Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:18:29
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1179387 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2520 Gepost op: 01 July 2017, 17:56:19 »
De buit van Houten. Ik heb me vooral met het leesvoer beziggehouden:



Setje naaldboompjes, schoonmaakviltjes voor aan goederenwagons. En een Röwa bouwsetje. Röwa? dat is vroeg jaren 70. Daarna bestond de firma niet meer. Dus.... een setje uit de tijd dat m'n Eifelburgenbahn speelt. Ach, dan wil ik voor de nostalgie wel 2 Euro uitgeven :)

De twee gele linksboven? REPA bahn. Wilde ik al een tijdje hebben. Daaronder een tweetal standaardwerken over signalen voor slechts 7,50 per stuk.

Rechtsboven een herinneringsboek over Centraal Nederland, de busmaatschappij die o.a. naar De Bilt/Bilthoven reedt toen ik kind was. Ik bladerde het door en zag o.a. dat de lijn 57, naar Bilthoven, ene speciale lijn was waar ze wat meer moeite in stopten qua modern materieel en mooie bushokjes. Oh? Hoog tijd om het boekje mee te nemen en het beter te lezen. Jeugdsentiment :)

In het midden een Eisenbahn Magazine met info over goederenbagagewagens en een oude MiBa special met o.a. een leuk artikel over het ombouwen van roco 50ers. Relevant voor iemand die een baan in de buurt van BW Mayen Ost met z'n roedel 50ers heeft :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2521 Gepost op: 01 July 2017, 18:49:16 »
Waar stond die met de boeken
Ik zocht ook de signalen
de 50er van mij met cab tender wil ik eigenlijk ombouwen naar gewone tender
als je wat geg hebt over welke tender (type en lading ) graag

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2522 Gepost op: 02 July 2017, 23:03:52 »
Eens even in m'n geheugen graven. De 2x "signale", "dampfloks" en de "Eisenbahn Magazine" vond ik in de zaal rechtsachter, tegen de wand van het restaurant aan. Een Duitse handelaar die voor z'n stand een paar bakken tijdschriften had staan.

Centraal Nederland en 2xREPA, dat was in de zaal linksachter, daar staan op de een na laatste rij normaliter twee boekverkopers tegenover elkaar.



Laatst noemde ik dat ik op m'n gemakje naar een roco 50er met Kabinentender op zoek was voor onder de 100 Euro: zonet is het gelukt voor €97 inclusief verzendkosten :) Een "052 440-5". Volgens modellbau-wiki.de is het artikelnummer 43294, gemaakt tussen 1994 en 1996.

Twee elkaar kruisende 50ers in Berenbach-Ulmen... Hmmmm :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2523 Gepost op: 02 July 2017, 23:23:23 »
Had ik ze toch gemist
Was er 12 uur met ega die een loupe lamp wilde (had mijne geleend en wilde een eigen)
effe snel rond gegaan maar 3 wagonnetjes
1 staub en 2 bier met remhuisje
lampie en ton was ze klaar en wilde weg om 13,30
Maar weet ik volgende keer waar ik effe moet kijken
Mooie boeken
enne 50 er voor weinig  (y)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2524 Gepost op: 03 July 2017, 13:18:07 »

Laatst noemde ik dat ik op m'n gemakje naar een roco 50er met Kabinentender op zoek was voor onder de 100 Euro: zonet is het gelukt voor €97 inclusief verzendkosten :) Een "052 440-5".
Twee elkaar kruisende 50ers in Berenbach-Ulmen... Hmmmm :)

Veel plezier. Ik heb hetzelfde nummer, maar de andere uitgave, de 051 369-7 uit 1997. Er zou ruim voldoende ruimte moeten zijn voor een decoder (mits er wat ballast moet worden verwijderd). Misschien kan je zelfs een LED'tje in de kabine hangen plus een rangeerder(hoofd).
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2525 Gepost op: 03 July 2017, 13:54:21 »
... en de cabine inrichten. :)


Afbeelding lang geleden ergens gevonden op het wereldwijde web.

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2526 Gepost op: 03 July 2017, 14:39:17 »
Aha. Ok. Todo lijstje :) Hoewel, verlichten... Ik weet niet of ik dat ga doen. Ik heb op m'n standaard "lokpilot standard" decoders één AUX vrij en die wil ik voor de rookgenerator gebruiken. Dan heb ik er geen eentje voor het conducteurshok over. En... op de Eifelquerbahn reed men normaliter met zo'n goederentreinbagagewagenbegeleidingsding. Veel meer ruimte voor het personeel. Beetje dubbelop.

Op fotobijschriften uit het Westerwald heb ik wel opmerkingen zien staan dat ze daar zwoeren bij 50ers met kabinentender. Toen ze een keertje een paar 50ers zonder kregen werden die nauwelijks gebruikt en rap teruggestuurd. Maar op de EQB negeerden ze die kabinentender. Zie bijvoorbeeld deze fotoserie.

Klein rothokje, als je naar die inrichtingsfoto kijkt. Als je daar nog twee rangeerders bij in propt...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2527 Gepost op: 08 July 2017, 00:14:45 »
Ebay, daar ben ik wel tevreden mee. Voor mij is het effectief een marktplaats-voor-Duitsland-en-omstreken. De 50-met-Kabinentender (net onder de €100 incl verzendkosten) is zonet binnengekomen, de foto's staan later in dit bericht. Zonet heb, ietwat onverwacht, nog een veiling gewonnen, namelijk een setje drieassige roco umbauwagens. In Houten kijk ik daar altijd wel voor rond, want ik wilde er nog een paar hebben. Nieuw dacht ik ze voor €20/stuk gezien te hebben (misschien een aanbieding), dus de 15/stuk die ik verder als ondergrens voor tweedehands exemplaren in Houten constateerde vond ik wat aan de maat.

Dan is een setje van 4 voor €47 incl verzendkosten toch wat prettiger. 12/stuk, ongeveer. In plaats van het 1/2e klas rijtuig had ik liever een extra 2e klasser gehad, maar goed. Blij met het setje. Die drieassers zijn lekker kort en zo kan ik toch een trein van 6 rijtuigen (ik heb er al 2) op m'n baan kwijt :) Dat oogt lang zonder echt lang te zijn. Èn zo'n sleep drieassers klopt precies met het voorbeeld van de Eifelquerbahn voor de ochtendlijke scholierentrein. Ik heb een foto daarvan gedownload, maar ik kan het origineel niet meer vinden. Niet alleen photobucket doet raar, ook imageshack zorgt op DSO voor veel verdwenen afbeeldingen. Maar goed. Hier de (toekomstige) buit:



Nou, tadaaaah, hier is de 50er (052er) met Kabinentender. Als eerste naast z'n broertje met reguliere tender:







En met twee rijtuigen ter illustratie:



Toch wel markant, zo'n Kabinentender!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2528 Gepost op: 08 July 2017, 08:12:48 »
Mooie prijs voor die Umbau-drieassers. En de BR 050Kab is ook fraai

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2529 Gepost op: 12 July 2017, 12:36:23 »
Zo, de umbauers zijn binnen:



Benieuwd hoe dat er op m'n baan uit ziet met de twee die ik al heb eraan vast. 6 drieassers. De ultieme scholierentrein voor de Eifel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2530 Gepost op: 12 July 2017, 12:49:21 »
Umbauers, daarvan kan je er nooit genoeg hebben op de baan. Zowel de 3 als 4 assers zijn prachtig.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2531 Gepost op: 12 July 2017, 12:49:50 »
Blijft een leuk setje. Het ene paartje met overgangsbeschrifting ten dienste van de inzet naar Griekenland en Italië in gastarbeiderstreinen, de andere met echte computernummers.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2532 Gepost op: 12 July 2017, 16:01:30 »
"overgangsbeschrifting ten dienste van de inzet naar Griekenland en Italië in gastarbeiderstreinen"? Hé, nu ik beter kijk zie ik inderdaad twee verschillende sets nummers! Ok, onverwacht. Daar moet ik eens naar gaan zoeken. Of weet je uit je hoofd of dat soort nummers zo rond 1970 gewoon in een reguliere trein gebruikt konden worden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2533 Gepost op: 12 July 2017, 16:11:14 »
Kun je gewoon in een reguliere trein inzetten hoor. De DB had er destijds geen zin meer in alle 3yg om te nummeren naar EDV, computernummer. Ze zouden er immers al in de jaren zeventig uit. En omdat ze alleen binnenlands werden ingezet konden ze, tegen de UIC afspraken in, wel hun tijdperk 3 nummers behouden. Echter toen de drieassers werden ingezet naar het buitenland, in het Spartaanse lange afstandsvervoer van gastarbeiders, gaf het ontbreken van computernummers conflicten met de buitenlandse spoorwegmaatschappijen. Een deel werd toen van een soort nood-computerbeschrifting voorzien, naderhand kregen toch de meesten de 'echte tijdperk 4 nummers'.
Roco heeft dat destijds in model weergegeven, setje is al van rond 1995 als ik het goed heb. Brawa brengt ze nu ook in die variant of heeft ze er in aangekondigd.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2534 Gepost op: 13 July 2017, 17:20:03 »
Leuk om te weten! Ik kwam erachter dat het koppeltje dat ik had óók nog oude nummers had. Dus deze kennis scheelt me tijd en omnummeren :D

Hier nog een drietal foto's van de volledige trein van 6 drieassers. Oei, dat past maar nèt. Met de 50er eigenlijk net niet, met de 211 past het net wel. Doordat het zulke korte rijtuigen zijn lijkt het best een lange trein.







Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)