Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068161 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2895 Gepost op: 25 februari 2018, 21:19:10 »
Het effect is inderdaad verbluffend goed. Ik kon geen goede blokkenimitatie vinden en moest dus maar iets verzinnen. Beetje rondrommelen in verschillende bakken materiaal wil dan wel eens helpen :) Nu hopen dat het met verlichting erachter er nog steeds goed uit ziet. Ik vermoed van wel, trouwens.

Los daarvan: m'n video over Houten 2018 is af:



Veel moois!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2896 Gepost op: 26 februari 2018, 23:03:25 »
Ik moest het dak nog van wat afdekking voorzien. Dus maar een lekkere laag lijm erin en wat grind erop. Eh.... daardoor liet de buitenste laag van het architectenkarton los en begon het te bobbelen.... Eraf halen dus...



Alternatief: 1mm dik karton erop. Dat ga ik betonkleurig schilderen en dan moet het maar goed zijn. Je kijkt er toch nauwelijks van boven op.



En vervolgens gelijk een huisje op het dak gezet. Zoiets staat er in werkelijkheid ook op:



Boven even op z'n plek gezet om een paar dingen te meten. Onder andere of de wagons nog tegen het laadperron aan komen. De vorige keer liep het aan, dus ik heb er wat afgesneden, maar zo'n klein randje gaat nooit zo netjes als als je het in één keer goed doet. Ik ga er een 3x3mm L-profiel (roestkleurig geschilderd) overheen plakken om te zorgen dat het weer recht komt.



Lineaal erachter om wat hoogtes voor de laadperronoverdakking op te meten. Vooral hoe hoog die wagons überhaupt komen:



Vervolgens de laadperronoverdakking maar eens ter hand genomen. Keus gemaakt om 'em gewoon op de breedte van het perron af te snijden. Dan steekt 'ie maar niet over:



Al een viertal gaatjes in de wand geprikt om de 2x2mm messing staven door te steken die de overdakking moeten dragen. Morgen eens kijken of dat een beetje lukt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2897 Gepost op: 27 februari 2018, 21:44:27 »
De overkapping. Gaatjes geprikt in de wand, een halve cm onder de bovenrand. En onder een bepaalde hoek ook een bijbehorend gaatje in de achterwand. Vervolgens de 2x2mm messing vierkante staafjes erdoorheen steken, afdakje erop leggen en aftekenen waar ik het af moet zagen:



Zoiets moet het worden:



De balken heb ik oranjerood gemaakt, het dak wordt blauw. Voor dat dak heb ik modern uitziende golfplaten (met rechte hoeken ipv golven, maar goed, moderner dus) gebruikt. Het eigenlijke dak van de loods wordt echte golfplaat (en flink verouderd).



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2898 Gepost op: 27 februari 2018, 22:07:58 »
dat ziet er strak uit. eigenlijk is het maar gewoon waar je aan durft te beginnen. Kan het eigenlijk niet goed zien maar is het een massief perron of een "zwevende" versie? Leuk detail is wellicht ook dat in vroeger tijden perrons vaak werden opgehoogd met een oude spoorstaaf op de rand en het hoogte verschil werd opgevuld met oude schotter. Volgens mij hoeft het bij jouw ook niet als op de grote spraakmakende stations te zijn.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2899 Gepost op: 28 februari 2018, 22:17:53 »
Krokodil68: het is een zwevend laadperron, zie het middelste van de drie foto's. Nou ja, zwevend... Het is (omgerekend) een plaat beton van 30cm dik met 6 steunen van van ook 30cm breed. Daar moet je toch met een vorkheftrucje overheen kunnen kachelen :)

De vorm, met een zwevend laadperron, is vooral ingegeven omdat ik de achtergrond naar voren moet kunnen kantelen bij het weghalen van de achtergrond. Vandaar de schuine steunen onder het perron.

Dus... weer een voorbeeldje van een randvoorwaarde die invloed heeft op m'n bouwsels. Zoals ik al vaker heb gezegd zijn randvoorwaarden en problemen enzo helemaal niet erg. Als alles spiegelglad is en alle mogelijkheden openliggen is het alsof je op glad ijs staat. Probeer dan maar eens vooruit te komen! Een beetje wrijving is niet erg. Dan kan je je ergens tegen afzetten. Dan heb je houvast waar je wat mee kan.

Zo heb ik bijvoorbeeld nog een keer een mailtje gestuurd over het oude logo op de landhandel in Kaisersesch. Deze keer naar de landhandel zelf i.p.v. de overkoepelende organisatie. En wat krijg ik? Een "ik ben een tijdje weg, stuur voor dringende zaken een mailtje naar ..." auto-reply. Zucht. Wat nu? Mijn gedachte vanochtend was om dan zelf maar wat te doen. Ik ben, een beetje aan de hand van de kleuren van de enige oude foto die ik heb, al wat details zoals deuren en dak en balken blauw danwel oranje aan het schilderen. En door de manier waarop ik met die kleuren omga heb ik nu het idee dat ze daar bij die landhandel wel "stevig" met hun kleuren omgaan. Dus... waarom niet botweg het blauwe schild-met-witte-sleutel dat ik o.a. hier op het forum als persoonlijk logo gebruik niet op de landhandel aangebracht? Maar dan met het oude raiffeisen-symbool van de twee gekruisde paardekoppen. Wel in een bleke kleur blauw, want anders wordt het toch wat te erg opvallend, denk ik.



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2900 Gepost op: 28 februari 2018, 22:25:28 »
De laatste tijd ben ik vooral met gebouwen bezig geweest. Laatst was zoonlief aan het rijden en dan kom je wel weer achter wat problemen. De railbus ontspoort opeens op sommige plekken: ergens zit een draadje klem bij de koppeling. Erger: de 50er (de oude, niet die recent gekochte met sound) trekt weer krom.

Oh. Zucht.

En de 215 moet nog frog snot bandjes krijgen. En de 290 nog afmaken qua digitalisatie. En de vervangings-23 moet gedigitaliseerd worden. Zucht. Ach, ik heb voldoende wat wèl rijdt :)

Maar die 50er die weer kromtrekt, daar baal ik toch wel van.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2901 Gepost op: 28 februari 2018, 22:42:38 »
Dat is ook zorgwekkend. En bijzonder vervelend... ik zal die van mij ook eens nakijken, die had, geloof ik, last van dezelfde kwaal.
Wat die kleuren betreft zou ik me niet al te grote zorgen maken, je zag wel eens iets wat vandaag de dag gewaagd genoemd zou worden, vroeger.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2902 Gepost op: 01 maart 2018, 23:47:06 »
Qua 50er zit ik nog wat te piekeren. Ik heb nog een te digitaliseren 50er met kabinentender. Nou heb ik laatst net zo'n kabinentenderding met sound gekocht, dus ik zou wat met tenders kunnen gaan schuiven. Maar dan nog zit ik met een gammele "voorkant" en dan een tender die over is. Hm. Van die initieel hoopvolle redenatie blijft dus niets nuttigs over :) We gaan weer verder nadenken.

Jan: ik ben wel benieuwd hoe het met jouw 50er staat. Die had je geloof ik wat netter/geleidelijker rechtgebogen dan ik had gedaan. Dat zou best wel eens beter kunnen helpen.

Enfin, terug naar de landhandel. Hieronder zie je dat de afdakking erop zit:



Ook zijn vaag misschien wat draadjes zichtbaar: ik heb gaatjes in de wand geprikt, vlak onder de afdakking, en daar SMD ledjes-met-snoertjes doorheen gestoken. Verlichting onder het afdakje.

Daarna constateerde ik dat ik de boel langzamerhand aan het dichtbouwen ben. Dus als ik binnen in de landhandel nog wat binneninrichting aan wil brengen..... Schilderen dus:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2903 Gepost op: 02 maart 2018, 11:46:09 »
Citaat van: De sleutelhouder van dit draadje
Jan: ik ben wel benieuwd hoe het met jouw 50er staat.

Ik ook, dus heb ik meteen, toen de ergste slaap geleden was, het ding bij de lurven gepakt, op een strakke ondergrond gezet en grondig bekeken. Natuurlijk verbeeldde ik me, dat ook deze dame weer krom was gaan lopen, vooral gezien de akelig krappe ruimte tussen voorloopwiel en spatbord:



Bovenstaande foto heb ik vervolgens in paint geladen om wat strepen te kunnen trekken:





Misschien is het wensdenken, maar het lijkt allemaal een beetje mee te vallen. Maar, om volledige zekerheid te kunnen verschaffen, zal ik bij gelegenheid toch het model eens uit elkaar gaan halen om een fysieke lineaal langs het chassis te kunnen houden.

(Niet ter zake doende opmerking: het bekende rode-golf-lijntje wees mij er op dat het ingetikte woord "lineaal" incorrect gespeld zou zijn. De linkermuisklik leerde dat in plaats van lineaal liniaal geschreven zou moeten worden. Zie ook hier. Taal leeft. Taal verandert. Hoera.)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2904 Gepost op: 02 maart 2018, 13:37:36 »
Hoe langer je naar zo'n foto kijkt, hoe krommer de onschuldige lok op onmogelijke plekken wordt. Ik zou zweren dat de rookkast naar beneden gebogen is, bijvoorbeeld.... Dan helpen alleen objectieve rechte lijntjes :)

Die van jou ziet er prima uit. Op DSO kwam ik een draadje tegen waarin werd gesuggereerd dat het te stevig aandraaien van de schroeven ook een verergerende omstandigheid kon zijn. Nu ben ik aardig van het stevig aandraaien, dus ik zal daarmee op moeten letten.

Je 50er ziet er ook qua vervuiling prima uit. In dat kader...

Nadat de mat rode lak droog is, kan je het onderstel verven met oostindische inkt. Met keukenpapier of een doekje haal het teveel er snel weer af. Zo oogt het rood minder fel en heb je een ietwat vettige uitstraling.
Komt nog uit de tijd dat ik Duits reed, ergens jaren '80 denk ik zo.

... heb ik mezelf gisteren op een potje Oost-Indische inkt getrakteerd. Eens kijken of dat bevalt.

Reinout

p.s.: ik kreeg ook rode kringeltjes. "tracteren" is inmiddels "trakteren" geworden. En ik spelde Oost-Indische als oostindische. Ik dacht dat oostindische op die manier wel zou mogen, maar niet dus :)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2905 Gepost op: 02 maart 2018, 13:55:22 »
Taal is dynamisch, maar niet altijd consequent ;)
Mooi voorbeeld zijn de woorden die afgeleidt zijn van het Latijnse octō: octaal, octant, octet, octaaf, octaan, octopus... maar oktober :)
Onze taal.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2906 Gepost op: 02 maart 2018, 16:08:57 »
Taal is niet consequent, zeer integendeel zelfs. Ik heb moeten leren vacantie als vakantie te schrijven, en tractatie als traktatie, en als er dan commentaar geleverd op mijn , overigens ook correcte, 'lokomotief', dan denk ik bij mezelf, om (bij wijze van illustratie) de woorden van Joepie maar eens te gebruiken: "Flickr toch op, man!"

Maar goed, genoeg vervuild, denk ik zomaar.

Citaat van: Reinout
Hoe langer je naar zo'n foto kijkt, hoe krommer de onschuldige lok op onmogelijke plekken wordt. Ik zou zweren dat de rookkast naar beneden gebogen is, bijvoorbeeld.... Dan helpen alleen objectieve rechte lijntjes

Zelfs met die objectieve lijntjes ga je nog dingen zien.



Loopt die omloopplaat nou bol of scheef of wat of niet? Hmpf... dat zal in het echie ook wel eens het geval geweest zijn. Vast.
Wat de vervuiling betrefdt, hoe en wat ik daar allemaal heb uitgespookt weet ik niet meer, dat is te lang geleden.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2907 Gepost op: 02 maart 2018, 17:31:03 »
@Reinout,

mocht je het niet meer vertrouwen, je kan eventueel een gloednieuw frame kopen als reserve-onderdeel bij roco.

Als je BR50 oorspronkelijk de 43288 was, jammer genoeg is het frame daarvan uitverkocht.
Die van 43294 (de opvolger met kabinetender) die hetzelfde frame heeft (qua beeld) is nog wel te koop. (101411)

hier voor minder dan 15 euro.  ;)
Dan moet je wel wat klussen, maar het is nog steeds goedkoper dan een nieuwe 50'er. En ook leuker. Ik moet nog steeds mijn bericht over mijn 3-50er transformatie eens maken. (nummerschilden zijn nog niet besteld, onderdelen onderweg).
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2908 Gepost op: 02 maart 2018, 22:21:27 »
Huh? Dat valt inderdaad enorm mee. Zo'n 15 euro... Ik zou op €50+ gegokt hebben! Ik heb volgens mij die oude lok waarvoor het onderdeel niet meer verkrijgbaar is, maar ik gok dat de onderdelen niet zoveel verschillen.

Eerst maar eens de lok goed bekijken en anders BW Emmen maar eens mailen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2909 Gepost op: 09 maart 2018, 20:10:09 »
Weekje geleden alweer dat ik wat opgeschreven heb. Ik heb ondertussen wel weer af en toe een kwartiertje tussendoor gerommeld. En al die kwartiertjes bij elkaar opgeteld levert toch best wat op :)

Het hoekprofiel voor het perron vastgelijmd:



Na het loshalen van de wasknijpers bleek er wat verf vanaf te zijn gegaan:



Geen probleem, dat heb ik daarna weer bijgeschilderd. Voor het perron op bovenstaande foto zie je ook allerlei andere geschilderde zaken. Uit diverse verpakkingen (3x preiser en 1x faller) wat gepakt en geschilderd.

Hieronder nog meer. Onder andere een geïmproviseerde kast die tegen de achterwand aan gaat komen, daar waar je door de deuropening heen tegen de achterwand kan kijken. Ook zie je drie stukjes foamboard die ik met wat blauw en bruine strepen tot kast heb gepromoveerd. Heeeeeel schematisch en vlekkerig aangegeven, maar dat is prima: ze komen achter de nauwelijks doorzichtige ruiten.



En zie hier de kast met inhoud:



En zo ziet de binneninrichting er van boven uit:



En zo ziet het er door de deur uit. Oh ja, bij de geschilderde zaken zat ook een vorkheftruc. Daar moet later nog een poppetje bij.



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)