Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AI is (gelukkig) nog niet perfect door MOVisser
Vandaag om 22:47:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:39:15
20 jaar BNLS door 1200blauw
Vandaag om 22:30:02
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
Vandaag om 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:16:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:10:43
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1173385 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1545 Gepost op: 26 May 2016, 11:12:58 »
Spelbreker maar raak, hoor, 't werkt onder andere zo goed omdat ik stapels commentaar heb gekregen. (En omdat ik naar de helft van het commentaar heb geluisterd en naar de andere helft niet :) )

Met één knop de in/uitgaande rijweg vastleggen gebeurde in werkelijkheid regelmatig (volgens mij had ik daar ook al een foto van getoond). Het aantal vastleg-knoppen moet trouwens overeenkomen met het aantal vrijgave-schakelaars. In mijn geval leg ik zowel in/uit met één knop vast. Het klopt dat het bordje dan veranderd moet worden!



Ik heb hem al wel uitgeprint, maar nog niet bevestigd. Er zijn ook nog twee verbeterpunten:

  • De schuine streep van "a/n" is me te lang. Typografisch moet het wel mooi zijn.
  • Het moet "a/p" in plaats van "a/n" zijn qua nummering....

Dus.... je hebt helemaal gelijk dat het bordje anders moet :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1546 Gepost op: 26 May 2016, 11:17:59 »
Oh ja, wat ik ook nog wilde vragen. Is er ook iets van een blokstelsel tussen Kelberg en Berenbach? Of houd je het op puur de telefoons? (Kan zijn dat ik er gewoon overheen gelezen heb...)
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1547 Gepost op: 26 May 2016, 12:09:22 »
Tussen Kelberg en Berenbach wordt het inderdaad puur telefoons. Zugmeldebetrieb heet dat volgens mij. Ik heb het vast wel eerder gemeld, maar ook ik weet dat niet 100% zeker met 100+ pagina's :)

Ik ga wel een sterk vereenvoudigde versie gebruiken. Wat ik op het moment doe, als zoonlief meedoet, is "Mag de v100 komen?" "Ja, de v100 mag komen." even later gevolgd door "De v100 is aangekomen" "ok". Omdat er nog geen officiële dienstregeling is zijn er nog geen treinnummers dus gebruiken we het loktype ervoor.

Officieel moeten er dan ook treinnummers en tijden op een blaadje geschreven worden. FREMO suggereert daarvoor een eenvoudiger formuliertje waar je kruisjes zet in plaats van tijden. Ik wil dat voor het reguliere bedrijf nòg wat eenvoudiger maken, ik heb al eens met whiteboardmagneten geëxperimenteerd. Binnenkort ga ik wel weer eens hierover piekeren en mee experimenteren.

Dienstregeling: ik ben met de "XPLN" software (via een yahoo-groep gekregen) aan het experimenteren geslagen. Als alles een beetje werkt hoort dat een mooie dienstregelingsgrafiek, vertrekstaten, Buchfahrplan en andere mooiigheden op te leveren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1548 Gepost op: 26 May 2016, 12:23:55 »
Waar kan ik die XPLN-sftware vinden? Klinkt namelijk erg interessant :D
Vriendelijke groet, Servé.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1549 Gepost op: 26 May 2016, 12:41:23 »
Servé spreekt mijn woorden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1550 Gepost op: 26 May 2016, 12:57:30 »
Naar mijn weten is de enige manier om eraan te komen: lid worden van https://de.groups.yahoo.com/neo/groups/fremo-fahrplan/info.

Het is duidelijk een "power user" tool, je moet wel even opletten enzo. Edoch ik heb al wel één trein toegevoegd en onder andere onderstaande eruit gekregen.

Een Bahnhofsfahrordnung:



Bildfahrplan:



Buchfahrplan:



Grappig :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1551 Gepost op: 26 May 2016, 16:40:08 »
Een blik, door mij geworpen in de plaatselijke electronicazaak, landde in de buurt van een schap met magneten. Daar zat een maat magneten bij die volgens mij goed bruikbaar is onder een lok.



Dus, ach, tja, laat ik toch maar een poginkje reedcontacten wagen voordat ik de slijpschijf in m'n rails zet :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1552 Gepost op: 26 May 2016, 17:56:39 »
Die magneten (Neodymium) zijn (zoals de doos al zegt) zeer sterk. Pas maar op dat ze niet de reedcontacten naar boven trekken ;D
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1553 Gepost op: 26 May 2016, 19:00:23 »
Ach zolang een lok in Kelberg maar niet zaken in het schaduwstation eronder naar boven trekt vind ik het allang goed :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1554 Gepost op: 26 May 2016, 20:44:05 »
Dat zijn goede sterke magneten
Als je ze onder alles wat rijd plakt werken je reed contacten zeker
als er (ooit) 1 mist neemt 2 hem wel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1555 Gepost op: 27 May 2016, 15:06:23 »
Vraagje over de lantaarns bij een Gleissperre:



Bovenstaande foto heb ik in 1991 in Uersfeld genomen. Ik heb wel meerdere voorbeelden. Volgens mij hadden alle Gleissperre aan de Eifelquerbahn twee van dit soort lantaarns.

Raar, want als ik de "officiële Miba documentatie" er op na sla is het zo dat twee lantaarns gebruikt worden als de Gleissperre los bediend kan worden. Elders zag ik de reden: de rangeerder heeft dan ten alle tijde een goede blik erop, aan welke kant van de trein hij zich ook bevindt.

Als er maar één lantaarn is, dan hoort er een afhankelijkheid te zijn tussen een wissel en de Gleissperre. Zie https://de.wikipedia.org/wiki/Schl%C3%BCsselabh%C3%A4ngigkeit#Gleissperren . Door sleutelafhankelijkheid kan de wissel alleen omgelegd worden als de Gleissperre open is. Dus als je naar het spoor kunt rijden is per definitie de Gleissperre open. Dus heb je er eigenlijk ook geen lantaarn nodig. En is ééntje dus afdoende.

Als ik ook kijk naar de volgens mij enige verkrijgbare model-Gleissperre, die van Weinert (zie hier), dan zit daar maar één lantaarn bij.

Maar: waarom zijn er aan de Eifelquerbahn dan consistent twee lantaarns?

Had men daar vroeger andere gedachtes over?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1556 Gepost op: 27 May 2016, 16:39:04 »
Kan dat met 2 richtingen enkelspoor te maken hebben

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1557 Gepost op: 27 May 2016, 17:17:58 »
Lijkt me niet, want voor het kopspoortje dat door de gleissperre wordt beveiligt maakt het niet uit of er enkelspoor of een compleet emplacement naast ligt. Lijkt me. Maar.... je weet nooit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1558 Gepost op: 27 May 2016, 17:58:47 »
Volgens mij zijn twee Signaler toch voor twee rijrichtingen hoor.
Bij Afbau staat wat.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1559 Gepost op: 27 May 2016, 20:32:32 »
Lijkt mij ook
signalen staan (uitzondringen weet ik niet)altijd rechts
Daarom denk ik 2 richtingen over 1 spoor