Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AI is (gelukkig) nog niet perfect door bask185
Vandaag om 17:06:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 16:25:27
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1173325 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1800 Gepost op: 28 September 2016, 16:53:53 »
Vertekening door schuine dak: dat is pijnpunt nummer één. De makkelijkste oplossing, waar ik op ga mikken, is als de horizon "onder de knik" ligt. Een deel van de achtergrond is recht, totdat 'ie bij het dak komt, dan is er een knik.

Maar of ik dat op elke plek red... Ik weet het niet. Dan zal ik wat moeten uitrekken, maar dat gaat er maar vanuit één gezichtspunt echt goed uit zien...

Ik neem aan dat een lichtgrijze onduidelijke wolkenlucht zonder problemen schuin aan te brengen is zonder merkbaar te vertekenen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Railroader

• Offline Offline
  • Trona Railway - Mojave Desert
« Reactie #1801 Gepost op: 28 September 2016, 17:06:18 »
Hoeken en knikken kan je oplossen , door in de achtergrond een ronding te maken , dan valt de hoek/knik niet meer op , deze oplossing werkt goed !
Grt Jacq

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1802 Gepost op: 28 September 2016, 17:08:54 »
Ik heb wel vaker met zo een panorama programma gewerkt... Hier een paar tips:
1: Neem een statief mee, anders heb je gegarandeerd een te lage foto als eindresultaat wegens een slingerende horizon.
2: 35 mm is zo ongeveer het minimum aan brandpuntsafstand wat bruikbaar is. Als je lager gaat kost het je hoogte in het eindresultaat door lens correctie.
3: Dimo had het er al over: Maak zoveel mogelijk foto's. Minimaal elk belangrijk vast punt links, rechts en in het midden van de foto (dat kan van alles zijn zonder te veel herhalende patronen)
4: Maak het panorama met de juiste software, NIET met de ingebouwde camera functie. Het makkelijkste programma hiervoor is Hugin
5: Probeer opvallende bewegende objecten te vermijden, die kunnen bij een foto met weinig referentie punten tot problemen leiden (verkeerd aan elkaar plakken)

35mm, statief, brandpuntsafstand: dat gaat niet helemaal op als je een iphone gebruikt :D Ik heb geen spiegelreflexdingachtigiets.

Statief trouwens wel, maar da's zo'n flexibele driepoot van 15cm hoog.

Hugin gebruiken ipv de ingebouwde panoramafunctie: goed dat je het zegt. Ik heb wel eens met hugin gewerkt. Daar kan je na afloop toch meer aan corrigeren en goedzetten dan je met een kant-en-klare iphone panorama kan. Als je niet een al te grote cirkel maakt met een iphone werkt de panoramafunctie prima (er zit een lomp sterke computer in en die wordt goed gebruikt). Zodra je een halve cirkel beschrijft vertekent de foto uiteraard.

Ik denk dat ik het allebei ga doen: èn panorama èn veel losse foto's. Beter 200 foto's teveel dan dat ik nog een keer extra een auto moet huren en überhaupt een jaar moet wachten tot het goede jaargetijde er weer is :)

Reinout

Jan Bouwman

• Offline Offline
  • Onshape Modelspoor Groep
« Reactie #1803 Gepost op: 28 September 2016, 20:43:44 »
En neem 'staande' foto's ipv. 'liggende'. Dan heb je meer pixels in de hoogte. Maar met een iPhone doe je dat bijna al vanzelf  ;D
En inderdaad, zoals ik uit jouw bijdrage afleid, de horizon van de gemonteerde foto moet op ooghoogte van de toeschouwer komen.
Succes!
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1804 Gepost op: 28 September 2016, 21:46:34 »
Die ooghoogte (waarop de horizon moet komen) is ook nog een vraag voor mij. Bij rangeren sta ik bij de stations en dan moet de horizon een stuk hoger liggen dan als ik op het krukje zit en 15cm boven bovenkant spoorstaaf zit met m'n ogen.

En dan ook de foto's en filmpjes die ik maak. Het is een decor en daar moet het ook voor werken.

Ik merk dat ik bij het plannen eigenlijk overal heb gegokt/gepland dat de horizon 10 à 20cm boven de spoorstaaf ligt. Bij de Monreal modules wat hoger, trouwens, omdat ik daar wil dat je van bovenaf het dal in kijkt.

Hoe zit dat eigenlijk, zo'n horizon? Volgens mij is het zo dat als je rechtdoor kiijkt (per definitie op ooghoogte), dat dan alles dat op die lijn op dezelfde hoogte is. Dus als de spoorlijn op 300m N.A.P. ligt en je kijkt uit op een leuke 500m hoge Eifelheuvel, dan zou die altijd boven de denkbeeldige ooghoogte moeten uitkomen.

Hrmfff, dan moet ik nog erg secuur gaan plannen. Zeker als ik de bovenrand van het landschap eigenlijk onder de (geleidelijke) knik wil houden in de uiteindes onder het schuine dak. Dat kan, maar dan moet ik ter plaatse wel de horizon/ooghoogte daarop aanpassen.

Probleem is dan weer de continuïteit: bij Monreal maakt m'n baan een mooie ruime bocht:

De rode streep geeft ongeveer de plek aan waar er een knik in de achtergrond komt. "Achter" de baan stroomt de beek, dus "aan de overkant", op de achtergrond, komen de heuvels aan de andere kant van het dalletje. Dus de horizon moet laag komen, eigenlijk onder het niveau van het spoor. Het rechter rondje/oogje geeft dat aan.

Links wil ik graag een oogghoogte alsof je daar in het dalletje staat tussen de heuvel en de tunnelingang in. In Monreal is dat de plek waar je langs loopt vanaf het dorp naar de twee burchten. Ik heb er een paar keer gestaan, dus dat beeld wil ik hebben. Nadeel: ooghoogte is daar wat hoger dan aan de rechterkant.

En het middelste oogje: boven bij de burcht. Scheelt toch 20cm. Vanaf daar kan je heerlijk het dal in kijken en de treinen volgen. Maar.... klopt de achtergrond dan nog?

Aargh, hoe kan ik die verschillende posities/horizonnen met elkaar verenigen?

Reinout
« Laatst bewerkt op: 28 September 2016, 22:00:19 door Reinout van Rees »

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1805 Gepost op: 28 September 2016, 21:53:09 »
Aargh, hoe kan ik die verschillende posities/horizonnen met elkaar verenigen?

Reinout,

Misschien een extern advies vragen? Goedkoopste is aan je vrouw  ;D

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1806 Gepost op: 28 September 2016, 21:59:09 »
Dat is de makke. De horizon bevindt zich altijd op ooghoogte. Dat is hij wanneer je op een Alp van 2000 meter hoog staat, maar ook als je je 6 meter onder de zeespiegel in de één of andere polder bevindt. Pas als je het beeld vastlegt (schilderen, foto maken) leg je ook de horizon vast.
Maak je een achtergrond voor je baan, dan moet je gaan kiezen op welke hoogte je je horizon zet. Op ooghoogte wanneer je zit? Of juist als je staat?
Een truc die vaak wordt toegepast is een achtergrond te kiezen waar "geen" horizon op aanwezig is, althans eentje waarop je niet direct de horizon kunt zien, maar altijd moet "reconstrueren", als het ware. Heuvels, huizen, een spoordijk, een schutting - er kan van alles "in de weg staan".

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #1807 Gepost op: 28 September 2016, 21:59:36 »
Wat dat statief betreft: Kan je die gorillapod los schroeven van de poten? Vaak past het bovenste stuk gewoon op een standaard statief.

Wat je met die burcht zou kunnen doen is meerdere reeksen foto's maken die boven elkaar geplaatst kunnen worden. Je kan dan in de plak fase van Hugin instellen dat je foto's op de binnenkant van een virtuele bol geplaatst worden.

HIJ

• Offline Offline
« Reactie #1808 Gepost op: 29 September 2016, 05:09:56 »
Maak van elke foto (positie) die je maakt, meerdere foto's tegelijk op verschillende verschillende belichtingsniveaus. Dan heb je een hele set foto's waar je panorama progje je erg dankbaar voor zal zijn...
Dan heb je wel een statief nodig om 'dezelfde' foto te kunnen maken met verschillende belichtingsniveaus.

Maar ik weet niet of jou iPhone dat wel kan? Volgens mij past die het belichtingsniveau zelf aan? Dus dan zit er tussen de verschillende foto's duidelijk verschil in lichtintensiteit? Dat zie je in een uiteindelijke panorama duidelijk....  :'(

Toch een SRL (spiegelreflex) regelen? En een degelijk statief?

Btw een beetje digitale camera kan kun je ook de lichtintensiteit zelf instellen, dus als je er nog één hebt liggen?
Wellicht leuke opdracht voor je kinderen, foto's maken. Wellicht kun jij die ook gebruiken voor je project...
Mvg, Eric

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1809 Gepost op: 29 September 2016, 10:15:25 »
Kijk, een reddingsboei:

Citaat
Een truc die vaak wordt toegepast is een achtergrond te kiezen waar "geen" horizon op aanwezig is, althans eentje waarop je niet direct de horizon kunt zien

Met wat ik in gedachten heb zijn er op de achtergrond vooral heuvels te zien en geen mooie gladde platte Nederlandse horizon. Voordeel van de Eifel. Dus dat lost een groot deel van het horizonprobleem op.

Wat wel overblijft is het perspectief in de foto's. Vooral daar zal ik op moeten letten.

Belichtingsniveau's: er kan wel wat met een iphone. Mikken op een vast punt en daarop de belichting en scherpstelling instellen en vervolgens de foto maken. Daar maak ik me niet veel zorgen over. Daarnaast denk ik ook wat knip/plak te moeten doen door er bijvoorbeeld een andere lucht boven te plakken, dat heft ook wat verschillen op.

Spiegelreflex regelen: die krijg ik in deze korte tijd toch niet onder de knie. Hoewel... M'n schoonzus heeft een goede, dus het kan geen kwaad te inventariseren wat er mogelijk is. En of ze soms een goede breedbek-lens heeft om in één keer een flinke lap te pakken te krijgen. Een statief heeft ze vast ook wel.

Bedankt voor de tips, allemaal!

Reinout

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #1810 Gepost op: 29 September 2016, 15:50:24 »
Een jaar of 6 geleden heb ik samen met een vriend het volgende panorama gemaakt:

(klik)

Ik ga nog eens vragen welk programma hij heeft gebruikt hiervoor. Wel weet ik dat ik binnen 10 minuten alle foto's (stuk of 60) heb gemaakt, om zo veel mogelijk verschil tussen zon en schaduw te voorkomen. Toch moest er naderhand nog wat met PhotoShop gepoetst worden. Een voorbeeld is het grote grijze vlak, rechts van het midden. De ene helft was lichtgrijs en de andere helft was donkergrijs.

Dit is overigens een 360 graden panorama; links en rechts passen naadloos aan elkaar.
Hier is het bestand in originele grootte (30MB) te downloaden.
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1811 Gepost op: 29 September 2016, 16:35:13 »
Slik! Dat is me daar een partijtje goed gelukt! Ik heb naar een paar willekeurige punten op de 60MB versie gekeken en kon geen rare vertekeningen vinden. Netjes!

Reinout

Jan Bouwman

• Offline Offline
  • Onshape Modelspoor Groep
« Reactie #1812 Gepost op: 29 September 2016, 18:33:43 »
Hm... ik zou juist, om vertekening te voorkomen, een lichte telelens prefereren ipv een groothoek.
Je moet ook rekenen dat je ahw 'achter' de voorgrond wilt fotograferen. De voorgrond bevindt zich nl. in model op je baan. Met een groothoek krijg je teveel voorgrond ben ik bang.
Dus: gewoon een paar lenzen uitproberen als je daar de gelegenheid voor hebt.
Voor wat betreft het perspectief: dat wordt voornamelijk bepaald door de hoogte waarop de camera staat tijdens de opname. Ideaal is als de lens van de camera op (ongeveer) dezelfde hoogte (terug geschaald uiteraard) staat als de toeschouwer bij je modelbaan.
Ik heb zelf eens uitgerekend hoe hoog dat was voor mijn polderbakkie: dat bleek iets van 50 m. te zijn... ik heb toen een vriendje met een drone gezocht, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt 😢
Maar in de Eiffel moet dat wel gaan, toch?
Succes.
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #1813 Gepost op: 29 September 2016, 18:34:06 »
Weliswaar een prachtige panoramafoto, maar als achtergrond echt ongeschikt: je wil juist een niet rondlopend plaatje hebben, want als je een foto van de voorgrond maakt, staat de achtergrond er bolvormig op, dat ziet er niet uit.

Het probleem is hier echt heel gecompliceerd: je kunt niet een doorlopende achtergrond maken voor enerzijds het schuine deel van het dak en anderzijds de verticale muur. Dat deze afloopt is niet zo'n probleem, voor het oog ga je dat vanzelf uitblenden en op fotos kies je vanzelf een geschikt standpunt.

Ik denk dat je in elk geval in de hoek -overgang muur naar schuine dak- op de voorgrond, dus op de baan zelf een coulisse als iets van een bomen/struiken partij moet plaatsen om die overgang te maskeren.
Dan kun je weliswaar de toon van beide zijden min of meer gelijk laten, maar dan het deel op het schuine dak zoals al werd voorgesteld, in een wat uitgerekte vorm uitvoeren.
Omdat je hier min of meer een dal in gaat kijken, is hier wel degelijk de horizon van belang: het rechterdeel bepaalt mede de ligging van de horizon links, ook al zie je die niet rechtstreeks.

Heel belangrijk is ook de keuze vanuit welk standpunt je de achtergrond correct wil zien: vanaf het Preiseroog of staande voor je modelbaan, of iets daartussenin.
Het goede nieuws is dat, wat je ook doet, een qua kleur en thema goed passende foto altijd een enorme verbetering wordt: uiteindelijk let je toch op datgene wat zich op de voorgrond afspeelt en je hebt geen storende elementen meer op de achtergrond.

In elk geval flink wat fotos gaan maken, niet teveel groothoek, want dat vertekent en dan aan elkaar gezet op papier uitproberen hoe een en ander het beste past, in combinatie met niet vertekende plaatjes van de baandelen.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #1814 Gepost op: 29 September 2016, 19:05:24 »
ik zou ook de groothoek lens niet gebruiken. Die vertekent het hele beeld en maakt de foto's ook wat slechter "recht" plakken.
groeten,
Auke