Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 14:34:55
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:13:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070389 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1365 Gepost op: 26 maart 2016, 18:11:30 »
Vooral die tweede foto is leuk. De verlichtingsmast net achter de waterkraan, dat is een detail dat ik denk over te gaan nemen.

Wat me ook opvalt is de ondiepe put, die is duidelijk alleen voor het ontslakken bedoeld, niet voor inspecties. Hm. Dat bevalt me misschien toch beter dan m'n huidige idee van "dump het maar tussen de sporen". Dat kàn volgens mij wel, maar... 't Betekent wel extra werk, maar da's ok.

Heb je toevallig ook een foto van dit eindstation genomen in de richting van Kall? Ik ben benieuwd of daar nog iets staat qua borden (vooral "H"-borden).

Op stummiforum ben ik er inmiddels achtergekomen dat die "H"-borden waarschijnlijk niet nodig zijn op m'n eindstation. Dat was voor mij onverwachts. Ik zie op jouw foto's ook geen dergelijke borden staan voor binnenrijdende treinen, terwijl ik die wèl op die plekken op m'n huidige station heb staan. Tijd voor wat nachbesserung :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1366 Gepost op: 29 maart 2016, 23:11:35 »
Vanavond heb ik een eerste test met eenvoudige "meubelsloten/oplegsloten" uitgevoerd. Als eerste de sloten maar. Eenvoudige uit de bouwmarkt ("Karwei" in mijn geval):



Deels met boren, deels met een hamer heb ik er een spijker door geslagen om te zorgen dat de sleutel er maar in één stand uitgehaald kan worden:



Het idee erachter is dat je op deze manier zeker weet dat het slot maar in één stand kan staan als je als Fahrdienstleiter de sleutel netjes in je bezit hebt en de wissel dus op slot zit.

In Kelberg heb ik de drie handbediende wissels met een schuifschakelaar+verenstaal uitgerust. Met een beetje extra triplex is er voldoende plek voor het slot:



Tijdelijk heb ik het slot met één schoef vastgezet om snel te kunnen testen of het wat is. Ik heb 'em in zo'n positie vastgeschoefd dat de schakelaar niet naar je toe geschoven kan worden omdat het slot die beweging versperd:



Als je het slot hebt opengedraaid kan de schakelaar gewoon bewogen worden maar je kan de sleutel niet uitnemen:



Dit is een begin! Ik ga (naast de twee andere handwissels) ook een identiek slot bij het bedieningspaneel installeren. En voor het hele station is er maar één sleutel. Dus als 'ie bij het bedieningspaneel is, staan gegarandeerd alle wissels in de veilige ruststand. Is de sleutel weg, dan mag er alleen gerangeerd worden en mogen er geen treinen binnenrijden. Dit regel ik door te zorgen dat het slot bij het bedieningspaneel óók maar in één stand de sleutel vrijgeeft. Een schakelaar detecteert die stand en verbied (via de arduino) binnenkomende treinbewegingen. Misschien bouw ik ook nog in dat het slot zelf geblokkeerd is als er al een rijweg voor een binnenrijdende trein is ingesteld.

Het is niet perfect, want per stopontspoorblok/wissel-combinatie heb ik maar één slot. In het eggie zouden dat er twee zijn, met onderlinge afhankelijkheid. Maar.... ik vind dit voorlopig wel mooi genoeg (gesteld dat ik het aan de praat krijg).

Hier een (engelstalige) video waarin ik als test een scenario doorspeel:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1367 Gepost op: 30 maart 2016, 07:25:41 »
Geweldig! (y) (y) (y)
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1368 Gepost op: 30 maart 2016, 09:36:46 »
Leuk gedaan met eenvoudige middelen!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1369 Gepost op: 30 maart 2016, 17:44:34 »
Mooi bezig!
Op mijn baan komen geen seinpalen, althans, op een Hauptsperrsignal gecombineerd met een Wartezeichen na, maar die wordt dan ook op een dergelijke manier "wisselstandafhankelijk" bedienbaar. Niet met een slot, maar langs elektro-mechanische weg.
Maar als ik jou zo bezig zie, bekruipt me wel de neiging ook zoiets te gaan doen, met sleutels en zo. Prachtig!

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1370 Gepost op: 30 maart 2016, 20:28:26 »
Hartstikke leuk met z'n slot

groet
Harald

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1371 Gepost op: 30 maart 2016, 22:04:23 »
Erg leuk Reinout!  :D Ik heb wel vaker over dergelijke constructies met sleutels gelezen (oa Miba), maar het is toch erg interessant om er een filmpje van te zien. Sowieso vind ik je videos met bouwmethodes en rangeerbewegingen erg leuk! Ik kijk al weer uit naar de volgende!
Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1372 Gepost op: 30 maart 2016, 22:24:12 »
In de categorie "creatief kluswerk": ik heb zonet een seinhuis-inrichting ("Hebelbank") gekocht, hoop ik:



Beetje in m'n hoofd geprent hoe zo'n collectie wissel/seinhendels er in Duitsland uitziet en vervolgens een half uur door de bouwmarkt gestruind op zoek naar inspiratie en onderdelen.

De hoeken waren de essentiële vondst. De vorm ervan, deed me aan de volgende constructie denken:



Je hebt er wat fantasie voor nodig... Als ik alles uit probeer te leggen... Nee, dat wordt te lang.

De ringen geef ik de rol voor de trekdraden mee weer. Daaraan komt dan nog de eigenlijke hendel. Dat zit vast aan een alu buisje. Dat buisje wordt op lengte gezaagd, voor elke hendel een losse. Tussen de hendels komt steeds zo'n "hoek". Door de gaatjes van alle hoeken gaat een 3mm dik stuk draadeind, de stukjes alu buis passen daaromheen.

Ergens eronder/erachter/iets moet dan de microschakelaar komen die omgezet moet worden. Daar moet ik nog over puzzelen, want dat is nog wat lastig om geen zichtbare nokjes te krijgen. En ook moet de schakelaar geschakeld worden zonder dat 'ie de hendel uit eigen beweging omhoogdrukt, dus er zijn nogal wat eisen aan.

Ik gok dat met wat beleid en een likje verf ik op deze manier toch wel wat bruikbaars in elkaar moet kunnen knutselen... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1373 Gepost op: 31 maart 2016, 17:20:07 »
Aanwinsten:



Cameraatje (€9.08) van Aliexpress. Niet te hard hoesten, anders vliegt 'ie weg. Het goede formaat voor op een platte goederenwagon, dus! Vanavond testen of hij een beetje voldoet. Een eerste test op kantoor: foto's vertekenen enorm. Video lijkt op korte afstand nog best aardig te werken qua scherpstellen, dat was m'n grootste zorgenpunt. Maar... vanavond echt testen.

Gruwelijk Engels in de handleiding trouwens! Ik heb 'em gelezen en ben nu bang dat ik straks op straat m'n oude leraar Engels tegenkom, die gaat me dan gegarandeerd opknopen :)

De ronde plastic buis past in de vierkante messing buis (zoals je rechtsonder vaag kunt zien). Dat wordt de imitatie van de hendels voor de heldelinrichting ("Hebelbank"). Benieuwd of het gaat werken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1374 Gepost op: 31 maart 2016, 21:17:43 »
Test van de camera! Ik heb 'em met ducttape op een rongenwagen vastgelijmd en het gaat best aardig:



De videokwaliteit is niet denderend, maar 't is wel leuk. Ook lukte het me niet een datum/tijd die de hele tijd in beeld is uit te krijgen. Gelukkig werd dat door "imovie" eraf geknipt omdat die een andere "aspect ratio" van de video aan wenst te houden :)

Wel leuk om het op deze manier te zien! Vooral vanaf 2:15, want daar zie je het viadukt leuk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1375 Gepost op: 31 maart 2016, 22:31:12 »
Leuke video! (y) Misschien een optie om de niet operationele seinen volgens "voorschrift" af te kruisen?  voorbeeld Wordt het nog leuker.  ;D Met een paar reepjes karton  gaat dat jou zeker lukken.  :D

Marius.
Marius

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1376 Gepost op: 02 april 2016, 13:06:09 »
Hm.... Een helder blauwe wagon zou qua kleur wel leuk staan tussen dat saaie bruine spul, toch?



(Ik ga er maar even van uit dat ter gelegenheid van 10 jaar beneluxspoor zo'n wagon aangeschaft kan worden waarbij ik hoop dat dat ook zonder lok kan :) )

Qua kleur van de wagens lijkt het me een perfecte actie! Ik heb alleen nog geen aankondiging gezien :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1377 Gepost op: 02 april 2016, 16:03:55 »
Experimenteren met de vierkante messing buis en de andere benodigdheden... Ik geloof dat ik wat werkends & bouwbaars heb gevonden...



Straks kijken of het ècht werkt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1378 Gepost op: 02 april 2016, 20:03:04 »
Nou.... het lijkt te werken!

Hier het resultaat:



En hier de handleiding voor één hendel:



Ik moet even kinderen ophalen; later plaats ik nog wat meer plaatjes. Maar dit geeft het denk ik al aardig weer!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1379 Gepost op: 02 april 2016, 21:52:28 »
Ter herhaling het gros van de ingrediënten:



en de overige ingrediënten (alleen de schakelaars staan er niet op):



Nou, hier is de "bouwtekening" van één hendel:



Een 4mm vierkante buis waar een 3mm gaatje doorheen is geboord. Hier gaat het 3mm draadeind doorheen. 3 kleine en 1 grote ring. Wat secondelijm en een 3mm moertje als positionerings-hulp.

Dit lijm je op elkaar. 1 kleine, 4mm buis, 1 grote, 2 kleine. De kleine zitten netjes gecentreerd t.o.v. het gat, de grote zit excentrisch (zie de video) zodat bij het omzetten van de hendel de grote ring een contact naar achteren kan drukken.

Beetje serieproductie en dan zijn er vier af:



Ook liggen hierboven de schakelaars klaar (waarvan het "lipje" omgebogen is omdat het anders te ver naar boven uitsteekt en tegen de hendel komt). Ook zie je een beginnetje liggen van drie 3mm draadeindes en een hoekprofiel.

Alle vier gemonteerd, steeds met een moer ertussen en aan beide kanten een profiel. Er zitten dus 8 profielen op de constructie:



Van de zijkant, dat verduidelijkt de positie van de schakelaars:



En meer van achteren:



De stang die door de schakelaars zit moet nog ergens gefixeerd worden. En de draadeindes moeten afgekort worden.

TODO (naast de bovenstaande twee punten):

  • Vastzetten op een stuk hout om het steviger te maken.
  • Een latje ofzo boven en onder als aanslagpunt voor de hendels.
  • Googlen of het nou "hendels", "handels", "handles" of nog iets anders moet zijn :)
  • Draadjes solderen, "Fahrstrassenhebel" + "blokkast" ernaast maken, arduino programmeren, enz.

Leuk klussen op deze manier!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)