Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062840 keer)

Krokodil68

  • Online Online
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3480 Gepost op: 01 juli 2019, 21:08:25 »
Over het wel en wee van die ouwe Nasibal zou ik me niet zo druk maken. Die arme Moritz heeft dus ook al een keer in een kabelgoot gelegen en dus als je die naad zover weg probeert te moffelen dat die kat er niet meer in verdwijnt ben je een heel end.
 Wel kan er ongedierte in gaan zitten maar daar doet de stationskat wel wat aan. En anders loopt er vast nog wel iemand rond die een verdelgingsmiddeltje zou kunnen hebben. Als jij vind dat zo iemand als Nasibal niet in jou wereld voor komt laat ik hem de volgende post wel even oppakken door Obercommissar Richtigvonherz.

Zo nu en dan een kleine anekdote is altijd leuk.


Ik heb op mijn baan een mannetje die de overweg beveiligd met een vlag en als ik met mijn neefje aan het rijden ben dan noemen we die man Jochem von Gochem die altijd bezopen is. Lache giere brulluh.

 Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3481 Gepost op: 02 juli 2019, 12:25:55 »
Ik beantwoor het onderstaande even in m'n bouwdraadje i.p.v. het verhalendraadje :)



Als je die messing schroeven nou afzaagd (op maat) dan kan je ze tussen de bielsen laten verdwijnen.

Klopt. Toendertijd (vier jaar geleden ofzo... :) ) niet gedaan omdat dit wat makkelijker soldeerde. Onder het motto "dat camoufleer ik later wel een keer".

:o oepsie! Dat camoufleren heb ik duidelijk nog niet gedaan. Ik zie die schroeven (en de missende bielzen) niet eens meer.
Handig dus dat iemand anders er weer eens naar kijkt en er een opmerking over maakt. Ik ga me er eens over buigen hoe ik dit recht ga breien. Een beetje grijze verf op een stukje van de schroef moet al helpen. Maar dan moet ik de biels nog aanduiden. Komt wel goed.

Dus: handig, Jeroen, jouw verse blik!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3482 Gepost op: 02 juli 2019, 12:39:35 »
Dun stukje styreen op de plek van de biels, in dezelfde kleur.
Valt het al niet meer op.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3483 Gepost op: 02 juli 2019, 16:41:39 »
Hallo Reinout,

Mooie voortgang de laatste tijd! Het ziet er steeds beter uit (en het was al mooi). :)

Op stummiforum kreeg ik een geweldige tip: de spleet tussen de twee stationsmodules opvullen met gekleurd schuimrubber... Daar kan ik me een boel detailwerk mee besparen, mits het er goed genoeg uit ziet.
Op de Lahntalbahn in N (vereniging waar ik in NL lid van was) hadden we destijds ook problemen met flinke gaten op de module overgangen. Daar hebben we toen zwarte schuimstof geplakt. Door bovenop nog wat groen strooisel aan te brengen, werd de overgang een stuk minder zichtbaar. Natuurlijk niet ontzichtbaar, maar het was een hele vooruitgang, terwijl het weinig werk was.
Wel even opletten dat er geen lijm in de schuimstof komt, want dan veert het niet zo goed meer.

Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3484 Gepost op: 03 juli 2019, 20:49:01 »
Bedankt voor de tips!

Gisteravond heb ik wat geverfd:

- De wegen een tweede laagje asfaltverf gegeven.

- De stoep een mengseltje asfaltverf/betonverf om daar een lichter kleurtje te krijgen.

- Zwarte wash over de perronranden om de voegen wat op te vullen, vooral waar er nog wat wit gips zichtbaar was.

- Zwarte wash over het perron om de lichte en de donkere delen meer eenheid te geven.

- Een likje bruine wash over de deksels van de verschillende "kastjes" van de leidingen om wat roest aan te geven.





Hieronder: niet super, maar bruikbaar: ingekraste stoeprandjes. (Linksachter trouwens één strookje stoeprand van Busch.)



De overwegen heb ik ook van wash voorzien:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3485 Gepost op: 05 juli 2019, 18:59:31 »
Erg mooi Reinout.

Op naar de volgende update. (y)

Kees.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3486 Gepost op: 05 juli 2019, 19:49:17 »
Citaat
niet super, maar bruikbaar

Héél bruikbaar, vanuit deze hoek gezien. Naar mijn mening (gebaseerd op wat er op jouw foto's te zien is) juist aantrekkelijker dan het product van Busch. Iets minder vind ik de "knik" die de overgang van Busch naar zelfgemaakt markeert.
Ik zou, als je nog gaat verven, elke steen een iets (maar dan ook "iets", dwz nauwelijks waarneembaar) andere tint geven dan z'n buurman.

Gaat lekker allemaal, boeiend om te volgen.  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3487 Gepost op: 06 juli 2019, 17:52:02 »
:) Goed om het eens van een ander te horen. Ik zat zelf naar die stoeprand te kijken met een blik van "mopper, mopper, niet al te strak met een vulpotlood ingekrast", maar 't valt eigenlijk inderdaad wel reuze mee hoe het er uiteindelijk uit ziet. Een deukje en een krasje her en der doet het er authentiek uit zien.

Wat ik, achteraf gezien, nog had willen doen is om een beetje bolling in de straat aan te brengen. Dat had jij in Lümmeln ook gedaan, meende ik me herinneren. Even gegoogled:

Een illustratie van wat ik bedoel met de bolling in het wegdek:



Iets wat niet zo direct in het oog springt, maar vaak zijn het wel dat soort kleine dingetjes die het doen. Vind ik.

Dat herinnert me eraan dat ik nog eens een scriptje aan meneer de systeembeheerder op zou sturen om de missende foto's te repareren... ;) Enfin, hier is een google-backup van het bewuste plaatje.

Maar goed, de straat ligt er, ik ga 'em niet opnieuw maken. Dus hij blijft plat :)

Waar mijn dochter me zonet op wees: "de straat is nog veel te schoon". Daar moet ik m'n hoofd nog eens over breken hoe ik dat netjes ga doen. Misschien gewoon wat vrutten met afgeslepen krijt en wat wash.

M'n suggestie "dan breng ik wel een platgereden egeltje aan" werd trouwens niet gewaardeerd :D

Zo, dan ga ik nu m'n foto's van vandaag in een tweede bericht zetten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3488 Gepost op: 06 juli 2019, 18:05:33 »
Aan de linkerkant zat ik ermee dat ik de maat van m'n Gasthaus niet helemaal op de achtergrond had afgestemd. Er is een vaag stukje groen zichtbaar net links van het Gasthaus:



Als oplossing heb ik er maar een grijs muurtje neergezet met wat klimop ertegenaan:



Daarna heb ik de begrasser ter hand genomen. Eerst her en der vale 2mm vezels. En op één plekje roodbruine 4.5mm vezels:



Na deze eerste laag ziet het er zo uit:



Hierboven zie je linksvoor wat "spätherbst", niet egaal aangebracht. Achter de bus "spätsommer", ietsje groener, en wel egaal aangebracht: dat wordt meer een gazonnetje. En dat rare roodbruine? Nou, daar heb ik later wat Noch loof overheen gestrooid:





Het idee was om zoiets als onderstaande foto (gemaakt in het centrum van Kelberg!) na te bootsen:



Ach, ik vind het niet onaardig. Ik wil er trouwens nog een boom middenin poten, dat staat wel lekker naast het stationsgebouw:



Daarna heb ik overal een tweede laag aangebracht. 4.5mm geel en 4.5 mm vaalgroen. Hier een foto van de rechterkant van het station;





Nu ik toch met de macro-stand van "camera+" op m'n iphone aan het experimenteren was, bij deze een foto van de overweg:



Nou moet ik na gaan denken over struiken en bomen en hekjes en lantarenpalen en...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3489 Gepost op: 06 juli 2019, 18:11:38 »
Je kunt ook nog een schuin metalen plaatje maken aan elke kant van de overweg, op het spoor. Dat moet (denk ik tenminste?) voorkomen dat loshangende koppelingen achter de houten balken blijven hangen :)

https://flic.kr/p/9L1AWZ


Overigens: zeer realistisch!  :o


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3490 Gepost op: 06 juli 2019, 19:02:15 »
Goed idee.

Ik wil dat soort plaatjes ook nog gebruiken om m'n "wisselaandrijving" bij de handwissels te camoufleren ;)

Ongerelateerd: onderstaand plaatje wordt op een Duits forum door iemand als forumafbeelding gebruikt... Ik vind 'em wel leuk:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3491 Gepost op: 07 juli 2019, 15:10:33 »
Ik zit nog over bomen na te denken. Zelfbouw of een greep in m'n grote doos met zeeschuim?

Dat zeeschuim ga ik op veel meer plekken op m'n baan gebruiken, dus het zorgt wat dat betreft wel voor eenheid. Maar wat variatie is ook wel leuk. Zelfbouw heb ik nog niet gedaan qua bomen, maar ik heb er al wel wat materiaal voor.

Enfin.... ter eigen inspiratie hier wat voorbeelden uit Kelberg, opgenomen in november:















Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Online Online
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3492 Gepost op: 07 juli 2019, 15:26:27 »
Zelf spray ik haarspray over de eerste laag gras waardoor je er een tweede laag boven op kunt zetten.
Bij het struikgewas wat je laat zien kan je dan (denk ik) iets minder volume in de onderste laag creëren.
Ga door, mooi bouwen met een beschaafd budget, vermoedelijk, geweldig inspirerend.




Deze laag is ongeveer 2,5 centimeters dik en je kan hem minder "vol" maken door een ander maat zeef op je neutronen-schiet apparaat te zetten.


Te zien in mijn draadje.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77672.75

groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3493 Gepost op: 07 juli 2019, 23:33:37 »
Zo'n tweede laagje korte vezels op een eerste laag langere vezels: dat heb ik inderdaad nog niet gedaan. Kan je wel leuke effecten mee halen zo te zien :)
Wat dat betreft heb ik ook nog wel wat andere materialen liggen waarmee ik pogingen wil wagen.
Leuk, dat landschap bouwen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3494 Gepost op: 08 juli 2019, 19:47:39 »
Een beetje vrutten. Wat stukjes "heki flor", een paar restantjes boom:



En... ik heb een boom geplant. Toen ik wat afgebroken takjes eraf haalde werd 'ie wat kleiner en dat kwam eigenlijk wel goed uit. Het is alsnog een flinke boom:



Ik hoop dat 'ie heel blijft als ik de achtergrond erachter moet zetten :)

Misschien wordt hij nog wel eens vervangen door een mooi zelfbouw-exemplaar, maar nu staat er tenminste wat.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)