Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063006 keer)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2910 Gepost op: 09 maart 2018, 20:29:45 »
Leuk je eens gesproken te hebben
Wat dacht je Reinout, inspiratie op doen op Ontraxs en dan plat op het stuur naar huis om visie om te zetten in werkelijkheid?
Moeite waard niet? ik vond vanuit midden-Limburg in ieder geval van wel...


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2911 Gepost op: 09 maart 2018, 22:41:54 »
Inderdaad, leuk om even te praten.
En ontraxs... mooie tentoonstelling weer. Ik ben pas om 5 uur naar buiten gegaan.
Dingen gelijk omzetten? Ik heb zeker wel wat inspiratie opgedaan, maar het moet allemaal nog een beetje bezinken. Ik ben zonet begonnen met het maken van een filmpje ervan, dat helpt ook weer om me weer zaken te herinneren :) En ik ga morgen gewoon nog een keer (ik speel vals, ik ben er met een half uurtje).

Ik heb in ieder geval wat tips en inspiratie opgepikt uit het "Mitropa demo-kasteel". Vooral degene die preisertjes aan het beschilderen was leverde me praktische tips op. Niet zozeer het schilderen van de poppetjes, daar zei hij niets over. Maar hij had bijvoorbeeld z'n preisertjes met dubbelzijdig plakband op een stokje (nou ja, soort reageerbuis met schoefdop...) geplakt voor tijdens het schilderen. En hij ging er altijd eerst met blauwe olieverf gemengd met terpetine over: ontvetten. En die blauwe olieverf, hoewel hij dat niet zei, zorgt denk ik voor wat schaduwwerking omdat die in de vouwen van de kleding enzo achterblijft. Ook iets dat ik wil testen: na afloop meneer of mevrouw Preiser met matte vernis afwerken om het nog wat matter te maken.

Jammer dat hij (toen ik keek) niet echt met schilder- of preiserverbouwwerk bezig was, maar hij heeft me volgens mij wel een duwtje gegeven om er wat explicieter mee om te gaan. Misschien meer verbouwen (standen van armen bijvoorbeeld) zodat figuurtjes minder standaard worden. Sowieso speelt bij mij mee dat ik voor m'n verhalen meerdere versies van sommige personages nodig heb. Andere houding, maar wel herkenbaar dezelfde persoon. Hm.... volgens mij ga ik zaterdag nog even een paar dingen vragen.

Tweede was de demonstratie "naaldbomen maken". Prima methode (de handleiding die in de stand lag komt binnenkort op ). Maar om de demonstratie zelf gaat het me nu niet eens. Het was zo'n alles-met-vezeltjes methode. Maar vaak zie je eenvoudiger bomen. Is dit nou echt beter? Ja, voor detailwerk en detailopnames is er niets beters. Maar, vroeg ik me af, in hoeverre is een eenvoudiger methode (met groene schuimrubber vlokjes) voor veel toepassingen niet goed genoeg? Ik heb een paar (gekochte) "pijperager" bomen die er van een afstandje prima uitzien. Van dichtbij is goed te zien dat het niet helemaal klopt. Verder richting de achtergrond lijkt me er geen vuiltje aan de lucht.

Oftewel... daar heb ik een beetje op zitten letten bij de verschillende banen. Zaterdag nog maar wat meer doen. En foto's maken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2912 Gepost op: 10 maart 2018, 01:36:15 »
Zo, ik heb mijn videosamenvatting van ontraxs af:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2913 Gepost op: 10 maart 2018, 09:34:32 »
Reinout,

Dank je  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2914 Gepost op: 10 maart 2018, 13:15:02 »
Geweldige info die je in woord en beeld geeft voor de thuisblijvers Reinout. Bedankt !

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2915 Gepost op: 12 maart 2018, 09:43:32 »
Op stummiforum werd ik attent gemaakt dat gisteren, 11 maart, het x jaar geleden was dat de heer Raiffeisen overleden was. En verhip, volgens deze pagina is de 30e maart 1818 z'n geboortedag. Dat is aanstaande 30 maart precies 200 jaar geleden!

Het zou een mooie datum zijn als ik die 30e mijn landhandel af heb!
Ik heb op m'n todo lijstje gezet om over een eventueel verhaal te brainstormen. Als ik op m'n studeerkamer aan het klussen ben blijven automatisch de verhalen wat achter.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2916 Gepost op: 12 maart 2018, 22:29:45 »
Een grote hobbel was vanavond verrassend snel genomen: het aansluiten van de buitenlantaarn en de het toevoegen van verlichting in de hal en het kantoor:



Niet te fotograferen natuurlijk. Het is in werkelijkheid veel minder fel. Hoewel ik de lantaarn waarschijnlijk nog een tikkie wil dimmen.
Ik heb alle vier verschillende groepen (kantoor, hal, lantaarn, perron) hun eigen draadje gegeven (en een gemeenschappelijke "+"), dus ik kan de boel nog aanpassen.

De hal ziet er zo uit:



De verlichting onder de perronoverkapping moet ik nog vastlijmen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2917 Gepost op: 14 maart 2018, 13:20:13 »
Gisteren zag ik, eifelburgenbahn-ongerelateerd, een vectron in Geldermalsen:



Tja: groen, bruin?

Eifelburgenbahn-gerelateerd heb ik met zwarte verf de binnenkant van het kantoor nog wat bewerkt. Ik had de indruk dat er een beetje licht door scheen. Ik vermoed dat het in de praktijk niet opvalt, maar nu ik er nog bij kon heb ik maar maatregelen genomen:



Extra weerstandje voor de buitenlamp, zwarte verf om de hal-verlichting niet naar boven door te laten schijnen:



Ja, dat lijkt er al op.

Een paar losse draadjes vastgelijmd en wat orde geschapen. De draden komen samen in een onverlicht deel van de hal en gaan vanaf daar door een gat in de achtergrond:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2918 Gepost op: 16 maart 2018, 16:25:56 »
Dakkie klussen. Hm, de Auhagen leisteenplaat is eigenlijk niet hoog genoeg:



Nou, dat werk ik wel weg met een stripje papier ofzo.

De rechterkant moet afgeschuind worden. Alleen moet je het dan wel de goede kant uit afschuinen.....



Nou, zoiets gaat het worden:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2919 Gepost op: 16 maart 2018, 16:32:42 »
Op de eerste foto lijkt de dakplaat verkeerd om te liggen. Als die niet haaks is is dat met een halve slag draaien later niet goed op te lossen. Tip of kijk ik scheef?

Groet, Sicco Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2920 Gepost op: 16 maart 2018, 16:46:13 »
Hij ligt wel goed, maar door de reflectie van de bureaulamp (schuin van rechts) ziet het er waarschijnlijk niet-kloppend uit. Überhaupt is het bij deze platen lastig te zien welke kant 'ie uit moet. Rare reflecties erbij en en dan is het helemaal feest. Tijd om er matte verf over heen te kiepen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2921 Gepost op: 16 maart 2018, 22:09:53 »
Vandaag post binnengekregen: een vrijwel nieuwe (digitale) roco railbus die ik hier laatst op het forum zag verschijnen. Gelijk toegehapt. Toch leuk om twee railbussen elkaar te laten kruisen in Berenbach-Ulmen. In "mijn" tijd werd het gros van de personentreinen met railbussen gereden. Goederentrein met een 50er en ook nog één langere scholierentrein met een 50er. Dus...



Wel moet ik nog (zoals ingecalculeerd) aan de railbus klussen. De stroomopname moet doorverbonden worden om de betrouwbaarheid te verhogen, bijvoorbeeld. En volgens mij moet ik nog wat aan de verlichting knutselen. En de gebruikelijke schilder/verouderwerkzaamheden natuurlijk.
En ik ga rondkijken naar een middelste bijwagen. Op de mij bekende foto's en video's van de Eifelquerbahn reden ze vrijwel altijd in driedelige samenstelling rond.

----------------

Verder met de landhandel. De twee dakplaten van het kantoorgedeelte heb ik met een stukje papier verbonden:



Vervolgens met houtlijm vastgeplakt:



Houtlijm: dat is enigszins niet-destructief weer los te maken, mocht ik bij de verlichting moeten komen. Ik hoop dat dat nooit nodig gaat zijn.

De kort ervoor op maat gesneden dakplaten voor de loods verbind ik ook met papier:



Ook hier houtlijm aangebracht:



En de dakplaten (golfplaat) erop:



De voltooiing is visueel een heel stuk dichterbij gekomen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2922 Gepost op: 16 maart 2018, 23:46:39 »
Zou je willen laten zien wat je aan die stroomopname doet want de mijne wil ook niet zo lekker. En kan je um dan los koppelen van de bijwagen? want in zijn eentje ziet ie er ook wel erg leuk uit. Ik wil de mijne voorzien van kleine onopvallende haakjes om toch af en toe een goederen wagen of postwagen mee te kunnen nemen.

Lijkt mij trouwens erg leuk als puber in zo'n volle wagen met mede puber geheel opgelaten omdat ze naar huis mogen. OORverdovend.

Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2923 Gepost op: 17 maart 2018, 17:34:09 »
Bij de vorige heb ik met een stroomvoerende koppeling de twee aan elkaar gekoppeld. Dan neem je opeens van vier assen stroom af in plaats van twee. Kort samengevat: nóóit meer stroomafnameproblemen :) Alleen de stroomafname wordt doorverbonden, trouwens. In de stuurstandwagen heb ik een functiedecoder ingebouwd om mezelf veel extra draden te besparen.

Bij de nieuwe moet ik nog kijken hoe ik het doe. Ik neig ernaar gewoon twee draadjes tussen de stellen te laten lopen. Loskoppelen ga ik zelf toch nooit doen.



Post uit Emmen:



Reserveonderdelen voor m'n roco 23er. En wat Weinert spul: filigrane perronbanken, Streckentelefon en een perronwagen (zo'n grote bagagekar voor op het perron voor het Stückgut).



Dakgoten aangebracht. En een regenpijp. Voor het kleurtje er eentje oranje geschilderd.



Aan de rechterkant ook een regenpijp. Kan die mooi gelijk een naad visueel wegwerken:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2924 Gepost op: 17 maart 2018, 21:51:28 »
Zo. Tijd voor de stevige maatregelen. Eerst de bovenkant van de grote toren oranje geschilderd. Beetje een combinatie van een oude 1970 kleur en de huidige huisstijl in Kaisersesch. Mooi voordeel: de wat gammele rand op 3cm onder de bovenkant valt stukken minder op als op die plek ook een verfrand zit.



Deze oranje rand heb ik eerst verdund aangebracht. "Dan ziet het er wat verweerd uit." Dat bleek uiteindelijk geen goed idee, dus later heb ik het onverdund opgebracht.

Tja. Dan moet er nog wat onder. Een logo. Een tekst. Hm.... Ook hier een combinatie gemaakt van nieuw en oud. Het nieuwe logo heeft iets schild-achtigs, dus heb ik m'n eigen schild-logo maar gepakt :) Dat is ook blauw, dus dat past bij de oranje/blauw huisstijl. Maar dan toch maar niet egaal blauw opgevuld, je kan ook overdrijven....
Dus maar een traditioneel raiffeisen-logo gepakt met de twee paardekoppen (in Westfalen als nokversiering gebruikt). En 'Raiffeisen' als tekst in DIN 1541. Alles uitgeprint. En de relevante randen op de vloerbedekking met een cocktailprikkertje doorgeprikt. Om de halve centimeter een gaatje. En daarna met een dikke stift eroverheen:



Het resultaat van de stift+gaatjes is zoiets:



Het totaal:



Daarna voorzichtig met de verfkwast erlangs. Hopen dat het er een beetje niet-te-wiebelig uitziet:



Eventueel kan ik het nog met witte verf bijwerken.

Totaalplaatje (met onverdunde oranje bovenkant):



Op bovenstaand plaatje zie je dat ik de wanden ook vervuild heb.

Op bovenstaand plaatje zie je ook een ventilatieschacht. Klein lasercutkitje dat ik een maand geleden in Houten had gekocht.

Op bovenstaand plaatje zie je voor het gebouw een blauwe buis. Dat wordt een buis waarmee wagens beladen kunnen worden.

Aaargh, bij het schilderen daarvan spatte het een beetje. De schade op de achtergrond:



Hm... Kijken hoe ik dat wegwerk.

Maar..... het gebouw is bijna klaar. En het is zeker een unikaat :D Ik begin er echt blij mee te worden!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)