Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1061247 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3675 Gepost op: 11 november 2019, 08:15:42 »
Twee vervuilde wagons gekocht:



De bovenste is een of andere gesloten wagen. De onderste leek me een schuifwandwagen (die zag je begin jaren 70 al in de Eifel). Maar de wanden lopen door naar de nok van de wagen. Huh? Wat voor type is dat nou weer?

Vraagt en gij zult antwoord krijgen:

De bovenste is een Gbs 254 of Gbs252. DeGbs254 heeft een Sprengwerk, de 252 niet.
De onderste kan ik niet goed thuisbrengen. Als ik GW2 erop nasla, dan lijkt het onderstel (met Sprengwerk) op dat van een Hbis302, de bovenbouw op die van een Hbbis306 (maar ook weer niet helemaal).

Ik heb ze uit de verpakking genomen en een foto van beiden gemaakt:



Bingo! Gbs 254.



Oh... Een Zweedse wagen! Hbikks-v. Een van die lettertjes zal wel "veerboot-bruikbaar" betekenen :)
Het is trouwens de roco 46453. In de verpakking zat nog een handleiding.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3676 Gepost op: 12 november 2019, 07:24:54 »
Snif, het klonk zo makkelijk om alles naar kadee om te bouwen. Een paar speciale gevallen; voor de rest kan je gewoon de NEM schacht gebruiken. Maar ja:



In heel veel gevallen laten de schachten hun kopje hangen. En dan heeft de hoogtemal van kadee er wat op aan te merken, zoals je hierboven ziet. Zo'n pin kan tegen de wissels komen (zoals ik met een wagen al merkte. Dan haakt hij achter de kruisende rails en staat je trein opeens stil.

Je kan de pin bijbuigen (ik wacht nog op een bestelling uit Engeland van anderhalve week geleden, daar heb ik een speciale kadee tang besteld). Maar ik vond dat ik maar beter de hoogte "regulier" goed kon krijgen, dat is vast ook beter voor het koppelingsgedrag.

Van m'n collega-moderator "44" kreeg ik, toen we over iets moderatorachtigs aan het overleggen waren en ik me ondertussen over de hangende kopjes beklaagde, overigens de info dat hij er geen last van heeft. Kopje laten hangen, pinnetje bijbuigen en het is wel goed. Goed om te horen, daarmee gaat m'n ombouw-snelheid omhoog.

Want, eh, ja. Hieronder zie je de voormalig vastgelijmde schacht. Die zit dus niet meer vast:



Ik vond de hoogte nog niet goed, duwde er een beetje tegen en ik zag de lijm loslaten. Oh oh. Even aan de andere kant een voorzichtig tikje:



Tja, als dat op deze manier loskomt:



... dan is er weinig eer aan te behalen.

Poging twee. Sleufje (mm ofzo) in de bufferbalk gevijlt. En op een andere plek evenveel van de schacht afgehaald. Daarmee zit het wat beter vast en de schacht zit op de goede hoogte:



Kijk, dat bedoel ik:



Subtiel is anders: lijmpistool om het te fixeren. Mijn hoop is dat de (dikke) lijmpistoollijm zich om allerlei uitsteeksels heenkrult en daar grip op heeft:



Bij een andere wagon heb ik dat ook gedaan:



Morgen eens wat subtielere methodes proberen (nokjes op strategische punten lijmen enzo). Langzamerhand kom ik dan wel achter een bruikbare methode.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3677 Gepost op: 12 november 2019, 12:29:50 »
Citaat
Van m'n collega-moderator "44" kreeg ik, toen we over iets moderatorachtigs aan het overleggen waren en ik me ondertussen over de hangende kopjes beklaagde, overigens de info dat hij er geen last van heeft. Kopje laten hangen, pinnetje bijbuigen en het is wel goed.

Hier zou ik graag even een opmerking bij plaatsen:

In den beginne kocht ik eens één zakje Kadee's, louter om eens te kijken wat het nu precies voorstelde. Ik was wel enthousiast over het boterzachte koppelen. Zo enthousiast, dat ik besloot om eerst maar eens wat meer goederenwagens van Kadee's te voorzien om te kijken hoe het zich in de praktijk zou houden, met de gedachte later wel eens een mal aan te schaffen om de hoogte ed te kunnen controleren en zo nodig in te stellen. Omdat er zich echter geen problemen voordeden (behalve dan een enkele keer zo'n te laag hangend beugeltje dat achter een wissel bleef hangen) is er van zo'n mal nooit iets gekomen. Problemen met koppelen, spontaan loslatende koppelingen of iets dergelijks doen zich niet of nauwelijks voor. Op mijn baan, moet ik er even bij zeggen.
Wel wissel ik soms een #18 om voor een #19, omdat een bepaalde combinatie niet lekker door een bocht komt, bijvoorbeeld. #17 en #20 gebruik ik eigenlijk nooit.
En verder ben ik nog steeds doende mijn (goederen)wagenpark van Kadee's te voorzien, want ik ben er nog lang niet. Vensterwagens blijven gewoon met de Roco-kortkoppeling rijden.


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3678 Gepost op: 12 november 2019, 13:07:35 »
Snif, het klonk zo makkelijk om alles naar kadee om te bouwen. Een paar speciale gevallen; voor de rest kan je gewoon de NEM schacht gebruiken. Maar ja:



In heel veel gevallen laten de schachten hun kopje hangen. En dan heeft de hoogtemal van kadee er wat op aan te merken, zoals je hierboven ziet. Zo'n pin kan tegen de wissels komen (zoals ik met een wagen al merkte. Dan haakt hij achter de kruisende rails en staat je trein opeens stil.

Je kan de pin bijbuigen (ik wacht nog op een bestelling uit Engeland van anderhalve week geleden, daar heb ik een speciale kadee tang besteld).

Reinout,
Ik koop mijn Kadee spul bij Het Spoor in Belgie.
Overigens wat je laat zien, het verschil in hoogte tussen de twee koppelingen is niet goed. Een klein hoogteverschil (<1mm) gaat meestal wel goed, maar dit is te groot en leidt tot spontane ontkoppelingen tijdens het rijden. Dat is mijn ervaring, Ik heb nu alles met kadees uitgerust, behalve mijn personenwagen stammen, die zijn onderling met Roco kortkoppelingen gekoppeld en alleen aan de uiteinden zitten Kadees. Wat ik doe als een Kadee zijn kopje laat hangen, is om aan de onderkant van de koppeling in de NEM schacht wat dun draad (Bijv Fosforbrons draad) tussen de kadee koppeling en de schacht te doen, zodat de koppeling echt klem komt te zitten en niet meer schuin naar beneden kan zakken. Dat kost vaak wat moeite omdat het echt klem moet zitten maar dat lost bij mij dat soort problemen wel op.
In het begin gebruikte ik vaak #17, maar daar ben ik nu vanaf gestapt omdat dan de afstand tussen de buffers te klein wordt en het duwen vaak misgaat (overbuffering in bochten). Nu gebruik ik hoofdzakelijk #18.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3679 Gepost op: 12 november 2019, 13:19:58 »
Die "het spoor" zal ik onthouden.
Het gros van de koppelingen heb ik bij Jophispoor gekocht. Staan in Houten en Rijswijk, dus da's makkelijk.
Die tang (plus wat nader spul) wilde ik snel binnen hebben (zucht) en heb het dus online in Engeland gekocht. Erwin/Emmen heb ik ook wel wat gehaald, maar daar zag ik om twee uur 's nachts de tang niet erbij staan ;) Ik zal de Engelsen nog eens mailen.

Ik zal eens kijken of het met een draadje onder de koppeling op te lossen is. Ik heb bij een koppeling er wat dun plastic in gestopt, maar volgens mij was het in het foto-geval echt de koppelinghouder die de boosdoener was. De koppeling zat er strak in en was ook niet te verstellen.

Dat valt me trouwens wel op. De symoba mal heeft een keurige opening die in de NEM schacht moet passen. Bij de helft werkt dat (soms afgezien van de hoogte) prima, bij de andere helft moet je echt kracht zetten. Normering.... ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3680 Gepost op: 12 november 2019, 15:09:03 »
Reinout

twee fotootjes van hoe ik het probleem van te lage kadees oplos.





Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3681 Gepost op: 12 november 2019, 21:28:53 »
Kan je geen gaatje in de bodem boren en een U-tje onder de schacht door "vouwen". Dus niet lijmen maar ophangen.



Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3682 Gepost op: 12 november 2019, 21:45:43 »
Ophangen: dan moet je er weer voldoende spanning op krijgen. Bij die bruine wagon heb ik er wel aan zitten denken, er zaten bruikbare gaten voor in de bodem. Misschien lukt het ook wel. IJzerdraadje, beetje draaien met een tangetje... Mits het roco plastik niet breekt ;)

Meino: verhelderende foto's. Zo'n stukje metaal erin krijgen ziet er eigenlijk makkelijker uit dan een stukje plastik (dat krult eerder op dan dat je het erin krijgt).

Wel los ik daarmee denk ik nog niet alle problemen op, omdat soms de schacht echt teveel naar beneden hangt.
Bij de deze-NEM-schacht-is-echt-te-ruim wagons ga ik het de volgende keer een keer proberen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3683 Gepost op: 12 november 2019, 21:50:00 »
Ik vroeg me af of die Hbikks-v bruikbaar was in 1970. Op Stummiforum kreeg ik dit antwoord:

Citaat
Die Gattung Hbikks-v gab es in 1970 mit Sicherheit nicht, denn der ist erst mit UIC-2 (ab 1987, aber war glaube ich schon ab 1980 an Güterwagen zu sehen) eingeführt worden.
Laut dieser Seite sind die Schwedische Wagen ab 1982 gebaut worden.

Grüsse, Huub

Dus.... hij past niet.
Dat weerhoud me misschien niet om hem te gebruiken, maar voor semi-officiële foto's kan ik hem maar beter weglaten ;)
Tijd om een goeie hbis te zoeken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3684 Gepost op: 13 november 2019, 08:57:10 »
Hoi Reinout,
Je kunt natuurlijk ook een dagje "1983" spelen ipv 1970. Dat geeft je de mogelijkheid om ook wat ander materieel in te zetten. Qua aankleding zal er niet veel veranderd zijn in Kelberg. Ik denk dat het grootste verschil het wegverkeer zal zijn. Autos gaan minder lang mee dan treinen of huizen...
Zelf hou ik ook 1970 als richtjaar aan, maar ik heb ook enkele oceaanblauwe loks rondrijden en die waren er pas vanaf 1974... Maar ja, ik vind een 212 in het blauw gewoon mooi...  ;D
Om soortgelijke reden heb ik ook een City Bahn garnituur aangeschaft. Die reden pas in 1985 maar ik vind die kleuren lekker fris.
Daarom heb ik besloten om ook 1985 als alternatief richtjaar aan te houden. Dat geeft ook weer mogelijkheden voor andere (modernere) goederenwagens zoals bv jouw schuifwandwagen. Of een Telescoophaubenwagen :D
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3685 Gepost op: 13 november 2019, 09:23:58 »
Ik zag die city baan volgens mij al bij jou in je draadje langs komen. Ik kan me voorstellen dat je die laat rijden. Leuk ding.

Inderdaad, af en toe een uitstapje qua jaartal kan geen kwaad. Zolang het maar geen smoesje voor mij wordt om m'n voorraad loks met een factor twee te verhogen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3686 Gepost op: 13 november 2019, 09:38:03 »
Ja inderdaad, dat gevaar is er altijd!   ;D
Toen ik in schaal N begon, had ik me voorgenomen geen stoomloks te kopen. Want die waren in tp4a toch nagenoeg verdwenen. Inmiddels rijden er toch 2 rond...
Ok, deze twee (BR82 en BR50) reden ook echt in het Westerwald in 1970 maar voor je het weet, maak ik een uitstapje naar 1961...  ;)
Met alle gevolgen voor mijn geldbeurs van dien...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3687 Gepost op: 13 november 2019, 11:50:48 »
Schuifwandwagens voor de DB begin tp IV zijn genoeg voorhanden. Roco heeft ze ook gemaakt voor tp III, los en in een setje van drie (art 45941):



Dan heb je meteen drie verschillende uitvoeringen ;D.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2019, 11:55:25 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3688 Gepost op: 13 november 2019, 16:35:20 »
Citaat
Dus.... hij past niet.

Aan de schuifwandwagen die ik noemde heb ik bewust geen jaartal geplakt, omdat ik het plezier waarmee je de wagens hebt aangeschaft niet teniet wilde doen. Je hebt ze ongetwijfeld gekocht omdat ze je aanspraken.
Wim heeft gelijk: waarom de wagens niet passend maken door er wat passend materieel omheen te kopen? Dat hoeft natuurlijk niet in één keer; tenslotte heb ik ook nog maar vier POP-Wagen... komt vanzelf wel. Brengt wat afwisseling, en, belangrijker nog, je hoeft jezelf geen beperkingen op te leggen als je iets ziet dat je wel mooi vindt, maar "moet" laten staan "omdat het niet in je periode past".

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3689 Gepost op: 13 november 2019, 22:10:09 »
Wim heeft gelijk
Kijk! Dat hoor ik nu graag!  ;D Dank je Jan!
Ik heb het direct aan mijn vrouw laten zien, die wilde het nl niet geloven...  ;)  ;D

Maar goed, of een model op je modelbaan past? Zelf ben ik best wel voorstander van het tijdperk gebonden rijden. Maar ook dat is niet helemaal zwart - wit. Om nu de middag van dinsdag 15 september 1970 na te bouwen/spelen gaat mij te ver. Het gaat mij er dan meer om of het tijdsbeeld past. Dus dat kan een ruime marge zijn. Ruwweg hou ik 1970 +/- 5 jaar aan. Maar ook daar wijk ik van af, zie mijn City Bahn garnituur (1985). En ik heb ook een BR 628 treinstel (vanaf 1992). Wel zal ik proberen om in 1 "sessie" hetzelfde jaar als richtjaar aan te houden. Dus geen City Bahn i.c.m. een stoomlok. Die mag dan even naar de vitrine (of komt het schaduwstation niet uit).

De aankleding van het landschap (straatmeubilair, wegen, reclame, enz) moet wel min of meer overeenkomen met het gekozen tijdvak. Maar dat is al veel eenvoudiger, omdat dat statischer is dan bv het wegverkeer. 1965, 1970 of zelfs 1985 zien er allemaal redelijk hetzelfde uit. OK, de details zijn anders, maar die vallen niet direct op.
Ik zal bv niet tp 2 gaan rijden, dat is toch echt een andere wereld. Hetzelfde geldt voor moderne tijdperken (na ~1995).
 
Maar of een bepaalde lok in het Westerwald heeft gereden, maakt mij dan minder uit. Dan vind ik het veel interesanter om me af te vragen of die lok er had kunnen rijden. Dus als ik een leuke lok of wagen zie, en hij past min of meer in mijn verzonnen wereld, dan laat ik hem niet in de winkel staan.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256