Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 18:24:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Freddy
Vandaag om 18:05:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:35:28
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 17:25:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Wim1969
Vandaag om 16:15:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:40:40
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:14:26
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1199828 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5235 Gepost op: 24 June 2024, 10:09:16 »
Wat een ontzettend leuk reisverslag Reinout.  (y)
En idem dito het beeldmateriaal.

Zo zien we nog wat van Europa, wanneer ga je weer  ;D


Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5236 Gepost op: 24 June 2024, 11:50:44 »
mooie fotos

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5351
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5237 Gepost op: 24 June 2024, 13:46:54 »
Mooi verslag Reinout!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4439
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5238 Gepost op: 25 June 2024, 10:33:21 »
Leuk verslag.
De ICE rijdt niet meer door naar Zwitserland, dit om de dienstregeling betrouwbaar te houden begreep ik.
Ook omdat er veel werkzaamheden gepland staan op ‘t laatste stuk naar Zwitserland.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5239 Gepost op: 25 June 2024, 10:40:07 »
Het zorgde wel voor een "aargh!!!" reactie bij mij toen ik 's ochtends een bericht van de DB app kreeg dat de trein uit ging vallen... Pas een uurtje van te voren werd het mij echt duidelijk dat 'ie wel reed, maar pas vanaf Basel Bad. Bf. Enfin, het ging uiteindelijk allemaal goed.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4439
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5240 Gepost op: 25 June 2024, 10:42:33 »
Ja dat snap ik haha
Er valt nog veel winst te behalen met een betrouwbare internationale treinverbinding hoor.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5241 Gepost op: 14 July 2024, 14:38:05 »
Op het eifelbahnforum vond ik een prachtvoorbeeld voor het verouderen van m'n goederentreinbegeleidingswagen: link naar plaatje.

Wat een vlekkentapijt aan kleuren en reparaties! En een leuk detail is ook het opschrift, dat 'ie alleen tussen Mayen en Dockweiler gebruikt mag worden. Dat lijkt me een leuk detail om na te bootsen (met "Mayen-Kelberg" in mijn geval, natuurlijk).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5242 Gepost op: 14 July 2024, 15:06:31 »
Was dat gebruikelijk..? Om ze maar op één traject in te zetten (dus om dit als voorschrift aan te geven op wagon zelf)?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5243 Gepost op: 06 August 2024, 23:55:33 »
Ik weet niet hoe gebruikelijk het was. Het is wel zo dat dit soort wagens puur voor eigen gebruik van één spoorwegmaatschappij (de DB) is. Geen internationale EUROP-pool regels ofzo. Dus het is aan de interne bureaucratie om het te regelen. Nou waren dit soort goederentreinbegeleidingswagens een tijd lang beperkt voorradig. Dus als je kan regelen, officieel of niet, dat zo'n wagen altijd bij jou blijft.... Als je 'em nodig hebt.... Lijkt me wel te doen. Niemand die er mee vandoor kan gaan omdat 'ie alleen tussen Mayen en Dockweiler rijdt.... Knappe die er dan om gaat piepen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5244 Gepost op: 07 August 2024, 18:22:51 »
Ik kan mij niet voorstellen dat de situatie zo was dat je vroeg moest opstaan omdat je collega anders je Pwghs had gekaapt ;D ik ging er dus wel vanuit dat ze voor langere perioden toegewezen werden aan specifieke trajecten; ook omdat je de admistratie dan gewoon aan boord kan laten liggen. Ging mij erom dat het ook op de buitenzijde werd aangegeven; da's opvallend, aangezien dit bij ander materieel niet snel gebeurde ook al reed het langere periode op 1 traject. Is overigens een leuk detail  :) 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5245 Gepost op: 09 August 2024, 01:28:42 »
Je hebt gelijk dat het raar is en dat het niet vaak voor komt. Enige vergelijkbare dat ik heb gezien is "Bahnhofswagen": dan staat er op een stuk oud wrakhout "Bahnhofswagen Mayen" ofzo en dan is het een gammele personenwagon die nog als opslaghok of lunchruimte ofzo gebruikt wordt.

M'n gevoel is dat er toch wel eens wat onderling gegapt werd. Bij die pwghs'en was er een tekort. En als je er eentje mistte dan moest je maar iets anders gebruiken. Dus wie weet was er wel een beetje een sport gaande om de wagon van een ander stiekum even snel achter je trein vast te maken...

Er werd ook verschillend mee omgegaan. Aan de overkant van de Rijn, in het Westerwald, daarvan heb ik gehoord dat ze alleen nog maar 50'ers met kabinetender wilden hebben. Geen gerommel meer met die goederentreinbagagewagens die er misschien net niet zijn, maar gewoon altijd bij elke lok z'n ingebouwde hokje. 50'ers zonder kabinetendender werden genegeerd als ze er tegen de afspraken in eentje toegedeeld kregen. Tenminste, zo heb ik het ergens een keertje gelezen.

In zo'n situatie verbaast me een beetje territoriumafbakening niet. Maar raar (en leuk) blijft het :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1767
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5246 Gepost op: 09 August 2024, 20:05:41 »
Nu ben ik wel benieuwd of zo'n goederentreinbegeleidingswagen ook bij het internationale verkeer gebruikt werd, en of er dan in NL een Dg achter kwam en dat soort dingen, maar dat is iets voor een ander topic :)
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5247 Gepost op: 11 August 2024, 22:15:54 »
Ik zie er online op die dingen niet zo snel zo'n rastertje op staan met "DE/NL/FR/enz", dus ik neem aan dat het niet voor het internationale verkeer gebruikt werd. Wel interessant als iemand hier meer van weet. (Indien nodig splits ik het wel af in een apart draadje als er teveel info komt :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5248 Gepost op: 11 August 2024, 23:35:57 »
Lijkt mij onwaarschijnlijk; ze werden gebruikt om de adminstratie af te handelen in Nahguterzuge, in internationaal verkeer rijdt je in de meeste gevallen eerst met alles naar een knooppunt. Van daaruit vertrekt het naar andere knooppunten, of gaat het naar lokale treinen. etc. Daar worden dus ook lokale begeleidingswagons aan geknoopt.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5249 Gepost op: 12 August 2024, 00:18:10 »
Ik heb een beetje in het Miba -report over guterzug-gepackwagen zitten bladeren.

Daar staat een artikeltje in over het gebruik van Pwg’s

In de periode na 1950 volgens het artikel werden Pwg’s toegewezen aan een heimatbahnhof toegewezen of aan een bepaalde strecke. Van waar uit ze “beschrankte freizugig” konden worden ingezet. Ik dank dat dat vertaald dat zij van het Heimatbahnhof in treinen die van hieruit opereerde werden ingezet.Het artikel vermeld ook dat opschriften bijvoorbeeld een bepaalde inzet konden aangeven

Kennelijk waren er teveel repositions nodig voor de Pwg’s en in 1956 konden de wagens in het hele DB gebiet worden ingezet met uitzondering van Pwg’s in gebruik voor het “nahbereich”. Dat vertaald denk als zijnde in gebruik in een nahguterzug.

Ik denk dat dit vooral gaat over de “vooroorlogse” wagen.

In een ander artikel over de Pwghs54, de goederenwagen variant. Staat nog een zin ….Soweit die Pwghs 54 nun als beheimate Pwg’s in Nahbereich eingesetzt wurden, haten sie auch weiterhin eine grosse Anschrift des Heimatbahnhofs und der strecken…Opschriften op de deur of zijwanden. Als er een “E” opstond was de wagen bestemd voor eilgutzugen

Ook leuk een donderbus omkatten naar een guterzug-gepackwagen.https://www.epoche-3.de/?page=behelfspwg


Arjan