Google+
Doel:€250.00
Donaties:€58.95

Per saldo:€-191.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Coen Burki
Vandaag om 15:25:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sobat Kras
Vandaag om 15:24:41
Digitale locs reageren niet door Remunj
Vandaag om 14:49:06
Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen. door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:44:02
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:28:15
De toekomst van de modelspoorhobby door RobertH
Vandaag om 12:59:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 12:53:10
Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd door gvandersel
Vandaag om 12:38:45
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 11:57:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:20:23
Raadplaatje door Wim Hesselink
Vandaag om 11:09:33
Depot door Sobat Kras
Vandaag om 09:58:03
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 09:47:24
Den Overslag & Marchan'Dix door Rondje_HO
Vandaag om 09:21:34
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 486661 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2910 Gepost op: 09 maart 2018, 20:10:09 »
Weekje geleden alweer dat ik wat opgeschreven heb. Ik heb ondertussen wel weer af en toe een kwartiertje tussendoor gerommeld. En al die kwartiertjes bij elkaar opgeteld levert toch best wat op :)

Het hoekprofiel voor het perron vastgelijmd:



Na het loshalen van de wasknijpers bleek er wat verf vanaf te zijn gegaan:



Geen probleem, dat heb ik daarna weer bijgeschilderd. Voor het perron op bovenstaande foto zie je ook allerlei andere geschilderde zaken. Uit diverse verpakkingen (3x preiser en 1x faller) wat gepakt en geschilderd.

Hieronder nog meer. Onder andere een geïmproviseerde kast die tegen de achterwand aan gaat komen, daar waar je door de deuropening heen tegen de achterwand kan kijken. Ook zie je drie stukjes foamboard die ik met wat blauw en bruine strepen tot kast heb gepromoveerd. Heeeeeel schematisch en vlekkerig aangegeven, maar dat is prima: ze komen achter de nauwelijks doorzichtige ruiten.



En zie hier de kast met inhoud:



En zo ziet de binneninrichting er van boven uit:



En zo ziet het er door de deur uit. Oh ja, bij de geschilderde zaken zat ook een vorkheftruc. Daar moet later nog een poppetje bij.



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2911 Gepost op: 09 maart 2018, 20:29:45 »
Leuk je eens gesproken te hebben
Wat dacht je Reinout, inspiratie op doen op Ontraxs en dan plat op het stuur naar huis om visie om te zetten in werkelijkheid?
Moeite waard niet? ik vond vanuit midden-Limburg in ieder geval van wel...


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2912 Gepost op: 09 maart 2018, 22:41:54 »
Inderdaad, leuk om even te praten.
En ontraxs... mooie tentoonstelling weer. Ik ben pas om 5 uur naar buiten gegaan.
Dingen gelijk omzetten? Ik heb zeker wel wat inspiratie opgedaan, maar het moet allemaal nog een beetje bezinken. Ik ben zonet begonnen met het maken van een filmpje ervan, dat helpt ook weer om me weer zaken te herinneren :) En ik ga morgen gewoon nog een keer (ik speel vals, ik ben er met een half uurtje).

Ik heb in ieder geval wat tips en inspiratie opgepikt uit het "Mitropa demo-kasteel". Vooral degene die preisertjes aan het beschilderen was leverde me praktische tips op. Niet zozeer het schilderen van de poppetjes, daar zei hij niets over. Maar hij had bijvoorbeeld z'n preisertjes met dubbelzijdig plakband op een stokje (nou ja, soort reageerbuis met schoefdop...) geplakt voor tijdens het schilderen. En hij ging er altijd eerst met blauwe olieverf gemengd met terpetine over: ontvetten. En die blauwe olieverf, hoewel hij dat niet zei, zorgt denk ik voor wat schaduwwerking omdat die in de vouwen van de kleding enzo achterblijft. Ook iets dat ik wil testen: na afloop meneer of mevrouw Preiser met matte vernis afwerken om het nog wat matter te maken.

Jammer dat hij (toen ik keek) niet echt met schilder- of preiserverbouwwerk bezig was, maar hij heeft me volgens mij wel een duwtje gegeven om er wat explicieter mee om te gaan. Misschien meer verbouwen (standen van armen bijvoorbeeld) zodat figuurtjes minder standaard worden. Sowieso speelt bij mij mee dat ik voor m'n verhalen meerdere versies van sommige personages nodig heb. Andere houding, maar wel herkenbaar dezelfde persoon. Hm.... volgens mij ga ik zaterdag nog even een paar dingen vragen.

Tweede was de demonstratie "naaldbomen maken". Prima methode (de handleiding die in de stand lag komt binnenkort op ). Maar om de demonstratie zelf gaat het me nu niet eens. Het was zo'n alles-met-vezeltjes methode. Maar vaak zie je eenvoudiger bomen. Is dit nou echt beter? Ja, voor detailwerk en detailopnames is er niets beters. Maar, vroeg ik me af, in hoeverre is een eenvoudiger methode (met groene schuimrubber vlokjes) voor veel toepassingen niet goed genoeg? Ik heb een paar (gekochte) "pijperager" bomen die er van een afstandje prima uitzien. Van dichtbij is goed te zien dat het niet helemaal klopt. Verder richting de achtergrond lijkt me er geen vuiltje aan de lucht.

Oftewel... daar heb ik een beetje op zitten letten bij de verschillende banen. Zaterdag nog maar wat meer doen. En foto's maken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2913 Gepost op: 10 maart 2018, 01:36:15 »
Zo, ik heb mijn videosamenvatting van ontraxs af:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2861
    • Lacus Flevo
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2914 Gepost op: 10 maart 2018, 09:34:32 »
Reinout,

Dank je  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
  • We can work it out
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2915 Gepost op: 10 maart 2018, 13:15:02 »
Geweldige info die je in woord en beeld geeft voor de thuisblijvers Reinout. Bedankt !

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2916 Gepost op: 12 maart 2018, 09:43:32 »
Op stummiforum werd ik attent gemaakt dat gisteren, 11 maart, het x jaar geleden was dat de heer Raiffeisen overleden was. En verhip, volgens deze pagina is de 30e maart 1818 z'n geboortedag. Dat is aanstaande 30 maart precies 200 jaar geleden!

Het zou een mooie datum zijn als ik die 30e mijn landhandel af heb!
Ik heb op m'n todo lijstje gezet om over een eventueel verhaal te brainstormen. Als ik op m'n studeerkamer aan het klussen ben blijven automatisch de verhalen wat achter.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2917 Gepost op: 12 maart 2018, 22:29:45 »
Een grote hobbel was vanavond verrassend snel genomen: het aansluiten van de buitenlantaarn en de het toevoegen van verlichting in de hal en het kantoor:



Niet te fotograferen natuurlijk. Het is in werkelijkheid veel minder fel. Hoewel ik de lantaarn waarschijnlijk nog een tikkie wil dimmen.
Ik heb alle vier verschillende groepen (kantoor, hal, lantaarn, perron) hun eigen draadje gegeven (en een gemeenschappelijke "+"), dus ik kan de boel nog aanpassen.

De hal ziet er zo uit:



De verlichting onder de perronoverkapping moet ik nog vastlijmen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2918 Gepost op: 14 maart 2018, 13:20:13 »
Gisteren zag ik, eifelburgenbahn-ongerelateerd, een vectron in Geldermalsen:



Tja: groen, bruin?

Eifelburgenbahn-gerelateerd heb ik met zwarte verf de binnenkant van het kantoor nog wat bewerkt. Ik had de indruk dat er een beetje licht door scheen. Ik vermoed dat het in de praktijk niet opvalt, maar nu ik er nog bij kon heb ik maar maatregelen genomen:



Extra weerstandje voor de buitenlamp, zwarte verf om de hal-verlichting niet naar boven door te laten schijnen:



Ja, dat lijkt er al op.

Een paar losse draadjes vastgelijmd en wat orde geschapen. De draden komen samen in een onverlicht deel van de hal en gaan vanaf daar door een gat in de achtergrond:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2919 Gepost op: 16 maart 2018, 16:25:56 »
Dakkie klussen. Hm, de Auhagen leisteenplaat is eigenlijk niet hoog genoeg:



Nou, dat werk ik wel weg met een stripje papier ofzo.

De rechterkant moet afgeschuind worden. Alleen moet je het dan wel de goede kant uit afschuinen.....



Nou, zoiets gaat het worden:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2920 Gepost op: 16 maart 2018, 16:32:42 »
Op de eerste foto lijkt de dakplaat verkeerd om te liggen. Als die niet haaks is is dat met een halve slag draaien later niet goed op te lossen. Tip of kijk ik scheef?

Groet, Sicco Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2921 Gepost op: 16 maart 2018, 16:46:13 »
Hij ligt wel goed, maar door de reflectie van de bureaulamp (schuin van rechts) ziet het er waarschijnlijk niet-kloppend uit. Überhaupt is het bij deze platen lastig te zien welke kant 'ie uit moet. Rare reflecties erbij en en dan is het helemaal feest. Tijd om er matte verf over heen te kiepen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2922 Gepost op: 16 maart 2018, 22:09:53 »
Vandaag post binnengekregen: een vrijwel nieuwe (digitale) roco railbus die ik hier laatst op het forum zag verschijnen. Gelijk toegehapt. Toch leuk om twee railbussen elkaar te laten kruisen in Berenbach-Ulmen. In "mijn" tijd werd het gros van de personentreinen met railbussen gereden. Goederentrein met een 50er en ook nog één langere scholierentrein met een 50er. Dus...



Wel moet ik nog (zoals ingecalculeerd) aan de railbus klussen. De stroomopname moet doorverbonden worden om de betrouwbaarheid te verhogen, bijvoorbeeld. En volgens mij moet ik nog wat aan de verlichting knutselen. En de gebruikelijke schilder/verouderwerkzaamheden natuurlijk.
En ik ga rondkijken naar een middelste bijwagen. Op de mij bekende foto's en video's van de Eifelquerbahn reden ze vrijwel altijd in driedelige samenstelling rond.

----------------

Verder met de landhandel. De twee dakplaten van het kantoorgedeelte heb ik met een stukje papier verbonden:



Vervolgens met houtlijm vastgeplakt:



Houtlijm: dat is enigszins niet-destructief weer los te maken, mocht ik bij de verlichting moeten komen. Ik hoop dat dat nooit nodig gaat zijn.

De kort ervoor op maat gesneden dakplaten voor de loods verbind ik ook met papier:



Ook hier houtlijm aangebracht:



En de dakplaten (golfplaat) erop:



De voltooiing is visueel een heel stuk dichterbij gekomen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2923 Gepost op: 16 maart 2018, 23:46:39 »
Zou je willen laten zien wat je aan die stroomopname doet want de mijne wil ook niet zo lekker. En kan je um dan los koppelen van de bijwagen? want in zijn eentje ziet ie er ook wel erg leuk uit. Ik wil de mijne voorzien van kleine onopvallende haakjes om toch af en toe een goederen wagen of postwagen mee te kunnen nemen.

Lijkt mij trouwens erg leuk als puber in zo'n volle wagen met mede puber geheel opgelaten omdat ze naar huis mogen. OORverdovend.

Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2924 Gepost op: 17 maart 2018, 17:34:09 »
Bij de vorige heb ik met een stroomvoerende koppeling de twee aan elkaar gekoppeld. Dan neem je opeens van vier assen stroom af in plaats van twee. Kort samengevat: nóóit meer stroomafnameproblemen :) Alleen de stroomafname wordt doorverbonden, trouwens. In de stuurstandwagen heb ik een functiedecoder ingebouwd om mezelf veel extra draden te besparen.

Bij de nieuwe moet ik nog kijken hoe ik het doe. Ik neig ernaar gewoon twee draadjes tussen de stellen te laten lopen. Loskoppelen ga ik zelf toch nooit doen.



Post uit Emmen:



Reserveonderdelen voor m'n roco 23er. En wat Weinert spul: filigrane perronbanken, Streckentelefon en een perronwagen (zo'n grote bagagekar voor op het perron voor het Stückgut).



Dakgoten aangebracht. En een regenpijp. Voor het kleurtje er eentje oranje geschilderd.



Aan de rechterkant ook een regenpijp. Kan die mooi gelijk een naad visueel wegwerken:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)