Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063054 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2940 Gepost op: 04 april 2018, 13:26:35 »
Spiegelbeeld: dat is wel leuk. Ik ga het alleen niet doen vanwege praktische redenen. Zowel in Kelberg als in Berenbach-Ulmen past hij het beste in deze configuratie. In Kelberg omdat het praktischer is, in Berenbach-Ulmen omdat hij dan hetzelfde is als Uersfeld, waar ik dat station deels van afkijk.

Wat wel gaat verschillen, en wat daardoor ook leuk gaat zijn: hier kijk je tegen de perronkant aan, in Berenbach-Ulmen is het de straatkant. Dus ga ik ook andere kamers van een interieur voorzien.

@Eric: bedankt voor de uitleg!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2941 Gepost op: 05 april 2018, 23:25:44 »
Weer eens een linkje naar DSO: een paar fraaie stoomfoto's in de buurt van Altenbeken en Ottbergen. De foto's van de 94er in het BW Ottbergen inspireren me qua uiterlijk/vervuiling bij mijn toekomstige lokloods.

Specifiek deze foto is best mooi en deze foto geeft een mooi overzicht van Altenbeken met het viadukt.

Kijk ze!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2942 Gepost op: 06 april 2018, 10:56:54 »
Ik heb zonet weer een treinreis mogen boeken. Eind mei ga ik voor een conferentie een paar dagen naar Heidelberg (Duitsland). Als je op tijd boekt kan dat lekker goedkoop (zelfs eerste klas, heenreis €70, terugreis €50) en als je het zelf boekt kan je een creatieve route volgen.

Heenreis doe ik hetzelfde als ik afgelopen oktober richting Karlsruhe deed: naar Keulen, dan door de Eifel heen via Gerolstein naar Trier en dan via Saarbrücken (langs de Saar) en Kaiserslautern richting Mannheim.

Voor de terugreis overwoog ik hetzelfde als de vorige keer: via Monreal. Maar ik heb toch gekozen om een ander traject eindelijk eens te bereizen. Eerst langs de Rijn naar Koblenz. Dan door het mooie dal van de Lahn naar Limburg/Lahn. En dan met de Oberwesterwaldbahn via Westerburg en Altenkirchen. Vervolgens Keulen, Duisburg, Arnhem enzo.

Dus: weer een keer lekker de Eifelbahn en eindelijk de Lahntalbahn en door het Westerwald.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2943 Gepost op: 06 april 2018, 11:10:15 »
Leuk Reinout!
Ik ben jaloers, het is al weer 20 jaar geleden dat ik over de Oberwesterwaldbahn ben gereisd...
Toch maar weer eens iets plannen in de nabije toekomst...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2944 Gepost op: 06 april 2018, 11:48:32 »
Hi Reinout,

Dat heb je weer mooi "geregeld".
Zelf ben ik net terug van regio Treysa en het BW feest aldaar en ook allerlei plekken bezocht van de oude Kanonenbahn.
Ook nog met een stoomrit meegeweest door stuk Sauerland.
Foto's komen binnenkort zie de index in mijn draadje

groet
Harald

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2945 Gepost op: 06 april 2018, 12:01:42 »
Heidelberg
Hele mooie stad
Heel mooi slot/burcht
Ga je ook nog het neckar dal door
Als kind en tot ik zelf kon auto rijden elk jaar naar Heidelberg/Walldorf (camping ) geweest en veel rond gekeken
Veel plezier en hoop veel mooie foto's

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2946 Gepost op: 06 april 2018, 13:27:52 »
Exact 7 jaar geleden was ik ook in Heidelberg (voor een andere conferentie). Toen had ik een 120'er voor m'n trein:



Ergens boven de trein zie je klein een "ibis" hotellogo. Laten we zeggen dat ik graag een hotel in de buurt van het station heb :)

Ik heb weinig toeristische foto's. Hier de Neckar en de kasteelruïne op de achtergrond:



Sfeerfoto van het station:



De stationshal is een leuk staaltje goedkoop-naoorlogs-maar-best-goed-gelukt. In ieder geval van binnen is het effect fraai:



Ik zal wat nieuwe foto's nemen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2947 Gepost op: 06 april 2018, 13:48:54 »
Leuk Reinout!

Goed dat je hier af en toe reageert, dan denk ik er weer aan op op jouw draadje op het n-spoorforum te kijken :)
Ik vind jouw Westerwaldbaantje er leuk uit komen te zien. Een fotootje zoals dit: benieuwd hoe het eruitziet zodra je aan het landschap toe bent gekomen. Het wordt leuk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2948 Gepost op: 06 april 2018, 16:13:57 »
Dank je! Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe het er uit gaat zien met landschap  ;D
In mijn hoofd is het allemaal al klaar, maar het is maar de vraag of het ook lukt om het zo te bouwen...
Ik ben nu bezig met de laatste stukjes onderbouw. Al het spoor ligt inmiddels, het hoeft "alleen"nog maar te worden aangesloten. En laat ik nu echt een hekel aan soldeerwerk hebben... Maar goed, even doorzetten en dan kan ik met het landschap aan de slag. Daar heb ik zin in! Helaas zal ik de komende weken geen tijd hebben, omdat ik voor mijn werk op stap moet. Een zakenreis naar Nederland dit keer. Het geeft me de gelegenheid om weer wat modelspoor in te slaan :) Schaal N is toch erg lastig te vinden in Rusland...
Groet, Wim
PS veel plezier in Heidelberg! Ik ben er 2 jaar geleden nog geweest. Leuke stad! Helaas heb ik het station niet kunnen bezoeken (te weinig tijd)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2949 Gepost op: 10 april 2018, 00:36:27 »
Zo, ik ben weer 5mm verder. In de hoogte. Ik heb de omtrek van het stationsgebouw + laadperron uitgesneden en vervolgens op een identieke 5mm foamboard plaat geplakt. Daardoor kon ik verder redeneren over de vormgeving rondom het stationsgebouw. Qua perronrand plus trottoirplaat lijkt het wel prima te passen:



Door uitproberen en passen en meten kom ik dan langzamerhand tot het defintieve ontwerp. Het DB autootje (prima bruikbaar in 1972, ik mik op 1969-1972) zou op de aangeduide plaats op een laagje gips (=kinderkopjes) moeten staan en zou dan prima bij het laadperron (=gipsvorm van Langmesser, met 1mm verlaagd) moeten passen. Kijk, dat soort zaken moet je toch in de praktijk even uitmeten of het goed uitkomt :)



Benieuwd hoe het er in de praktijk uit komt te zien! Het wordt vast leuk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2950 Gepost op: 10 april 2018, 11:25:45 »
Denk er aan dat vracht auto's hoger zijn,en dat de laad perrons op die hoogte gemaakt waren /worden
Bestel auto's werden/worden met een laad plaat geladen of met een heftruck

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2951 Gepost op: 11 april 2018, 17:55:19 »
Daarvoor was ik inderdaad al gewaarschuwd: in een Duits blad stond dat je bij kant-en-klare goederenloodsen ervoor op moest passen omdat de hoogte is aangepast op de treinenkant van de zaak.

Dus... ik heb gemeten. Maar het blijkt automatisch goed te gaan als je een perronhoogte van 38cm (de laagste die ze in Duitsland gebruiken) hanteert. Als je de weg op hetzelfde niveau als het perron houdt past de vloer van een vrachtwagen prima. Tenminste, als ik het ongeveer uitmeet. En anders leg ik er een mm karton onder als ik de weg aan ga leggen.

Goed dat je het zegt dus, want het is zonde als je het later moet verbouwen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2952 Gepost op: 12 april 2018, 10:00:33 »
Reinout,

Ik heb alles weer zo'n beetje doorgelezen en gevolgd.
Goed bezig zou ik zo zeggen. (y)
Blijf dit op mijn manier volgen.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2953 Gepost op: 13 april 2018, 18:28:01 »
De voorgevel van het stationsgebouw heb ik inmiddels uitgesneden:



Even kijken of het een beetje klopt qua hoogte van het laadperron:



En ik heb zonet een zijwand en tussenwand uitgesneden:



Voor m'n gevoel kloppen de verhoudingen zo wel. (Later maar eens wat echte foto's ernaast leggen en hopelijk niet alles opnieuw snijden :) )

In het midden zie je wat grote gaten: daar komt nog een 5mm dikke gevel voor. Op deze manier kon ik de hele voorkant uit één stuk maken, dat leek me voor de rechtheid wel een goeie. Maar dan moet er in het midden dus wel op de plek van ramen/deuren/enz flink gesneden worden.

Zo, ik ga weer naar boven: snel meer wanden snijden!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2954 Gepost op: 15 april 2018, 19:39:35 »
Zo, aan de andere kant zijn de drie opeenvolgende zijwanden ook klaar:



(Nou ja, klaar: de ramen en deuren moeten nog uitgesneden worden).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)