Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1182459 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2040 Gepost op: 29 November 2016, 09:25:43 »
"Lava + grondwater = boem", dat klopt.

Laat ik dan voor "plaatjeskijkend Nederland" (zoals mijn geschiedenisleraar pleegde te zeggen) gelijk maar de informatiebordjes die bij het Doppelmaar stonden er eens bij pakken. Als eerste de reguliere vulkaan. In de Eifel te herkennen door de typische kegelvorm:



En een Maar. In de Eifel te herkennen aan door de schoonheid ervan overmande toeristen:



Bij dat Doppelmaar waren twee Maaren en een handjevol kegels. Het nog-vol-met-water Maar en de kegel waar de uitzichtstoren op staat waren tegelijkertijd actief. Dan hebben we het over 10 à 15.000 jaar geleden. Tegelijkertijd actief? Ja, want ze hebben de zijwand van de kegel deels afgegraven:



Op de foto is het niet heel duidelijk, maar er is een afwisseling van lichte/donkere lagen. De zwarte lava stroomde van de vulkaan af, daarna ontplofte het Maar weer een keer en gooide er grond overheen, dan barstte de vulkaan weer een keer uit, dan het Maar weer. Enz. Vandaar de afwisseling.



Om iedereen vannacht wakker te houden: het is geen dood gebied. Geologisch gezien is het nog levend. Er gebeurd niet veel, maar in principe kan zo'n vulkaan gewoon weer actief worden. Laatste keer was 10.000 jaar geleden.

"Leukste" was zo'n 13.000 jaar geleden Maria Laach (wikipedia. Misschien wel eens de afslag gezien als je met de Autobahn tussen Köln en Koblenz rijdt. Ze hebben stof van die explosie tot in Zweden teruggevonden. Het wordt in delen van Europa gebruikt om aardlagen te dateren. Ruim 5 kubieke km puin de lucht in geslingerd. Rijn wekenlang afgedamt door lava wat het rijndal in stroomde. Stuwmeer t/m Koblenz :D Na een paar weken brak de dam door.

Nou, op dat soort geintjes is de Lekdijk bij Nieuwegein niet gebouwd hoor.

Wie meer achtergronden wil: op wikipedia staat een link naar een uitgebreid artikel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2041 Gepost op: 29 November 2016, 10:56:14 »
In Miniaturwunderland in Hamburg is zo'n werkende vulkaan heel suggestief vormgegeven.
Dus als je nog om ideeen verlegen zit, het past in elk geval goed bij je gekozen thema..😁

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2042 Gepost op: 29 November 2016, 12:09:21 »
Mijn baan speelt rond 1970, niet in -8070 ;)

Hm... het geeft me wel een idee voor een 1 april grap...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2043 Gepost op: 29 November 2016, 13:08:35 »
Je hebt de grapjurk net getemd (Althans Moritz).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2044 Gepost op: 29 November 2016, 13:44:17 »
Over Moritz (en vurige vlammen) gesproken... ik moet m'n dochter aan het werk zetten met haar geschrijf.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2045 Gepost op: 29 November 2016, 15:56:40 »
 (y)
Zit ook helemaal geen eigen initiatief meer in de jeugd
Arme moritz is gelukkig niet vergeten
Maar zonder verhalen met muizen en mensen die soms wat voeren gaat ie toch wel dunnetjes worden na zo n tijd

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2046 Gepost op: 01 December 2016, 13:52:52 »
Kwijl! Deel 2 met 50ers met goederentreinen in het Westerwald (DSO).

Deze reactie ben ik het helemaal mee eens:

Citaat
Diese herrlich unspektakulären Bahnszenen in netter Mittelgebirgslandschaft, natürlich mit ner 50er, strahlen eine solche Selbstverständlichkeit aus, als könnte Bahnbetrieb nicht anders sein.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2047 Gepost op: 01 December 2016, 22:05:50 »
Heerlijk, zo'n 50ér op dat mooie viaduct en zeker met die indrukwekkende korte goederentreinen.
Bedankt voor het delen.

Groeten,

Christoph

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2048 Gepost op: 02 December 2016, 00:10:51 »
Aardlagen met vulkanische as van de overstroming van dat stuwmeer zijn nog bij Goch te zien langs de Rijn..
Die arme Neandertales waren toen echt wel het bokje...

De Laachersee is de enige caldera van West-europa, en word nog altijd in de gaten gehouden
door vulkanologen 8)

Is trouwens wel een heel kort goederentreintje, met die 50er...

Mvg,

Tis
********

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2049 Gepost op: 02 December 2016, 23:42:09 »
Eerste test met de in Kelberg (en Laubach) gemaakte foto's. Op de snelle 'draft' stand met m'n thuisinktjetje geprint en provisorisch vastgeplakt:



De rechtopstaande gipsen muurplaat geeft aan waar het stationsgebouw komt. Het formaat klopt ook wel aardig.

Waar ik in geïnteresseerd was vooral de (relatieve) grootte van de panden. En of het perspectief enigszins klopt. Qua grootte heb ik twee preisertjes bij de gefotografeerde gezinsleden gezet:



Oh, dat valt me alleszins mee. 10% bijschalen en dan is het wel OK. Hm, op deze manier staat het ook prima om m'n gezinnetje gewoon op de foto te laten staan in plaats van ze weg te poetsen. Geinig.

Zo vanuit preiserperspectief ziet het er prima uit:



Ook de weglopende weg links lijkt het goed te doen. Nog wat middenstrepen wegpoetsen en dan hopen dat het goed 'smoelt' als op de baan zelf de aansluitende straat is weergegeven.

Zelfde plek, meer naar rechts:



Meubelfabrik Schmitt heeft toch wat irritante perspectief-neveneffecten. Daar moet ik nog naar kijken. Waarschijnlijk moet ik deze fabriek nog met 20-30% verkleinen. Even meten met preisertjes.

En dit is de rechts van het stationsgebouw:



Ook hier doet de weglopende weg het in mijn ogen goed. Het gebouw rechts lijkt scheef, maar daar vertekent de foto wat. In werkelijkheid klopt dat wel. Links op de foto valt hier op dat de A4tjes ter hoogte van het gele gebouw wat naar voren leunen...

Wow, dit ziet er in één keer anders uit! Zo... kom maar op met de feedback en de tips en verbetervoorstellen!

(Oh help, als ik 's avonds de verlichting enzo aan wil doen moet ik de gebouwen op de achtergrond ook deels verlichten, vrees ik. Oh help.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2050 Gepost op: 02 December 2016, 23:44:21 »
 (y) (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2051 Gepost op: 02 December 2016, 23:52:32 »
Ik vind die lichte - nevelachtige - waas op de achtergrond het ook erg goed doen  (y).


Pete
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5605
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2052 Gepost op: 03 December 2016, 03:15:35 »
Leuke achtergrond foto. Ik mag aannemen dat die A4tjes slechts van tijdelijk aard zijn en dit uiteindelijk als complete 1 delige poster geprint gaat worden.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2053 Gepost op: 03 December 2016, 08:41:16 »
Ik zou de deur van mobol schmit ongeveer gelijk qua grote doen als die van het hele gebouw met je gezin. Dan weer een proef print doen.

Ik ben het ook volledig met charp eens dat de achtergrond in de wazige toestand het super goed doet! Bij de eerste blik had ik het idee dat je een hoop huisjes had geplaatst, maar het is een achtergrond!  :o (y)
groeten,
Auke

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2054 Gepost op: 03 December 2016, 08:56:45 »
Ziet er goed uit.