Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1182462 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2025 Gepost op: 25 November 2016, 14:00:28 »
Deel 4: Kelberg! Vanaf een afstandje. Vanuit het zuiden door Kelberg heen gereden naar de westkant:



Kelberg binnenrijdend vanuit het westen. Ik heb meerdere foto's van straten gemaakt. Kijken welke het beste bruikbaar is.



Karakteristiek pandje:



Weglopende straat, da's altijd goed voor een achtergrond:



Mooi haaks op zijkant van huis:



Leuk punt:



In het centrum, mooi haaks:



De slagerij ernaast:



Bij het plein. Lastig: de bomen die in het beeld staan.



Een oude meubelfabriek aan de rand van het dorp bij het plein waar de streekbussen staan. Kijk! Dat ziet er leuk uit. Ik dacht woonhuizen/winkels tegen de achtergrond aan te plaatsen ter hoogte van het stationsgebouw, maar door deze foto zou  er opeens wel een stukje industrie kunnen komen!



Zijkant van deze fabriek:



Plein waar de streekbussen staan. Dit is ongeveer de plek waar ik gokte dat het station zou komen als de lijn in werkelijkheid langs Kelberg zou lopen. Kwam dus voor mij goed uit dat hier het "busstation" is. Dat wist ik van te voren niet.



Detailfoto. Zou best bruikbaar zijn achter het station. Misschien met een rijtje huizen (of de meubelfabriek) ervoor.



Volgende keer het slot: een paar mooie landschapsfoto's.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2026 Gepost op: 25 November 2016, 14:42:10 »
Reinout,

Leuke foto's  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2027 Gepost op: 25 November 2016, 15:10:23 »
Hi Reinout,

Mooie footo's.
Mijn vrouw laten zien (die een andere hobby heeft)
Waarom krijgen we hier opeens zin op enkele dagen "weg" te gaan ?
Waarom niet, dat is onze gezamenlijke hobby, de winterbanden zitten al onder de auto.
nog ff nadenken ..... denk toch dat het niet lukt, maar foto's blijven kijken.

groet
Harald


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2028 Gepost op: 25 November 2016, 16:24:32 »
Je hebt mooie foto;s
Je kan voor de foto"s een deel gevels foto of gewoon gevels van huizen zetten en daarvoor de meubel fabriek loods
Krijg je en diepte en een realistische diepte van het geheel met daarnaast en omheen gewone gebouwen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2029 Gepost op: 25 November 2016, 16:50:54 »
Ik ben inderdaad van plan meerdere lagen te gebruiken, dat doet het wel goed op zo'n achtergrond. Even een paar uur geconcentreerd werken met een tekenprogramma, maar dan heb je ook wat.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2030 Gepost op: 25 November 2016, 17:46:49 »
Ook dit is weer een mooie serie fotos! Juist het type foto dat je normaal als toerist niet maakt (een gewone straat, 1 huis recht van voren, enz) maar juist erg handig voor de modelbaan. Ook als je het niet voor de achtergrond gebruikt, is het goed bruikbaar als voorbeeld voor het nabouwen van een bepaalde sfeer op de baan.
Die meubelfabriek is ook leuk voor de afwisseling. En het geeft je een mooi excuus om extra goederenvervoer te creëeren: houten stammen van Kelberg naar de zagerij in Mayen(?), gezaagd hout voor de meubelfabriek terug naar Kelberg. En meubels in schuifwandwagens naar Koblenz.
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 25 November 2016, 17:53:47 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2031 Gepost op: 25 November 2016, 17:55:01 »
Dat van die sfeer... daar had ik nog niet expliciet aan gedacht. Je hebt er gelijk mee.

Hm.... Ooit had ik bedacht dat het handig zou zijn qua groen (nou ja, groen....) echte situaties na te bootsen. Dus niet zomaar een struikje neerplempen, maar goed a/d hand van voorbeeldfoto's kijken hoe het er nu echt uit ziet. Tadaaah: opeens heb ik een stapel foto's waarmee ik dat kan doen :)

Goederenvervoer vanaf die meubelfabriek: da's wel leuk. Hij heeft alleen geen directe spooraansluiting, dus dat wordt extra vervoer voor de losweg. Dat is prima, want dan heb ik een goede rechtvaardiging voor het vervoer daar. En komt er nog eens wat anders dan een rongenwagen met hout te staan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2032 Gepost op: 25 November 2016, 20:30:11 »
Ja, sorry. Ik bedoelde inderdaad via de losweg. Het leuke van een losweg is dat die lekker flexibel is. Je kunt op ieder moment een nieuwe industrie verzinnen die een paar honderd meter verderop is gevestigd. Toevallig net buiten de modelbaan dus hoef je niet opeens een nieuwe fabriek te bouwen (waar op de baan toch al geen plaats voor is). Gewoon een vrachtwagen naar de losweg laten rijden om goederen te brengen en te halen. En als je een week later iets anders wilt zien, verzin je een nieuwe industrie. Het geeft je de mogelijkheid om allerlei soorten wagens te laten rijden. :)
Ook leuk voor een losweg: PA Behälter. Voor alle industrie die geen eigen spooraansluiting heeft.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2033 Gepost op: 25 November 2016, 20:39:09 »
Hoi Reinout,

Een hele poos niet gereageerd.
Sorry, kwam er gewoonweg niet van.
Heb getracht het hele verhaal te lezen en te begrijpen. Het laatste daar wil het nog wel eens even aan schorten. ::)
Maar goed, je bent een heel eind op weg.
En je maakt er heel veel werk van. Overal foto's van en zo. (y)
Ik zal proberen je draadje weer wat beter bij te houden, en te reageren.
Veel succes met de bouw.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2034 Gepost op: 25 November 2016, 22:14:57 »
Reinout,

Zo heb ik ook een zooitje (nog) niet gecategoriseerde foto´s, van meestal de natuur of omgeving.

Deze zijn gemaakt in Prüm Oberweiss waar ik een paar keer op vakantie geweest ben  (y)







Groetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 28 November 2016, 11:52:24 door tuurtje. Reden: Verkeerde plaats bij foto\'s, excuses »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2035 Gepost op: 28 November 2016, 11:10:49 »
Het is dan wel niet hetzelfde kerkje als op je laatste foto staat, maar het binnenste van de abdijkerk van Prüm (https://nl.wikipedia.org/wiki/Abdij_Pr%C3%BCm) is ook mooi:



Historisch gezien nog best een belangrijke plek. Misschien weten jullie dat Karel de Grote's rijk uiteindelijk onder zijn drie kleinzoons is opgesplitst? Daar dwarrelt ook nog een "verdrag van Prüm" tussendoor waar wat afspraken werden gemaakt.

Eén van die drie was Karel de Kale (+/- Frankrijk), mijn echtgenote heeft daar haar afstudeerscriptie over geschreven. Een andere was Lodewijk de Duitser (+/- Duitsland). Wat overbleef lag er tussenin, zucht. Lotharingen, Italië, Nederland. En dat was van een zekere Lotharius de eerste (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lotharius_I).

Deze laatste ligt in Prüm begraven. Het broertje van mijns vrouws afstudeerscriptieonderwerp, dus interessant :)



Nog een link: als je met de trein van Gerolstein naar Trier rijdt zie je in Mürlenbach dicht bij de spoorlijn een kasteel staan. De Bertradaburg. Vernoemd naar de overgrootmoeder van Karel de Grote. De overgrootmoeder die de abdij van Prüm heeft gesticht... En men beweert dat Karel de Grote in dit kasteel geboren is.

Niet zo'n onbelangrijke buurt, die Eifel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2036 Gepost op: 28 November 2016, 11:39:23 »
Hi Reinout,

Lijkt wel geschiedenisles, erg interessant.
Heb dus ooit wel het een en ander "gemist" toen we er, wel vaker met de kids, in een jeugdherberg zaten.
Maar ach we gingen voor de Treinen.

groet
Harald

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2037 Gepost op: 28 November 2016, 19:05:07 »
Deel 5: nog wat landschapsfoto's. Vanaf Kelberg terug naar Virneburg kwamen we (gepland) langs het Booser Doppelmaar (https://de.wikipedia.org/wiki/Booser_Doppelmaar). Twee vulkaanmeren vlak bij elkaar en dan ook nog een stapeltje reguliere kegel-vulkaantoppen. Er is een leuke wandeltocht aangegeven, aanrader.

Het eerste Maar. Dit is zo'n mooie plek.... Ik hoop dat het bruikbaar is voor achter het grote viadukt, maar dat weet ik nog niet zeker.



Een klein weggetje dat het bos in loopt, bruikbaar eventueel bij de overweg naast het viadukt in het bos:



Het tweede Maar, vrijwel drooggevallen:



En nog een weggetje dat misschien bij de overweg te gebruiken is:



Panorama vanaf de uitzichttoren:



En nog eentje, deze heb ik als veraf-achtergrond bij Berenbach gebruikt:



Dit soort foto's steeds ook anders scherpstellen en later kijken wat er bruikbaar is:



Nou, hier moet ik wel wat mee kunnen!

Reinout


Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2038 Gepost op: 28 November 2016, 19:45:28 »
Ziet er schitterend uit in dat licht.
krijg er zo'n gevoel bij van: nog een goed uur wandelen en dan iets lekkers drinken bij een knappend haardvuur, terwijl de avond valt.

Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2039 Gepost op: 28 November 2016, 23:11:29 »
Als je met google maps naar de omgeving van Gerolstein kijkt, en dan
op satelite, zie je echt een maanlandschap van vooral droge maren  :o

Zo'n maar wordt geboren met stoomkracht; door het contact van
ondergronds kruipend lava die stuit op grondwater = BOEM

Ook in het vulkanengebied van de Auvergne en in Toscane zijn
er plekken met  veel maren... zomaar een geologisch verhaaltje ;D

Mvg,

Tis
********