Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062991 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3525 Gepost op: 12 augustus 2019, 19:31:30 »
Citaat van: Reinout
nadat ik me door de drie weken achterstand in het 083-338-draadje had heengewerkt

Ik mag hopen dat het niet alleen het 083-338-draadje is geweest. Er is wel meer moois te zien!  :D
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2019, 20:22:01 door Reinout van Rees »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3526 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:32:33 »
Inderdaad. Ik laat de bagage er gewoon aanzitten. Anders duurt het minimaal twee keer zo lang om alles de trein in/uit te krijgen. De twee ligfietsen zijn ook wat lastig van hun tassen te ontdoen. Wel haal ik van de twee normale fietsen vaak één tas af om alles wat makkelijker tegen elkaar te kunnen zetten.

Het gaat erom dat er voldoende ruimte over blijft om erlangs te lopen. Inmiddels ben ik er best goed in geworden om alles lekker compact en netjes tegen elkaar aan te zetten. In al die jaren heb ik daar geen negatieve opmerkingen over gehad. Soms wel een hard doorlopende conducteur, maar ook wel eens een compliment over de nette plaatsing.

Mijn ervaringen zijn toch wel anders. Ik haal de bagage er in NL gewoon vanaf. Het is me al twee keer overkomen dat een conducteur me dringend verzocht om de bagage er af te halen. Onlangs zelfs in de, oh zo drukke, sprinter tussen Arnhem Centraal en Ede-wageningen. Het zou zo maar gekund hebben dat de andere zes passagiers er last van konden hebben.

@ Klaas: Duitsland is het land om je fiets in de trein mee te nemen. Bijna alle regionale treinen hebben ruim voldoende plaats om fietsen mee te nemen. Sowieso hebben de fietsrijtuigen plaats voor 12 ( (y)) fietsen, en veel treinstellen hebben meerdere van dit soort wagons. In 1 trein heb ik er 1 fietstas af moeten halen, omdat deze Flirt slechts 1 fietsplek had. De conductrice had daar ook ferm (maar beleefd) de wind onder, en meedenken werd zeer gewaardeerd. We hebben er aardig wat getreind, onder meer van Basel naar Arnhem op 1 dag (Quer durchs land, alleen maar regionale treinen).

@ Reinout: Dank je wel voor het plaatsen van de links op het DSO forum. Ik geniet van de plaatjes en ik hoef er niet zelf voor te zoeken. Super service  (y) :laugh:

Groet,
michel

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3527 Gepost op: 13 augustus 2019, 09:25:18 »
Hallo Reinout,
Ik waardeer Uw bijdragen als treinen-, Mosel en Eifelliefhebber (-gek) zeer  (y)
Blijf alstublieft doorgaan en linken plaarsen!
Met vriendelijke groeten,
Peter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3528 Gepost op: 13 augustus 2019, 10:07:01 »
Sowieso hebben de fietsrijtuigen plaats voor 12 ( (y)) fietsen, en veel treinstellen hebben meerdere van dit soort wagons.

Bijvoorbeeld het boemeltje Limburg a/d Lahn naar Koblenz. Meestal een stelletje met twee bakken: bij de ene deur wat rolstoelplek, bij de andere deur 12 fietsplekken.

Er is één stukje van de fietsroute waar je niet langs de Lahn kan fietsen maar over een te drukke weg te ver omhoog moet: het routeboekje raadt daar aan om daar een kort stukje met de trein te gaan (Balduinstein - Laurenberg). Er wordt in het routeboekje gewaarschuwd voor drukte.

Viel wel mee, we stonden (50 minuten van te voren) met z'n vieren alleen op het perron. En toen kwamen er nog vier. En nog vier. En nog vier. Enz. Uiteindelijk keken 24 fietsers elkaar wat ongemakkelijk aan. Toen kwam de trein. Met eendrachtig samenwerken hebben we alle fietsen er in weten te prakken :D

Dus.... als het maar voor één stationnetje is past er best meer dan 12 in :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3529 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:46:51 »
Leuke links met mooie fotos. Bedankt Reinout!
En fietsen langs de Lahn, dat ben ik ook nog eens van plan. In NL was ik lid van de Lahntalbahn modelspoor vereniging, maar veel van de echte Lahn heb ik nooit gezien. Wel veel fotos  :)
Het lijntje naar Bad Berleburg heb ik 20 jaar geleden eens genomen. Ook erg leuk!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3530 Gepost op: 14 augustus 2019, 20:48:38 »
Nog een westerwald-ligt-in-de-buurt-van-de-Eifel-DSO-link dan maar :) 50ers met goederentreinen. Leuke vervuil-voorbeelden, ook weer.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3531 Gepost op: 14 augustus 2019, 21:03:28 »
Voor m'n vakantie vermeldde ik dit:

Ik heb al eens in een ver verleden naar "Cavembourg" verwezen. Een geschiedenisverhaal van een fictief koninkrijk in de buurt van Luxemburg, op stummiforum. Voor als je Duits kan lezen.

Ik kwam er net achter dat de schrijver van die verhalen er zelfs een keurige website voor gemaakt heeft: https://cavembourg.de/ met chronologisch alle verhalen daarop. Wow. Misschien moet ik dat ook nog eens doen met m'n verhalen... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3532 Gepost op: 14 augustus 2019, 21:14:38 »
Hoi Reinout, bedankt voor de link naar 50ers in het Westerwald. Mooie plaatjes weer! (y)
Dit geeft inspiratie om snel weer met mijn eigen Westerwaldbaantje verder te gaan. Dan kan mijn 50er ook aan het werk voor een Ng.  :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3533 Gepost op: 15 augustus 2019, 22:21:58 »
Ik heb de afgelopen dagen weer wat kleine beetjes vooruitgang geboekt.

Hekwerkje bij het Gasthaus:



De bushalte is nu op de weg aangegeven:



Met een witte verfstiftpendingus heb ik de parkeervakken aan de rechterkant van het station aangegeven. Wat een zooitje... Ik heb er inmiddels vervuiling overheen gegooid en wat andere maatregelen genomen. Morgen nog maar eens kijken :)



En ik heb weer eens met "focus stacking" geëxperimenteert om foto's met meer diepte te kunnen schieten. ("CameraPixels" op de iphone en "HeliconFocus" op de mac):



Morgen wat verder experimenteren, want ik bleek de foto op lage resolutie gemaakt te hebben :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3534 Gepost op: 16 augustus 2019, 10:58:19 »
Laatste plaatje is erg fraai (y)

Afgelopen vakantie was ik onder andere in het Zwarte Woud en heb zoals gewoonlijk nauwelijks spoorfoto's genomen. Vaan tussen die paar treinfoto's zit natuurlijk ook een bielsfoto. Dat is een beetje een tik van mij geworden, op de stations waar ik sta te fotograferen, ook 1 foto vertikaal naar beneden te nemen, de biels en het spoor.

Nu was er op het onderstaande station geen trein te bekennen (dat zou nog ruim een uur duren), maar wel bielzen die ik nog niet had. En die toon ik je ivm bovenstaande foto's. De foto is genomen op de halte Lausheim-Blumegg, tegenwoordig bediend door de Sauschwaenzlebahn.



Metalen bielzen met stoomtreinsporen. Misschien heb je er iets aan :)

Groet,
michel

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3535 Gepost op: 16 augustus 2019, 12:40:53 »
Klein puntje van kritiek. Het ballast bed is fraai  maar de rails en de spoorstaaf vind ik te eentonig. Kan je op een foto vaak beter zien dan 1:1 euhhhh 1:87.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3536 Gepost op: 16 augustus 2019, 15:34:45 »
Ik heb me met de spoorstaven inderdaad niet beziggehouden behalve ze te schilderen. Ik zou er eens met de recent aangeschafte verouderingspotloden naar kunnen kijken. Ik ben wel een beetje bang dat de verf van de spoorstaven af gaat schilferen...

Even voor de zekerheid: of bedoel je met de eentonigheid dat de rails en de bielzen in dezelfde kleur geschilderd zijn? Als je dat bedoelt: dat is de bedoeling :D Ik poog er namelijk (op eenvoudige manier) stalen bielzen, zoals in Michels foto, mee te imiteren. De stalen bielzen en stalen rails komen dan vaak onderling gelijk over qua kleur.

Op de terugweg, vorige week vrijdag, vanuit Duitsland heb ik op Koblenz Hbf nog een tijdschrift gekocht. Daar stonden twee artikelen over het "Mein Gleis" van Weinert in. Oh oh oh, wat ziet dat er mooi uit qua afwerking. En de flexrails vallen me (voor Weinert) best mee qua prijs: richting een tientje. Ik kijk dan naar de rails met stalen bielzen.

Sommige foto's zouden zo veel mooier zijn met die Weinert rails, zucht.... Maar ik ga het nu niet meer veranderen. Misschien dat ik het later op een kort stukje nog verander, puur om daar foto's te kunnen maken...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3537 Gepost op: 17 augustus 2019, 09:47:32 »
Hallo Reinout,

Citaat
Met een witte verfstiftpendingus heb ik de parkeervakken aan de rechterkant van het station aangegeven. Wat een zooitje... Ik heb er inmiddels vervuiling overheen gegooid en wat andere maatregelen genomen. Morgen nog maar eens kijken :)

Ik heb voor enkele van dit soort witte lijnen smalle strepen geknipt van de overgebleven randen van zelfklevende sticker vellen voor in de printer. Het hangt natuurlijk wel van je ondergrond af of het een beetje goed blijft zitten maar bij mij is dat in ieder geval wel het geval.

Groeten,
Bert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3538 Gepost op: 17 augustus 2019, 18:02:30 »
Ik heb ook hele mooie strepen, namelijk op hetzelfde doorzichtige vel van Busch waar ook de aanduiding van de bushalte op stond. Ik was alleen te lui om dat te gebruiken en greep naar de verfstift :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3539 Gepost op: 17 augustus 2019, 18:33:37 »
 ;D ;D, in dat geval zal het ook wel te veel moeite zijn om met schilderstape de strepen uit te zetten en dan met de verfstift een mooie strakke lijn te zetten  ;)

Groeten,
Bert