Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:40:07
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Rondom Charlois door Alewijn
05 December 2025, 23:46:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
05 December 2025, 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 December 2025, 22:42:09
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Jelmer
05 December 2025, 22:38:53
Probleem bij inbouw decoder door Jelmer
05 December 2025, 22:36:32
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
Piko 2025 door Menno de Vries
05 December 2025, 22:11:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 December 2025, 21:57:25
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
05 December 2025, 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
05 December 2025, 20:11:46
19 Toen door Benelux795
05 December 2025, 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
05 December 2025, 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 December 2025, 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
05 December 2025, 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
05 December 2025, 18:22:52
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
05 December 2025, 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
05 December 2025, 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
05 December 2025, 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
05 December 2025, 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 December 2025, 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
05 December 2025, 15:57:41
Wat is dit voor component door bellejt
05 December 2025, 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
05 December 2025, 14:59:26
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
05 December 2025, 14:32:11
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1238951 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5180
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4680 Gepost op: 31 May 2022, 13:34:07 »
Vincent, volgens mij zeg jij dat ook dus ik snap niet wat jij denkt dat er niet klopt, als je begrijpt wat ik bedoel  :)

Het klopt niet wat Eric zei:
En hier in NL ligt het gewicht (de kloot) van de wisselsteller in principe naar de zijde waar de tongen aansluiten, de kloot drukt de tongen tegen de aanslagspoorstaaf.

EDIT: Wat jij eerder zei klopt wel:
Verhip! Inderdaad, het gewicht van de handbediende wissels gaat richting het goede spoor. En op de manier waarop ik het nu doe is de beweging analoog aan de tongen en niet zozeer analoog aan het gekozen spoor. Nog nooit over nagedacht op die manier. Op zich is het het meest logisch om analoog aan het spoor te bewegen (=wat ik niet gedaan heb).

Bij Klaas z'n aandrijving correspondeert de hendel wel met de rijrichting; dat had ik hiervoor nog niet in de gaten..  :)
« Laatst bewerkt op: 31 May 2022, 14:14:45 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4681 Gepost op: 31 May 2022, 14:25:53 »
Citaat
In West-Duitsland rond 1970 goldt volgens mij dat wissels waarvan de stand niet uitmaakte, dat het gewicht daarvan geel was

Dat van die gele kloot is correct (de betreffende zin niet helemaal  ;) )

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5180
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4682 Gepost op: 31 May 2022, 14:28:06 »
Ter info: je hebt nog meer smaken, mocht je die nodig hebben..


https://s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=9698
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7971
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4683 Gepost op: 31 May 2022, 16:13:45 »
Vincent heeft gelijk, ik heb het in de snelheid van het typen verkeerd om gezet, de steller staat net tegengesteld t.o.v. de tongen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4684 Gepost op: 01 June 2022, 13:25:15 »
Zo'n Rückfallweiche met geel/zwart gewicht heb ik ook een tijdje over na zitten te denken. Detectie van aankomende trein, automatisch ompolen van het hartstuk, wel/geen aandrijving, wel/geen veer, enz...
Maar die dingen zijn pas duidelijk later in de jaren '70 aangelegd op de Eifelquerbahn, dus vond ik ze niet passen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5180
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4685 Gepost op: 01 June 2022, 14:27:35 »
Als jij Kelberg kan aanwijzen in de Eifel, zal ik Rückfallweiche aanwijzen... :) Enige is natuurlijk wel dat je dan altijd op hetzelfde spoor binnenkomt: saai... ::)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4686 Gepost op: 01 June 2022, 15:32:32 »
? Wat bedoel je? Ik heb in Kelberg rondgelopen, dus ik kan het prima aanwijzen op een kaart. En Rückfallweichen? Klein plaatje uit Daun.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5180
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4687 Gepost op: 01 June 2022, 16:43:13 »
Bestaat het station Kelberg...? Weer wat geleerd... (mijn gedachte: dat als je al een fantasiestation had, je vrij bent de inrichting te kiezen; zo lang het geloofwaardig is...)
« Laatst bewerkt op: 01 June 2022, 16:47:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4688 Gepost op: 02 June 2022, 13:24:37 »
Ah, op die manier bedoel je.

Ja, Kelberg-het-plaatsje bestaat.
Nee, Kelberg-het-station heeft nooit in het echt bestaan. Men heeft er bij de aanleg van de Eifelquerbahn wel aan gedacht om de lijn daarlangs te leggen. En later was er een plan om de Ahrtalspoorlijn vanaf Adenau via Kelberg richting Daun door te trekken.

En inderdaad, dat het prototype freelancing is geeft me wat vrijheid. Daar maak ik ook gebruik van, maar probeer het een beetje binnen de perken te houden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4689 Gepost op: 04 June 2022, 22:12:07 »
De wissel zonder slot functioneert prima. Tijd om er eentje mèt slot te doen. Als eerste gisteren de Gleissperre gedaan, vandaag de resterende wissel.

Het verschuivende U-profieltje heeft nèt te weinig uitslag. Het meubelslot past er net niet tussen:



Met een dun strookje karton tegen de wand van de module aan lukte het me om het hele mechanisme een mm op te schuiven, zodat het meubelslot nu wel past:





Na een paar keer enthousiast heen-en-weer klikken stak een bekend probleem z'n hoofd omhoog: het palletje van een van de hefboompjes van het Weinert-mechanisme liet weer eens los:



De oplossing: een stuk plastic U-profiel met het lijmpistool vastlijmen zodat het palletje eronder geklemd wordt:



Nou, het werkt allemaal qua sleutels:



Leuk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4690 Gepost op: 04 June 2022, 22:47:48 »
Leuk, inderdaad. (y)

En door al dat gesleutel krijg je een mooi traag verloop van je rangeerbewegingen, net als in het echt.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4691 Gepost op: 04 June 2022, 23:13:05 »
En het wordt er echter van. Sowieso is het effect leuk als je eens een "leek" langs hebt die gewend is aan een rondrijdende trein op 2m44 x 1m22 spaanplaat. Huh? Enkelsporig lijntje? Huh? Sleutels om wissels om te mogen zetten? :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5180
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4692 Gepost op: 04 June 2022, 23:44:52 »
Leuk inderdaad :) koppel je het vrijgeven van de sleutel van de gleissperre ook nog aan de wissel?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4693 Gepost op: 05 June 2022, 00:28:24 »
Nee, ik doe geen sleutelafhankelijkheid tussen Gleissperre en de wissel. Dat is ook de reden dat er twee lantaarns bij de Gleissperre komen, net zoals in Uersfeld:



In de Fremo-praktijk zie je volgens mij vaak wel een sleutelafhankelijkheid. Eerst met een sleutel de gleissperre ontgrendelen, dan gleissperre omleggen, tweede sleutel eruit die dan vrij is gekomen. Met die tweede sleutel vervolgens de bijbehorende wissel ontgrendelen en omleggen.

In die situatie is één lantaarn voldoende, want je weet toch wel zeker dat 'ie open is.

In gevallen zonder sleutelafhankelijkheid (of afhankelijkheid waarbij eerst de wissel wordt omgelegd) weet je niet zeker dat de gleissperre open ligt => twee lantaarns, zodat ook de stoker voor de zekerheid mee kan kijken of het klopt. Of de machinist bij achteruit rijden.

Twee lantaarns kwam ook voor bij Gleissperren aan een losweg die van beide kanten bereikbaar was. Daar kan je natuurlijk geen afhankelijkheid van allebei de wissels afdwingen.

Enfin, wat ik ga doen is gewoon een losse sleutel per wissel en per gleissperre. Vier sleutels in totaal dus. En dan een Schlüsselsperre met uiteindelijk een afhankelijkheid van de Zugführerschlüssel. (Ach, alle sleutels zijn van hetzelfde type, maar dat mag de pret niet drukken: gewoon een labeltje eraan hangen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4694 Gepost op: 05 June 2022, 01:22:06 »
voor synchroon draaiende lantaarns aan beide zijden werken de Gleissperre aandrijvingen van Fritz Senn perfect:
https://www.awlingen.de/bauteile-des-aw-lingen/fritz-senn-mechanics/
MA-87P-GSD (handbediend) / MAS-87P-GSD (servogestuurd)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie