Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 09:35:31
Sfeer op je modelbaan door Nohome
Vandaag om 09:30:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1186336 keer)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1275 Gepost op: 02 March 2016, 12:58:37 »
Afgelopen zomer zijn wij deze camping uit de weg gegaan. Fietsend vanuit Douzy (daar is een kale camping zonder nachtwaker) kwamen wij in regenachtig weer aan bij deze camping. Het afval stond hoog bij de containers, het zag er allemaal wat verlopen uit. Wij hebben er niet gestaan, maar wij zijn doorgefietst naar de camping bij Neufchateau, rustige camping liggend langs een doorgaande weg.

De spoorlijn (lijn 163a) is aardig om te fietsen. Het deel vanaf Sainte Cécile tot de franse grens is geasfalteerd en fietst goed. Vanaf hier kan je weer verder fietsen over een onverhard pad. Maar dat is ook goed te doen. Het is een mooie omgeving (viaduct waar je ook over kunt fietsen).

Groet,
Michel

Edit: Nu moet ik wel zeggen dat wij afgelopen jaar tijdens onze trektocht een beetje pech hebben gehad met een aantal campings. Vandaar dat wij deze bij Herbeumont niet zo zagen zitten
« Laatst bewerkt op: 03 March 2016, 07:20:22 door tothebeach. Reden: edit toegevoegd »

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #1276 Gepost op: 02 March 2016, 20:50:52 »
Het oogt wel lekker hoor met die railing, eigenlijk oogt die gehele module met viaduct heel mooi!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1277 Gepost op: 03 March 2016, 21:33:00 »
Zo, de achterste reling is geverfd en staat op z'n plaats:

"Geverfd" is in dit geval "het is egaal grijs, zowel de beton/steen onderkant als de reling zelf". Ik heb in de onderkant niet eens gleuven aangebracht om individuele stenen/platen weer te geven. Ik denk dat dat niet eens op gaat vallen. Wel ga ik nog wat met krijt aan de gang om de onderkant wat te vervuilen. Het ziet er zo wel èrg netjes uit :)

Hier nog een foto van wat dichterbij:

De voorste reling staat nu te drogen, die hoop ik morgen aan te kunnen brengen.

Pak van m'n hart dat die reling er bijna op zit! Daar is toch best wat tijd in gaan zitten.

Leuk bijeffect: ik ben er meer mogelijkheden door gaan zien. Wat bedoel ik? Nou, met een paar plastic profieltjes en wat tijd heb ik een compleet hekwerk in elkaar geklust. Dat opent perspectieven voor zelfbouw van allerlei andere zaken! Nog geen idee wèlke dingen allemaal, maar het geeft in ieder geval meer mogelijkheden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1278 Gepost op: 03 March 2016, 22:51:27 »
Zo van een afstandje valt het met die "kromme" reling ook wel wat mee, zo te zien. Ik zou zelf een iets donkerder tintje grijs voor dat staal hebben uitgezocht, maar dat is denk is misschien ook wel een kwestie van smaak.
Je flora ziet er ook erg goed uit vind ik, met die herfstkleuren. Het miezerige weertje kun je je er heel goed bij voorstellen.
En lekker voortvarend ook, het kàn dus wel, blijkbaar...  :P

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1279 Gepost op: 04 March 2016, 08:31:04 »
Een deel van de kromheid (die er eerst echt wel was) heb ik hersteld. Er zaten twee "staanders" tussen die duidelijk te hoog waren. Nou, met een vers scherp mesje de bovenste reling lossnijden, 2mm van de staander eraf, weer vastlijmen, verfje erover, klaar.

Daarna met dezelfde methode een viertal staanders die te scheef stonden gecorrigeerd. Gewoon naar het hekwerk kijken en de ergste uitkiezen en fixen. Dan valt opeens een andere op. En daarna weer een andere. Na een stuk of vier vond ik het wel goed genoeg. Maar het scheelt veel.

Vanochtend de voorste railing z'n tweede verflaagje gegeven: die kan vanavond ook op z'n plekkie!

En daarna ga ik met m'n voorraad krijt aan de slag. Beetje vervuilen, beetje tekening aanbrengen, beetje roest. En kijken of ik de railing op die manier ook nog wat donkerder kan/wil krijgen, want het staat wel beter als de reling een net wat ander kleurtje heeft dan de "betonnen onderplaat", denk ik. Ach, misschien is het al OK genoeg als ik de "betonnen onderplaat" van krijt heb voorzien, dan is er ook onderscheid.

Reinout

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #1280 Gepost op: 04 March 2016, 12:26:35 »
Is waarlijk een mooi bakje geworden Reinhout
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1281 Gepost op: 04 March 2016, 21:16:47 »
De laatste telefoonpaal voor de tunnel heb ik voorzien van een vierkante grijze buis aan de achterkant waardoor de draden naar beneden gevoerd worden. Onderaan die buis moet ik eigenlijk nog een klein kastje maken. De draden worden dan via een kabel door de tunnel gevoerd is het idee.

Verder heb ik de reling aan de voorkant ook aangebracht. Hoera! Het viadukt ziet er zo aangekleder uit:

Ook heb ik twee steunen aangebracht voor de telefoondraden. Uitvoering: stukje gebogen bloemistendraad, grijs geschilderd. Twee gaatjes per stuk in het gips boren en klaar is kees. Oh ja, plus de isolatoren van een telegraafmast (inclusief dwarsbalkje) erop lijmen.

Hier een detailaanzicht:

Ik heb hier ook al met krijt (grijs en later ook donkergroen) de reling vervuild. Daarna "Fixatief" uit een spuitbus eroverheen om, inderdaad, het krijt te fixeren. De eerste keer dat ik het gebruik. Het lijkt wel aardig spul.

Met vervuiling vind ik het er beter uitzien. Het was hiervoor tè mooi egaal grijs. Nu niet meer :)

Toch één van m'n best aankopen, voor 15 euro een stapeltje goede kwaliteit krijtjes bij de kunstenaarswinkel!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1282 Gepost op: 05 March 2016, 11:58:07 »
Kleine klusjes, lekker om ze af te kunnen vinken van de lijst. Reflectorpaaltjes bijschilderen, gaatjes boren, plaatsen:

Eerst natuurlijk even googlen hoe het met die paaltjes in Duitsland zit. Ah, de rechte streep moet aan de rechterkant van de weg en de twee puntjes aan de linkerkant. Logisch, want die laatste geeft denk ik "twee koplampen, dus da's de helft waar je niet thuis hoort" aan. Ze staan om de 50 meter geplaatst. Uitzonderingen zijn bochten enzo. Volgens de pagina die ik vond is het doel ongeveer 5 paaltjes te zijn als je rijdt. Maar goed, dat kan net zo goed de huidige norm zijn. Hoe zat het in 1970. Ik heb niet durven googlen of die reflectorpaaltjes toendertijd überhaupt bestonden...

Vanwege het viadukt heb ik wel twee sets paaltjes op 20m van elkaar geplaatst. En (smoesje=ruimtegebrek) de paaltjes links achter de vangrail geplaatst. Ik heb het idee dat ze er vaak met een soort constructie aan zitten. Ik vind het wel even best :)

Nog even googlen... https://de.wikipedia.org/wiki/Leitpfosten. Gelukkig. Vanaf 1957 worden ze toegepast :)

Ook aangebracht: drie Auhagen "Rollenhalter":

Dat zijn houders waar de trekdraden richting het inrijsein aan hangen. Deze staan ongeveer om de 10 meter.

Weer een stapje verder.

Reinout

OlivierV

• Offline Offline
« Reactie #1283 Gepost op: 05 March 2016, 12:02:02 »
Leuke details Reinout, zulke dingen doen het h'm.

Ga je de voorkant van je modulebakken ook in een kleurtje zetten?
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1284 Gepost op: 05 March 2016, 12:33:13 »
Voorkant van de modules schilderen: hmmm. Kort samengevat: ik ben het van plan, maar heb nog geen kleur gekozen. Misschien goed om nu ter plekke te gaan brainstormen om het voor mezelf op een rijtje te zetten.

• De kleur moet goed staan op de rest van de zolder. Die is wit geschilderd. Gele balken. Deels wit laminaat, deels donkerblauw zeil.
  • Ik denk eraan om voor de netheid een afrokking aan de onderkant te maken.
  • Afrokking = op de stofjesmarkt in Utrecht iets goedkoops zoeken in een redelijke kleur.
  • Stof gekocht = dáár moet de kleur bij passen. Of ik redeneer vanuit de gekozen verf en zoek daar stof bij.
  • Zwart lijkt populair te zijn. Dat ga ik niet doen want dan is de "rok" ook zwart en dat staat niet op m'n zolder.
  • FREMO? Lichtgrijs of bruin is de standaard. Op de website staat dat ze er nog niet uitgekomen zijn :) Ik vind het lichtgrijs wel aardig staan.
  • Ik heb een grote pot lichtvaalgele verf die ik heb gekocht voor het landschap (samen met een bruine en donkerdonkerdonkergrijze). De gele gebruik ik nauwelijks. Die kan ik er ook op smeren.... Het is dan wel muurverf maar hecht volgens mij goed genoeg. Qua kleur lijkt het wel wat op de multiplex die je nu ziet. Hm... is dat een optie?
  • Enige spoed is nodig/handig. Want het zou wel handig zijn om de viadukt-modules nu te schilderen zodat ik ze niet later nog een keer eraf moet halen voor een schilderbeurt.

Olivier: goed idee dus om het te vragen :)

Reinout

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1285 Gepost op: 05 March 2016, 13:27:24 »
Grijs is wel een redelijk neutrale kleur , die niet afleidend werkt
Enne
je module ziet er  (y) (y) uit

OlivierV

• Offline Offline
« Reactie #1286 Gepost op: 05 March 2016, 14:24:39 »
Vandaar dat ik het ook nu vroeg, nu die module er even tussenuit is zeg maar zoals je zelf schrijft. ;)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #1287 Gepost op: 05 March 2016, 15:00:06 »
Over de uitvoering van Leitpfosten (bermpaaltjes) is niet veel te vinden. Maar je zit wel goed met je uitvoering.

Hier een citaat;
...Der zunehmende Autoverkehr warf Fragen zur Verkehrssicherheit auf. 1957 wurde eine neue Verordnung zu Leiteinrichtungen an den Straßen erlassen. Die heute noch verwendeten senkrechten Leitpfosten durften demnach aus Beton, Stahlblech, Kunststoff oder Holz nach genauen Farb- und Maßvorgaben angefertigt werden. Vorher gab es eine Vielzahl von verschiedenen seitlichen Fahrbahnmarkierungen z. B. durch Steine oder Warnanstrichen an Bäumen. wie immer dauerte es eine ganze Weile, bis die neuen Vorgaben im Straßenbild dominant wurden. Noch heute lassen sich an vielen Straßen alte Leiteinrichtungen finden...

Tekst die ik op Rheinmodelbahn tegenkwam.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1288 Gepost op: 05 March 2016, 21:15:50 »
Zijkant modules: ik denk op het moment dat het lichtgeel wordt. Dat past wel goed bij de rest van de zolder. Misschien een wat ongebruikelijke kleur bij een modelbaan, maar ach, het huidige multiplex heeft ongeveer dezelfde kleur en daar zeurt niemand over :D

Boekenplanken bij dochterlief aangebracht (ik kreeg wat gemopper dat dat nog niet gebeurd was... niet geheel onterecht). Dus alleen nog maar een half uurtje wat aan de andere module boven de trap kunnen doen:

Met krijt wat boom-achtigs op de achtergrond gekrabbeld. Er is geen/nauwelijks ruimte voor bomen. Tenminste niet als ik er ook nog een trein langs wil laten rijden... Ik denk dat ik er losse takjes zeeschuim tegenaan plak.

De overweg heb ik met DAS klei gedaan. Beetje grind eroverheen en dan zien we morgen wel of het ergens op lijkt.

Morgen eerst de LED strips in het  dak monteren, want als ik met bomen aan de slag ga kom ik daar nooooooit meer bij zonder het halve bladerdek mee te nemen :)

Oh ja, ook nog wat gras her en der aanbrengen. Benieuwd of ik er enigszins bij kom. Het is èrg krap.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1289 Gepost op: 06 March 2016, 16:30:23 »
Lastig, begrassen met zo'n smalle module waar het "dak" al opzit. Gelukkig is het een module, dus kun je hem schuin zetten :)

Ik heb het aanbrengen van de basislaag 2mm gefilmd. Iphone in een camerahouder en vervolgens de camerahouder met ducttape aan een dakbalk vastgemaat :) Bij die eerste 2mm basislaag gebruik ik meestal gewoon een laag egale houtlijm. Het detailwerk met pollen komt daarna. Soms doe ik het ook gelijk druppelsgewijs, ook bij de 2mm, maar dat vond ik hier niet nodig. Zo'n klein stukje, dat zie je later ook niet terug.

Reinout