Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
Vandaag om 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:05:04
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1185694 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1515 Gepost op: 14 May 2016, 08:13:32 »
Gerard,
Zoals je je servo op de laatste foto hebt geplaatst, heb ik ze ook op mijn baan geplaatst. Echter dan inderdaad met wat dubbelzijdig tape en seconde lijm. De dubbelzijdig tape die ik heb gebruikt is van dat schuim spul van een millimeter dik ofzo. Door dat schuim laagje kan je later de servo makkelijker weer verwijderen.
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1516 Gepost op: 16 May 2016, 01:22:08 »
Die (inderdaad eenvoudiger!) manier van servo-monteren bevalt me niet. Voor m'n gevoel moet de servo wat boven z'n macht werken. Aan de andere kant zeggen jullie dat het prima werkt, dus zal het in de praktijk niet zo'n probleem zijn.

Ik heb mijn vorige ontwerp wat verfijnd door een plastic kokerbalk te gebruiken in plaats van een houten balk. Doordat het nu twee verschillende materialen zijn is er minder wrijving.



En.... het werkt! Hoera! Hier is een eerste video. Duitstalig, want in de NL versie had ik wat fouten gemaakt:



Hoera!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1517 Gepost op: 16 May 2016, 10:07:07 »
Hoi Reinout,

Mijn petje af hoor. Knap gemaakt zo. (y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1518 Gepost op: 16 May 2016, 10:23:11 »
Gaaf gemaakt!  (y)
groeten,
Auke

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1519 Gepost op: 16 May 2016, 10:57:02 »
Super dit, zowel de baan als de video. Bij "Jetzt fahrt den Zug ein" had ik allerdings net wat meer dan een wagonnetje verwacht  ;D.

En ik dacht halverwege "wel veel werk voor zo'n wagonnetje", maar zo blijkt maar weer eens dat het stellen van wissels volgens de regels wel iets meer is dan een knopje op een bedieningspaneel indrukken. Zelfs als op de achtergrond software de beveiliging regelt.

Petje af dus!

Groet, Sicco Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1520 Gepost op: 20 May 2016, 15:54:50 »
Naar aanleiding van een tip op DSO ("drehscheibe online") heb ik een boek over de Kochertalbahn gekocht. Zijlijntje met kopstation (inmiddels buiten bedrijf). Het werd me aangeraden omdat ik vroeg naar functies en personeelsaantallen op stations. "Daar staan wat goede voorbeelden in". Het is wat minder gedetailleerd qua personeelsbestanden dan waar ik op hoopte, maar ik heb er al best wat ideeën uit opgedaan. Zo wordt de levensloop van een specifieke machinist beschreven, bijvoorbeeld. En überhaupt is het een goede beschrijving van zo'n zijlijntje inclusief het verkeer dat erop plaats vond. Leuk boek!



Zodra ik er meer ideeën uit haal zal ik het hier melden :)

Morgen in Houten nog eens zoeken naar oude Buchfahrpläne.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1521 Gepost op: 20 May 2016, 21:09:07 »
Hele discussies op stummiforum + wat extra vragen op drehscheibe online: ik ben m'n Duits wel aan het oefenen :) M'n meest recente vraag op DSO gaat over sleutelschakelaars voor het opheffen van rijwegen.

Want... wat ik in m'n filmpje liet zien klopt op één punt niet. Ik leg op een gegeven moment de rijweg/Fahrstrasse vast (=witte ledje gaat aan). Daarna sein op groen. En als ik dan het sein weer terug op rood zet is het die handeling die de rijweg weer vrij geeft. En daar klopt geen moer van :)

Als ik zo'n blokkering heb ("Bahnhofsblock") is het normaal dat dat bij uitgaande treinen wordt vrijgegeven door een contact in de rails, dus door de trein zelf. En binnenkomende treinen? Die moeten door de Fahrdienstleiter goed bekeken worden bij het binnenrijden. Hij moet zowel opletten of de trein volledig tot stilstand is gekomen èn kijken of de trein wel in zijn geheel is aangekomen. Oh? Ja. Pas daarna mag dus die Fahrdienstleiter een knopje/sleutel/whatever omzetten om daarmee zelf de rijweg te ontgrendelen.

Dus.... ik moet nog een knopje erbij maken. Ok :) Ik denk dat ik er zo'n sleutelschakelaar voor ga gebruiken, daar heb ik er nog een paar van liggen.

Er is nog wat discussie of zo'n schakelaar nou binnen in de uitbouw van de Fahrdienstleiter mag zitten of dat 'ie per sé buiten op het perron aangebracht moet zijn. Ik heb het idee dat het uitzicht vanuit de uitbouw goed genoeg is, maar er zijn nogal wat mensen die claimen dat het per sé op het perron moet. Ik wacht die discussie nog even af. In ieder geval wordt het een los kasje, dus ik vind allebei de conclusies prima.

Het grootste verschil tussen de twee is of ik in m'n verhalendraadje Fahrdienstleiter Jakob Bodemann de stortregen in moet sturen  ;D

Dat wordt dus nog een klein beetje solderen. Ik denk dat ik het railcontact maar even laat zitten, dat doe ik wel met dezelfde schakelaar.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 20 May 2016, 21:21:50 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1522 Gepost op: 24 May 2016, 20:37:14 »
Eerst maar weer eens een plaatje van wat knutselwerk:



Dit stuk nijvere huisvlijt is inmiddels saai grijs geschilderd. Het wordt de Fahrstrassenauflöseschlüssel (ss i.p.v. ß omdat ik daarvoor alt-s in moet drukken op mijn toetsenbord en omdat de forumsoftware dat als "Save" ziet en mijn bericht dus tussentijds wordt opgeslagen en gepost...)

Enfin, Fahrstrassen-Auflöse-Schlüssel.

  • Fahrstrasse = rijweg. Dus eerst wissels stellen, dan rijweg: dat zet mechanisch de wissels vast. Daarna de rijweg elektrisch vastleggen. Daarna kan het sein op groen.
  • Schlüssel = sleutel. Kan ook een knop zijn, maar in dit geval heb ik voor een sleutel gekozen. Binnen bij het raam van het uitbouwtje waar de hendels in staan kan het prima een knop zijn, maar buiten op het perron moet Jan en Alleman (en vooral de schooljeugd) er niet aan kunnen komen. Op het perron of bij het raam: ja, want de Fahrdienstleiter moet goed kunnen zien of de trein volledig op de juiste plek tot stilstand is gekomen.
  • Auflösen = oplossen/uitschakelen. In dit geval het uitschakelen van de elektrische blokkering van de rijweg(hendel). Als ook het sein weer in de ruststand staat kan dan de rijweg weer teruggenomen worden waarna ook de wissels weer in de ruststand gezet kunnen worden.

Dus... daar is 'ie voor.

Voor uitgaande treinen kan deze sleutelschakelaar ook gebruikt worden, hoewel het gebruikelijker is om hiervoor van railcontacten gebruik te maken. Dus: de trein regelt het zelf automatisch. Ik ben hiervoor met "reed-contacten" aan het experimenteren. Knetterouderwets in deze verlichte tijd van digitale treindetectie enzo, maar goed. Ik heb geen zin overal weer de zaag of de slijpschijf in m'n rails te zetten en vooral niet om overal veeeeeeel meer draden te gaan trekken.

Ik moet nog wel even kijken wat de lekkerste/makkelijkste soort magneten is. Ik heb nu langwerpige dunne cylindervormige magneten die wel in de breedte onder m'n loks passen, maar ergens lijkt me een plat magneetje makkelijker. Maar dat moet wel de reed-magneetschakelaar goed genoeg bemagnetiseerdingussen. Het reedcontact wilde ik tussen twee dwarsliggers, dus in de breedte, neerleggen. Is dat de beste manier? Dan kan ik het in ieder geval netjes wegwerken.

Enfin, best handig dat DSO en stummiforum voor het verkrijgen van detailinformatie. Hoewel er vooral bij stummiforum ook wel reacties op m'n vragen zijn gekomen waar ik het niet mee eens was. Iets werd als "kwam nooit voor" gepresenteerd hoewel ik gewoon fotografisch bewijs van het tegendeel had, bijvoorbeeld :)

Stummiforum zegt nu trouwens dat ze voor een paar dagen offline zijn voor onderhoud. Punt. Geen verdere uitleg. Dan was dat hier op BNLS beter geregeld toen het er even uitlag toen er gehackt was. Er stond bij ons keurig een tweetal zinnetjes met uitleg ofzo. Weet iemand wat er bij stummi aan de hand is? Regulier onderhoud? Is er ook ingebroken?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1523 Gepost op: 24 May 2016, 20:41:12 »
Probeer anderß eenß alt+225 voor een Ringeleß. ;)
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1524 Gepost op: 24 May 2016, 21:03:01 »
Of ook: Ctrl+Alt+s = ß

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1525 Gepost op: 24 May 2016, 22:05:21 »
Eens even kijken, alt-255? Da's "™∞∞". Op een mac heeft dat een ander effect :) En ctrl-alt-s doet al helemaal niets. Ik heb wel eens zitten kijken in de code van deze pagina's alhier maar als ik op een
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1526 Gepost op: 24 May 2016, 22:07:33 »
... ringel-s was dat dus...

Enfin, als ik daar op druk wordt mijn bericht ogenblikkelijk opgeslagen. Zucht.

Maar goed, het kastje is van draadjes voorzien. En van verf. En van klitteband aan de achterkant. Dus hangt 'ie gezellig naast de hendels:



Morgen eens kijken hoe snel ik 'em aan de arduino heb hangen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1527 Gepost op: 24 May 2016, 22:17:22 »
Het probleem zit 'em in de accesskey="s" die op de "verzenden" knop is gedefinieerd. Op zich is dat een prima iets om in te stellen, het levert eigenlijk alleen problemen op bij iemand die met een mac werkt èn nogal eens wat Duits pleegt te produceren :D

Op zich levert zo'n access key een andere toetsencombinatie op dan "alt-s", dus alles zou goed moeten werken. Volgens mij zit er iets in de javascript van deze website die mij met dit probleem opzadelt.

Maar daar ga ik verder niet naar zoeken. Als ik naar de broncode van deze pagina kijkt zie ik zaken die me nog dagen nachtmerries bezorgen. Iets met "pastoor Beibeläsen te Monreal bellen" en "exorcisme" en "onheilig verbond van php+javascript"...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3482
    • modulebaan.nl
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1528 Gepost op: 24 May 2016, 22:25:35 »
Een andere optie is een ß kopieren uit een voorgaand bericht. Kun je, als je een paar pagina's verder bent je fans vragen of ze een ß kunnen plaatsen zodat je die beschikbaar hebt  (y)

Goed bezig, leuk om te volgen!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1529 Gepost op: 24 May 2016, 23:24:51 »
Of de zoek funtie gebruiken,en naar speciale tekens gaan
Dacht uit een ver geweest verleden  dat je dat moet instaleren(bijzondere tekens)
Of naar een duits toetsenbord overschakelen