Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag iz ballast door Rob Ellerman
Vandaag om 01:44:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 June 2025, 23:15:56
Verschil leveranciers DCC decoders? door hmmglaser
24 June 2025, 23:12:37
Plan E - 2023 oplage door sneek
24 June 2025, 23:08:50
US diorama in H0 door Wim Vink
24 June 2025, 22:59:19
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door Benelux795
24 June 2025, 22:44:55
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
24 June 2025, 22:31:39
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
24 June 2025, 22:28:16
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
24 June 2025, 22:16:38
20 jaar BNLS door René 4312
24 June 2025, 21:32:13
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
24 June 2025, 21:24:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
24 June 2025, 21:23:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 June 2025, 21:21:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 June 2025, 21:04:22
Stations in Nederland door R1954
24 June 2025, 20:46:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 June 2025, 20:02:34
Aachenau West door wob
24 June 2025, 19:49:53
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
24 June 2025, 19:28:12
keerlusproblemen door astrantia
24 June 2025, 19:13:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
24 June 2025, 18:51:41
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
24 June 2025, 18:35:17
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Whis
24 June 2025, 17:36:40
Station Roodeschool door Torikoos
24 June 2025, 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
24 June 2025, 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
24 June 2025, 16:57:12
Op YouTube! door Karben
24 June 2025, 16:48:59
Piko NS1100, materieelbespreking door Sven
24 June 2025, 16:10:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
24 June 2025, 15:20:44
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
24 June 2025, 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
24 June 2025, 14:18:28

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1174692 keer)

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1530 Gepost op: 24 May 2016, 23:36:13 »
Ringel-s? Gewoon alt + s op een Mac  :) Maar inderdaad is dit ook een snelkoppeling voor het plaatsen van het bericht.
Hoewel... ßßß... Bij mij verzendt-ie 'm niet...

Maar dat terzijde. Je creaties zien er echt heel leuk uit, ook vooral omdat het de werking in het echt heel dicht nadert. Wil je je hele baan voorzien van klassieke beveiliging? Of zeg je van Goh, we gooien er ook nog een relaisbeveiliging tussendoor? :P ;D
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1531 Gepost op: 25 May 2016, 09:02:26 »
Qua ß:

- Servé: welke browser gebruik je? Ik gebruik firefox.

- Kopiëren: wat ik doe is even met een sneltoets naar het zoekmachine-veld, daar alt-s en dan kopiëren. Gaat prima, maar het hoofdprobleem is dat ik dan vaak al alt-s in het bericht zelf heb ingetikt en m'n half-affe bericht bewaard is :)

Qua beveiliging: Berenbach wordt ook klassiek met hendels. Als extra ga ik richting het schaduwstation uitrijseinen plaatsen en in die richting ook "Felderblock" beveiliging aanleggen. Berenbach heeft dan aan één kant seinen+blok en aan de andere kant alleen "H"-borden en Zugmeldebetrieb (=bellen met de telefoon).

Het schaduwstation wil ik ook gaan beveiligen. Leukste lijkt me daar om zo'n "Sp Dr S 60" na te bouwen... Inderdaad een Relaisstellwerk, zuchterdezucht. Zo komt het nooit af... :)

Berenbach ga ik misschien wel eerst een snelle tussenvorm maken. Wel de echte aansturing (ik heb het voor Kelberg toch al geprogrammeerd) maar dan effe snel met reguliere schakelaartjes. Later komt er dan wel iets nets met hendels. Maar daar ben ik nog niet uit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #1532 Gepost op: 25 May 2016, 09:20:56 »
Ik gebruik Google Chrome.

Maar zo wordt het een leuke variété aan beveiligingen. Wordt leuk, krijg je in Berenbach knopjes om het relaisblokstelse te bedienen, rijweg aan te vragen enzo... Wanneer mag ik komen voor een rij-sessie? ;D

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1533 Gepost op: 25 May 2016, 18:59:36 »
Hij heb straks geen baan meer nodig.
Met alle attributen en regels is er al een dagdienst voorbij en het personeel van verveling,spontaan aan de zuip gegaan in t dorps cafe  ;D
En dan heeft er nog niks gereden :P ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1534 Gepost op: 25 May 2016, 19:01:33 »
allemaal fraai
maar waar is moritz  ???

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1535 Gepost op: 25 May 2016, 20:28:35 »
Moritz? Die zit te wachten tot ik eindelijk een betonnen stootblok in Kelberg heb gepoot zodat hij met z'n zwarte pootjes door het verse beton kan lopen. Tenminste, dat heb ik voor de volgende aflevering van het verhaal nodig. En omdat ik met de beveiliging a/d gang ben laat dat even op zich wachten.

Dochterlief heeft zich ook al bezwaard dat er geen nieuwe aflevering is...

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1536 Gepost op: 25 May 2016, 23:01:38 »
Nou, ik heb m'n rijwegvastlegging (en vrijgave via de sleutelschakelaar) voor mekaar. TODO is nog wat reed-schakelaar spul om de uitgaande rijweg automatisch vrij te geven, maar goed, dat komt nog wel.

De rijweg-vastlegging geldt dus niet meer alleen voor de binnenrijdende treinen, maar ook voor de twee rijwegen naar buiten. Vrijgave v/d rijweg door op het perron een sleutelkastje te bedienen.

Drie draadjes aansluiten, halfuurtje programmeren, klaar. Hoera voor arduino's!

Reinout

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1537 Gepost op: 25 May 2016, 23:10:42 »
Je vroeg voor de magneten
Ik reed met de analoge baan met magneet band onder alles wat wielen had
de band trok ik op straat uit elke koelkast die ik tegen kwam
Zijn vele soorten en breedtes en diktes
ook kan je eens kijken op (ggogle)supermagnete
En de reedcontacten in de lengte met een drup lijm(pistool) vastzetten
je kan (moet) dan wel de bielzen (3 stuks) doorhalen

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1538 Gepost op: 25 May 2016, 23:18:26 »
In de lengterichting is dus beter? Dat zag ik op modeltreinbaan.nl inderdaad ook.

Enig idee waarom dit zo is?

Reinout

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #1539 Gepost op: 25 May 2016, 23:19:46 »
Leuk, die eenmalige bediening! Ik heb nog een video van het seinhuis waarbij ik het (in mijn geval) uitrijsein nog een keer probeer te bedienen, maar dat gaat dus niet. Zal deze binnenkort in het topic plaatsen.

Over het vrijgeven van de rijweg, is het niet handiger dit met stroomdetectie te doen? Hoef je namelijk geen magneetjes te plaatsen onder elke lok.

Die ijscoman verdient ook niks aan jou ;D
« Laatst bewerkt op: 25 May 2016, 23:23:25 door Servé »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1540 Gepost op: 25 May 2016, 23:33:39 »
Die  reed contacten hebben een bepaalde schakel tijd ,en ze zijn magneet pool gevoelig
als je ze dwars legd kan het zijn dat de magneet hem niet sluit(of opent je hebt NO en NC types)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1541 Gepost op: 26 May 2016, 00:01:56 »
IJscoman: die bel heb je goed gehoord en geïdentificeerd tijdens de video. In de zomer een prima idee, dan hollen de kinderen periodiek met vreugde de straat op voor een ijsje. Maar als 'ie halverwege februari om 10 uur 's avonds (als de kinderen onder hun warme dekbed liggen en het buiten koud is) langs komt, dan ontgaat me de zin een beetje :)

Eenmalige bediening: da's inderdaad best leuk. En makkelijk te doen als je het hele zwikkie met een arduino aanstuurt. Ik wil er niet aan denken hoeveel relais en kilometers draad ik voor zoiets nodig zou hebben als ik het met transistortjes en relais op zou willen lossen...

Stroomdetectie in plaats van reedcontacten: ik ben er nog niet uit. Daarom noem ik het hier ook: in de hoop op ideeën danwel feedback danwel zachte duwtjes de goede of foute kant op. Een groot voordeel van stroomdetectie is dat ik inderdaad die magneetjes niet aan hoef te brengen.

Qua stroomdetectie zie ik twee mogelijke varianten:

• Traditionele baanvakdetectie voor als je digitaal rijdt. Twee keer twee diodes + als er een trein in dat stuk rails rijdt dan valt dat te detecteren. Dan moet wel een complete stroom-afnemer (=lok of rijtuig-met-verlichting) zich volledig op dat stuk rails bevinden. Qua betrouwbaarheid zit je dan toch aan een cm of 40. Spanning is daar 2x0.7=1.4V lager dan op de rest van de (ongedetecteerde) baan, maar dat zal niet heel merkbaar zijn.
  • Twee sneetjes, 1cm van elkaar. Stroomloos. Als er een as het sneetje overbrugt zal er een klein pulsje zijn en dat kan je opvangen. Dit is OK op de vrije baan, maar binnen een station wil ik dat niet. Ik heb net al m'n puntstukken van stroom zitten te voorzien :)

Bij beide varianten moet ik wat secties gaan toevoegen en wat gaan slijpen en solderen. Maar da's ongeveer evenveel moeite als met reedcontacten.

Het hangt er voor mij ook een beetje vanaf of ik alleen op de vrije baan een detectie wil hebben voor de naar buiten rijdende treinen. Of dat ik in station Berenbach ook detectiepunten wil hebben voor het weer uitschakelen van de overweg-knipperlichten van de binnenrijdende treinen... Wat dat betreft moet ik de overweg-aansturing nog duchtig onderzoeken om dat goed en werkelijkheidsgetrouw te krijgen.

Daarnaast speelt bij mij ook mee dat ik zo'n reed-contactje wel lekker ouderwets vind. Dat heeft z'n eigen charme.

Maar met een beetje plannen en wat opto-couplers is het misschien wel zo makkelijk ook zonder magneten te regelen.

Filosofische vraag: ik ben trouwens benieuwd hoeveel ik anders gedaan zou hebben bij de aanleg van deze baan als ik de kennis zou hebben die ik over twee jaar ga hebben :)

Zou ik dan overal baandetectie hebben ingebouwd? Zodat misschien automatisch bedrijf deels mogelijk was? Niet om alles automatisch te rijden, maar gewoon om de computer bijvoorbeeld de seinen te laten bedienen terwijl ik lekker met een trein rij. Of om de computer de railbus te laten rijden terwijl ik met de tegentrein aan het rijden ben. Of de compu lekker laten rijden terwijl ik het seinhuis op een van de stations bedien.

En zou ik de digitale bus (via S88n bijvoorbeeld) hebben gebruikt om m'n seinen enzo aan te sluiten? Nu loop ik overal draden te trekken, misschien kan dit makkelijker? Er hangt toch overal een arduinootje aan, dus...

Oftewel: de oplossingen die ik nu kies zijn niet noodzakelijkerwijs de beste of meest definitieve oplossingen. Maar 't is wel erg leuk om op deze manier te klussen, bij te leren, te onderzoeken en te rijden :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1542 Gepost op: 26 May 2016, 00:04:29 »
Die  reed contacten hebben een bepaalde schakel tijd ,en ze zijn magneet pool gevoelig
als je ze dwars legd kan het zijn dat de magneet hem niet sluit(of opent je hebt NO en NC types)

Ik had al wel gemerkt dat de langwerpige magneetjes die ik heb, dat ik die parallel aan de reed contacten moet houden om te zorgen dat ze contact maken. Maar dat leek dus op zich prima te werken als ik zowel magneet als reedcontact parallel aan de dwarsliggers monteerde.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1543 Gepost op: 26 May 2016, 01:05:04 »
Zoals ik páááágina's terug al als tip kreeg: ik heb knettergoedkoop een knetteroude homevox via marktplaats gekocht om daar de telefoons van de drie stations op aan te sluiten.

Da's veel minder werk dan zelf met schakelingen te gaan experimenteren :)

Reinout

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #1544 Gepost op: 26 May 2016, 09:56:18 »
Als ik een mini-spelbrekertje mag zijn. Als je de sleutelschakelaar gebruikt om een vastgelegde uitrij-rijweg te beëindigen, moet je dan niet ook een aparte knop en LED hebben om die rijweg vast te leggen ? Tenzij het bord bij de 'vastleg'-knop wordt veranderd, want nu lijkt het of je een rijweg vanaf sein A vastlegt terwijl het in werkelijkheid de andere kant opgaat.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden