Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062990 keer)

Zilte

  • Gast
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3660 Gepost op: 02 november 2019, 13:02:59 »
@ Jeroen: Lood is niet beoordeeld als zijnde kankerverwekkend.

Lood staat wel vermeld onder beroepsziekten met allerlei aandoeningen, zoals bloedarmoede, klachten en verschijnselen van het beenmerg, het maag-darmkanaal, de hersenen en zenuwen elders in het lichaam (centraal en perifeer zenuwstelsel), de nieren en/of er is invloed op de voortplanting. Voor mensen, die professioneel met lood werken gelden dan ook diverse maatregelen en wordt ook regelmatig bloed afgenomen om het loodgehalte in het lichaam te controleren.
Voor mensen, die soms met lood werken volstaat een goede werkplekhygiëne (niet roken, eten, drinken op werkplek) en lichaamshygiëne (na het werken goed je handen wassen). Spannender zou ik het niet willen maken. 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3661 Gepost op: 02 november 2019, 17:14:17 »
Overigens zijn we nu samen wel ver afgedwaald in Reinouts draadje.

Dwaal gerust een beetje af, hoor, zeker als er een gezondheidsluchtje aan hangt. Afdwalen mag ook als het over modelspoorgerelateerde zaken gaat, hoor :)

Voor mensen, die soms met lood werken volstaat een goede werkplekhygiëne (niet roken, eten, drinken op werkplek) en lichaamshygiëne (na het werken goed je handen wassen). Spannender zou ik het niet willen maken. 

Bedankt, daar zal ik op letten. Tot nu toe doe ik niet veel meer dat korreltjes onder in een wagon strooien en er houtlijm overheen gieten. Maar handen wassen, dat zal ik even op m'n mentale checklist zetten als ik weer met het spul bezig ga.

Ik heb ook nog een rol daklood liggen. Daar moet ik dus wat voorzichtiger mee zijn dan ik van plan was. Normaliter zou ik waarschijnlijk een ijzerzaagje gebruikt hebben om er stripjes vanaf te krijgen. Snijden/scheuren/afbreken enzo is dan denk ik beter?

Tegenwoordig zijn het zink gewichten

Ik googlede even op zinken korrels. Zijn die makkelijker te krijgen en misschien goedkoper? Aaargh! Nee! Die lijken me een partij duurder te zijn.... Nu zijn het wel allemaal pagina's die "extra zuivere zink" enzo voor chemiedoeleinden en schoolscheikunde aanbieden, dus misschien zie ik goedkope korrels over het hoofd.

--------------

Qua loden kogeltjes zou ik eigenlijk ook het liefste een kilogram aan 1mm kogeltjes hebben. Maar als je iets in bulk wil hebben vind ik alleen 3mm. En verder alleen van die plastic doosjes voor de visserij waar meerdere maten in zitten (en waar ik er al twee van heb).

Enfin, misschien moet ik gewoon niet zeuren. Zoveel platte wagens (waar ik die kleine diameters voor nodig heb) heb ik niet. En in de rest kan ik makkelijk de grotere diameters gebruiken.

Mocht iemand nog een idee hebben waar ik kan kijken: graag.

---------

Ik kan trouwens, tot mijn vreugde, melden dat het lijmen van die irritante PE kunststof met dat flesje primer erbij prima werkt. Tenminste, daar lijkt het toe nu toe op. Ik heb drie wagons onder handen genomen en 't lijkt voorlopig vast te zitten. Ook bij het erin vrutten van de kadee koppeling ging er niets los.

Dus... goede hoop. Ook zaten de koppelingen na afloop precies op de gewenste hoogte.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3662 Gepost op: 02 november 2019, 18:58:00 »
@ijzerzaagje gebruiken: daklood knip je gewoon met een grote blikschaar of snij je met een Stanleymes. Het spul is heel zacht: even heen en terug buigen over de snede en het is los.
@loden kleine bolletjes: in het VK zijn heel kleine korreltjes te koop, een stuk kleiner dan jouw ‘fietskogeltjes’, speciaal voor het ballasten van materieel. Liquid lead, iets dergelijks heette het. Misschien raakt het lood daar ook uitgefaseerd. Eileen’s Emporium levert wellicht zoiets.

Wolter

« Laatst bewerkt op: 02 november 2019, 18:59:38 door Noordernet. Reden: Geen aanpassingen gedaan. »
Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3663 Gepost op: 02 november 2019, 22:12:09 »
Ik heb bij die en ook bij andere UK webshops gekeken. Op een of andere manier kost het een bak met geld om een zware zak met metalen kogeltjes te versturen :D Ik heb mezelf dus maar uit armoe naar een NL visshop gewend en daar een extra voorraadje kogeltjes besteld. De kleine zijn dan voor de rongenwagens, de grote voor de anderen.

Hier trouwens nog een fotootje van een van de zelflossers waarvan ik de NEM schacht heb vastgelijmd:



Nou! De perfecte hoogte!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3664 Gepost op: 02 november 2019, 22:33:27 »
Lang leve het internet.... Ik heb zonet in Frankrijk wat verloopstukjes besteld van NEM 363 naar kadee.
NEM 363, dat zijn die zwaluwstaartverloopjes. Ik heb een paar roco locs waar ik die zwaluwstaartjes heb gebruikt om naar roco universal koppelingen te komen. Maar... met deze zojuist bestelde verloopjes kan ik daar dus ook een kadee aan koppelen! Dat zou weer wat moeite moeten schelen bij een paar van m'n loks :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3665 Gepost op: 03 november 2019, 13:12:49 »
Die loodrollen voor balanceren van autobanden,dat is er nog wel,alleen is er nu loodvervangend materiaal voor ingezet,qua gewicht scheelt het niks,die rollen zijn en blijven loodzwaar.
(kom ze dagelijks tegen omdat ik bij een automaterialenzaak werk,die rollen brengen we dagelijks richting garages  ;) )
Wat het je daklood betreft,een oude keukenschaar is ook bruikbaar om dat lood mee opmaat te maken  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3666 Gepost op: 03 november 2019, 17:33:11 »
Om slotraceauto's te verzwaren gebruiken we ook daklood met dubbelklevend plakband, dat wordt dan op maat geknipt en op de juiste plaats in de auto geplakt. Voor de zekerheid gaat er dan wat hotmelt overheen. Dat plaklood (merk Slot-it) kan je bijvoorbeeld bij de slotraceshop in Putten krijgen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3667 Gepost op: 04 november 2019, 18:54:15 »
Qua verzwaring heb ik gewoon maar een paar extra setjes vis-lood-kogeltjes besteld. De grotere kogeltjes gebruik ik dan wel om andere dingen te verzwaren. Hoewel....

... ik zette een paar wagons op de weegschaal, zoals de onderstaande...



... en een zelflosser. En een goederentreinbegeleidingswagen. Allemaal netjes op gewicht! Tot op de gram! Tot mijn verbazing. Voor m'n gevoel moesten ze allemaal nog wat verzwaard worden, maar de weegschaal vond van niet. Ik krijg bijna de neiging te kijken wat de (zwaardere) NMRA norm is.... Als alles behalve de rongenwagens met de 5-gram-per-cm norm op hetzelfde gewicht blijven, dan trekken m'n loks nog wel wat extra. Pieker pieker.

------------

Enfin, de rongenwagens. Ik heb een tweede met kleine kogeltjes volgegoten. Daardoor werd gelijk het kortkoppelingsmechanisme geblokkeerd:



Likje verf over de kogeltjes:



Later ga ik dat wel bijwerken qua kleur. De boel moet toch vervuild worden, dat ga ik nu nog niet doen.

-------------

Toen ik nog dacht allerlei niet-platte wagons te moeten verzwaren wrikte ik alvast al wat aan de kap van een roco zelflosser:



Oh eh... ik had inderdaad wel eens wat gelezen over brosheid van sommige roco modellen.... Dit model raak ik dus voortaan alleen nog maar met een wattenstaafje aan geloof ik :D

----------------


Ik had een symoba mal voor NEM schachten gekocht. Maar tot m'n verbazing stootte die tegen al m'n NEM schachten aan i.p.v. er netjes in te gaan met z'n pennetje. Ook de NEM schachten waarbij de kadee prima op z'n plek zat.

Wacht eens even... Aha! De mal is bedoeld voor code 100 rails of erger. Bij m'n code 75 peco rails rust hij op de railschoenen. Enfin, even de nagelvijl eroverheen:



Zo, verholpen! Nu klopt het wel. Nu is het ook een handig gereedschap om aparte koppelingen in te stellen. Vooral omdat ik van plan ben wat symoba NEM schachten her en der eronder te lijmen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3668 Gepost op: 09 november 2019, 20:05:40 »
Zo.... Tijdje geleden. De afgelopen dagen heb ik steeds even wat met gewichten en kadee's gespeeld. Daar heb ik ook foto's van.
Maar eerst: Houten.

Twee vervuilde wagons gekocht:



De bovenste is een of andere gesloten wagen. De onderste leek me een schuifwandwagen (die zag je begin jaren 70 al in de Eifel). Maar de wanden lopen door naar de nok van de wagen. Huh? Wat voor type is dat nou weer?

En ik heb allerlei ander klein grut aangeschaft:



Rechts een flinke stapel Kadee. 18 en 19. En een dat-nummer-moet-ik-opzoeken om mee te experimenteren.
Links Juweela briketten voor in een van de zelflossers.
Een nieuwe "colla 21" pot lijm. De oude was maar half op, maar de dop was niet meer los te krijgen....
Een setje wielen om de gammele oude wielen van m'n oude roco umbauwagens om te wisselen.
Hekwerkje, boortjes, boorhouder. Twee straatlantaarnbouwpakketten.
Sint&piet artitec setje. Hoe krijg ik dat nou weer in een verhaal verwerkt.... :)
Drie mooie vossen.  Hoe krijg ik dat nou weer in een verhaal verwerkt.... :)
Schorspasta.
Drie setjes microbrushes.

Enfin, ik kan weer verder met klussen.

Qua gewichtjes heb ik gewoon nog een tiental doosjes visloodjes laten komen, dan zie ik wel hoever ik daarmee kom.

Ik heb als eerste een paar wagons die (tot m'n verbazing) op gewicht waren tóch nog wat verder verzwaard. Voor m'n gevoel konden ze dat wel hebben. "Gevoel" is vooral "ik hou een verzwaarde rongenwagen in m'n handen en zo'n andere wagon ook" en verzwaar hem totdat ik het goed vind voelen. Blijft raar, maar goed.



Ik had zo'n PE-weekmaker gekocht. Werkte verbazingwekkend goed op een paar roco wagonnetjes om de koppeling aan de bufferbalk vast te lijmen. Echter... een oeroude Umbauwagen weerstond elke poging. Weekmaken, lijmen: nee. Andere lijm: nee. Schuren, weekmaken, weekmaken, weekmaken, lijmen: nee. Niets hielp!

Uiteindelijk heb ik vandaag het met een groot plastic profiel geprobeerd. Eerst weer alles opschuren en inweken. Vervolgens met de "colla 21" het profiel vastlijmen. Doordat dit een groot oppervlak had om op te werken, werkte het warempel:



Vervolgens 2x2mm balkjes op het L-profiel gelijmd om een mooi oppervlak te krijgen. Schuren. En vervolgens een symoba houdertje erop. Da's zo'n NEM-schacht die je normaliter op het palletje van een symoba kortkoppelingshouder schuift. Die leken me prima geschikt om op lastige plekken aan te brengen. Zoals deze plek:



Dat lijkt het te doen. Een eerste proefrit op zolder was een succes!



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3669 Gepost op: 10 november 2019, 10:31:29 »
Drie goederenwagons die ik vanochtend vroeg op de weegschaal zetten bleken niet aan het gewenste gewicht te komen. Dus ik kan er niet van uitgaan dat gesloten roco goederenwagons automatisch kloppen. Nou was ik toch al van plan er nog wat extra gewicht in te gooien...



Kijk, hier zijn die grote loden kogeltjes prima voor. Laagje standaard pipoos hobbylijm, kogeltjes erop. En natuurlijk wat kogeltjes in het gat in het midden.

Oh ja, je ziet aan het dak dat ik inmiddels de brosheid van Roco voor de tweede keer heb gemerkt.

En...

Voor mensen, die soms met lood werken volstaat een goede werkplekhygiëne (niet roken, eten, drinken op werkplek) en lichaamshygiëne (na het werken goed je handen wassen). Spannender zou ik het niet willen maken. 

... na afloop heb ik inderdaad netjes m'n handen gewassen. Daar let ik inmiddels wel op.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3670 Gepost op: 10 november 2019, 11:32:39 »
Die hygiene is heel goed maar je komt nog uit de tijd dat je meer lood binnen hebt gekregen uit de benzine's die verstookt werden. Daar helpt het handenwassen na gebruik van loodhageltjes niet meer tegen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3671 Gepost op: 10 november 2019, 12:35:04 »
Citaat van: Reinout
Twee vervuilde wagons gekocht:

De bovenste is een Gbs 254 of Gbs252. DeGbs254 heeft een Sprengwerk, de 252 niet.
De onderste kan ik niet goed thuisbrengen. Als ik GW2 erop nasla, dan lijkt het onderstel (met Sprengwerk) op dat van een Hbis302, de bovenbouw op die van een Hbbis306 (maar ook weer niet helemaal).
Overigens, na de herziene uitgave van deel 1 (t.w. GW 1.1 en 1.2) zou het fijn zijn als ook GW2 geactualiseerd zou kunnen wroden. Daar staat tegenover dat ook met smart gewacht wordt op een deel over ketelwagens (twee zelfs, chemiewagens en vierassige).

Citaat van: Van de vos Rein... oh nee, da's een ander
Drie mooie vossen.

Van welke merk zijn die vossen? Een vos zou in Lümmeln zeer welkom zijn, evenals in Luttel.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3672 Gepost op: 10 november 2019, 13:05:38 »
De vossen:

die zijn, als ik het moest gokken, uit het atelier van Geke van Petegem cq Dart Castings. Forse vossen, maar nog net binnen de grenzen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3673 Gepost op: 10 november 2019, 14:06:13 »
Klopt. Van Petegem. Ik zag ze hangen bij Paerd en werd gelijk verleid :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3674 Gepost op: 10 november 2019, 14:33:39 »
Qua goederenwagons: ik zal ze zo eens onderzoeken op Gnogwattus en Hlettertjes. 't Staat er vast ergens enigszins leesbaar op.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)