Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 08:35:30
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:27:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 08:09:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1177873 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1380 Gepost op: 02 April 2016, 22:35:39 »
Een hendel is enkelvoud, twee of meer hendels meervoud. Handelen is dingen kopen en verkopen; iets kunnen handelen is een anglicisme, in tegenstelling tot behandelen en waar het boek "Rode Orm" over handelt ontdek je door het te lezen.

Ik vind die hendels van jou een knap stukje denkwerk en dito uitvoering! Complimenten!

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #1381 Gepost op: 02 April 2016, 22:40:42 »
Zeer creatief Reinout, petje af! :police:

Toch niet stiekum op 0 overgegaan?
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1382 Gepost op: 02 April 2016, 23:05:16 »
Spoor 0? Nee. Dit komt gewoon in plaats van de huidige hendels (mee eens, het is "hendel"). 't Is geen spul dat ik op de baan zelf zet :)

Even filosofeermodus aan...

Als ik ooit naar een andere schaal overga zal het vrijwel zeker een kleinere schaal zijn. N. (Of eventueel TT). Naast bouwen hou ik veel van rijden, goederenverkeer, dienstregeling enz. En een kleinere schaal levert dan gratis en voor niets meer kilometers rijlengte op bij hetzelfde ruimtegebruik!

Op het moment schat ik de kans het grootste in dat ik tot in lengte van dagen van m'n huidige h0 Eifelburgenbahn blijf genieten! Lees bijvoorbeeld de tweede helft van dit epistel mijnerzijds door. Ik verwijs daar naar Ted Polet's geweldige C&DR spoorlijn die in m'n eerste modelspoorboek (rond 1980) stond en die ik twee jaar geleden nog bij de smalspoordagen in Valkenburg kon bewonderen. Kijk! Lange termijn! Geweldig.

"En wat als 'ie klaar is?" Klaar is een relatief begrip. Ik kan altijd m'n seinen nog door Weinert exemplaren vervangen. En m'n loks gaan pimpen. En de roco umbauers door Brawa vervangen. En fotoachtergronden fabriceren. En nog eens naar uitbreiding van m'n lokpark kijken. Mayen Ost had een uitgebreide voorraad 50ers, dus ooit in de toekomst wil ik wel een cabinetenderversie erbij hebben. En misschien reed er ook wel een Wannentender rond. Dat soort zaken. Genoeg te doen!

Kinderen worden ouder. Als ze (en dan vooral dochterlief) het huis uit zijn komt er zolderruimte vrij. Kelberg en Berenbach-Ulmen zullen blijven, maar misschien liggen er dan wat meer meters tussen. En is er een station bijgekomen, bijvoorbeeld.

Ook leuk-voor-ooit: wat automatisering zodat ik wel zelf treinen kan rijden maar dat de computer de overige treinen voor z'n rekening neemt. En misschien geluid? Enz.

En wie weet ga ik ooit wel tentoonstellingsbanen bouwen. Eerst de Eifelburgenbahn ver genoeg afkrijgen, uiteraard. Maar een tentoonstellingsbaan is wel een optie die ik openhoud.

Enz. Enz.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

• Online Online
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #1383 Gepost op: 02 April 2016, 23:46:09 »
Leuke hendels.
Daar kun je wel een handeltje in beginnen.
Als je dat kunt handelen natuurlijk.

tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1384 Gepost op: 03 April 2016, 00:04:54 »
:)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1385 Gepost op: 03 April 2016, 00:25:35 »
Nog even m'n plannen qua "Blockuntersatz", zeg maar blokkast. Alleen is er geen technisch blok richting het volgende station, dat gaat alleen telefonisch. Maar wel "Fahrstrassenhebel", rijweghendels, om de wissels qua rijweg te blokkeren. Als dat gedaan is kan het inrijsein op geel/groen. Voor uitgaand verkeer zijn er geen seinen, daar moet de stationschef een groen spiegelei voor omhoog houden. Wel wordt de rijweg richting buiten ingesteld, waardoor de wissels worden geblokkeerd. Omdat er geen seinen aan vast zitten wordt die rijweg met de hand tijdelijk geblokkeerd, wat ook weer met de hand teruggenomen kan worden.

Links de "Hebelbank". 4 rode leds eronder. Als een hendel niet bewogen mag worden is 'ie rood. Knippert 'ie, dan staat de hendel in een niet-toegestane stand en moet dat snel verholpen worden.

In het midden 2 donkerblauwe schakelaars aan/uit/aan. Dat zijn de rijweghendels. De linker is "binnenkomen op spoor 1"/"uit"/"binnenkomen op spoor 2". De rechter idem, maar dan voor vertrek.

Om de linker, na instellen, vast te leggen moet je erboven de groene knop indrukken. Daarna wordt het bijgehorende sein vrijgeschakeld. Zodra dat na binnenkomst van de trein weer op rood wordt gezet vervalt de vastlegging en kan de rijweghendel weer op "uit". De rode led eronder geeft weer aan of de stand klopt en of de schakelaar bediend mag worden.

De rechter idem. Enige verschil is dat die alleen met de hand vastgelegd kan worden. Daar gebruik ik een drukknop-met-rode-led voor. Indrukken en je blokkeert de rijwegschakelaar. Nog een keer indrukken en hij is weer vrij.

Helemaal rechts het slot dat ik eerder voorstelde. Er komt nog een pinnetje in zodat de sleutel alleen eruitgehaald kan worden als de "schoot" (zo heet het bewegende ding...) naar buiten is. "Naar buiten" betekent "rangeertoestemming gegeven". Er komt een microschakelaar bij die het detecteert en daarmee andere zaken blokkeert.

Hier ook weer een rood ledje eronder om aan te geven of je ermee aan de slag mag of niet. Op dit punt zit ik nog te twijfelen of ik door middel van een servo het slot ook wil gaan blokkeren voor de gevallen dat je 'em niet mag bewegen. Nadeel is dat een servo erop vast kan lopen als er iets mis gaat. Voordeel is dat je het afdwingt. Nadeel is dat je het blokkeren/afdwingen elders niet doet (behalve qua sleutel bij de handwissels). Maar 'k moet ook niet overdrijven, dus misschien is het rode ledje wel gewoon afdoende.

Dat is het idee op het moment!

(Kleine uitbreiding die ik zie is om groene leds bij de vier mogelijke rijwegen aan te brengen om aan te geven dat die rijweg nu bereden mag worden. Dat maakt qua interface misschien sommige handelingen duidelijker. Ik moet een beetje rekening houden met zoonlief/dochterlief/gasten/enz.)

Reinout

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #1386 Gepost op: 03 April 2016, 10:51:44 »
Hi Reinout

Erg mooi gemaakt en een interessante extra dimensie aan de modelspoor beleving.
Ben benieuwd hoe het er allemaal uitziet als het in bedrijf is.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1387 Gepost op: 09 April 2016, 22:36:35 »
Ik ben weer een stap verder met het bedieningspanelenhendeltjesgebeuren van Kelberg.

Als eerste een stuk multiplex als ondergrond. Dit steekt (net zoals de huidige) een stuk onder de baan, daar zit het dan ergens vast. Enfin, gaatje erin zodat de schakelaars door de ondergrond heen kunnen steken:

Schakelaars? Ok, dan eerst maar overal de draadjes aan solderen, da's wel zo handig later:

De hendelinrichting boven het gat gezet (uiteindes v/d schakelaars erin, dus). Draadeindes afgeslepen en de uiteindes vastgezet met tiewraps:

Tiewraps? Makkelijke manier om het vast te zetten. En theoretisch kan het dan eventueel later makkelijk los als blijkt dat de boel nog bijgesteld moet worden.

Koker/balk ertegenaan gelijmd met secondenlijm zodat de hendels een aanslagpunt hebben. In werkelijkheid zat daar niets, maar een kniesoor die daarop let, toch? :)

Constructie van slot+microschakelaar:

De sleutel kan alleen uitgenomen worden als het slot tegen de schakelaar aan drukt. De sleutel moet je uitnemen om de handwissels om te kunnen zetten. De schakelaar is dan ingedrukt en dat gaat later door de arduino opgepikt worden als signaal dat er verder geen rijwegen gesteld mogen worden. Er wordt immers gerangeerd?

Plaatje ervoor, boutjes erdooor:

En zoiets wordt dan de opstelling naast de hendels:

Iets schuin gezet zodat het een beetje klopt met een "Hebelbankschloss". Qua verhoudingen lijkt het nergens op, maar dat hou je toch. Ik ben er blij mee en da's belangrijk. Boven dit schuinstaande deel komt dan de "blokkast" met de schakelaars voor de rijwegen en nog wat zaken. Maar dat komt in de loop van de week.

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #1388 Gepost op: 09 April 2016, 23:44:04 »
Ik dacht eerst wat moet het allemaal gaan worden maar ondertussen loop ik hier heel erg warm voor. Met eenvoudige middelen een maximum aan resultaat en gewoon eens iets anders. Het leuke is dat je een echt seinhuis benaderd iets dat je niet elke dag zie. Nu de pet en spiegelei nog.

Fijn weekend verder

Harry

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1389 Gepost op: 10 April 2016, 01:18:02 »
Zo'n pet zit helaas een opa Flodder luchtje aan...

Maar het spiegelei gaat er komen! Voor binnenkomende treinen zijn er keurig seinen, maar voor vertrekkende treinen niet. En zoontjelief moet netjes wachten tot 'ie een groen spiegelei heeft gezien (vindt pappa). Dat vindt 'ie vast wel best als pappa op zijn beurt netjes wacht tot zoonlief zijn spiegelei heeft opgestoken :D

Ik moet zeggen dat de interactie met zoonlief echt wel een invloed op m'n plannen heeft. Fysiek dingen doen zoals seinen goed zetten vind 'ie prima. Hij is juist degene die pappa er het vaakst op betrapt dat pappa een sein in het schaduwstation niet op rood danwel groen heeft gezet. Aan de andere kant vindt hij het niet echt nodig om te "bellen" voor toestemming om naar het volgende station te rijen. "Dat is toch wel duidelijk?!?"

Knopjes zijn wel interessant. Dus als ik m'n bedieningspaneel inclusief arduino-afgedwongen-afhankelijkheden in bedrijf heb vindt hij dat geweldig. En kan 'ie het (met z'n 12 jaar) feilloos bedienen.

Wat dat betreft zou een Streckenblock perfect zijn. Keurige technisch afgedwongen afhankelijkheden/toestemmingen tussen de stations. Maar... dan had ik ook uitrijseinen nodig gehad. En dat is voor mij qua Eifelquerbahn-kloon toch een tikkie te ver. Zo geavanceerd waren ze niet. Inrijseinen is al luxer dan ze op de eigenlijke Eifelquerbahn gewend waren. Aan de andere kant heb ik officiële sporenplannen gezien van de Mosel-Maare-Bahn, die lager in de rangorde stond, maar die wèl inrijseinen had....

Streckenblock met knopjes: dat zou zoonlief gelijk accepteren...

Ik hoop bij koningsdag drie tweedehands telefoons te bemachtigen. Als er een telefoon "tring" zegt en je daarna een vinkje ergens op een formulier moet zetten of iets dergelijks, dan is dat natuurlijk prima ende geweldig.

Dus.... via arduino's afdwingen wat goed bij zoonlief verkoopbaar is, dan wil 'ie vast wel binnen die (realistische) kaders werken. Dan is het een uitdaging...

Iets wat steeds vaker bij me op komt borrelen: zou zoiets als dit niet geweldig geschikt zijn voor een modelspoortentoonstelling? Stel je voor, een enkelsporige NL spoorlijn met één station. Complete beveiliging, uitrijseinen, inrijseinen, enz. Zelf de treinen rijden en dan kinderen (of volwassennen!) de hendels laten  bedienen. Uitleg geven. Met servo's de hendels ook echt blokkeren zodat ze niets verkeerd kunnen doen. Of zelf de seinen bedienen en kinderen laten rijden. Hoezo rangeerbaantje :)

M'n zoontje is ook al aan het peilen of ik op tentoonstellingen wil staan met een baan...

"Ach, eerst m'n eigen baan afmaken" is wat ik tegen hem zeg. Maar 't is wel een mogelijkheid die ik openhoud. 't Lijkt me een goede mogelijkheid om naast de eigen vaste baan een tentoonstellingsbaan te hebben. Maar, zoals gezegd, eest m'n huidige baan af krijgen, daarna ga ik pas verder nadenken. Idealiter heb ik m'n "Eifelburgenbahn" over 30 jaar nog!

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #1390 Gepost op: 10 April 2016, 08:31:31 »
Dat is leuk dat je zoon er zo plezier in heeft. Die van mij vindt het leuk maar dan stopt het ook mee. Gamen vindt hij veel leuker. De andere kant is wel dat hij ook ongezouten zijn mening geeft.

Pa dat is onrealistisch. vraag ik hoezo, Klopt niet pa dat moet zus of zo.
Hij loopt dan weg en ik sta er dan nog eens naar te kijken en denk dan verrek hij heeft gelijk.

Het mooiste voorbeeld waren de ramen voor station Pronsfeld. Het eerste idee was met zelklevend materiaal de glaslatten te maken. Ik vond het resultaat wel mooi mijn vrouw al wat minder en mijn zoon. Wat zijn dat voor ducktape ramen.

Kortom weer terug naar de snijmat en alles gemaakt met evergreenprofiel. Resultaat top extra werk zullen we het niet over hebben maar blij dat ik geluisterd heb.

Nu komt hij een keer per dag controle houden en vraag gelijk dan hoe het met de ducktape is.

Groetjes Harry.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #1391 Gepost op: 10 April 2016, 09:29:41 »
Wat is dat leuk gemaakt Reinout. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hendrik Jan

• Online Online
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #1392 Gepost op: 10 April 2016, 11:36:31 »
Had ik al gezegd dat ik het wisselwachtershuisinterieur helemaal briljant vind?

(y)

Daar kan nog een mooi bordje bij (ooit gezien in Bacharach, langs de Rijn, bij het seinhuis:)
"Personen, welche nicht mit der Bedienung der Stellwerkanlage betreut sind, ist der Zutritt strengstens untersagt".

(inderdaad, zonder uitroepteken. Verder natuurlijk wel een heel erg Duitse zin)
Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #1393 Gepost op: 10 April 2016, 13:10:19 »
Op de ideeën die je hebt met die handels wordt elk rangeerbaantje leuk.

In combi met los en laadpunten en wagenkaarten zoals sommigen al mee bezig zijn wordt het helemaal compleet.

Zo wordt virtueel rijden hier op bnls nog leuker.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #1394 Gepost op: 10 April 2016, 20:53:38 »
Citaat
Streckenblock met knopjes: dat zou zoonlief gelijk accepteren...

Op uw wenken bediend: http://fam-pfeil.de/modellbahn/kiste/bausatz.html