Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
TonM
Vandaag
om 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
Vandaag
om 23:05:04
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
MichielB
Vandaag
om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
Vandaag
om 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
Vandaag
om 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
Vandaag
om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
100
101
[
102
]
103
104
...
359
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1185694 keer)
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1515 Gepost op:
14 May 2016, 08:13:32 »
Gerard,
Zoals je je servo op de laatste foto hebt geplaatst, heb ik ze ook op mijn baan geplaatst. Echter dan inderdaad met wat dubbelzijdig tape en seconde lijm. De dubbelzijdig tape die ik heb gebruikt is van dat schuim spul van een millimeter dik ofzo. Door dat schuim laagje kan je later de servo makkelijker weer verwijderen.
Gelogd
groeten,
Auke
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7753
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1516 Gepost op:
16 May 2016, 01:22:08 »
Die (inderdaad eenvoudiger!) manier van servo-monteren bevalt me niet. Voor m'n gevoel moet de servo wat boven z'n macht werken. Aan de andere kant zeggen jullie dat het prima werkt, dus zal het in de praktijk niet zo'n probleem zijn.
Ik heb mijn vorige ontwerp wat verfijnd door een plastic kokerbalk te gebruiken in plaats van een houten balk. Doordat het nu twee verschillende materialen zijn is er minder wrijving.
En.... het werkt! Hoera! Hier is een eerste video. Duitstalig, want in de NL versie had ik wat fouten gemaakt:
Hoera!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Esufreak
Offline
Berichten: 1247
Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1517 Gepost op:
16 May 2016, 10:07:07 »
Hoi Reinout,
Mijn petje af hoor. Knap gemaakt zo.
Gr, Arie
Gelogd
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1518 Gepost op:
16 May 2016, 10:23:11 »
Gaaf gemaakt!
Gelogd
groeten,
Auke
Sicco Jan
Offline
Berichten: 840
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1519 Gepost op:
16 May 2016, 10:57:02 »
Super dit, zowel de baan als de video. Bij "Jetzt fahrt den Zug ein" had ik allerdings net wat meer dan een wagonnetje verwacht
.
En ik dacht halverwege "wel veel werk voor zo'n wagonnetje", maar zo blijkt maar weer eens dat het stellen van wissels volgens de regels wel iets meer is dan een knopje op een bedieningspaneel indrukken. Zelfs als op de achtergrond software de beveiliging regelt.
Petje af dus!
Groet, Sicco Jan
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7753
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1520 Gepost op:
20 May 2016, 15:54:50 »
Naar aanleiding van een tip op DSO ("drehscheibe online") heb ik een boek over de
Kochertalbahn
gekocht. Zijlijntje met kopstation (inmiddels buiten bedrijf). Het werd me aangeraden omdat ik vroeg naar functies en personeelsaantallen op stations. "Daar staan wat goede voorbeelden in". Het is wat minder gedetailleerd qua personeelsbestanden dan waar ik op hoopte, maar ik heb er al best wat ideeën uit opgedaan. Zo wordt de levensloop van een specifieke machinist beschreven, bijvoorbeeld. En überhaupt is het een goede beschrijving van zo'n zijlijntje inclusief het verkeer dat erop plaats vond. Leuk boek!
Zodra ik er meer ideeën uit haal zal ik het hier melden
Morgen in Houten nog eens zoeken naar oude
Buchfahrpläne
.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7753
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1521 Gepost op:
20 May 2016, 21:09:07 »
Hele discussies op stummiforum + wat extra vragen op drehscheibe online: ik ben m'n Duits wel aan het oefenen
M'n meest recente vraag op DSO gaat over
sleutelschakelaars voor het opheffen van rijwegen
.
Want... wat ik in m'n filmpje liet zien klopt op één punt niet. Ik leg op een gegeven moment de rijweg/Fahrstrasse vast (=witte ledje gaat aan). Daarna sein op groen. En als ik dan het sein weer terug op rood zet is het
die
handeling die de rijweg weer vrij geeft.
En daar klopt geen moer van
Als ik zo'n blokkering heb ("Bahnhofsblock") is het normaal dat dat bij uitgaande treinen wordt vrijgegeven door een contact in de rails, dus door de trein zelf. En binnenkomende treinen? Die moeten door de Fahrdienstleiter goed bekeken worden bij het binnenrijden. Hij moet zowel opletten of de trein volledig tot stilstand is gekomen èn kijken of de trein wel in zijn geheel is aangekomen. Oh? Ja. Pas daarna mag dus die Fahrdienstleiter een knopje/sleutel/whatever omzetten om daarmee zelf de rijweg te ontgrendelen.
Dus.... ik moet nog een knopje erbij maken. Ok
Ik denk dat ik er zo'n sleutelschakelaar voor ga gebruiken, daar heb ik er nog een paar van liggen.
Er is nog wat discussie of zo'n schakelaar nou binnen in de uitbouw van de Fahrdienstleiter mag zitten of dat 'ie per sé buiten op het perron aangebracht moet zijn. Ik heb het idee dat het uitzicht vanuit de uitbouw goed genoeg is, maar er zijn nogal wat mensen die claimen dat het per sé op het perron moet. Ik wacht die discussie nog even af. In ieder geval wordt het een los kasje, dus ik vind allebei de conclusies prima.
Het grootste verschil tussen de twee is of ik in m'n verhalendraadje Fahrdienstleiter Jakob Bodemann de stortregen in moet sturen
Dat wordt dus nog een klein beetje solderen. Ik denk dat ik het railcontact maar even laat zitten, dat doe ik wel met dezelfde schakelaar.
Reinout
«
Laatst bewerkt op: 20 May 2016, 21:21:50 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7753
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1522 Gepost op:
24 May 2016, 20:37:14 »
Eerst maar weer eens een plaatje van wat knutselwerk:
Dit stuk nijvere huisvlijt is inmiddels saai grijs geschilderd. Het wordt de
Fahrstrassenauflöseschlüssel
(ss i.p.v. ß omdat ik daarvoor alt-s in moet drukken op mijn toetsenbord en omdat de forumsoftware dat als "Save" ziet en mijn bericht dus tussentijds wordt opgeslagen en gepost...)
Enfin, Fahrstrassen-Auflöse-Schlüssel.
Fahrstrasse = rijweg. Dus eerst wissels stellen, dan rijweg: dat zet mechanisch de wissels vast. Daarna de rijweg elektrisch vastleggen. Daarna kan het sein op groen.
Schlüssel = sleutel. Kan ook een knop zijn, maar in dit geval heb ik voor een sleutel gekozen. Binnen bij het raam van het uitbouwtje waar de hendels in staan kan het prima een knop zijn, maar buiten op het perron moet Jan en Alleman (en vooral de schooljeugd) er niet aan kunnen komen. Op het perron of bij het raam: ja, want de
Fahrdienstleiter
moet goed kunnen zien of de trein volledig op de juiste plek tot stilstand is gekomen.
Auflösen = oplossen/uitschakelen. In dit geval het uitschakelen van de elektrische blokkering van de rijweg(hendel). Als ook het sein weer in de ruststand staat kan dan de rijweg weer teruggenomen worden waarna ook de wissels weer in de ruststand gezet kunnen worden.
Dus... daar is 'ie voor.
Voor uitgaande treinen
kan
deze sleutelschakelaar ook gebruikt worden, hoewel het gebruikelijker is om hiervoor van railcontacten gebruik te maken. Dus: de trein regelt het zelf automatisch. Ik ben hiervoor met "reed-contacten" aan het experimenteren. Knetterouderwets in deze verlichte tijd van digitale treindetectie enzo, maar goed. Ik heb geen zin overal weer de zaag of de slijpschijf in m'n rails te zetten en vooral niet om overal veeeeeeel meer draden te gaan trekken.
Ik moet nog wel even kijken wat de lekkerste/makkelijkste soort magneten is. Ik heb nu langwerpige dunne cylindervormige magneten die wel in de breedte onder m'n loks passen, maar ergens lijkt me een plat magneetje makkelijker. Maar dat moet wel de reed-magneetschakelaar goed genoeg bemagnetiseerdingussen. Het reedcontact wilde ik tussen twee dwarsliggers, dus in de breedte, neerleggen. Is dat de beste manier? Dan kan ik het in ieder geval netjes wegwerken.
Enfin, best handig dat DSO en stummiforum voor het verkrijgen van detailinformatie. Hoewel er vooral bij stummiforum ook wel reacties op m'n vragen zijn gekomen waar ik het niet mee eens was. Iets werd als "kwam nooit voor" gepresenteerd hoewel ik gewoon fotografisch bewijs van het tegendeel had, bijvoorbeeld
Stummiforum
zegt nu trouwens dat ze voor een paar dagen offline zijn voor onderhoud. Punt. Geen verdere uitleg. Dan was dat hier op BNLS beter geregeld toen het er even uitlag toen er gehackt was. Er stond bij ons keurig een tweetal zinnetjes met uitleg ofzo. Weet iemand wat er bij stummi aan de hand is? Regulier onderhoud? Is er ook ingebroken?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
MAGG
Offline
Berichten: 249
In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1523 Gepost op:
24 May 2016, 20:41:12 »
Probeer anderß eenß alt+225 voor een Ringeleß.
Gelogd
Michaël is op 9 september 2016 overleden.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1524 Gepost op:
24 May 2016, 21:03:01 »
Of ook: Ctrl+Alt+s = ß
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7753
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1525 Gepost op:
24 May 2016, 22:05:21 »
Eens even kijken, alt-255? Da's "™∞∞". Op een mac heeft dat een ander effect
En ctrl-alt-s doet al helemaal niets. Ik heb wel eens zitten kijken in de code van deze pagina's alhier maar als ik op een
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7753
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1526 Gepost op:
24 May 2016, 22:07:33 »
... ringel-s was dat dus...
Enfin, als ik daar op druk wordt mijn bericht ogenblikkelijk opgeslagen. Zucht.
Maar goed, het kastje is van draadjes voorzien. En van verf. En van klitteband aan de achterkant. Dus hangt 'ie gezellig naast de hendels:
Morgen eens kijken hoe snel ik 'em aan de arduino heb hangen.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7753
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1527 Gepost op:
24 May 2016, 22:17:22 »
Het probleem zit 'em in de
Code:
[Selecteer]
accesskey="s"
die op de "verzenden" knop is gedefinieerd. Op zich is dat een prima iets om in te stellen, het levert eigenlijk alleen problemen op bij iemand die met een mac werkt èn nogal eens wat Duits pleegt te produceren
Op zich levert zo'n access key een andere toetsencombinatie op dan "alt-s", dus alles zou goed moeten werken. Volgens mij zit er iets in de javascript van deze website die mij met dit probleem opzadelt.
Maar daar ga ik verder niet naar zoeken. Als ik naar de broncode van deze pagina kijkt zie ik zaken die me nog dagen nachtmerries bezorgen. Iets met "pastoor Beibeläsen te Monreal bellen" en "exorcisme" en "onheilig verbond van php+javascript"...
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Tjalling
Offline
Berichten: 3482
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1528 Gepost op:
24 May 2016, 22:25:35 »
Een andere optie is een ß kopieren uit een voorgaand bericht. Kun je, als je een paar pagina's verder bent je fans vragen of ze een ß kunnen plaatsen zodat je die beschikbaar hebt
Goed bezig, leuk om te volgen!
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
jerrytrein
Offline
Berichten: 5923
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1529 Gepost op:
24 May 2016, 23:24:51 »
Of de zoek funtie gebruiken,en naar speciale tekens gaan
Dacht uit een ver geweest verleden dat je dat moet instaleren(bijzondere tekens)
Of naar een duits toetsenbord overschakelen
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
100
101
[
102
]
103
104
...
359
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn