Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063023 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2955 Gepost op: 21 april 2018, 22:17:10 »
Op de foto van het vorige bericht zie je nog een leeg gat voor het stationsgebouw. Daar komt het uitbouwtje voor de Fahrdienstleiter. Dus: de wisselhendels en een bureautje enzo. En dus moet dat ingericht worden. En als je wisselhendels zegt, zeg je ook trekdraden enzo. En, in Duitsland, ook Spannwerke: de stellages met gewichten om de trekdraden op spanning te houden.

En dat is een gevoelig punt, merk ik. Ik, Reinout, ongewassen heiden dat ik ben, meen dat er drie mogelijkheden zijn voor die "Spannwerke":

- Buiten in de open lucht.
- Op de begane grond van een seinhuis, met de hendels enzo dan op de eerste verdieping.
- In zo'n uitbouwtje op de begane grond, met de "Spannwerke" dan dus in de kelder.

Hel ende verdoemenis: die laatste mogelijkheid Is Niet Toegestaan. In de boekjes "mechanische Stellwerke" van Carstens wordt die mogelijkheid bijvoorbeeld ook niet genoemd (ook niet ontkend, trouwens). Ik heb wel eens naar de kelder-variant gevraagd, maar kreeg te horen dat dat niet in het rijtje van de twee toegestane varianten staat. Foei!

Ook kreeg ik te horen dat het wel degelijk voorkwam. Maar foto's als bewijsstuk: dat was niet te vinden. Maar ik zat er toch wel mee, want bijvoorbeeld in Uersfeld (Eifel) kon ik geen Spannwerk ontdekken op de foto's die ik in 1991 maakte. Hier het stationsgebouw met uitbouw. De trekdraden gaan onder de sporen door, je ziet vaag rechts de draden lopen. Het zijn trouwens alleen twee paar draden, een paar per inrijwissel.



Hier zie je de splitsing van de draden naar de twee inrijwissels. Geen Spannwerk te zien:



En hier het inrijwissel:



M'n conclusie was dus dat het spul daadwerkelijk in de kelder moest zitten. Maar bij navraag op DSO, in het historische deel v/h forum. Gelijk sprong er weer iemand op die vond dat het niet kon:

Citaat
Spannwerke im Keller für reguläre mechanische Stellwerke der Baujahre vor dem 2.Wk gibt es nicht.Denn je nach Stellwerksbauart sind Spannwerke für Weichen nicht erforderlich gewesen und Signalspannwerke wurden nur bei den Einfahrsignalen in deren unmittelbarer Nähe verbaut.

Bei mechanischen Stellwerken der Einheitsbaurt wurden auf kleinen Bahnhöfen Außenspannwerke verwendet und zwar meistens gegenüber des EG (Stellwerkes) in "Paradestellung" , d.h. die Spanngewichte sind alle in eine Richtung ausgerichtet.

Maar er werd ook gezegd dat het wèl voorkwam:

Citaat
Spannwerkskeller gab und gibt es tatsächlich. Zugänglich sind sie entweder über eine Klappe/Luke im Fdl Raum, mit anschließender "Hühnerleiter" oder über eine Außentür und anschließender Treppe.

En hoera! er kwam iemand met een foto op de proppen!

Er werd echter nog steeds aan getwijfeld (verkeerd type Spannwerk ofzo...):

Citaat
Mit einem Wort Blödsinn

Er werd nog een vraag gesteld naar Kreuzberg (Eifel). Daar zou toch ook een kelder moeten zijn, want daar kon die persoon zich geen Spannwerke herinneren. Nou was ik daar in 2015 met de fietsvakantie geweest. Ik heb ook geen Spannwerke gezien:









Op een wikipedia-foto van Kreuzberg zag ik nog iets opvallends. Aan het sleutelbord hangt een sleutel voor.... De "Spannwerkraum". Dus er is een hokje daarvoor. Vrijwel zeker de kelder.



En toen kwamen er gelukkig nog duidelijker foto's: link naar DSO.

Citaat

Je ziet de draden hier van boven (van de hendels) komen. Vanaf de Spannwerke gaan ze aan de rechterkant schuin naar boven om op grondniveau het gebouw uit te gaan.

Dus.... ik hoef op m'n emplacement geen Spannwerke op te stellen. Dat scheelt weer. Aan de Eifelquerbahn heb ik ze ook nauwelijks gezien. Alleen een foto uit Darscheid komt nu bij me bovenborrelen. Uersfeld: nee. Ulmen: nee. Enz.

Het kost wat moeite, maar dan lukt het uiteindelijk wel om een antwoord boven water te krijgen. En het blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is om zelf een goed idee te hebben van wat wel/niet kan, want de algemene mening is lang niet altijd correct :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2956 Gepost op: 22 april 2018, 00:19:12 »
Ik heb eens een site over stelwerken gelezen
Daar kwam het spanwerk achter een muur vandaan direct achter de ruimte van bediening
Wel iets lager om de kabels onder de ruimte door te brengen

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2957 Gepost op: 22 april 2018, 09:57:56 »
Hallo Reinout.

Je bent lekker bezig. Ik vind het ook leuk te lezen hoe iets tot stand komt.
Of het wel of niet kan. Ik volg je verder in stilte.

Gr Sebas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2958 Gepost op: 24 april 2018, 22:01:54 »
Weer een stukje verder: de "Fahrdienstleiterausbau" is uitgesneden. Nou zijn de uit-te-snijden buitenmaten het probleem niet, maar wel het bepalen van de raamvorm, de dikte van de "spijlen" tussen de ramen, enz. En alvast even wat brainstormen over hoe ik die ramen ga maken. Vanmiddag heb ik ook nog wat evergreen stripjes stripjes gekocht die ik daarvoor wil gebruiken. Benieuwd wat het wordt.

Enfin, hier het fotografisch bewijs:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2959 Gepost op: 24 april 2018, 23:04:16 »
Hoi Reinout,

Nou dat gaat wel wat worden. Blijf het volgen want ik wil graag zien hoe het zich verder ontwikkelt.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2960 Gepost op: 28 april 2018, 10:42:44 »
Aargh! Buit van mijn kinderen op de koningsdagmarkt. Ik kreeg verbaasde blikken toen ik na 10 seconden in gesputter losbarstte:



*WAT* staat er daar voor de vooroorlogse kapitalistische oriëntexpress? Is dat geen Oost-Duitse 52er? Een oorlogslok? Goederenlok? Kuiptendertje erbij... Als er iets nooit voor zo'n oriëntexpress heeft gestaan... Maar, toegegeven, hij ziet er wèl gaaf uit met z'n gouden streep over de kuiptender.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2961 Gepost op: 30 april 2018, 22:49:51 »
Na wat tips in een ander draadje blijkt mijn gemopper over bovenstaande puzzel wat genuanceerder te liggen. Het is een gemoderniseerde 52er die daadwerkelijk heden ten dage oriënt express rijtuigen trekt...



Tussendoor ben ik steeds aan het snijden aan het stationsgebouw. En een bak aan info aan het uitzoeken over het uiterlijk van het innerlijk van zo'n gebouw....

De ramen en deuren zijn eruit:



Als voorbeeld even in Berenbach-Ulmen naast de rails gezet:



Het perron lijkt misschien wat hoog, maar dat komt o.a. omdat het geheel nog 6mm lager komt (de dubbele blauwe plaat moet op deze plek nog weg):





Op z'n (6mm te hoge) plekje in Kelberg:







Aandachtspunt voor mij zijn de ramen. Die liggen bij de Eifelquerbahn-stationsgebouwen opvallend diep. Ergens zag ik dat de muren een centimeter of 50 dik zouden zijn. 5mm dik foamboard was dan ideaal. Maar toen ik een raam er achter plakte vond ik het toch tè diep liggen. Na wat provisorisch meten aan de hand van foto's kwam ik tot de conclusie dat de "diepte" van de ramen eerder 30cm, dus op schaal 3mm, moest zijn. Hrrrrmfffff.

Dus: de randjes van het raam afsnijden, dat scheelt anderhalve mm. Zie hieronder. Links een raam dat "erachter" zit, rechts een raam dat "in" de opening zit. Het laatste zit voor m'n gevoel wel ongeveer goed:



Wat je ook ziet is dat het, zo van dichtbij gefotografeerd, schots en scheef is. Vanaf een metertje afstand (de normale kijkafstand) maakt het niet echt uit. Maar ik zit er wel over te denken om voor Berenbach-Ulmen, waar je er met je neus bovenop staat, toch maar een poging met lasersnijden te wagen. Dat ga ik in Kelberg, vanwege de consistentie met de rest van de gebouwen, niet doen.

Benieuwd, zoals gebruikelijk, hoe het er uiteindelijk uit komt te zien!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2962 Gepost op: 30 april 2018, 23:14:07 »
Even nog een fotovergelijking. Voorbeeld:



Model:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2963 Gepost op: 01 mei 2018, 19:46:16 »
Aargh! Buit van mijn kinderen op de koningsdagmarkt. Ik kreeg verbaasde blikken toen ik na 10 seconden in gesputter losbarstte:
*WAT* staat er daar voor de vooroorlogse kapitalistische oriëntexpress? Is dat geen Oost-Duitse 52er? Een oorlogslok? Goederenlok? Kuiptendertje erbij... Als er iets nooit voor zo'n oriëntexpress heeft gestaan... Maar, toegegeven, hij ziet er wèl gaaf uit met z'n gouden streep over de kuiptender.

Reinout
Deze samenstelling is zelfs realistisch : dat is de 52 8055. Die werd rond 2010 door SLM Winterthur omgebouwd tot de 'modernste stoomlok' ter wereld. Met lichte olie-stook (lees bio-diesel), dubbele ketelisolatie en enkel rollagers. Deze zou voor de nostalgie Oriënt-Express gaan rijden die was geplant rijdend door Zwitserland. Mede door de vertragingen bij de bouw van de lok (inclusief het breken van een van de drijfstangen) werd het project totaal afgeblazen en heeft de lok slechts 1 of 2 keer voor die trein gereden, en dan alleen als test.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2964 Gepost op: 01 mei 2018, 20:01:15 »
Als ik deze pagina lees lijkt het alsof 'ie vaker gebruikt wordt. Maar dat kan verouderde info zijn.

-----------------------

Bij de stationsgebouwen zit er halverwege de gevel een rand, hier een foto van Uersfeld:



Ik heb meerdere uitvoeringen gezien, ik heb het maar gedaan door een 1x1mm plastic stripje en een 1x1 "kwartrond" plastic stripje boven elkaar te lijmen:



Her en der moet ik de uiteindes nog op de juiste lengte afsnijden.

De lijm (pippoos alleslijm) heb ik op papier aangebracht en vervolgens met een cocktailprikker over de aangegeven plek te strijken:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2965 Gepost op: 03 mei 2018, 22:48:15 »
Nog een keer de foto die ik hierboven ook al heb staan:



Op enkele hoeken zitten opvallende hoekstenen. Dus... snijden:



Ik heb ze gemaakt van strips van 2.5mm breed. De "lange" stenen maak ik 5mm lang, de korte 2.5mm. Dit is wel lastig snijden. Vooral de 2.5mm lange stenen zouden keurig vierkant moeten zijn, maar dat valt wel wat tegen. Volgens mij heb ik ergens eens een styreen-strip-snij-apparaatje gezien waarmee je dit soort stripjes perfect recht op lengte zou kunnen maken. Daar moet ik zaterdag in Houten maar eens naar zoeken!

Op twee hoeken heb ik het al aangebracht:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2966 Gepost op: 03 mei 2018, 22:53:19 »
Op de originele foto zijn ze ook niet perfect recht

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2967 Gepost op: 03 mei 2018, 23:25:07 »
Volgens mij zijn ze best netjes op maat, maar het lijkt onregelmatiger omdat de stenen een nogal onregelmatig oppervlak hebben. Dus komt de aloude vraag ook weer boven wat je daarmee moet doen. Ik zit met platte plastic stripjes te werken... Misschien gewoon wat deppen met dikke verf, dan komt het al een eindje in de richting, hoop ik.

Ik heb wat gegoogled: het apparaat wat ik bedoelde is 'the chopper'. Maar met $46 is het duurder dan ik me herinnerde. "Dan maar wat meer stripjes snijden en de goede eruit zoeken" is m'n huidige gedachte.

Maar.... als ik ook een paar ramen met losse strips wil maken.... Dan haal ik misschien wel erg veel lol uit zo'n apparaatje. Ik ga nog wat verder zoeken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2968 Gepost op: 03 mei 2018, 23:46:09 »
Hm! Op een Duits forum kreeg ik nog een reactie op m'n hoekstenen. "Aargh, dat ziet er niet echt netjes uit".

Erbij kreeg ik ook een geniale tip die ik vrijdag of zaterdag eens uit ga proberen: waarom maak ik het niet van een (asymetrisch) hoekprofiel? Dat in reepjes snijden en om en om vastlijmen, dat zou veel mooier moeten staan.

Dat bespaart me gelijk de kosten voor zo'n chopper :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2969 Gepost op: 05 mei 2018, 15:51:20 »
Reinout, wat een mooi draadje om te volgen, heeft me ff wat gekost om de +190 pagina's door te nemen, maar wat een plaatje  (y)
Rich