Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:11:19
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1185134 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1725 Gepost op: 11 September 2016, 21:03:13 »
Experimentje...

Ooit op stummiforum een tip gekregen om transparant huishoudfolie in/over het gat in de tender te stoppen en daar een mix van houtlijm, gips en zwarte verf in te vrutten.

Met iets steviger pedaalemmerzak zal het ook wel lukken. En als eerste test heb ik houtlijm + busch kolenimitatie gebruikt ipv de aangeraden substantie. Het leek me dat dat in principe ook zou moeten kunnen werken. Eerst maar eens zien of het netjes loslaat... Later heb ik er nog wat echte kolen over gestrooid met wat extra verdunde houtlijm. Nachtje laten staan.

Ik kan me voorstellen dat een houtlijm/gips/verf papje beter werkt omdat je het beter de hoeken in kan duwen. Nu was het geheel wat slecht stuurbaar. Ik wilde eigenlijk een hogere berg dicht bij de vuurplaat en het achterin wat laten aflopen, maar dat kreeg ik nu niet voor elkaar. Ik gok dat dit experiment niet gaat lukken, maar ik geef het maar wel een nachtje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1726 Gepost op: 12 September 2016, 09:18:05 »
Nee, geen succes  ;D

Dus òf dat rare brouwsel eens proberen. Maar eerst ga ik de tip van de onvolprezen hp-pfeiffer.de volgen:

Den "Kohlehaufen" auf dem Tender stelle ich immer mit schwarzen Knetgummi her. UHU, echte zerschlagene Kohle aber auch hervorragend der schwarze grobe Steinschotter(3334) und fertig.

Ik dacht dat "Knetgummi" kneedgum zou zijn en vroeg me af waar dat te krijgen was. Een beetje google leverde snel de kennis op dat dat gewoon standaard kinder-nep-klei is. Nou, dat ga ik vanmiddag dan maar even scoren. Ik denk niet dat de kinderen nog wat overgelaten hbben.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1727 Gepost op: 12 September 2016, 14:16:22 »
Diepte-investering :)

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1728 Gepost op: 12 September 2016, 15:18:31 »
Een interessant idee... Fimo zal het ook wel doen, denk ik. Of bloem met water (volgens deze site maak je daarmee kneedgum), ik moet daarbij ook denken aan dingen die mijn kinderen op school vroeger maakten met dat spul. Wordt keihard, maar zolang het zacht is kun je er mooi mee boetseren. En gummen. Zeggen ze.

Waarom gebruik je geen steenkool ipv dat brikettenachtige spul? Briketten werden wel eens gebruikt om loks mee te stoken, maar dan vaak alleen omdat er bijzondere prestaties geleverd moesten worden, lange ritten voor sneltreinen, bijvoorbeeld. Ik denk dat de briketten voor zo'n oud barrel in de late 60ers/vroege 70gers eerder in de één of andere kachel waren verdwenen voordat ze de kans kregen een vuurkist van binnen te zien.
Of is het bruinkool?

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1729 Gepost op: 12 September 2016, 16:29:21 »
Briketten? Steenkool? Bruinkool? Laat ik zeggen dat m'n kennis niet veel verder gaat dan "is bruinkool niet bruin i.p.v. zwart, dan?"  ::) En "ik dacht dat briketten rechthoekige baksteenformaatachtige dingen waren".

Dus.... wat je ziet is wat Busch (geloof ik) als "kolen" meent te moeten verkopen. Ook heb ik een zakje "jawehe" ofzo dat claimt echte gemalen kolen te zijn. Deels is het me wat schilferachtig. Maar het glimt wel mooi.

Bij het zien van foto's van tenders laatst en het lezen van een verhaal van een stoker kreeg ik wel door dat er wat meer variatie was dan ik dacht. Ook de grootte van de brokken in de tender bleek veel meer te variëren dan ik dacht.

Het en der zie je tips, ik geloof ook bij jou, "dat je het beste echte kolen stuk kan slaan". Maaruh... welk type dan als er zoveel is :)

Misschien de meest bruikbare vraag voor mij op het moment: moeten die kolen nou glimmen of niet om een goed effect te geven? En dus inderdaad bij een sullig zijlijntje en een paar ouwe barrels.

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1730 Gepost op: 12 September 2016, 16:57:51 »
Jaaah.... daar zit wel variatie in... zonder meer. Ik heb me enkel wat zijdelings verdiept in die materie, maar ik weet wel dat het complexer is dan je zou denken. Ten eerste is een belangrijk gegeven van de te verstoken steenkool de calorische waarde die het heeft, en daar zit ook verschil in. Steenkool uit de ene mijn kan erg verschillen van de steenkool uit een andere.
Daarbij kan er, zoals je al opmerkte, verschil in "korrelgrootte" zijn, en ook daar heeft elke stoker zo zijn voorkeur, hoewel in het algemeen de "potgrond" verafschuwd wordt (dus de fijne, bijna poederachtige vorm: die wordt door de trek zomaar de rookkast ingezogen en vandaar de schoorsteen uitgeblazen, voordat het überhaupt z'n werk heeft kunnen doen: verbranden. Of het zakt door het rooster de asbak in), maar ook te grote brokken genieten vaak niet de voorkeur (teveel fik op één punt).

Steenkool en bruinkool. Steenkool kenmerkt zich (uiterlijk) door een diepzwarte kleur met glimmers door de lichtval.

Bruinkool kan schakeringen van matzwart tot roodbruin vertonen.

Zowel bruin- als steenkool zijn producten van hetzelfde geologische proces: plantenresten die in elkaar gedrukt worden door nieuwe lagen die zich erbovenop vormen. Bruinkool is in dat proces jonger dan steenkool.
Als ik me niet vergis heeft bruinkool en lagere calorische waarde dan steenkool, je moet er dus meer van verstoken om dezelfde hoeveelheid water mee te kunnen verdampen. In verband met de roosterafmetingen kun je niet zomaar een lok met bruinkool ipv steenkool gaan stoken, in de voormalige DDR zag je wel loks met de speciale "Braunkohlenstaubtender", maar verder werd het spul meestal voor de huisbrand gebruikt. Wat zich dan weer vertaalde in de "bruinkoollucht" die onlosmakelijk met die DDR verbonden is.

Briketten werden wel van beide soorten brandstof gemaakt, en die briketten kon je dan weer in allerlei vormen tegenkomen: baksteenvormige, idem met afgeschuinde hoeken, eiervormig, noem maar op.

Nou ja, enfin, er is vast zat te vinden over steenkool en bruinkool. In de bieb of op internet, ongetwijfeld.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1731 Gepost op: 12 September 2016, 23:07:24 »
Dus... als het glanst zit ik in ieder geval redelijk goed. Mooi.

De voorbereidingen. Eerst een plaatje zwart karton op maat snijden:

En dan de zwarte klei erin boetseren:

Dat werkt wel lekker! Nou de klei wat laten drogen en dan met lijm er wat glimmende kolenimitatie op plakken.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1732 Gepost op: 13 September 2016, 13:26:51 »
Op de eerder genoemde hp-pfeiffer link werd onderstaande heki 3334 "Steinschotter grob schwarz" als hervorragend aangeprezen. Omdat ik ook zijn kinderklei-methode aan het gebruiken ben heb ik maar weer een tripje naar de modelspoorwinkel gemaakt:

De korrelgrootte bevalt me goed. En het glimt. Vanavond eens aanbrengen. Als dat er niet leuk genoeg uitziet moet ik maar aan de echte kolen :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1733 Gepost op: 13 September 2016, 22:50:18 »
Nou, het valt me niet tegen, het uiterlijk van dat heki spul. Beetje bisonkit over de klei heen en dan strooien maar:

Misschien een beetje egaal groot, dus bij de volgende lok eens kijken met het bijmengen van de "fijne echte kolen" uit het zakje dat ik ook heb liggen.

De "busch" kolen, dat gaat volgens mij gewoon weg, dat lijkt nergens op.

Van '44' krijg ik wat echte kolen, (hoera, dank!), ik benieuwd wat daar het effect van gaat zijn. Ik heb zat loks om verder mee te experimenteren :)

Ik heb van dochterlief nog een foto gemaakt. Ze claimt dat dit het "moritz fanclub" shirt is...

Vooral die "catastrophe" die op dat t-shirt aangekondigt wordt.... Ik geloof dat ik dochterlief de komende tijd eindelijk zover krijg om zelf een verhaaltje daarover te schrijven. Het hoofd-verloop van het vijfdelige verhaal staat al op haar whiteboard. Ik heb de moeilijkheidsgraad nog verhoogd door om een Duitse vertaling te vragen :D :D

Zelf ga ik "cat-a-strophe" maar als aansporing zien voor strofes, dus delen van gedichten, of hoe je dat ook in het NL spelt.

Vanavond is trouwens de kennis langsgekomen die de 043 en de 218 bij me ingeleverd had. De 043 is weer mee naar huis waar 'ie zorgeloos over vrijwel alle wissels heen rijdt. Tot grote vreugde!

De 218 blijft nog even achter omdat ik ook naar het oude ESU command station (eerste editie, meen ik, er staat een (c) 2005-2009 bij...) zou kijken. En dat command station detecteert wel via railcom de 043 met een lokpilot standard decoder, maar hij detecteert niet de piko 218 met een identieke lokpilot standard dekoder. En ook niet mijn 57er met, weer, een identieke decoder.

Ook als ik 'em vraag om op het programmeerspoor een lok te detecteren dan vindt 'ie niks. Hij zegt dat er geen lok op staat.

Wat me opvalt is een knipperend symbool "dcc" links bovenaan in het scherm, zie pijl:

Wat betekent dit? Is er een oplossing voor? De drie decoders zijn identiek....

(Met de multimaus zijn ze allemaal perfect te programmeren, ter info.)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1734 Gepost op: 13 September 2016, 23:52:51 »
Ik heb ook maar een inzending voor de fotowedstrijd ingeleverd. Dit forum is voor mij best belangrijk en daarnaast ben ik sinds het prille begin abonnee van Rail magazine (danwel modelkroniek). De laatste tijd zit ik eraan te denken om m'n abo op te zeggen omdat het modelspoordeel steeds minimaler wordt en ik mezelf eigenlijk niet de tijd gun het grootspoordeel door te lezen...

Maar goed, hier is mijn foto:

Binnenkort zal hij wel in het fotowedstrijddraadje verschijnen.

Omdat "lappen tekst" zoveel prominentie hebben in mijn draadjes.... heb ik er deze lap tekst maar bijgeleverd:

Citaat
Op het beneluxspoor forum kan je je spoorlijn zoals die langzamerhand ontstaat tonen. Van het naakte multiplex tot het volgroeide stadium. Mijn foto zit er tussenin. Het landschap is vrijwel af, maar het kale multiplex aan de buitenkant is nog zichtbaar.

Op het forum kan je discussies hebben. Zoals over de reflectorpaaltjes aan de weg onder aan het viadukt: bestonden die al in 1970? Antwoord: ja. Ook krijg je tips over de kolenimitatie die je op je tender weergeeft. De versie die je hier ziet glimt mooi, maar is misschien wat te hoog.

De achtergrond is te eenvoudig. Dat werd me op het forum in ieder geval duidelijk gemaakt. Is een fotoachtergrond niet beter? Na wat heen-en-weer-gediscussieer ga ik binnenkort toch eens naar zelfgemaakte fotoachtergronden kijken. Kijk! Op die manier verhoogt een forum de kwaliteit van je baan! Mits het experiment slaagt, uiteraard.

Wat je hier op de foto ziet is een module van anderhalve meter die boven een trapgat hangt. Het mormel heeft me twee maanden werk gekost. Twee maanden werk die ik met alle leed en (vooral) lief heb gedeeld op het forum. De enthousiaste reacties helpen om lekker door te gaan!

Een tweede blik is waardevol, of het nou kritisch of lovend is. Lang leve beneluxspooor! (En Railmagazine ook, want ik heb twee strekkende meter modelkroniek/railmagazine met een flinke stapel gele memovelletjes die bruikbare pagina's aangeven).

Nou, ik ben benieuwd :)

Reinout

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1735 Gepost op: 14 September 2016, 11:34:42 »
 ???
Die kolen
Neem een scheppende preiser(stoker) en leg een brok op zijn schepje
Ik denk (lijkt) dat ie na 1brok een hernia heeft
Dus je zakje is niet zo klein als t lijkt ,en is misschien zelfs al aan de grove kant

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1736 Gepost op: 14 September 2016, 12:01:08 »
Nu je het zegt.... als je zo'n brok in de vuurkist gooit zit er een deuk in... Misschien moet ik het combineren.

Als het goed is komt er binnenkort een levering echte kolen aan in Kelberg, dan ga ik daarmee aan de slag.

Reinout

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #1737 Gepost op: 14 September 2016, 12:55:53 »
Met de trein?

Groet,

Gerard van der Sel.

(V100 met een E-tje)
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #1738 Gepost op: 14 September 2016, 12:57:56 »
Stoommachine museum in Medemblik had een tijdje terug een rij met emmers staan met verschillende soorten kolen. Dit spul lijkt wat formaat betreft op Russische locomotief kolen... Daar zit een mechanische aanvoer met ingebouwde vergruizer.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1739 Gepost op: 14 September 2016, 16:17:46 »
Nu je het zegt.... als je zo'n brok in de vuurkist gooit zit er een deuk in...
Als zo'n blok al door t "deurtje" past,want die zijn niet zo groot als een garage deur  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0