Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:20
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
20 June 2025, 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
20 June 2025, 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2025, 10:39:45

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1171963 keer)

JvB

• ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #990 Gepost op: 17 December 2015, 12:56:33 »
Met betrekking tot de spuitbussen is ook mijn ervaring met de bussen van de Action of goedkope bussen van de bouwmarkt tot tevredenheid. Ik gebruik daarbij altijd de matzwarte van de Action als tweede kleur. Door die direct in de nog natte, satijnglanzende, felle eerste kleur te spuiten haal je zowel een hoop van de glans weg als ook de grootste felheid van de kleur. Wel eerst even oefenen, want er zit een vertraging in de menging van de natte verfkleuren

Blijf zoeken naar de methodes die het resultaat geven wat jij zoekt, want daar draait het allemaal om.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2015, 13:04:07 door JvB »
met vriendelijke groet,

Jan

JvB

• ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
« Reactie #991 Gepost op: 17 December 2015, 13:02:40 »
Ik zag in een eerdere posting dat je ook gebruik maakt van softpastels van Talens. Gebruik ik ook, onder andere voor een verdere kleurdetaillering van de stammen en takken van bomen en voor vervuiling. Mijn methode is wat poeder van het krijtje afslijpen (schuurpapier, fijn zeefje) en dat met matte acrylvernis van de Action (kleine flacon, bij tubes acrylverf) met een zachte kwast opbrengen. Een beetje vernis aan de kwast, een beetje krijtpoeder oppakken en lekker kliederen tot het resultaat je bevalt.
met vriendelijke groet,

Jan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #992 Gepost op: 17 December 2015, 14:24:06 »
Stofzuigen: op het moment zuig ik alles gewoon op, zonder te herwinnen. Zou ik wel kunnen doen. Oude panty van vrouwlief ontvreemden. Ik neem de moeite nu niet omdat ik wat op de grond ligt ook regulier opzuig. De langere vezels heb ik toch genoeg van en de 2mm, waarmee ik qua voorraad op moet passen, daarmee heb ik niet zoveel verlies.

Spuitbussen: ik zal eens kijken. Ik kreeg via PB ook de tip naar "Fosko" verf bij legerdumps te kijken, kennelijk hebben veel dumps die bussen wel staan.

Action acrylvernis: van die potjes heb ik er eentje staan. Glans geloof ik. Het krijt doe ik er nu "zo" op en na afloop wat lak eroverheen spuiten. Mengen met vernis? Wist niet dat dat makkelijk ging. Voor bomen kan dat een goede optie zijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #993 Gepost op: 18 December 2015, 10:23:38 »
Gisteravond weer een uurtje bezig geweest. Langs de rand van de beek sappig groene 6.5 vezels aangebracht. Netjes door puntjes te zetten met de verdunde boekbinderslijm. (Via pm suggestie doorgekregen voor ander lijmmengsel op basis van houtlijm, dat ga ik ook nog proberen. Voorlopig bevalt de verdunde boekbinderslijm me goed.)

Langs de bovenrand van de spoordijk en rechts op de foto bij het toekomstige bos heb ik 6.5 mm beige vezels geplaatst. Ook onderaan op de foto zie je nog een clustertje hoge vezels.

De 6.5mm beige vezels linksboven lijken wat erg opvallend op de bovenstaande foto. Dat komt deels doordat de verlichting vooral van de ledstrips komt die ergens linksboven hangen, dus het licht strijkt net over de toppen van het gras heen. Hieronder een foto van bovenaf. Lijkt me prima.

Goed zat. Ik mik op zowel eenheid als variatie. Variatie door verschillende kleuren en hoogtes. Plekken met bruin en zonder bruin. Eenheid doordat de kleuren langzaam verlopen. Sappig groen naast de beek en in het vlakkere gedeelte onder aan de spoordijk. Naar boven toe op de spoordijk steeds geliger en valer.

Jammer dat ik deze kant van de module normaliter niet goed zie omdat 'ie aan de achterkant van de module zit. Omdat het best leuk aan het worden is ben ik wel van plan meer filmpjes vanaf deze kant te gaan maken. Ik heb een eenvoudige standaard voor m'n iphone gekocht, dus ik kan vanuit het beekdal mooi filmen. Hoop ik :)

Tot slot nog de basislaag achterop de onderstaande module aangelegd (links op de foto):

Ik heb het weer gedaan door het talud simpelweg met onverdunde houtlijm in te smeren, een paar stukken met vaalgroene 2mm vezels te begrassen en de rest met turf te bestooien. Dit bevalt goed en is m'n standaardmethode aan het worden voor zo'n basislaag.

Gelijk heb ik ook rond het beekje op deze module ook nog extra 6.5 sappig groen begrast. Weer druppelsgewijs lijm aangebracht. De dichtheid van wat ik er al eerder had begrast beviel me nog niet. Geen probleem, gewoon nog een laagje.

Gerelateerd hieraan: ik kreeg via PM de tip meer in kleine brokjes te werken. Dus minder in één keer. Spaarzamer aanbrengen en dan later een keer herhalen. En nog een keer. En misschien wat meer in lagen.

Voordeel daarvan is wel dat er nog meer variatie in komt en dat tegelijkertijd de overgangen nog geleidelijker zijn. Zowel eenheid als variatie :)

Reinout

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #994 Gepost op: 18 December 2015, 11:52:17 »
Misschien een domme vraag, maar had je al kennis gemaakt met de Pantykous en de Stofzuiger?
Met dit duo kun je het leeuwendeel van je losse grasjes recupereren.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #995 Gepost op: 18 December 2015, 11:56:18 »
Aliexpress, €4,82:

20 stuks schakelaar 1xom. Zo, ik ben qua schakelaars binnen voor deze baan :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #996 Gepost op: 18 December 2015, 12:07:06 »
Hendrik Jan:

Oude panty van vrouwlief ontvreemden.

Ik ben dus bekend met het verschijnsel, maar alleen als goede tip, niet als praktische ervaring :) Ik zal vrouwlief gelijk even mailen.

Met de manier waarop ik werk wordt het dan wel erg een mengseltje van allerlei soorten, ik moet eens kijken hoe dat uitpakt in de praktijk.

Reinout

Railroader

• Offline Offline
  • Trona Railway - Mojave Desert
« Reactie #997 Gepost op: 18 December 2015, 13:05:07 »
Het wordt met een mengsel van verschillend kleuren/lengtes in ieder geval geen monotone mat ,
daarmee oogt het wel natuurlijker , je zou ook per lengte kunnen strooien ( 2 / 4,5 / 6,5 / 10mm)

Grt Jack .
Grt Jacq

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #998 Gepost op: 18 December 2015, 13:13:52 »
Ik ga kijken. Meestal doe ik in het eerste stadium 2mm, de keren erna is het meestal een mix van kleuren zowel als lengtes. Jullie hebben natuurlijk groot gelijk dat de mix verder prima bruikbaar is.

In ruil voor het (met de fietskar) halen van een kerstboom krijg ik vast vanavond wel een oude panty  8)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #999 Gepost op: 18 December 2015, 21:58:33 »
Beetje begrast en daarna geschilderd. Geschilderd? Ja, het dak boven/achter de modules.

Voor:

Na:

De lucht is weer dezelfde kleur blauwgrauwgrijs die ik overal gebruikt heb. Met een tikkie groen en twee tikkies bruin (Action tubes) erbij heb ik de heuvelrij in de verte eronder geschilderd.

De veel lichtere lichtgroene wand die je op de module ziet staan.... is dus precies dezelfde kleur groen. Alleen valt het licht er rechtstreeks op. Opvallend hoeveel het scheelt!

En tja, links in de hoek. Ja, het is een zolder met een schuin dak. En nee, daar doe je niet zoveel aan. Ik zou de hoek iets af kunnen ronden, maar veel haalt het niet uit. Dus ik heb het maar zo gelaten. Eerst de boel maar weer eens op z'n plek en dan nog eens kijken.

De verf op het schuine dak loopt niet helemaal naar onderen door. Dat is niet nodig, want aan de achterkant van de modules maak ik een opstaande rand, een soort pré-achtergrond. Dat komt denk ik het lekkerste uit.

Benieuwd hoe het eruit komt te zien als ik met bomen begin. Dat verandert het hele uiterlijk... Bijna bang om ermee te beginnen. Keuzes die ik moet maken over de hoogte van de bomen, de soort bomen (loof/naald), kleur (groen/herfstkleuren/kaal), enz.

Ik ben al meer op bomen aan het letten tijdens het fietsen van en naar m'n werk. Een zij-effect van het begrassen dat ik niet had verwacht: ik ben nu zelfs op het gras aan het letten! Vorm, kleur, afwisseling, enz. Grappig. Als modelbouwer ga je de natuur (nog) meer waarderen :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 18 December 2015, 22:00:13 door Reinout van Rees »

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1000 Gepost op: 18 December 2015, 22:10:45 »
Ik ben al meer op bomen aan het letten tijdens het fietsen van en naar m'n werk. Een zij-effect van het begrassen dat ik niet had verwacht: ik ben nu zelfs op het gras aan het letten! Vorm, kleur, afwisseling, enz. Grappig. Als modelbouwer ga je de natuur (nog) meer waarderen :)

Hoi Reinout,

Dat ervaar ik ook, alleen ga ik met de auto naar mijn werk in de file op de A6  ;D

Zonder gekheid als ik met onze honden loop door de bossen of heide zie ik zoveel vormen van bomen, omgewaaid, steunend op elkaar, stammen onder mos enz.
Als het even kan probeer ik foto's te maken, zeker als ik in Duitsland aan het wandelen ben tijdens de vakantie.

Voorbeeldje

Groetjes

Arthur

Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1001 Gepost op: 19 December 2015, 23:22:01 »
Vanochtend heb ik de eerste module waar ik mee bezig ging weer boven tafel getoverd. Die had ik aan de kant gezet om aan de andere te werken. Da's effe schikken zeg:

Grote egale plakkaten gras. Ziet er eigenlijk niet uit. Wel bruikbaar als ondergrond, maar er moet duidelijk meer "puntsgewijs" worden gewerkt. Kijk ook naar de foto hieronder. Hier had ik al 4.5mm gras opgebracht. Maar weer als één vlak:

Dus... heb ik me twee uur lang met verschillende kleuren 4.5mm vezels geamuseerd.

Kijk, dat ziet er beter uit. Het moet nog drogen: de beige vezels vallen bijzonder goed op door de druppel witte lijm waar ze in staan.

In vergelijking met de eerste foto is de verbetering in ieder geval duidelijk zichtbaar!

Nog wat opmerkingen (ook voor mezelf):

• Het gat waar de kleine onderdoorgang moet komen begint een risico te vormen. Hoe goed wordt de overgang als ik dit gedeelte uiteindelijk invul? Misschien moet ik me er morgen gewoon maar toe zetten om het in te vullen, dit kan zo eigenlijk niet.
  • Aan de andere kant wil ik nog twee andere baangedeeltes begrassen waarvoor ik nog basiswerk (=piepschuim+gips) voor moet verrichten. Dat is belangrijker dan dit kleine gat.
  • Om aan de andere gedeeltes te beginnen heb ik ruimte nodig om er aan te werken, logischerwijs. Dus moet ik eigenlijk de huidige drie modules eerst afdoende in de basis afhebben. De details komen later wel. En ze weer op hun plek leggen zodat de klus-ruimte er is.
  • Voordat ik ze op hun plek leg is het handig de electriciteit een kleine upgrade te geven. Loshangende snoeren onder één van de modules oplossen enzo :)
  • Ballastbed nalopen op steentjes die in de weg zitten.
  • Opstaande stukken "achterwand/achtergrond" achter de modules aanbrengen bij het schuine dak.
  • Waar ik nog mee wil testen: 2mm vezels bovenop een bestaande egale 2mm laag aanbrengen. Nu werk ik met 4.5 en 6.5 op de 2mm laag, maar dan wordt het gras overal best hoog, namelijk richting een halve meter. Ik probeer juist op deze module op de heuvel nog "platte" plekken te houden omdat dat beter klopt met hoe het in werkelijkheid eruit zag. Op die plekken zou wat 2mm variatie misschien juist niet misstaan. Experimenteren dus.

Ok... eerst deze modules morgen maar eens even afwerken. Extra laagje gras op de module waar ik nu mee bezig ben; achterwanden; electra; ballastbed fixen. Dan kan ik daarna des te beter met andere delen van de baan verder.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 19 December 2015, 23:26:23 door Reinout van Rees »

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #1002 Gepost op: 20 December 2015, 10:41:24 »
Reinout, je bent naar mijn mening goed bezig, je hele begrassingsverhaal is een lust om te lezen zeg maar.

En wat je vertelt over het feit dat modelspoorders die aan een baan bezig zijn meer op de natuur letten kopt wel hoor. Wanneer ik naar het station fiets kijk ik ook mijn ogen uit naar allerlei verschillende details.

Groet
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1003 Gepost op: 20 December 2015, 19:22:09 »
Gras, gras, gruis en nep-gruis:

Het sappig groen heb ik met 6.5mm nog verder aangezet. De randen om het bosje en langs de rails met 6.5mm beige. Ook wat extra beige boven langs de rand (bij de opening waar het kasteel gaat komen). Het weitje op de voorgrond ook nog wat extra "spätherbst" gegeven, maar in dit geval 4.5mm. Ik hoef er geen regiment infanterie in te verbergen...

Gruis: niet heel goed zichtbaar, maar ik heb langs de spoorlijn her en der schaal N ballast gestrooid als schouwpad. Niet te overdreven netjes en goed, nergens voor nodig met zo'n zijlijntje. Het is geen Nederlandse dubbelsporige hoofdlijn met een schouwpad-als-een-biljartlaken waar je een wielerwedstrijd op kunt houden :)

Nep-gruis: ik heb Heki "kurk-ballast" over de bosgrond gestrooid. Het geeft een beetje een idee van gevallen bladen en diverse houtrestanten. Beter dan dat het ballast weergeeft. Ook wat bijna-zwarte Woodland Scenics turf (kleur "soil") erover gegooid om de gaatjes op te vullen.

Foto van de andere hoek van de module. Ook hier her en der gras aangebracht, vooral 6.5mm. De "heuvel" aan de achterkant heeft ook turf+heki-ballast gekregen. Er ligt nog veel zwarte turf overheen, dat ga ik nog stofzuigeren, hoor :)

.... ik moet nu eten, straks verder ....

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1004 Gepost op: 20 December 2015, 20:04:13 »
Tot slot heb ik nog 6.5mm beige aangebracht op de derde module:

Hiermee is de achterkant van die module (linkerkant van de foto) klaar, wat mij betreft. Je ziet het later toch nauwelijks :)

Wel moeten er nog bomen en struiken, maar het begrassen is er klaar.

Reinout