Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Duikeend
Vandaag om 00:28:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:12:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
Vandaag om 00:06:57
Baan in Los Angeles door Wim Vink
22 februari 2020, 23:55:38
Projekt 083-338 door 44
22 februari 2020, 23:10:29
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door Biesje
22 februari 2020, 23:10:05
Neutraal Moresnet in H0 door NS264
22 februari 2020, 23:09:39
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
22 februari 2020, 22:57:03
Putdeksels! door Edsko Hekman
22 februari 2020, 22:42:10
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
22 februari 2020, 22:38:54
MB-module: "Chicago Union" door Eric B
22 februari 2020, 22:18:24
Scratchbuilt locloods, afmetingen realistisch? door Klaas Zondervan
22 februari 2020, 22:14:35
Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel door Jelmer
22 februari 2020, 21:46:03
VERPLAATST: DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert van Gelder
22 februari 2020, 21:29:10
IRM Rivarossi klappert door Heiko
22 februari 2020, 21:28:43
DAF YP406 prototype door Carel Ruysink
22 februari 2020, 21:23:10
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door Klaas Zondervan
22 februari 2020, 21:07:11
Heen, En en Weer door DE-II
22 februari 2020, 21:00:57
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 februari 2020, 20:29:27
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Floris
22 februari 2020, 20:27:48
MB-module: Stukje Frankrijk door Paulus
22 februari 2020, 20:27:13
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Paulus
22 februari 2020, 20:24:10
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
22 februari 2020, 19:14:56
Achterzijde Nederlandse lichtseinen door Sander.
22 februari 2020, 19:10:13
Diorama V80 voor Billy kast door wpinkhof
22 februari 2020, 19:04:48
MB-module: “Roubaix” door wpinkhof
22 februari 2020, 18:30:32
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
22 februari 2020, 18:14:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 februari 2020, 18:09:22
Dordrecht jaren 70 door Rob Hagg
22 februari 2020, 17:34:50
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 februari 2020, 17:08:45
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 636366 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3750 Gepost op: 27 januari 2020, 11:16:20 »
Niet te moeilijk doen Reinout: als je er met je arm bij kunt om een lading toe te voegen, zou ik gewoon de hele wagen even van de rails pakken. Dan op je bureau op je gemak de lading er in steken en tenslotte de beladen wagen weer terug plaatsen op het spoor. Het zijn 2 assige wagens toch? Dan zou dat terugplaatsen zonder veel moeite moeten lukken.

Ik kan me voorstellen dat je tijdens een "normale" rijsessie niet wilt ingrijpen (letterlijk) op de baan. Maar nadat je klaar bent met de sessie, en de wagens op het laadspoor hebt geplaatst, mag er toch best een "Fuenf-Finger-Kran" aan te pas komen? :)

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3751 Gepost op: 28 januari 2020, 17:22:11 »
Nou, ik heb uit gemakzucht de bestaande koppelingen tussen de wagens laten zitten. Afgezien van het vervangen van een paar fleischmann haakkoppeling door roco kortkoppelingen (zonder mechanisme) zitten er deels dus nog beugelkoppelingen in. Dus het is eerder een setje van vier wagens dat ik in z'n geheel van de baan moet plukken.



Maar... het moet wel lukken om er lading in te krijgen. De wagens kan ik wel even met m'n vingers wat dichter in de buurt trekken en daarna weer op hun plek duwen.

De lading moet er dan nog wel lekker makkelijk inglijden. In het schaduwstation kan ik dan wel met magneten ofzo gaan hengelen.

Enfin: nog genoeg kluswerk. Maar.... het gros van de wagons is nu klaar.

(Alleen bij die wagon rechtsvoor moet ik nog aan de slag: daar steekt de schoef nog uit omdat er tijdelijk een #146 onder zit i.p.v. een #141. Daarvan was m'n voorraad op.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3752 Gepost op: 28 januari 2020, 21:58:46 »
Ah, ok. Als alle wagens vast aan elkaar zitten, wordt het lastiger. Maar misschien kun je ze met de hand richting station laten rollen. Daar kun je er waarschijnlijk beter bij.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3753 Gepost op: 29 januari 2020, 22:20:20 »
Om een beginnetje te maken heb ik uit 2mm "schuimplastic" (plasticplaat, maar een beetje schuimachtig...) vier bodems gemaakt voor de lading. Eerst een strook in de goede lengte:



Daarna passen meten en bijsnijden. Ik heb er vier!



Van een vriendelijke Duitser heb ik vanmiddag een CD met oude fremo Hp1's gekregen. De meeste heb ik netjes in mappen in de studeerkamer staan, maar de eerste paar jaar ontbreekt. Even doorgebladerd: daar zit toch best gaaf spul tussen. En leuk om de ontwikkeling te zien. En leuk om artikelen waar later wel eens naar verwezen werd ("de jeugdbaan") nu te kunnen lezen. Daar ga ik binnenkort lekker voor zitten.

Het doet bij mij wel de gedachte bovenborrelen om misschien weer lid te willen worden... In eerste instantie dan voor het blad. Aan Treffen meedoen: geen idee of dat nu uit zou komen qua tijd en vervoer (ik heb geen eigen auto).
Enfin, ik zie wel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3754 Gepost op: 31 januari 2020, 08:42:48 »
Ik ben weer aan het nadenken over een nieuwe verhaallijn. Ik kreeg thuis de opdracht mee "schrijf eens iets over Moritz die verliefd wordt op de paashaas"...

Toch heb ik op een of andere manier een slechte naam opgebouwd. Zodra ik het woord "paashaas" zelf uitsprak kreeg ik gelijk de opmerking "... maar hij mag niet bij de slager eindigen!" Nou ja... Zodra ik een willekeurige viervoeter noem krijg ik vuile blikken en word ik bedreigd!

Enfin, onderweg naar school/werk zonet gebrainstormd met dochterlief en ik heb wel wat brokstukken als begin voor een verhaal.
Wel associeerde ik in mij onschuld even door op "kat verliefd op paashaas" en dacht aan "zoetsappig (liefdesverhaal)" en "paashaas = zoete chocoladeeitjes" en vroeg me af of met motto van het verhaal niet "liefde gaat door de maag" kon zijn. Dat leverde me weer een vuile blik en hoorbaar protest op, want "maag" deed vermoeden dat minimaal de helft van de dierlijke hoofdpersonen via de slager op een bord ging eindigen.

Die keer dat ik een varken op de overweg doormidden reed heeft toch indruk gemaakt  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3755 Gepost op: 01 februari 2020, 20:34:21 »
Een uurtje kadee-en, vlak voor het lekkere avondeten (preitaart). Als eerste de koppeling aan de voorkant van de 57er. Gewoon een NEM schacht. Wel stoorde me altijd dat er een enorm gat richting de eerste wagon was. Dus... tot m'n verbazing kon ik hier een kadee #17 gebruiken!



Aan de achterkant zat er zo'n "zwaluwstaart" koppelingshouder. Om daar mee om te gaan had ik laatst een Frans gelasert setje gekocht:



Je ziet hierboven ook een kadee #17 waar ik het pinnetje uit getrokken heb die vervolgens met hetzelfde pinnetje aan het gelaserde zwaluwstaartje kan. Zo ziet het er dan uit:



Dit was trouwens de stand der techniek nadat ik een paar keer tegen de koppeling aan had getikt:



Het pinnetje was er, zoals ik al vreesde, uitgevallen. Dat pinnetje heb ik vervolgens in de secondelijm gedoopt en opnieuw vastgezet :)

De hoogte heb ik ingesteld en ook hier heb ik vervolgens secondelijm opgesmeerd:



Het zit prima achter:

https://abload.de/img/screenshot2020-02-01aqxkbg.png

En voor:



Voor de 80er heb ik dezelfde methode gebruikt:



Tadaaah:



Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3756 Gepost op: 02 februari 2020, 08:55:53 »
Reinout,

Erg mooi zoals je al die koppelingen vervangt voor die van Kadee. (y)
Maar even een vraagje, ik zie dat je ook die fijn koppelingen met die zwaluw staarten van Roco heb.

Kun je die koppelingen ook stroom geleidend krijgen ?
Ik heb hier namelijk een set met Roco rijtuigen die met van die zwaluw staarten zijn voorzien.

Helaas kan ik hier voor geen stroom geleidende koppelingen voor krijgen zoals met de normale NEM schacht.
Alvast bedankt.

Kees.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3757 Gepost op: 02 februari 2020, 10:29:26 »
Nog even over het beladen van de wagens met bariet. Waarom niet echt beladen? lossen met een stofzuiger met cykloop en klaar. Toch veel leuker en gigantisch veel spelelement erbij.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3758 Gepost op: 02 februari 2020, 21:21:32 »
Kees: ik heb bij m'n railbus een Krois koppeling voor NEM363 gebruikt:



Niet dat je het duidelijk ziet in die foto, maar goed. De "hoogte verstelbare koppelingen" van krois zijn allemaal voor zo'n NEM363 bedoeld.

Een afgebroken koppelingschacht voor de railbus was toendertijd net niet leverbaar, deze stelden ze in "BW Emmen" voor als alternatief. Was gelijk handig om de stroomafname goed te krijgen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3759 Gepost op: 02 februari 2020, 21:51:51 »
Gisteravond heb ik de kadee koppelingen van de 57er en de schwerspat-wagons uitgetest. Gelijk heb ik er ook de goederentreinbagagewagen bij gepakt. Dat kleine detail verhoogt de pret toch best wel. Vooral als je een fout maakt en het ding bijna aan de verkeerde kant van de trein hebt staan voor de terugweg :)



Alles werkt als een zonnetje. Lekker, die kadee koppelingen die het gewoon doen.

En het zijn maar plastic plaatjes, maar toch voelt het al echter: om beladen wagens echt met een doel te vervoeren ("Spielen mit Sinn").

Jeroen: echt beladen? Ook een optie. Ik kan na afloop de wagens simpelweg boven een bak omkeren. Beladen zal niet automatisch gaan, er komt geen silo ofzo met mooie openingen. Het schwerspat wordt met vrachtwagens aangevoerd en van boven (met een geleiding) in de wagen gestort.
Maar het heeft z'n eigen lol om met een trechtertje ofzo echte steentjes in de wagons te storten.
(Ik heb trouwens een tijd geleden al een brok Schwerspat (Bariet) gekocht dat ik daarvoor kan gebruiken).

Reinout
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2020, 21:56:40 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3760 Gepost op: 03 februari 2020, 00:41:37 »

Wat betreft het laden en lossen van je schwerspat, kolen en andere stortgoederen lijkt me de oplossing met de magneet tochhet makkelijkste.

Hier iemand die kolelladingen maakt. Wel US wagens maar her principe blijft hetzelfde voor E-wagens er zijn natuurlijk gelijksoortige oplossingen maar het pricipe blijft hetzelfde zolang het er maar soepel in en uitkomt.

https://www.youtube.com/watch?v=kLSS3J5uUuc

Succes Arjan
NL baan in Canada

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3761 Gepost op: 03 februari 2020, 09:01:16 »
Die ga ik later vanavond even bekijken, bedankt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3762 Gepost op: 03 februari 2020, 19:52:03 »
Reinout bedankt voor de info.

Hier kan ik wat mee. (y)

Kees.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3763 Gepost op: 03 februari 2020, 20:09:42 »
Dat wordt dus een gevalletje kipwagen faller car. Offff..... Die Reinoutsche industriebahn. Met een Diema en een paar kiplorries. Evengoed in die glijbahn en afwisselend LKW und kleinbahn.

Heb je wat voorbeeldfoto's, kan ik je aan waanzinnige ideeën helpen.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3764 Gepost op: 03 februari 2020, 21:58:47 »
Nou.... ik heb in de linkerachterhoek van Berenbach nauwelijks een 7cm breed en 40cm lang verhoogd strookje vanwaar het gekiept zou moeten worden. Daar kan ik met goed fatsoen één vrachtwagen (kibri kiepbakding die ik nog in elkaar moet zetten) neerzetten. Dus als "waanzinnige ideeën" ook maar iets groter zijn dan een eenzaam kibri vrachtwagentje... :D Het is dat grijs geschilderde blok piepschuim dat je hieronder in de hoek kan zien:



Ik weet niet wat je in gedachten hebt? Als zo'n kiepwagen echt zou kunnen kiepen zou ik, puur voor als er bezoek langskomt, één wagen nog een tikkie voller kunnen storten ofzo. Geen idee.

Voor het idee, dit is een foto uit Löhnberg (Lahn):



Dus: straat met een veredelde lange stortgoot. Bovenstaande is een moderne, ik ben wat ouders van plan. Ergens denk ik aan dit voorbeeld (.jpg). Foto van archive.org omdat www.ahrdorf.de de boel aan het ombouwen is. Maar da's misschien weer te uitgebreid.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)