken, daar leek eentje ook wel passend, maar alleen een grijskleurige met BP logo was leverbaar. ESU heeft mooie gasketelwagens, maar wel met een opvallend zonnedak dat ik op de paar Eifelquerbahnfoto's niet heb gezien. Wel lekker gedetailleerd... EVA opschriften hebben ze zelfs ook, maar wel eind-periode-IV. En overal uitverkocht.

Ik heb gistermiddag maar bij Kuiper's hobbyhuis in Utrecht toegeslagen, daar was een eind-periode-III setje met Drachengas en Westfalengas nog voorradig. De Drachengas staat hieronder, samen met z'n lange en te nieuwe roco-voorganger:

Drachengas: thuisbasis Frankfurt, dat is dicht genoeg in de buurt. Ik weet niet hoe regionaal of landelijk die bedrijven waren. Westfalengas is een naam die ik zelf wel herken, maar de vakantie heeft ons nog wel eens naar Nordrhein-Westfalen gebracht. Of je die wagens in de Eifel ook zag? Geen idee. Of ze door elkaar gebruikt werden? Geen idee. Ik ga me er maar niet aan storen en gebruik ze allebei gewoon.

Sowieso heb ik geen verdere gegevens van de gaslosplaats in Ulmen gevonden. Welke maatschappij het onder viel.

Ondertussen is een paar weken geleden m'n Fleischmann draaischijf uitgevallen. De electromagneet+nokje-combinatie doet het niet meer. Misschien smeren, misschien bijbuigen. Maar waarschijnlijk ga ik 'em binnenkort vervangen door het Peco draaischijfbouwpakket dat al klaar ligt. Maar ja, dan moet ik de hele boel daar weer loshalen. En nadenken over de aansturing. Met de hand? Stappenmotor? Stappenmotor rechtstreeks aan de as zoals Menno geloof ik heeft? Wormwiel+tandwiel? Magneetjes voor de uitlijning? Een systeem met gleufje+pinnetje? Ik heb geloof ik al vier A4tjes met aantekeningen en conflicterende ideeën.

Oh, en ik heb ook vier goedkope armsein-bouwpakketjes om de lichtseinen in het schaduwstation te vervangen door armseinen. En een wissel voor een apart omloopspoor. En grote kiepschakelaars om het "seinhuis" van het schaduwstation realistischer te maken.

Enfin, minimaal drie jaar werk :) En ik wil ook nog andere dingen doen, zoals de roco railbussen verfaulhaberiseren of vermicromotoren. En eigenlijk ook geluid inbouwen in één van de railbussen. De komende tien jaar ben ik wel onder de pannen.

Maar die niet-werkende draaischijf is wel irritant, daar moet ik toch echt met enige spoed iets aan doen.

Reinout

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #5254 Gepost op: 04 October 2024, 15:48:13 »
Hoi Reinout,

Nu ben ik wel eens bij een productie/vul site van Westfalengas geweest en als ik mij goed kon herinneren is hun netwerk in Duitsland niet alleen beperkt tot Nordrhein-Westfalen.
In feite viel ik bij dat bezoek in voor mijn collega die is gestationeerd bij een van onze zwitserse productie locaties, dus Westfalen levert in de wijde omtrek.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5255 Gepost op: 04 October 2024, 22:22:29 »
Goed om te weten, dan voelt het opschrift op de wagen toch weer wat realistischer :)

Reinout

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #5256 Gepost op: 04 October 2024, 22:58:09 »
......verfaulhaberiseren of vermicromotoren.

De Nederlandse taal wordt in ieder geval aardig verrijkt door jouw bijdragen Reinout ;D ;D

Groeten,
Bert

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5257 Gepost op: 05 October 2024, 17:03:50 »
:)

M'n dochter is nu tekstueel en qua spelling m'n eifelgeschiedenis-verhaaltjes aan het nalopen als voorbereiding op het printen ervan. Die zei laatst ook dat het haar nog niet was opgevallen hoe creatief ik eigenlijk met taal omsprong. "Creatief" is in dit geval "nou, vooruit, laten we het maar goedkeuren: het staat niet in het woordenboek maar is wel leuk gevonden" :)

Bij een boek hoort ook een kaft. Daar heb ik een paar versies van gemaakt. Linksonder is degene die het waarschijnlijk wordt (met nog wat kleine wijzigingen):

Reinout

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #5258 Gepost op: 05 October 2024, 17:05:50 »
Leuk (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #5259 Gepost op: 06 October 2024, 08:11:17 »
Ziet er erg goed uit Reinout.

Wanneer is het boek te koop?

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 002  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112074.new#new

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5260 Gepost op: 06 October 2024, 10:48:58 »
Geinig :) Leuke foto's trouwens; alleen heeft de foto van de baan wel relatief veel grijs multiplex.. ? Kan die niet leuker?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5261 Gepost op: 06 October 2024, 14:04:22 »
Grijs: lastig. Ik wil die burcht er graag op hebben, maar 't is een vertikaal ding terwijl een "liggende" foto beter past. De rechtsonder-variant heeft de burcht spectaculair op de achterkant, maar het bevalt me meer om het rustige stationnetje en een slaperige sfeer op de voorkant te hebben. Gezien de locatie ontkom je nauwelijks aan grijs.

Wanneer te koop: ik hoop op november. Vanavond neemt dochterlief de laaste 25% door qua spelfouten zoals "ik schik" i.p.v. "ik schrik". Dat had ik tot mijn schrik 1x goed gedaan en 6x fout... Ik moet nog een paar aanvullende foto's maken en dan gaan we met z'n tweeën het boek nog doorlopen op plaatsing van de foto's en of het afbreken van pagina's overal goed gaat. (Ik weet niet of er hier lezers zijn die LaTeX kennen, zeg maar "wiskundedictaat-layout", maar dat systeem rekent eigenlijk een optimale layout uit, wat veel werk bespaart, maar als je handmatig iets wil aanpassen moet je goed oppassen).

Enfin, daarna een proefdruk die we allebei nog een keer door willen lezen en dan is 'ie af. Ik ga het via "bookmundo.nl" doen, print-on-demand. Voor kostprijs+verzendkosten kan iedereen het daar gewoon bestellen, dat lijkt mij het makkelijst/goedkoopst. Kostprijs is nu iets meer dan 19 Euro, maar er komen nog een paar pagina's bij dus het zal richting 20 gaan. Koopje, voor 372 pagina's :)

Het idee achter verkopen voor kostprijs is ook dat er dan wel een leuke donatie richting forum gaat!

In grote oplages drukken (bij deze drukker 100+ exemplaren) is goedkoper, maar ik heb niet het idee dat er nou zulke volksstammen in geïnteresseerd zullen zijn. Misschien dat ik wel een paar extra exemplaren koop om bijvoorbeeld bij de beurs in Rijswijk op de bnls tafel te leggen ofzo, mocht dat een goed idee zijn qua fondswerving. Maar eerst het boek maar eens afmaken :)

Reinout

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #5262 Gepost op: 06 October 2024, 14:07:09 »
Hopelijk ook te koop op de beurs in Houten in december.
Met vriendelijke groet,
Wim

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #5263 Gepost op: 06 October 2024, 14:18:47 »
Nog een kleine foto op het grijze vlak wellicht?

meino

• Offline Offline
« Reactie #5264 Gepost op: 06 October 2024, 14:33:56 »
(Ik weet niet of er hier lezers zijn die LaTeX kennen, zeg maar "wiskundedictaat-layout", maar dat systeem rekent eigenlijk een optimale layout uit, wat veel werk bespaart, maar als je handmatig iets wil aanpassen moet je goed oppassen).

Dat is lang geleden, in de grijze oudheid, in Berkeley. Gestopt toen mijn werkgever over ging op Framemaker. Helaas nogal een kostbaar pakket.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg