Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063078 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1980 Gepost op: 06 november 2016, 22:05:21 »
Dat is het idee, ja. Zodra ik tevreden ben een lange rol. Misschien moet ik ook de aansluiting links of rechts nog aanpassen. Totdat ik dat weet hou ik het bij goedkope A3tjes :)

Ik heb al wel gekeken. Zo een stuk als dit zou iets van vier tientjes worden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1981 Gepost op: 06 november 2016, 23:33:24 »
Zou het dan alleen niet van de papier rol laten printen in 1 stuk,papier heeft de nare eigenschappen om bij vocht te verkreukelen en in contact met zonlicht te gaan verkleuren :-\
Canvas of iets dergelijk is dan beter,stevig en verkleurt niet(tenzij je dr een pot verf achteraf tegen aan gooit  ;D )
(ja t kost wat,maar dan heb je voor de lange termijn ook wat)
Mocht je zover zijn,dan heb ik misschien nog wel een adres waar je met specificaties terecht kan voor een prijs opgave.
(mn eigen achtergrond komt daar ook vandaan,dus neee t is geen prutzooitje ben zelf ook kieskeurig  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1982 Gepost op: 07 november 2016, 09:42:33 »
Canvas heb ik niet naar gekeken: ik ging er van uit dat dat dat "schilderdoek" spul zou zijn, dus met zichtbare vezelstructuur. Klopt dat? Ik gokte dat die structuur storend zou zijn bij foto's. Dat valt mee? De stevigheid sprak me wèl aan, vandaar.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1983 Gepost op: 07 november 2016, 11:24:10 »
T is een vorm van schilders doek/vinyl,maar wel(als kant en klaar product) overdekt met een beschermlaag waardoor het een beetje aanvoelt als bv grondzeil wat je onder je camping tent gooit(weet niks anders om t mee te omschrijven)
Zowel dat doek achter in mn tuin wat je wel is op foto ziet,alsook mn achtergrond in het hobbyhok zijn op dat "canvas" geprint,je ziet wel wat van een structuur,maar niet overdreven,mij stoort het in elk geval niet  ;)
Hier de link van de winkel waar ik t heb besteld,in die link lees je waar het spul van is gemaakt en wat er o.a. mogelijk is.
In overleg zijn er meer opties mogelijk maar ze kunnen niet alles online zetten  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1984 Gepost op: 07 november 2016, 12:42:49 »
a) De daadwerkelijke link mist in je bericht, kun je die nog plaatsen?

b) Dus wel structuur, ok dan klopt het met wat ik dacht. Maar... misschien is dat wel een voordeel. "Mat" is "niet glad" en zo'n achtergrond moet juist ook goed mat zijn. Ik ben wel bang dat het tèveel structuur is voor mijn baan omdat ik op sommige plekken dicht bij de achtergrond kom. Maar ook daar zou een beetje structuur misschien juist beter aangeven dat het een achtergrond is. Heeft iemand anders hier gedachten over?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1985 Gepost op: 07 november 2016, 14:13:12 »
Ow crap,i.d.d. de link vergete werkelijk te plakken in voorgaande bericht  :-[
bij deze dan alsnog:
http://www.arttoart.eu/index.php/online-winkel-van-arttoart/prodcuten-winkel-arttoart/foto-afdruk-voor-buiten

Zoals ik al zei ik vind dat beetje "structuur" niet storend,bovendien komt er altijd nog scenery voor en je zit tenslotte nooit met je neus enkel op dat doek spijkers op laag water te zoeken,je kijkt (de meeste wel)naar de treintjes en de omgeving.
Afijn het is een suggestie,kijk op t gemak maar of t wat voor je is.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1986 Gepost op: 08 november 2016, 23:11:53 »
Poging qua achtergrond van Berenbach. Oepsie, veel te donker geworden, in ieder geval in combi met de gebruikte printer. Daar moet ik nog verder naar kijken. Enfin, hier de foto's. Rechterstuk:



Linkerstuk (dit overlapt):



Helemaal links is er een lange witte strook aan de onderkant: hier hoort een verhoging te komen vanwaaraf vrachtwagens hun lading in de open wagons kunnen storten.

Het beeld bij de overweg, daar kan ik wel wat mee:



Enfin, hier heb ik nog wel wat werk aan.

Qua beelden: de vage heuvelrij die je af en toe op de achtergrond ziet is van een km of 3 van Monreal verwijderd. De meeste bomen in het rechterdeel zijn van Uersfeld, het voorbeeld dat het meeste met "Berenbach" te maken heeft. Het linkerdeel is grotendeels een bomenrij vlak na Laubach.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 08 november 2016, 23:13:32 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1987 Gepost op: 09 november 2016, 20:57:01 »
Zo, tijd om tussendoor weer een beetje met beveiliging bezig te gaan. Probleempje is dat ik daarmee in de diepste krochten van de details duik.... Die zaken waar "Stellwerke deel 1&2" nauwelijks mee helpen :) De overgang aan de rechterkant van "Berenbach" modelleer ik naar de overgang van Uersfeld. En daar staan allemaal schakelaars-op-paaltjes bij. En dan wil ik het ook nog integreren in het bedieningspaneel dat in het stationsgebouw een plaats had... Maar eerst de paaltjes maar eens begrijpen. Met dat doel heb ik onderstaande vragen ook op het 'historische Forum' van DSO gesteld.

Als eerste maar een panoramafoto met de situatie in Uersfeld aan de Eifelquerbahn (anderhalve week geleden):



Links en rechts van de overweg staat een paal met daarop een "HET/HAT" kastje:



In detail:



HET/HAT is "Hilfseinschalttaste/Hilfsausschalttaste". Vraag 1: werden deze schakelaars alleen gebruikt indien de automatische treindetectie niet functioneerde? Sleutel in de HET en het ding gaat aan en in de HAT en hij gaat weer uit? Waarom niet één schakelaar (aan/uit)? Misschien dat het inschakelen alleen een puls (GA AAN/GA UIT) genereert en geen continuschakeling (AAN/UIT) om hetzelfde gedrag te hebben als de door de trein gegenereerde pulsen? Zoiets?

In de eerste foto is ook een paaltje zichtbaar met een ??? erbij. Dat is deze:



Deze kon niet open. Vraag 2: hoe zit dit er van binnen uit?

Wat helpt: ik heb een foto van hetzelfde kastje uit "betere" tijden (1991, net na de stillegging):



Dit maakt wel duidelijk dat dit waarschijnlijk de schakelaar is om bij rangeren de overweg in te schakelen. Vraag 3: klopt dit? En waarom een apart kastje als er een paar meter verderop een HET/HAT kastje staat? Dan kan je die toch ook gebruiken?

... dan komt later de integratie met het bedieningspaneel nog wel :) ....

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1988 Gepost op: 09 november 2016, 21:31:02 »
Antwoord op vraag 1: nee, ook als een rangeerdeel op de overweg bezig was en de detectie aan de andere kant nooit zou raken. En apart omdat dat veiliger is, dan weet je zeker dat de juiste is bediend. Voor vraag 2 en 3 zie hier
Samenvatting: HET als de detectie moet blijven werken, Rangierschalter als de detectie ook echt uit moet.

Dirkjan
« Laatst bewerkt op: 09 november 2016, 21:36:58 door Falkenberg »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1989 Gepost op: 09 november 2016, 23:32:52 »
Kijk! Een stukje FREMO dat ik nog niet had ontdekt :) Dat ga ik morgen eens lekker doorlezen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1990 Gepost op: 12 november 2016, 10:47:12 »
Poging twee bij de Berenbach-in-de-kast achtergrond. De eerste was veel te donker. De nieuwe bevalt veel beter! Ook vrouwlief was enthousiast.

Eerst heb ik drie stukken 4mm triplex op maat gezaagd en daar vervolgens de A3tjes op gelijmd:



Het totaal (todo: ledverlichting):



De aansluiting in de hoek. Niet perfect. Maar daar zal wel een strategische boom komen :) En anders ga ik er nog aan klussen:



Ter plekke van de boekenkastscheiding zitten de naden. Vaag zichtbaar rechts van de naad: de Nürburg:



En een video waarin het misschien wat beter zichtbaar is:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1991 Gepost op: 12 november 2016, 13:08:03 »
Wow!

ziet er heel veelbelovend uit zo.
Mooie plaatjes gemaakt, 2 weken terug.
En een beetje geluk gehad met het weer, zo te zien.

Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1992 Gepost op: 13 november 2016, 18:36:34 »
Een snelle link naar enkele mij onbekende foto's van de afscheidsrit naar Neuerburg: http://www.forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?p=201631#p201631

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1993 Gepost op: 15 november 2016, 22:18:17 »
Ik heb qua overwegschakelaars extra informatie binnengekregen.

Einschalttasten als los kastje bij een bedieningspaneel. Met een drukknop en een witte led in een of ander kastje naast de rest van m'n seinhuisimitatie ben ik dus wel klaar. (Tenzij ik het wil integreren in de rest van de beveiliging, maar dat weet ik nog niet).

En op DSO een foto van de binnenkant van zo'n Rangierschalter. Leuk detail daar is dat binnen in dat kastje gewoon open en bloot zo'n electriciteitsstrip zit :) Zie foto.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1994 Gepost op: 16 november 2016, 21:18:57 »
In het draadje "Nordhafen, Emskanal" verschenen dienbladen van de Action als onderbouw voor luieriken. Kijk! Daar ruik ik, ongerelateerd, een goed idee.



Deze dienbladen leken me stapelbaar. Inderdaad, maar je moet een lok niet rechtop zetten. Onverwachts voordeel: er zitten vakjes in deze dienbladen.

Mijn doel: opgeruimd houden van mijn bureau. Ik heb vaak twee klussen die wat door elkaar lopen en dan ligt m'n bureau vol met onderdelen, draadjes en gereedschap. Met drie dienbladen kan ik de klussen uit elkaar houden en ook makkelijker tussendoor opruimen.

Vandaar :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)