Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 18:33:50
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:43:34
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1220835 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2535 Gepost op: 13 July 2017, 17:34:03 »
Mooi man  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2536 Gepost op: 13 July 2017, 17:45:09 »
 (y)
Dat is een mooistammetje
Zeker met de50 er ervoor
Wanneer gaat het weer verder met de gebouwen
Volgens mij heeft moritz ook geen dak  ;D

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2537 Gepost op: 13 July 2017, 19:52:07 »
Reinout,

Leestip voor je Umbau drieassers: MEB Extra nr. 1 uit 2013 gaat geheel over "Die Grüne Kiste" zoals onze oosterburen de Umbau-rijtuigen noemen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2538 Gepost op: 14 July 2017, 03:27:27 »
Ik moet boven eens even kijken om het zeker te weten, maar... volgens mij heb ik die MEB over de Umbauwagen al eens op de kop getikte. Maar dat moet ik nakijken. 70% zeker :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2539 Gepost op: 05 August 2017, 22:20:46 »
Terug van vakantie :) Daar vertel ik later nog wel wat van. Eerst een treurig linkje: https://www.youtube.com/watch?v=TrMJW8SrjyI. Een diashow van de huidige staat van Gerolstein-Kaisersesch: nogal groen, zullen we maar zeggen. (Diashow: tip, zet de snelheid op 200%).

Of hier ooit nog wat gaat rijden?

(Link gevonden op het eifelbahnforum)


Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2540 Gepost op: 05 August 2017, 22:45:20 »
Vakantie! Vrijdag teruggekomen van een, dat is het bij ons altijd, fietsvakantie. Veel fiets en een klein beetje trein. Nieuwegein-Enschede in een paar etappes, dan met de stoptrein (2x overstappen, Münster en Bielefeld) naar Lage (bij Detmold). Een beetje kennis van het treinverkeer is wel handig, want met een stapel fietsen moet je wel even oppassen qua plek enzo. In Enschede begint de stoptrein naar Münster, dus dan heb je genoeg tijd om alle fietsen in te laden. En er staan niet al fietsen in. Idem Münster, daar begon de trein naar Bielefeld. In Bielefeld hetzelfde recept, maar daar stond het perron mutjevol en wilden er nog 4 fietsers bij, dus dat was wat prakken. Maar het lukte :)

Hier vlak voor Bielefeld (er staat nog een 4e fiets achter me):



In NL stonden we in de buurt van Eerbeek op een camping. De lokroep van de VSM (hoorbaar op de camping) was niet te weerstaan. De mooie 50 307 in -uitvoering met "grote oren" trok de trein. Als je zonet een tijdschrift over lokomotiefonderdelen hebt gelezen is er opeens veel meer te zien aan zo'n lok :)



Vanaf Detmold (randje Teutoburgerwoud) de Lippe langs gefietst, boven het Roergebied langs terug richting de Rijn. O.a. langs Lippborg met een klein stationnetje van de Hammer Eisenbahnfreunde:



In de tweede helft van dit stuk langs de Lippe reden we af en toe over stukjes oude spoorlijn. En dan kom je nog restanten tegen:



Laatste stuk vanaf Haltern richting Wesel was grotendeels over de oude Haltern-Wesel-Venlo spoorlijn. Haltern-Wesel werd ook door de NBDS gebruikt: Boxtel-Wesel-Haltern-Berlijn. Hier de restanten van de rijnbrug bij Wesel:



Dat vond ik wel leuk om eindelijk in het echt te hebben gezien!

Vanaf Wesel (danwel Xanten, we zijn het Romeinse park in geweest) hebben we de NBDS richting Gennep enzo gevolgd:



In Gennep staat een 94er:



Nou, bijna 800 km gefietst in drie weken :D (600 ofzo daadwerkelijk met bagage). Lekker actief. Nu langzamerhand weer eens rondkijken op zolder wat er te doen valt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2541 Gepost op: 05 August 2017, 23:19:27 »
Zooo, die 94er staat strak in de verf 8)

Een ligfieets staat bij mij nog op de verlanglijst; daar kun je nog eens leuke
tochten mee maken (y)

Die foto bij de Hammer Eisenbahnfreunde is een fraaie sfeerplaat met dat
laadplatform en die goedernwagen....

Mvg,

Tis
********

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2542 Gepost op: 05 August 2017, 23:41:56 »
"Strak in de verf".... Grappig dat je dat zegt. De voorkant van de lok is namelijk tamelijk niet-fotografeer-vriendelijk vervuild middels een reclamebord voor het verfbedrijf :D



Dat stationnetje van de Hammer Eisenbahnfreunde was wel leuk gedaan ja. Stelde niets voor, maar ze hebben de goederenloods netjes gerestaureerd en er twee wagons neergezet. Telefoon aan de gevel en verderop nog een gerestaureerde "telefooncel" ("Fernsprechbude" ofzo) voor langs de baan: allemaal netjes en kleinschalig gedaan.

----

Ligfiets: ja, ideaal voor zo'n lange vakantietocht. Ik heb zelf sinds ongeveer 1999 geen andere fiets meer. Sinds anderhalf jaar is m'n dochter er ook mee besmet. Zoonlief wil volgend jaar tijdens de vakantie ook ligfietsen. Vrouwlief vraagt zich vertwijfeld af of zij er ook aan moet geloven... :D

----

Leuk linkje tot slot: http://forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?f=38&t=52496. Iemand die een maaidorsertransport op de lijn Mayen-Koblenz deels nabootst.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2543 Gepost op: 09 August 2017, 21:37:55 »
Leuke vakantiekiekjes Reinout! Ben je gezegend met een gezin dat je hobby ook echt leuk vindt?  :)

Ik heb je topic en filmpjes nog eens doorgenomen. Ik vind het P2P systeem erg aantrekkelijk, zoiets wil ik ook voor mijn eigen baanplan, dat ik ga baseren op Barneveld. Hoeveel meter afstand leggen jouw treinen af tussen de stations? Ik kan dat niet helemaal opmaken uit de foto's. Heb je iets van een compleet baanplan?

En hoe bevalt het om in het trapgat modules te hebben, neemt dat niet wat veel ruimte in beslag? Je hebt 't nu een tijd hangen... is 't nu "onderdeel van het huis" of "irritant".

Ik blijf je vorderingen volgen :)
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2544 Gepost op: 09 August 2017, 23:17:42 »
Oef, dat bord op die 94er... :o :o :o

Die lok heeft wat meer rails nodig, is wel een heel kort stukkie :)
********

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2545 Gepost op: 09 August 2017, 23:56:00 »
Inderdaad erg mooi gerestaureerd!

Mooi voorbeeld voor m'n volgende weather-poging..  8)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2546 Gepost op: 10 August 2017, 10:52:32 »
Geert: van de familie vindt zoonlief het allemaal echt leuk. De rest tolereert het vooral, mits het met mate is. Die VSM, dat deed ik met zoonlief terwijl vrouw+dochter op de camping bleven. Even kort onderweg bij een stationnetje stoppen is geen probleem: dat is sneller dan als pappa+mamma een kerk van de binnenkant willen bekijken :) En als de kinderen een zwembad blieven is het niet zo raar als pappa of mamma ook eens iets blieft.

Beetje plannen helpt veel. Lekker fietsen over een egale oude spoorlijn is voor iedereen makkelijk en leuk: vaak mooi landschap en geen irritante stijgingen. Dat pappa af en toe verlekkerd naar een roestige achtergebleven seinpaal kijkt is een niet-storende bonus.

Over point to point en de lengte: ik heb de maten niet eens paraat. Volgens mij is het van stootblok tot stootblok een metertje of 15. Meter of 6 over de lengte van de zolder en dan beide kanten op en dan ook nog de bochten erbij.

Sporenplan? Eh, ongeveer. Ik moet toch eens een goed overzicht gaan maken op m'n eigen website. Hier even rap wat hopelijk verduidelijkende plaatjes:









Ik zal binnenkort eens een overzichtsfilmpje maken. Dan moet ik wel eerst de voorzolder opruimen :D

Module in het trapgat: zit totaal niet in de weg. Op het punt waar je er met je schouder in de buurt komt is hij 10 cm breed, net zoiets als de leuning. Geen probleem dus.

Enige probleem is dat het wasrek er ook hangt: af en toe komt een dekbedhoes ofzo te dicht in de buurt van de module en sneuvelt er zo'n breekgevoelige 'zeeschuim' boom. Zolang ik dat niet erg vind is er niets aan de hand :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2547 Gepost op: 10 August 2017, 11:14:17 »
Tja drogend wasgoed, dat probleem kennen we hier ook.
De enige "grens" is hier een Hygrometer.

groet
Harald

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2548 Gepost op: 10 August 2017, 13:10:49 »
Door een vraag op een ander forum ben ik weer wat aan het nadenken over de kleur van de zijkant van m'n modules. Oorspronkelijk had ik een lichte kleur in gedachten omdat dat beter past bij de rest van de zolder. Namelijk de kleur van het beekje in onderstaande foto:



Velen hebben, geloof ik, een voorkeur voor donkerder kleuren.
Makkelijkste manier om het uit te proberen: schilderen met de computer in plaats van in het echt.

Huidige ongeschilderde toestand:



Bruin:



Donkergrijs:



De kleur die ik oorspronkelijk in gedachten had:



En een wat donkerder variant daarvan:




Dus.... wat zou er volgens jullie beter staan?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2549 Gepost op: 10 August 2017, 13:20:48 »
Hi Reinout,

Het moet gewoon niet opvallen dus:
Mat wit en ietsie bietsie grijs erin.

groet
Harald