Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 22:54:41
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 22:52:17
Station Roodeschool door MOVisser
Vandaag om 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
Vandaag om 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170730 keer)

HAR 67

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1095 Gepost op: 25 January 2016, 16:38:10 »
Bij Weinert kan je onder 8115 of 8116 een extra dom bestellen voor een 94 .

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1096 Gepost op: 25 January 2016, 19:54:18 »
... maar dan moet ik ook de voorverwarmer inclusief leidingen verplaatsen. Dan zoek ik liever nog even door naar een bruikbaar nummertje. Volgens mij had ik er al eentje in Stolberg gevonden, maar dat moet ik weer even teruglezen.

Weinert... daar wil ik me wel eens mee bezig gaan houden. Eerste kandidaat-onderdelen zijn windleiplaten. Die van m'n 50 staan te schuin (standaard euvel bij die roco machines) en die van m'n 23 zijn ooit afgebroken geweest en zitten niet helemaal recht.

Hoe komen jullie normaliter aan je Weinert onderdelen? Ik heb in Houten wel eens rondgesnuffeld, maar heb daar zo gauw niets gezien.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #1097 Gepost op: 25 January 2016, 20:03:59 »
Weinert, staat normaal gesproken op Intermodelbau in Dortmund.
en je schijnt hen een email te kunnen sturen, met een bestelling. Deze sturen ze dan naar je adres met een rekening.

Groeten,

Christoph

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #1098 Gepost op: 26 January 2016, 00:13:57 »
Hi,

Weinert kan je heel goed bij Lippe bestellen, hebben veel op voorraad.
Boven een bepaald bedrag ook geen verzend kosten.

Klik hier

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 11:51:25 door Haradigi. Reden: nu de goede link »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1099 Gepost op: 26 January 2016, 08:54:57 »
Ah, bij Lippe kan het ook? Mooi om te weten. (Link naar Weinert ipv Brawa :))

Zondagavond nog snel wat gedaan. Te snel:

Drie identieke gaten, één is er goed  :P

• Linkergat: oh oepsie, ik dacht het goed bekeken te hebben maar ik heb 'em aan de voorkant van de module geboord. En daar moeten de led strips komen, dus het gat moet aan de andere kant.
  • Rechtergat: oh oepsie, precies op de plek waar ik dit gat boor zit een schoef die de achterwand vast houdt...
  • Middelste gat: warempel, het werkt :)

Tja. Zolang dat de ergste problemen zijn ben ik een gezegend mens, nietwaar?

Gisteravond ook nog kort een half uur bezig geweest:

De plaat voor het viadukt (bijna) op maat gezaagd. Deze komt tegen het viaduct aan (tegen de houten "pilaren" en net onder het houten "rijdek") en vervolgens maak ik daar weer de steenplaten van gegoten gips op vast. Er moet her en der nog een millimeter af. En dan ga ik de bogen aftekenen en de precieze vorm van de pilaren (want die moeten naar onderen toe iets breder worden). En dan plaat twee voor de achterkant van het viadukt eraan vastmaken en alles in één keer zagen. Dat wordt nog best een karwei.

Probleem kan ook worden dat de plaat aan de bovenkant van de bogen max een centimeter hoog wordt, dus breukrisico is aanwezig.

Hoewel... Eigenlijk kan een breuk daar weinig kwaad, het komt tòch achter de gipsen platen. Hm. Als ik het expres breek wordt het zagen veeeeeel makkelijker... :) :) :)

Als de houten platen vastzitten kan ik daarna aan de slag met de landschapsaankleding! Want de bedrading zit op z'n plek en die kan ik dus al onder een piepschuim huid verbergen.

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #1100 Gepost op: 26 January 2016, 09:11:02 »
Reinout,

Ik blijf je met verbazing volgen.  :-X
Je tempo is bijna niet bij te houden.
Ik lees echter je commentaar en bouwverslag met veel plezier. (y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Daafs128

• Offline Offline
« Reactie #1101 Gepost op: 26 January 2016, 12:29:42 »
Volgens mij heeft lippe helemaal geen verzendkosten;)

Groetjes...

David

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1102 Gepost op: 26 January 2016, 20:27:32 »
Misschien wel leuk om even terug te kijken naar hoe die viadukt-module begon:

Dat was 19 november 2014 :)

Drie dagen later zag het geraamte er zo uit:

Reinout

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #1103 Gepost op: 26 January 2016, 20:36:21 »
En zo sta je er al weer van versteld dat ik jouw brouwsels al meer dan een jaar met plezier volg.  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1104 Gepost op: 26 January 2016, 20:48:26 »
Citaat
Hoe komen jullie normaliter aan je Weinert onderdelen?

Weinert kun je ook bij Erwim Prummel bestellen. Ik heb daar goede ervaringen mee. Ook onderdelen van Roco/Fleischmann, om maar wat te noemen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1105 Gepost op: 26 January 2016, 22:09:58 »
Ah! Die verkoopt ook Weinert? Dat wist ik niet. Ik heb er al geshopt voor roco reservekoppelingen. Ook het start-pakket simoba kortkoppelingshouders komt bij hem vandaan. Dan ga ik de komende tijd eens nummers verzamelen. Volgens mij moest ik ook nog wat roco buffers hebben :) Goede reden om weer een keer naar Houten te gaan.

Vanvond ben ik nog een uur bezig geweest met stalen linealen en een passer en hulplijnen. Tadaaah:

Heel belangrijk zijn de twee horizontale lijnen. Het traject over het viadukt zit in een helling, dus het viadukt is aan de ene kant hoger dan de andere. Echter, de horizontale voegen van de stenen moeten wèl horizontaal liggen! Dus die twee lijnen helpen later om de stenen goed te krijgen. Ook heb ik ze nu gebruikt om een paar vertikale maten ten opzichte van de horizon op te meten. En om de middellijn tussen de pilaren loodrecht te krijgen, want anders zit de boog excentrisch.

En dan is het verder een kwestie van wat cirkels trekken met de passer. Gewoon passen en meten en een hulplijntje en binnen een kwartier had ik de bogen afgetekend.

Als je goed oplet zou je kunnen zien dat de afstanden tussen de pilaren niet 100% gelijk zijn. De middelste opening is een halve cm groter dan de standaard 14 cm, de opening rechts ernaast is een halve cm kleiner. Omdat er aan beide kanten een helling is neem ik aan dat je het in de praktijk niet ziet. Ik had geen zin de ondersteunende vertikale lat op die plek te verplaatsen.

Op z'n plekkie ziet het er dan zo uit:

Dat valt me niet tegen. Uiteindelijk worden de pilaren dikker omdat ik de gipsen muurplaten (5mm dik ofzo) van de binnenmuur (dus haaks op het viadukt) tegen deze uitgezaagde houten plaat ga plaatsen. De "voorkant" van het viadukt krijgen ook platen en die bedekken dan de zijkant van de "binnenmuren". Nou ja, 't wordt wel duidelijk als ik het ga doen. Maar voor het idee: de pilaren moet je aan beide kanten 5mm dikker denken.

De achterkant van het viadukt ga ik niet van steen voorzien. Ik gooi er wel een verfje overheen, maar verder... niemand komt daar. Ik bedoel, als iemand daar met zijn camera komt heeft hij het viadukt ontzet en hangt 'ie als een baviaan boven het trapgat. Daar ga ik geen moeite in steken :)

Tot slot een foto schuin van onderen:

Dat is ook een perspectief dat belangrijk is. Bij dit plaatje ben ik wat banger dat de pilaren te massief gaan ogen. Maar er waren zoveel verschillende merken en maten en soorten viadukten: daar hoef ik me geen zorgen over te maken. En daarbovenop is het natuurlijk ook zo dat het weer anders oogt als ik de openingen daadwerkelijk uitgezaagd heb.

Wat ik nog wel na ga kijken: of van de middelste boog aan de linkerkant de cirkel wel goed mooi doorloopt. Ik denk dat ik met de arcering wat uitgeschoten ben, maar voor je het weet moet ik die cirkel even opnieuw tekenen. Ga ik controleren.

Dit wordt in ieder geval een karakteristiek punt van de baan, denk ik  ;D Langzamerhand moet ik er eens wat verhalen omheen plannen voor m'n verhalendraadje. 't Wordt in ieder geval niet iets met de tweede wereldoorlog, want ik heb elders al gezegd dat het viadukt heel bleef tijdens de oorlog  ;D

Reinout

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1106 Gepost op: 26 January 2016, 22:23:12 »
Hoi Reinout,

Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe er uitziet als je weer wat verder bent.
Maar op voorhand een andere vraag, wat ben je van plan met de achtergrond achter de brug?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #1107 Gepost op: 26 January 2016, 22:48:01 »
Ben benieuwd hoe het verder gaat

Groet
Harald

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #1108 Gepost op: 26 January 2016, 23:09:40 »
Ik vermoed zomaar dat je met de breedte van de pijlers nu al aan de onderkant van een stabiele brug zit. In plaats van te dik.

Groet, Sicco Jan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1109 Gepost op: 27 January 2016, 00:09:38 »
Sicco Jan: een niet-stabiel viadukt? Dat kan ik als civiel ingenieur me natuurlijk niet in m'n eigen huis laten gebeuren :) Ik zal eens wat foto's nader gaan bestuderen voordat ik hier fouten mee maak. Bedankt voor de waarschuwing!

Arthur: qua achtergrond wil ik wat natuurgetrouwer dan bij de Monrealmodule een Eifel-landschap weergeven. Dat komt er op neer dat ik deze keer een foto als basis ga nemen en dat na ga maken. Waarschijnlijk neem ik wel als uitgangspunt dat het pestweer is en dat het er in de verte wat druilerig en onduidelijk uitziet. Ik wil ook niet tè gedetailleerd aan de slag, het moet wel passen bij de rest van de achtergronden die ik maak.

Wat ik mooi zou vinden is een heuveltje zoals hier op de achtergrond (deel v/e screenshot uit een youtube filmpje):

Eén zo'n heuvel achter het ene viadukt, dat lijkt me een mooie combinatie. En ook een combinatie die het Eifel-karakter uit laat komen.

Voordat ik ga schilderen wil ik nog wel verder onderzoek doen. Ik hèb een locatie voor mijn viadukt in gedachten. Ik heb immers met een hoogtekaart van het gebied in m'n handen ongeveer de loop van mijn alternatieve spoorlijn bepaald. En er zijn twee plekken waar ik een dal oversteek en waar er dus waarschijnlijk een viadukt nodig is. Ik kan veel plaatsnamen gaan noemen, maar 'k zal in plaats daarvan een keer een foto maken van mijn schets-op-de-hoogtekaart. Een mogelijkheid is dat je achter het viadukt uitkijkt op de Hochkelberg. Daarvoor zoek ik nog naar een bruikbare foto. Ik heb er een paar, maar ik vind ze nog niet karakteristiek genoeg. Idealiter zou je in één oogopslag moeten zien "dit is de Vulkaneifel". Dat heb ik zelf eerlijkgezegd nog niet direct met de achtergrond bij Monreal, maar die heb ik ook meer op dat dal orde-van-grootte proberen te modelleren en daar is geen karakteristieke vulkaan vlakbij.

We zien wel wat het wordt :) Bedankt voor de input en de vragen, in ieder geval.

Als toetje een kijk-tip:

Een film uit 1971 die laat zien wat er aan een stoomlok moet gebeuren van begin tot eind van een dienst. Het begin is algemeen gepraat, de echte inhoud begint bij 3:56. Machinist en stoker die aankomen bij het BW, zich omkleden, melden bij de Lokleitung, lok opstoken, rustvuur verspreiden, smeren (wat een stapel olie!!!), uit lokloods rijden, melden, naar trein rijden, enz. Remproef, lagers controleren: alles komt voorbij. Heerlijk om te zien.

Ik heb ook op de "uniformen" gelet in deze film. Ahem? Uniform?

Een stoker met blauwe broek en relatief licht-grijs-blauwe lange jas:

Een rangeerder met een gele veiligheidshelm. Ik vreesde dat zo'n helm (die ik al aan een preisertje had gegeven) uit een latere periode zou zijn, maar dat valt mee):

Stoker met zwarte broek en grijze jas:

Een hulpstoker/hulpje die helpt bij het ontslakken en het leegscheppen van de rookkast. Geruit overhemd en een of andere blauwe pet:

Dat had ik elders ook al gelezen, dat vanaf de jaren 60 het uniformgebruik erg divers begon te worden. Hoe verder je van de klant af staat, hoe meer vrijheid je hebt. Dat is in deze video duidelijk te zien. Handige visuele info!

Reinout